Triny.pl: Te trendy kosmetyczne rządziły w 2022. Co będzie na topie w 2023?

Triny.pl: Te trendy kosmetyczne rządziły w 2022. Co będzie na topie w 2023?

Branża beauty stanowi spory segment rynku światowego. Globalną wartość branży, czyli sprzedaż, jaką generują kosmetyki pielęgnacyjne, higieniczne, makijażowe i do włosów, szacuje się na ponad 500 miliardów dolarów.

Sklep internetowy Triny.pl przygotował kompleksowy raport podsumowujący trendy w branży beauty w 2022 roku oraz szacowania ekspertów na rok 2023.

źródło: materiały prasowe TRINY.pl

Trendy w pielęgnacji twarzy

Jeszcze kilka lat temu triumfy święciło 10 kroków azjatyckiej pielęgnacji, obecnie ten trend jest wypierany przez minimalizm. Nie znaczy to, że azjatycka pielęgnacja całkowicie odchodzi w niepamięć, jest ona coraz bardziej modyfikowana do europejskich standardów oraz zabieganych czasów. Klienci nie chcą spędzać długich godzin w łazience, jednocześnie zależy im na szybkich efektach. 

Azjatycka uroda nadal jest synonimem piękna. Dążymy do tego, aby nasza skóra była pełna blasku, naturalna i ujędrniona. Doskonałym przykładem są takie trendy jak Glass Skin. W pielęgnacji twarzy stawiamy na dokładne oczyszczenie skóry, złuszczenie i nawilżenie. Popularne są sera rozświetlające, które regularnie stosowane nadają skórze efekt glow.

Jak ważne są viralowe trendy z social mediów, doceniają również marki kosmetyczne tworząc serie produktów odpowiadających idealnie na te potrzeby. Przykładem jest choćby seria “Glass Skin” polskiej marki Nacomi.

Świadomy wybór odpowiednich składników aktywnych

Wśród konsumentów rośnie świadomość w zakresie składów kosmetyków. Kobiety w social media chętnie dzielą się swoją wiedzą na odpowiednich grupach, powstaje coraz więcej profili ekspertów, którzy chętnie udzielają porad i wskazówek. Konsumenci rozumieją, że cena produktu nie jest równoważna z jego skutecznością. Większa wiedza na temat działania poszczególnych składników aktywnych oraz potrzeb różnych typów skóry i włosów, pomaga dobrać skuteczniejsze kosmetyki pielęgnacyjne oraz ograniczyć ich ilość. 

“Coraz więcej osób podchodzi świadomie do wyboru kosmetyków pielęgnacyjnych. Chętnie sięgamy po produkty zawierające wartościowe składniki aktywne o udowodnionym działaniu i naturalnym pochodzeniu – jak np. peptydy, ceramidy i kwasy owocowe.“ – wyjaśnia kosmetolog Marta Krajewska – “Zwracamy uwagę również na to, aby nasze wybory nie szkodziły środowisku naturalnemu. Kosmetyki wysokiej jakości, których innowacyjne formuły odzwierciedlają połączenie natury z nauką, sprawiają, że pielęgnacja skóry może być zarówno skuteczna, jak i bezpieczna.”

W pielęgnacji twarzy widoczna jest sezonowość. W miesiącach zimowych królował retinol i kwasy kosmetyczne. Jednocześnie rośnie świadomość, że składniki te możemy stosować przez cały rok, jeżeli zachowamy ostrożność i wysoką ochronę SPF w ciągu dnia.

Na poniższym wykresie widać rosnącą popularność frazy “retinol” użytej w wyszukiwarce Google.

 

źródło: Google Trends

Rosnącą popularność retinolu, pokazuje nam również wykres popularności #retinol w Polsce na TikToku.

źródło: TikTok Discovery #retinol

W 2023 roku retinol będzie również numerem jeden wśród składników stosowanych chętnie przez Polki jesienią i zimą. Jednak na rynku pojawił się dla niego rywal – retinal, który na pewno zamiesza w tym roku w wyborach zakupowych.

