5 powodów popularności kosmetyków wegańskich
5 powodów popularności kosmetyków wegańskich

Kosmetyki wegańskie to dziś zdecydowanie jedna z ważniejszych kategorii kosmetycznych. Znajdziemy w tej grupie zarówno produkty do pielęgnacji skóry twarzy i ciała, jak też kosmetyki kolorowe, perfumy, produkty barberskie. Wegańskość jest trendem, nie chwilową modą. Z czego to wynika?

1. Rosnąca świadomość

Konsumenci na serio podchodzą do wyzwań związanych z ochroną środowiska czy poszanowaniem praw zwierząt. Sprawdzają więc uważnie, czy firma kosmetyczna nie widnieje na czarnej liście tych przedsiębiorstw, które testują kosmetyki na zwierzętach. Oczywiście w Unii Europejskiej testy na zwierzętach są od roku 2013 zabronione. Klienci uważają jednak, że jeśli firma sprzedaje swoje produkty na rynkach, gdzie testy te są dopuszczalne, np. w Chinach, nie można uznać jej produktów za „cruelty free”. Problem dziś jest bardzo wyraźny dla wielu firm, które gęsto tłumaczą się, jak to właściwie jest z ich obecnością na rynku chińskim…

Kosmetyk wegański nie oznacza jednak, że nie jest nietestowany na zwierzętach. To produkt, w którym nie znajdziemy żadnego składnika pochodzącego od zwierząt.

Zatem w kosmetykach wegańskich nie tylko nie ma mowy o lanolinie, kolagenie odzwierzęcym czy elastynie w składzie, ale nie znajdziemy w nich również, np. miodu, jedwabiu, śluzu ślimaka czy mleka. Szczęśliwie przemysł kosmetyczny rozwinął się na tyle daleko, że wiele skutecznych składników można znaleźć w świecie roślin – np. bakuchiol w roli botanicznego retinolu czy postawić na syntetyczne zamienniki, np. kwasu hialuronowego lub kolagenu.

2. Boom na naturalność

Z definicją wegańskości większego więc problemu nie ma, najczęściej jednak kosmetyki wegańskie utożsamiane są niemal z automatu jako naturalne. A tak już wcale być nie musi… W samej branży kosmetycznej wciąż toczy się dyskusja, jak właściwie zdefiniować kosmetyki ekologiczne i naturalne. Można oczywiście zdecydować się na certyfikację i wówczas, np. etykieta Ecocertu czy NaTrue potwierdzi naturalność produktu, podobnie jak logo organizacji Viva! lub znak Vegan Society jest gwarantem wegańskiego składu kosmetyku.

Pamiętajmy jednak, że certyfikacja jest dość kosztowna. Wiele produktów spełnia więc wymogi naturalności czy wegańskości, ale nie zobaczymy na nich tego typu oznaczeń. Pozostaje wówczas wiara w deklaracje producenta (a te zgodnie z prawem muszą być prawdziwe) oraz samodzielne sprawdzanie składu.

Kosmetyki wegańskie często rzeczywiście są naturalne lub mają z naturą naprawdę bliskie związki. W ich składzie znajdziemy składniki pozyskiwane ze świata roślin, bogate w witaminy, minerały, antyutleniacze. Natomiast w dobrej klasy kosmetykach wegańskich raczej nie powinny znaleźć się składniki określane dziś terminem „unwanted ingredients”, np. parabeny, PEG-i, SLS czy parafina.  Konsumenci są przekonani, że naturalność w kosmetykach jest najbardziej optymalnym wyborem. Właściwym dla zdrowia skóry, jej komfortu i naszego samopoczucia.

3. Coraz więcej wegan

W Polsce rośnie popularność diet bezmięsnych. Już 1 mln Polaków to wegetarianie i weganie, zaś aż 2 mln planuje przejść na taką dietę – czytamy w raporcie dziennika „Rzeczpospolita”. Do tego 43 proc. Polaków zgodnie z badaniem IQS, nie rezygnując z mięsa całkowicie, mocno ogranicza jego spożycie. Ta postawa nie ogranicza się wyłącznie do kuchni.

Zdecydowani weganie i wegetarianie w drogerii wybierają wyłącznie kosmetyki wegańskie, ale popularność tego typu kosmetyków jest znacząco szersza. Prawdopodobnie aż w 90% za sprzedaż produktów wegańskich odpowiadają osoby, którym jednak skoki w bok na hamburgera czy schabowego po prostu się zdarzają.

Boomowi na tego typu kosmetyki sprzyjają liczne publikacje w mediach, ale też… aktywność samych producentów, którzy chętnie rozwijają ofertę o linie wegańskie.

4. Większa dostępność

Zainteresowanie rynku i konsumentów segmentem kosmetyków wegańskich sprawiło, że są dziś one nie tylko szeroko dostępne, zarówno w sprzedaży tradycyjnej, jak też online, ale też oferowane w różnych przedziałach cenowych. Są więc wegańskie marki premium: kosmetyki pięknie opakowane, innowacyjne, bardzo nowatorskie i przyjemne w użytkowaniu. Nie brak jednak też marek ekonomicznych, na które niemal każdy może sobie pozwolić, a w których producenci wyeliminowali wszelkie składniki odzwierzęce. Zatem wybór wegański-niewegański nie jest już warunkowany ceną, ale świadomością. Zresztą bardzo często w różnych testach konsumenckich i rankingach popularności tańsze produkty okazują się wcale nie słabsze niż droższa konkurencja.

5. Nie tylko pielęgnacja…

Często skojarzenie kosmetyk wegański wciąż uruchamia w wyobraźni obrazek kremu czy mydła. Jednak fanki makijażu wiedzą również, że mogą umalować się wegańską kolorówką. Bardzo często są to kosmetyki mineralne, które nie tylko pozwalają na wykonanie efektownego makijażu, ale też są bardzo przyjazne dla skóry. Wiele dziewczyn ze skórą wrażliwą sięga wyłącznie po tego typu produkty do makeupu.

Roślinne lub syntetyczne zamienniki bywają droższe, dlatego wciąż wegańska kolorówka jest jednak nieco droższa niż wiele standardowych marek. Podobnie zresztą, jak wegańskie zapachy.

Wegańskie mamy dziś również kosmetyki dla dzieci (wiadomo: wege mama wybierze wege kosmetyk dla swojego malucha), wegańskie produkty barberskie czy wegańskie kosmetyki do włosów. Duży popyt na produkty wege sprawia, że dziś niemal w każdej kategorii kosmetycznej można znaleźć produkty, w których nie znajdziemy żadnych składników odzwierzęcych. I nic nie zapowiada, by ta tendencja miała się szybko skończyć. Raczej widać tu pewne pola do dalszego rozwoju i specjalizacji...

fot. unsplash.com
# Raporty tematyczne

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager Oferta pracy: Pollux - makijażysta/makijażystka marki Brand Manager - rekrutacja ukryta Oferta pracy: Export Manager/rekrutracja ukryta Oferta pracy: Dr Grehen - Specjalista działu sprzedaży i mediów społecznościowych Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Oferta pracy: Torf Corporation - Specjalista ds. digital marketingu Oferta pracy: Dax Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Jeronimo Martins Drogerie i Farmacja - Menedżer ds. E-commerce Oferta pracy: Drogerie Natura - Brand Manager (kosmetyki kolorowe, marki własne) Oferta pracy: Sanofi - Specjalista Technolog w Dziale Badawczo-Rozwojowym(R&D) Oferta pracy: Maurisse - Specjalista ds. marketingu - Product Manager Oferta pracy: Elfa Pharm Polska - Specjalista ds. marketingu internetowego i social media Oferta pracy: Technolog Kosmetyków Naturalnych Oferta pracy: Key Account Manager Oferta pracy: NATURATIV Szef Sprzedaży i Rozwoju Rynku - Polska Oferta pracy: Technolog - MPS Koszalin Oferta pracy: Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Barwa - Krajowy Koordynator ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Partner of Promotion - Specjalista ds. PR Oferta pracy: Miraculum - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm Manager ds. Zakupów Działu Kosmetycznego Oferta pracy: Beliso - Export Manager Oferta pracy: Laboratorum Kosmetyczne Dr Irena Eris: Koordynator Wsparcia Sprzedaży - Europa Wschodnia Oferta pracy: Veoli Botanica - Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Farmona - Marketing Manager Oferta pracy: 4mass Regionalny Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Floslek - Specjalista ds. marketingu&PR Oferta pracy: Jeronimo Martins - Menedżer ds. Marketingu Digital Oferta pracy: Miya Cosmetics - Digital Manager Oferta pracy: Miya Cosmetics - Specjalista ds. sprzedaży Oferta pracy: Delia Cosmetics - Brand Manager Herla - Regionalny Kierownik Sprzedaży Herla - Eksport Manager Oferta Pracy: Equalan Pharma - Młodszy Specjalista ds. Marketingu TZMO SA - Koordynator Sekcji Wyrobów Kosmetycznych Nivea - Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego