Przed opublikowaniem zaleceń, Urząd zachęca konsumentów i twórców do zostawiania opinii na temat oznaczania płatnych współprac w social mediach.
Pod koniec roku 2021 rozpoczęły się konsultacje Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z organizacjami branżowymi i agencjami marketingowymi w celu wypracowania zasad oznaczania treści komercyjnych w mediach społecznościowych. Wytyczne będą zawierać praktyczne przykłady form współprac komercyjnych online i zasad ich oznaczenia, a także rekomendowane sposoby informowania o tym użytkowników.
Przedstawiciele UOKiK, wraz ze Związkiem Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, Stowarzyszeniem Komunikacji Marketingowej SAR i Radą Reklamy, kończą pracę nad tworzeniem zaleceń dla influencerów. Zanim jednak nowe wytyczne ujrzą światło dzienne, Urząd chce poznać opinię samych konsumentów oraz twórców na temat oznaczania treści komercyjnych zamieszczanych w mediach społecznościowych. Zbierane od 9 maja komentarze będą miały wpływ na ostateczne wypracowanie zasad. Aby podzielić się opinią, wystarczy odwiedzić profil UOKiK na Instagramie i zostawić komentarz pod postem.
Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, zauważa, że oznaczanie treści reklamowych w sieci znacznie się poprawiło. Od jakiegoś czasu przypadki kryptoreklamy i scamu są skutecznie nagłaśniane, a postępowania wyjaśniające przynoszą oczekiwane rezultaty.
- Analizując oznakowanie materiałów komercyjnych skupiamy się zarówno na tych przekazach, które w ogóle nie są oznaczane jako reklama lub komercyjna współpraca, jak i tych, w których zastosowane oznaczenia ukrywają sponsorowany charakter współpracy. Mam nadzieję, że rynek mocno zweryfikuje nieuczciwe działania jeszcze przed wprowadzeniem wytycznych. Apelujemy do influencerów, którzy nadal źle oznaczają swoje przekazy, o zmianę niejasnych, małoznaczących oznaczeń typu: #współpraca, #ad czy #promo na poprawne i zrozumiałe dla ich społeczności. Zachęcamy, aby influencerzy zawsze weryfikowali oferty współprac i odmawiali reklamowania podejrzanych produktów czy usług - dodaje prezes UOKiK.