“Retinol już od dawna znajduje się w czołówce najbardziej skutecznych i najlepiej przebadanych składników kosmetyków. Jego wielokierunkowe działanie wykorzystywane jest w pielęgnacji skóry trądzikowej, pielęgnacji anti-aging i rozjaśnianiu przebarwień. Retinol działa dobroczynnie na skórę, jednak zbudowanie tolerancji na wyższe stężenia tego składnika wymaga czasu i niesie za sobą ryzyko wystąpienia efektów ubocznych w postaci pieczenia oraz intensywnego złuszczania skóry. Korzystniejszym wyborem, zwłaszcza dla skóry wrażliwej, źle reagującej na retinol, a także skóry z trądzikiem różowatym, może okazać się retinal.” – przewiduje kosmetolog Marta Krajewska – “Substancja ta, podobnie jak retinol należy do pochodnych witaminy A, jest jednak łagodniejsza dla skóry i rzadziej wywołuje podrażnienia. Na rynku kosmetycznym obserwujemy rosnące zainteresowanie retinalem. Przybywa również produktów z tym składnikiem, po które chętnie sięgają świadome konsumentki.”

Wiele osób poznało retinol przez dr Whitney Bowe, która zapoczątkowała trend “Skin Cycling”. Polega on na zamiennym stosowaniu kosmetyków w odpowiedniej kolejności. Proponowana przez dr Bowe pielęgnacja wieczorna powinna wyglądać w następujący sposób. Pierwsza noc to złuszczenie skóry delikatnym peelingiem kwasowym. Druga noc jest przewidziana na produkt z retinolem – najlepiej serum z retinolem w odpowiednim stężeniu. Noc trzecia i czwarta to odżywienie skóry, poprzez stosowanie kosmetyków z ceramidami, peptydami, kwasem hialuronowymi, betainą czy też prebiotykami.

#Skin Cycling osiągnął ponad 3,5 miliarda wyświetleń na TikToku oraz został szeroko opisany przez media na całym świecie. Skąd jego tak wielka popularność? Doskonale wpisuje się w obecne potrzeby konsumentów. Program jest prosty do zrozumienia i zapamiętania, nie wymaga wielu kosmetyków, jednocześnie dostarcza skórze wysokich stężeń składników aktywnych w bezpieczny sposób. 

źródło: materiały prasowe TRINY.pl

Warto wspomnieć, że wraz z popularnością mocniejszych składników aktywnych, rośnie świadomość konsumentek w zakresie konieczności dbania o barierę hydrolipidową skóry. Pojęcie to zyskało na popularności w ostatnim czasie. Jednocześnie zwiększyła się wiedza na temat niezbyt korzystnych dla urody działań – m.in. maseczek peel-off. Obalanie mitów pielęgnacyjnych jest popularne wśród influencerek beauty.

Chętniej wybierane są kosmetyki naturalne, ze względu na ich często krótsze, bardziej przejrzyste składy. Sytuacja certyfikowania kosmetyków naturalnych nie jest nadal w pełni uregulowana w Polsce, dlatego Polki stawiają na sprawdzone marki. Rośnie zainteresowanie naturalną pielęgnacją oraz naturalnym wyglądem wśród młodych kobiet.

źródło: TikTok Discovery #naturalne

Slow-aging

Zapobieganie zmarszczkom nigdy nie było tak istotnym krokiem pielęgnacji jak to miało miejsce w 2022 roku. Większość produktów, które miały swoją premierę, była przeznaczona do skóry dojrzałej, znane były również kosmetyki dedykowane cerom z oznakami pierwszych zmarszczek. Obecnie bardzo lubiane są kosmetyki i akcesoria zapobiegające powstawaniu zmarszczek. Obowiązkowy wręcz stał się krem z filtrem SPF 50, stosowany przez cały rok. Do tego dobrą sławą cieszą się akcesoria do masażu twarzy (m.in, rollery do twarzy i gua sha). 

