Eko-kosmetyki - kto po nie sięga i z jakich powodów?

Eko-kosmetyki - kto po nie sięga i z jakich powodów?

Szampony, żele pod prysznic czy kremy do twarzy to tylko część produktów, które zazwyczaj wypełniają nasze łazienkowe szafki. Wielu producentów oferuje ekologiczne produkty kosmetyczne wysokiej jakości, które oprócz swoich właściwości są neutralne dla środowiska.

Jak możemy dowiedzieć się z badania „Klimat tworzą ludzie – zachowania ekologiczne Polaków”[1], przygotowanego w ramach kampanii informacyjno-edukacyjnej Ministerstwa Klimatu i Środowiska „Nasz Klimat”, blisko 40 proc. naszego społeczeństwa nie zwraca uwagi na to, czy wybierane kosmetyki są ekologiczne. Zatem jakie czynniki przeważają nad zakupem konkretnego produktu?

Stosunek Polaków do ekologicznych kosmetyków                                         

W związku z coraz szerszą edukacją w zakresie dbania o środowisko jesteśmy w stanie dostrzec zachodzące na świecie zmiany, które dotyczą również przemysłu kosmetycznego. Z roku na rok, na drogeryjnych półkach przybywa ekologicznych kosmetyków oraz produktów higienicznych, które wspierają prośrodowiskowy styl życia. Najczęściej możemy spotkać się z ekoopakowaniami, wykonanymi z materiałów z recyklingu, które po zużyciu produktu będą mogły zostać ponownie wykorzystane. Jednak to nie zawsze jedyna zaleta ekologicznych kosmetyków. W większości charakteryzują je naturalne formuły, które zostały pozbawione określonych składników (parabeny), a także sztucznych substancji zapachowych czy konserwantów.

Według badania „Klimat tworzą ludzie – zachowania ekologiczne Polaków” co czwarty badany sięga po proekologiczne kosmetyki ze względu na to, że są przyjazne dla środowiska. 33 proc. respondentów deklaruje korzystanie z ekologicznych kosmetyków, jednak z innych ważnych dla nich względów, aniżeli sama prośrodowiskowa postawa.

Sytuacja wygląda korzystniej w przypadku rodziców wychowujących dzieci w przedziale wiekowym 0-14 lat. W tym przypadku grupa ankietowanych, która przy wyborze produktów kosmetycznych stawia na ekologię, to 35 proc. Ważnym kryterium dla tej grupy respondentów jest natomiast hipoalergiczność produktów (48 proc. zwraca na to szczególną uwagę) oraz prosty skład (42 proc.). Zróżnicowanie wyników można zauważyć także w przypadku podziału badanych ze względu na płeć. Kobiety są bardziej wrażliwe na ekologię przy wyborze kosmetyków niż mężczyźni. Jedynie 20 proc. mężczyzn sięga po te przyjazne dla środowiska, w przypadku kobiet są to aż 32 proc.

Dlaczego ekologiczne i naturalne kosmetyki są droższe?

Zdarza się, że producenci wykorzystują nasze ekologiczne nawyki i traktują je jako trend marketingowy, aby zwiększać swoje dochody ze sprzedaży. Natomiast na rynku istnieje także wiele kosmetyków, które pomimo niskiej ceny są przyjazne dla środowiska. Dlatego tak ważne jest czytanie etykiet produktów, z których powinniśmy się dowiedzieć, jaką filozofią kieruje się dana marka. Na cenę kosmetyków ekologicznych wpływ ma naturalny skład pochodzenia roślinnego, który jest bardziej kosztowny przy produkcji (np. samoopalacz w piance). Wtedy surowce, z których dany kosmetyk jest wykonany, są pozyskiwane z kontrolowanych upraw i charakteryzują się najwyższą jakością, co często potwierdzane jest przez producentów stosownym certyfikatem, np. EcoCert.

Jak wynika z badania „Klimat tworzą ludzie – zachowania ekologiczne Polaków”, aspekt ekonomiczny jest mniej ważny dla mieszkańców miast powyżej 500 tys. – ich sytuacja materialna bywa lepsza, mają też większy dostęp do wiedzy na temat ekologii i łatwiej im uwzględniać kwestie ekologiczne w swoich codziennych wyborach. 27 proc. respondentów zamieszkałych na obszarach wiejskich i 42 proc. respondentów z dużych miast wybiera ekologiczne kosmetyki ze względu na reprezentowane przez siebie postawy proekologiczne.

Jak możemy zauważyć w raporcie, wybór ekologicznych produktów kosmetycznych jest jednym z najmniej popularnych ekonawyków wśród badanej grupy Polaków. Natomiast jest to czynnik równie istotny, jak oszczędność energii czy wody, dlatego wciąż powinniśmy edukować się w temacie dbania o nasz wspólny klimat.

Pełen raport i więcej szczegółowych danych dostępnych jest pod linkiem: Ekologiczne zachowania Polaków Raport Klimat tworzą ludzie - Edukacja Ekologiczna - Portal Gov.pl (www.gov.pl).

[1] Badanie ilościowe realizowane techniką CAWI na reprezentatywnej grupie Polaków i w grupie rodziców dzieci w wieku 0-14 lat. Badanie jest zrealizowane przez firmę badawczo-rozwojową Zymetria w marcu 2022.
fot. unsplash.com
# Badania rynkowe
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi