Podczas wydarzenia eksperci dzielili się wiedzą m.in. na temat przemian zachodzących we współczesnym świecie oraz ich wpływu na postawy współczesnych konsumentek i konsumentów w Polsce. Podstawą do wspólnej debaty były badania przeprowadzone przez Kantar Polska na temat postrzegania innowacji.
- Najbliższe lata przyniosą szereg nowych wyzwań, niepewności, ale także wiele możliwości, co do kształtu i kierunku rozwoju wielu sektorów gospodarki. Firmy na całym świecie są coraz bardziej świadome tego, że najnowsze technologie oraz innowacje są w stanie pomóc im osiągnąć stawiane przez nich cele biznesowe, a także środowiskowe. Zauważamy potrzebę inwestowania, rozwijania potencjału, podnoszenia kwalifikacji oraz odpowiedzialnego podejścia do wykorzystania i wprowadzania produktów na rynek. W L'Oréal wierzymy, że obowiązkiem lidera branży jest zaprojektowanie zrównoważonej przyszłości dla konsumentów, a jako firma beauty tech wiemy, że aby czynić piękno dostępnym dla każdego i dla wszystkich, potrzebne są do tego najnowsze technologie. Z tego względu wdrażamy szereg opartych na sztucznej inteligencji rozwiązań do pielęgnacji skóry, spersonalizowane urządzenia do makijażu czy innowacje wspierające zrównoważoną produkcję i konsumpcję produktów naszych marek - mówi Valéry Gaucherand, dyrektor generalny L'Oréal Polska i Kraje Bałtyckie HUB.
W związku z postępującymi zmianami klimatycznymi na Ziemi zdecydowana większość Polaków uważa, że wprowadzane innowacje muszą przede wszystkim służyć środowisku naturalnemu, a dopiero w dalszej kolejności zmianie i ulepszaniu usług. Jak pokazują wyniki badania Kantar przeprowadzonego na zlecenie L’Oréal, takiego zdania jest aż 90 proc. polskiego społeczeństwa.
- Polscy konsumenci postrzegają innowacje zarówno jako udoskonalenia istniejących już produktów, jak również wymyślanie nowych. Takie rozwiązania według nich wpływają na sprawniejsze procesy produkcyjne i dają też łatwiejszy dostęp do produktów i usług, chociażby dzięki funkcjonowaniu e-commerce, który zapewnia szeroką ofertę w zasięgu naszego smartphone’a. Natomiast najbardziej przełomowym feedbackiem od konsumentów jest dostrzeżenie, że innowacje odgrywają szczególną rolę w kontekście zmian klimatycznych i są sposobem na skuteczne działania na rzecz neutralności klimatycznej. W drodze do osiągnięcia tego celu potrzeba głębokiej transformacji większości aspektów globalnej i lokalnej gospodarki - opowiada Adam Nitecki, dyrektor generalny ds. e-commerce w L’Oréal Polska i Kraje Bałtyckie HUB.
W L’Oréal od dawna wprowadzane są innowacje na rzecz zrównoważonego rozwoju. - Od 1997 roku L'Oréal Warsaw Plant w Kaniach zainwestowała ponad miliard złotych w rozwój najnowocześniejszych technologii i narzędzi, które zwiększyły moce produkcyjne fabryki dzięki zastosowaniu coraz bardziej ergonomicznych i zoptymalizowanych rozwiązań, przy jednoczesnym zmniejszeniu wpływu na środowisko. W ponad 150 krajach, 38 fabrykach i 5 centrach innowacji zatrudnionych jest powyżej 20 tysięcy osób. Nasz zespół techników i inżynierów znajduje się w innowacyjnej czołówce, kształtując transformację branży kosmetycznej w oparciu o technologię, dane i naukę - dodaje Giulia Tapella, dyrektorka fabryki L’Oréal Warsaw Plant.
Konsumenci lubią sięgać po nowinki technologiczne. Według badania Kantar Polska ponad 50 proc. Polek i Polaków chętnie korzysta i próbuje nowych rozwiązań oraz produktów, a także poszukuje o nich informacji. Co trzeci z nas jest zdania, że korzysta z nich jako pierwszy i wyprzeda aktualnie panujące trendy.
- W sektorze kosmetycznym obserwujemy stale zmieniające się sposoby odkrywania marek kosmetycznych, testowania ich i kupowania produktów. Klienci oczekują ulepszonych doświadczeń - w zakresie usług, personalizacji i dostosowania ich do własnych potrzeb i to właśnie dostarczamy jako L'Oréal. Jako firma odpowiadamy na ich rosnące oczekiwania, wykorzystując zaawansowane technologie oparte na danych, aby tworzyć innowacyjne doświadczenia kosmetyczne dla wszystkich naszych konsumentów, zarówno w świecie fizycznym, cyfrowym, jak i wirtualnym. Pomagamy im za pomocą rozwiązań technologicznych samodzielnie diagnozować potrzeby swojej skóry i włosów, zobaczyć siebie w fantazyjnym makijażu dzięki rozszerzonej rzeczywistości czy oszczędzać wodę przy myciu włosów - tłumaczy Nitecki.
W obecnym otoczeniu biznesowym kluczowym aspektem determinującym powodzenie przedsiębiorstw jest zdolność do generowania wartości dla klienta. Dzisiejszy konsument to coraz częściej osoba, która chętnie korzysta z technologii i nie boi się nowinek. Dlatego marka musi zapewnić mu odpowiednie doświadczenie, które spowoduje, że zdecyduje się wybrać oferowany przez nią produkt.
- Początkowi procesu innowacji bardzo pomaga jasno nakreślona, sprecyzowana wizja. W L'Oréal szukamy przede wszystkim przełomowych środków i unikalnych doświadczeń. Takie myślenie leżało u podstaw budowania naszych produktów, takich jak wirtualny makijaż w środowisku pracy. Innymi przykładami nowoczesnych rozwiązań w naszej firmie są: pierwszy na świecie ręczny komputerowy aplikator do makijażu, zaprojektowany z myślą o użytkownikach o ograniczonej mobilności dłoni lub ramion czy L'Oréal Brow Magic, pierwszy domowy elektroniczny aplikator do makijażu brwi oraz Skin Genius - wyjątkowa aplikacja, która wykorzystuje system oceny cech skóry bazujący na sztucznej inteligencji, pozwalający na szczegółową diagnostykę stanu skóry i dopasowanie spersonalizowanej pielęgnacji - opowiadała Donata Wolińska, dyrektor generalna ds. transformacji i zrównoważonego rozwoju w L'Oréal Polska i Kraje Bałtyckie HUB.
Większość polskich konsumentów i konsumentek (70%) ma pozytywne nastawienie do innowacji i zmian - uważa, że dzięki nim ludziom żyje się lepiej. Jest to spójne z deklaracjami na temat potrzeby wprowadzania innowacyjnych rozwiązań w wielu branżach. Współcześni liderzy muszą być świadomi znaczenia nowych technologii w procesie przeprowadzania zmian, ale nie mogą zapominać o najważniejszej wartości organizacji, czyli o zespole. To dzięki zróżnicowanym i inkluzywnym zespołom firmy takie jak L’Oréal mogą proponować konsumentom coraz bardziej spersonalizowane rozwiązania, które ułatwiają funkcjonowanie we współczesnym świecie. Aby osiągać sukcesy na polu innowacji i wyprzedzać trendy, liderzy powinni posiadać spójną i zrozumiałą dla zespołu wizję, która umożliwi zarówno wykorzystanie zasobów wewnątrz firmy, jak również zakłada współpracę z partnerami zewnętrznymi, którzy dzielą wartości oraz potrzeby danej organizacji.