Świadoma pielęgnacja włosów

Liczba włosomaniaczek rośnie z roku na rok. Coraz więcej osób świadomie dba o swoje włosy, dopasowując kosmetyki do ich porowatości. Konsumentki szukają kosmetyków dedykowanych do włosów o niskiej, średniej i wysokiej porowatości, zamiast do włosów zniszczonych, suchych, pozbawionych blasku itp. "Pamiętam początki wprowadzania równowagi PEH dla moich włosów. Nie było zbyt wiele informacji na ten temat na polskich stronach.” – wspomina Agnieszka, włosomaniaczka i stała klientka TRINY.pl. “Rozpisywałam sobie mycia na proteinowe, emolientowe i humektantowe. Miałam mnóstwo pootwieranych szamponów, odżywek i masek, które stosowałam zamiennie. Teraz jest zupełnie inaczej. W internecie możemy znaleźć mnóstwo wartościowych informacji na temat PEH i przede wszystkim w ofercie sklepów jest w końcu wybór produktów dla każdej porowatości włosów.”

Trendy makijażowe

W 2022 roku gwiazdy chętnie dzieliły się swoimi trikami makijażowymi. Chętnie naśladowana była m.in. Hailey Bieber, która wyróżnia się delikatnym makijażem. Makijaż “No make-up” polega na zakryciu niedoskonałości oraz lekkim konturowaniu twarzy. Filmiki kręcone przez znane osoby, łatwo wpadały w viral i doczekały się wielu filmików naśladujących przedstawioną technikę makijażu przez swoją idolkę. Filmiki typu #grwm (Get ready with me) są chętnie oglądane i tworzone przez osoby posiadające kanały w mediach społecznościowych.

źródło: TikTok Discovery #grwmroutine

W 2022 w social media rządziły również trendy:

  • Cold Girl Makeup
  • Euphoria Makeup
  • Glam Makeup
  • Antimascara hack
  • Odwrócony makijaż twarzy
  • Crying Makeup

W tym roku również przewidujemy zainteresowanie makijażem gwiazd oraz postaci z popkultury (seriale, filmy na topie). Utrzyma się trend naturalnego make-upu. 

“Świetnym rozwiązaniem mogą się okazać kosmetyki mineralne oraz krem CC zamiast podkładu.” – uważa Mariola Dabińska z drogerii TRINY.pl – “Od kosmetyków wymagana jest wielozadaniowość, dlatego też kosmetyki do makijażu, które jednocześnie pielęgnują cerę są chętnie wybierane przez nasze klientki.”

W roku 2023 nadal będzie królował Clean Look. Poza tym specjaliści wypowiadają się o jeszcze większym ograniczeniu makijażu. Mówimy tutaj o zrezygnowaniu z podkładu, pokazując całkowicie odsłoniętą cerę, bez względu na jej stan. 

Poniżej wykres popularności #cleangirl na TikToku w Polsce.

źródło: TikTok Discovery #cleangirl

Topowe fryzury w 2022 roku

Każdy sezon wyróżnia się innymi topowymi cięciami i koloryzacjami. Większość z nich nie utrzymuje się długo i moda na daną fryzurę mija po sezonie lub dwóch. Świetnym na to przykładem jest topowe cięcie “Shag Cut” z 2022 roku. Szacuje się, że taka fryzura ustąpi miejsca innej hitowej stylizacji, jednak nie zniknie całkowicie z ulic. 

Kolorem włosów, który królował w poprzednim roku na ulicach był zdecydowanie rudy. Copper Hair, bo tak nazywa się ten trend, może być uzyskiwany w kilku odcieniach rudości – od jaśniejszych do ciemniejszych pasemek.  

źródło: TikTok Discovery #copper hair na świecie

Rudości pojawiają się co kilka sezonów, szczególne popularne są w sezonach jesiennych. “Szacujemy, że zwiększy się zainteresowanie naturalnym sposobem farbowania włosów, czyli henną do włosów” – mówi Mariola z TRINY.pl. “Henna do włosów to zioło lawsonia bezbronna, które barwi włosy na rudo, jednocześnie pielęgnując je. Wpisuje się to świetnie w rosnący trend wielozadaniowości kosmetyków”.

Niezmiennie pożądane są naturalnie wyglądające loki, które zwiększają optycznie objętość włosów. Produktem do modelowania włosów, który bije rekordy popularności w ostatnich latach jest niewątpliwe Dyson Air Wrap. Jest to zaawansowany multistyler, której koszt oscyluje w okolicach 2600 złotych.

