PMR: po covidowej zadyszce kolorówka wróci na ścieżkę wzrostu

PMR: po covidowej zadyszce kolorówka wróci na ścieżkę wzrostu

Kosmetyki kolorowe są drugim największym segmentem rynku artykułów kosmetycznych, z prognozowanym udziałem w rynku na poziomie prawie 20% w 2026 r. Wynika to ze wzrostu wydatków na tą kategorię wśród konsumentów.

Kosmetyki kolorowe są drugim największym segmentem rynku artykułów kosmetycznych po pielęgnacji ciała i kąpieli, w ostatnich latach kanał ten odnotowywał także jedne z wyższych dynamik wzrostu. Do roku 2026 kanał ten osiągnie prawie 1/5 udziału w rynku artykułów kosmetycznych.

Wysoki prognozowany wzrost kosmetyków kolorowych nie dziwi również w świetle tego, że Polki stosunkowo mało na tle Europy wydają na tego rodzaju produkty. Poprawa sytuacji gospodarczej i wzrost dochodu rozporządzalnego skutkować będą wzrostami wydatków na tą kategorię. Konsumentki będą skłonne wydawać więcej i kupować produkty droższych, bardziej prestiżowych marek. Jak również wejście na rynek pracy obecnych nastolatek, które śledzą vlogi i influencerów, a własne zarobki będą chętnie przeznaczać m.in. na produkty do makijażu.

Niska cena najpopularniejszym czynnikiem przy zakupach kosmetyków do makijażu

Trend ten potwierdza badanie PMR, zrealizowane w styczniu 2021 r., według którego niska cena nie jest popularnym czynnikiem przy zakupach kosmetyków do makijażu – tylko co piąty respondent wskazywał ten czynnik jako decydujący. Z kolei prawie połowa respondentów wskazywała na dobry stosunek ceny do jakości produktu oraz dopasowanie do potrzeb. Również chętnie zwracamy uwagę na naturalne składniki oraz wysoką jakość kosmetyków. Czynniki te są podobne jak w przypadku produktów kosmetycznych ogółem. Widać nieznacznie większe znaczenie czynników takich jak dopasowanie do potrzeb czy jakość.

Pandemia makijażowi nie sprzyja

W 2020 r. był to jeden z segmentów, które najbardziej zostały dotknięte negatywnymi skutkami epidemii COVID-19. Spowodowane jest to m.in. rezygnacją konsumentów z impulsowych zakupów, rzadszym wychodzenie z domu, czy zakrywanie twarzy maseczkami przy wszystkich wyjściach., jak również  czasowym zamknięciem części sklepów kosmetycznych. Mimo, że taka sytuacja utrzyma się w podobnym zakresie w początkowych miesiącach 2021 r., segment ten odnotuje wyraźne odbicie, wzrastając r/r prawie o 7%. Na co głównie będzie wpływać powolne znoszenie restrykcji w kraju i większa aktywność konsumentów poza domem, w tym powrót części osób do biur oraz powrót do zachowań sprzed pandemii, tj. częstsze odwiedzanie sklepów, czy organizowanie spotkań rodzinnych i imprez.

Z drugiej strony, w perspektywie długookresowej na sprzedaż w segmencie negatywnie będzie wpływać rosnące znaczenie usług (m.in. manicure, pedicure czy koloryzacja włosów). Usługodawcy najczęściej zaopatrują się w bezpośrednio u dystrybutorów lub w wyspecjalizowanych hurtowniach.

Czynniki wyboru przy zakupie kosmetyków do makijażu

Analiza stanowi część raportu PMR: Handel detaliczny artykułami kosmetycznymi 2021.

Tekst: Karolina Szałas, Retail Market Analyst. Analityk z ponad czteroletnim doświadczeniem w analizie rynku handlu detalicznego. Obszary specjalizacji: rynek odzieży i obuwia, rynek artykułów kosmetycznych oraz handel internetowy.
foto: unsplash.com
# Badania rynkowe
 reklama