Polacy wskutek inflacji częściej sięgają po produkty w promocji

Polacy wskutek inflacji częściej sięgają po produkty w promocji

Inflacja spowodowała, że co czwarty Polak interesuje się promocjami. Jednocześnie w porównaniu z ubiegłym rokiem konsumenci znacząco ograniczyli robienie zakupów na zapas (38 proc. versus 48 proc. w 2021 roku) oraz kupowanie niepotrzebnych produktów (15 proc. versus 21 proc. w 2021 roku) - wynika z najnowszego raportu Monitor Promocji 2022 ARC Rynek i Opinia.

Zdecydowanie najpopularniejszym rodzajem promocji jest od lat obniżka ceny – obecnie z tego typu promocji korzysta ponad 2/3 konsumentów (67 proc.). Jednocześnie od 2018 roku zauważalna jest tendencja spadkowa korzystania z promocji „rozdawanie bądź dołączanie do innych produktów próbek” (z 43 proc. w 2018 na 25 proc. w 2022r), degustacji produktów (z 43 proc. w 2018 na 28 proc. w 2022r) oraz testowania produktów lub usług (z 26 proc. w 2017 na 13 proc. w 2022r).

Wyraźnie widać, że badani starają się robić bardziej rozsądne i przemyślane zakupy oraz częściej korzystają z obniżek cen w porównaniu do lat poprzednich. Patrząc na wyniki badania z poprzednich lat systematycznie spada odsetek osób deklarujących, że zwiększyli konsumpcję, zaś w ciągu ostatniego roku widać, że wyraźnie spadł odsetek osób, które kupowały produkty, których nie potrzebowały czy też robiły zakupy na zapas.

Na stosunek Polaków do promocji w dużym stopniu wpływ ma inflacja. Aż 25 proc. osób przyznało, że ich zaufanie do akcji promocyjnych wzrosło. - Obecna sytuacja na rynku – wysoka inflacja, rosnące stopy procentowe i ceny choćby energii powodują, że Polacy coraz bardziej zaciskają pasa i starają się oszczędzać. Widać to w takich w ostrożniejszym i bardziej przemyślanym podejściu do wydawania pieniędzy oraz większym zaufaniu do promocji i większym zainteresowaniu nimi. Z naszego badania wynika, że respondenci poświęcają dużo czasu na szukanie produktów i usług atrakcyjnych cenowo, jednocześnie unikają robienia zapasów. Badani podkreślali, że przed inflacją ich zakupy były dużo bardziej spontaniczne i impulsywne. Teraz dużo częściej zastanawiają się, czy dany produkt jest im rzeczywiście potrzebny. Co więcej, niektórzy przyznają, że rezygnują z produktów, które uznają za „luksusowe”. Te wyniki są bardzo istotną wskazówką dla marek, jak kształtować swoją politykę promocyjną w tym trudnym dla konsumentów czasie - komentuje Anna Dąbrowska, kierowniczka zespołu badawczego w ARC Rynek i Opinia.

Monitor Promocji 2022 to badanie zrealizowane metodą ilościową i jakościową. Badanie ilościowe przeprowadzono techniką CAWI na panelu internetowym epanel.pl, na reprezentatywnej próbie pełnoletnich mieszkańców miast (próba nie obejmowała wsi), którzy przynajmniej raz w ciągu ostatnich 12 miesięcy skorzystali z promocji. Próba N=1014. W ramach badania jakościowego przeprowadzono 2 wywiady FGI online, liczba uczestników w każdej grupie: N=5; długość każdego wywiadu: 90 min. Badania zostały zrealizowane w sierpniu 2022.
# Badania rynkowe
 reklama