Znanym sposobem na wydobycie skrętu stał się Plopping. Polega on na suszeniu włosów na bawełniany ręcznik lub bluzkę. Nie wymaga przez to nakładu finansowego oraz jest w pełni bezpieczny dla włosów.

Sprawdzonym rozwiązaniem na stylizację bez użycia ciepła są wałki jedwabne. Wałki stosujemy na lekko wilgotne włosy, najlepiej na noc. Nie przeszkadzają one w komforcie spania, a dzięki nim rano piękne loki są gotowe bez konieczności modelowania. Jedwabne wałki mogą być stosowane również na włosach prostych.

Popularne marki kosmetyczne

Przy wyborze kosmetyków, oprócz jego zawartości, zwracamy również uwagę na jego wygląd. Minimalizm nadal jest bardzo pożądany. Przywodzi nam na myśl kosmetyki premium, dostępne kiedyś wyłącznie w salonach kosmetycznych. Poza tym kosmetyki w klasycznym wydaniu wpisują się w estetykę każdej łazienki. W tym stylu prezentują się kosmetyki takich marek, jak: JOIK, Sensum Mare, Mokosh, Transparent Lab.

źródło: materiały prasowe TRINY.pl

Alternatywą dla minimalistycznych opakowań są kolorowe opakowania, które przykuwają wzrok od pierwszej chwili. Aby takie produkty spotkały się z pozytywnym przyjęciem, ich design musi być nowoczesny i przemyślany. Świetnie w tym odnalazły się marki, jak OnlyBio, Fluff, 4 Szpaki, Yope, LAQ.

źródło: materiały prasowe TRINY.pl

Dla wielu konsumentów ważna jest kwestia ekologii. Zwracamy większą uwagę nie tylko na składniki kosmetyków, ale również na skład jego opakowania. Szklane opakowania, jak najmniej plastiku – tym wyróżniają się kosmetyki Less Waste, które coraz chętniej wybieramy.

Podczas wyborów produktów, nadal jesteśmy podatni na wpływy znanych osób. Marki kosmetyków wypuszczone i promowane przez gwiazdy cieszą się ogromną popularnością. Na światowym rynku królują marki: Rare Beauty (od Seleny Gomez) oraz Fenty Beauty (Rihanna).

źródło: TikTok Discovery, #rarebeauty na świecie

Dla konsumentów istotna jest etyczność marek – możemy się spodziewać spadku zainteresowań daną marką na skutek kontrowersji z nią związanych. Konsumenci nie chcą wspierać producentów, których nie lubią. Przy tak ogromnej konkurencji na rynku, mogą sobie na to pozwolić.

źródło: materiały prasowe TRINY.pl

Niestety również branża beauty odczuła kryzys ekonomiczny z jakim obecnie musimy się mierzyć. Podwyżki cen surowców wpłynęły na koszty produkcji kosmetyków, co za tym idzie odnotowujemy wzrost cen tych produktów. Kosmetyki w większości przypadków nie są produktami pierwszej potrzeby, więc możemy się spodziewać, że świadomy wybór kosmetyków będzie kluczowy w kolejnych miesiącach. Gospodarstwa domowe szukające oszczędności, mogą zdecydować się na ograniczenie ilości kupowanych kosmetyków. Nie oznacza to całkowitej rezygnacji z nich. W 2023 roku będziemy nasze decyzje zakupowe opierać na wcześniejszym researchu i poleceniach od znajomych i beauty influencerek. Takiemu stylowi zakupów sprzyja rozwój sklepów e-commerce w branży beauty. Dodatkowo chętniej będziemy sięgać po lokalne, polskie marki.

Triny.pl to sklep internetowy oferujący kosmetyki naturalne, akcesoria less waste oraz ekologiczne środki czystości. Wyróżnia się bogatą ofertą i profesjonalną obsługą nastawioną na potrzeby klienta. Produkty pakowane są w sposób ograniczający produkcję odpadów. W paczkach nie umieszcza się zbędnego plastiku.
 
fot. materiały Triny.pl; unsplash.com
# Raporty tematyczne
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi