Eko-kosmetyki - kto po nie sięga i z jakich powodów?
Eko-kosmetyki - kto po nie sięga i z jakich powodów?

Szampony, żele pod prysznic czy kremy do twarzy to tylko część produktów, które zazwyczaj wypełniają nasze łazienkowe szafki. Wielu producentów oferuje ekologiczne produkty kosmetyczne wysokiej jakości, które oprócz swoich właściwości są neutralne dla środowiska.

Jak możemy dowiedzieć się z badania „Klimat tworzą ludzie – zachowania ekologiczne Polaków”[1], przygotowanego w ramach kampanii informacyjno-edukacyjnej Ministerstwa Klimatu i Środowiska „Nasz Klimat”, blisko 40 proc. naszego społeczeństwa nie zwraca uwagi na to, czy wybierane kosmetyki są ekologiczne. Zatem jakie czynniki przeważają nad zakupem konkretnego produktu?

Stosunek Polaków do ekologicznych kosmetyków                                         

W związku z coraz szerszą edukacją w zakresie dbania o środowisko jesteśmy w stanie dostrzec zachodzące na świecie zmiany, które dotyczą również przemysłu kosmetycznego. Z roku na rok, na drogeryjnych półkach przybywa ekologicznych kosmetyków oraz produktów higienicznych, które wspierają prośrodowiskowy styl życia. Najczęściej możemy spotkać się z ekoopakowaniami, wykonanymi z materiałów z recyklingu, które po zużyciu produktu będą mogły zostać ponownie wykorzystane. Jednak to nie zawsze jedyna zaleta ekologicznych kosmetyków. W większości charakteryzują je naturalne formuły, które zostały pozbawione określonych składników (parabeny), a także sztucznych substancji zapachowych czy konserwantów.

Według badania „Klimat tworzą ludzie – zachowania ekologiczne Polaków” co czwarty badany sięga po proekologiczne kosmetyki ze względu na to, że są przyjazne dla środowiska. 33 proc. respondentów deklaruje korzystanie z ekologicznych kosmetyków, jednak z innych ważnych dla nich względów, aniżeli sama prośrodowiskowa postawa.

Sytuacja wygląda korzystniej w przypadku rodziców wychowujących dzieci w przedziale wiekowym 0-14 lat. W tym przypadku grupa ankietowanych, która przy wyborze produktów kosmetycznych stawia na ekologię, to 35 proc. Ważnym kryterium dla tej grupy respondentów jest natomiast hipoalergiczność produktów (48 proc. zwraca na to szczególną uwagę) oraz prosty skład (42 proc.). Zróżnicowanie wyników można zauważyć także w przypadku podziału badanych ze względu na płeć. Kobiety są bardziej wrażliwe na ekologię przy wyborze kosmetyków niż mężczyźni. Jedynie 20 proc. mężczyzn sięga po te przyjazne dla środowiska, w przypadku kobiet są to aż 32 proc.

Dlaczego ekologiczne i naturalne kosmetyki są droższe?

Zdarza się, że producenci wykorzystują nasze ekologiczne nawyki i traktują je jako trend marketingowy, aby zwiększać swoje dochody ze sprzedaży. Natomiast na rynku istnieje także wiele kosmetyków, które pomimo niskiej ceny są przyjazne dla środowiska. Dlatego tak ważne jest czytanie etykiet produktów, z których powinniśmy się dowiedzieć, jaką filozofią kieruje się dana marka. Na cenę kosmetyków ekologicznych wpływ ma naturalny skład pochodzenia roślinnego, który jest bardziej kosztowny przy produkcji. Wtedy surowce, z których dany kosmetyk jest wykonany, są pozyskiwane z kontrolowanych upraw i charakteryzują się najwyższą jakością, co często potwierdzane jest przez producentów stosownym certyfikatem, np. EcoCert.

Jak wynika z badania „Klimat tworzą ludzie – zachowania ekologiczne Polaków”, aspekt ekonomiczny jest mniej ważny dla mieszkańców miast powyżej 500 tys. – ich sytuacja materialna bywa lepsza, mają też większy dostęp do wiedzy na temat ekologii i łatwiej im uwzględniać kwestie ekologiczne w swoich codziennych wyborach. 27 proc. respondentów zamieszkałych na obszarach wiejskich i 42 proc. respondentów z dużych miast wybiera ekologiczne kosmetyki ze względu na reprezentowane przez siebie postawy proekologiczne.

Jak możemy zauważyć w raporcie, wybór ekologicznych produktów kosmetycznych jest jednym z najmniej popularnych ekonawyków wśród badanej grupy Polaków. Natomiast jest to czynnik równie istotny, jak oszczędność energii czy wody, dlatego wciąż powinniśmy edukować się w temacie dbania o nasz wspólny klimat.

Pełen raport i więcej szczegółowych danych dostępnych jest pod linkiem: Ekologiczne zachowania Polaków Raport Klimat tworzą ludzie - Edukacja Ekologiczna - Portal Gov.pl (www.gov.pl).

[1] Badanie ilościowe realizowane techniką CAWI na reprezentatywnej grupie Polaków i w grupie rodziców dzieci w wieku 0-14 lat. Badanie jest zrealizowane przez firmę badawczo-rozwojową Zymetria w marcu 2022.
fot. unsplash.com
# Badania rynkowe
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Phenicoptere - Ekspert ds. marketingu Oferta pracy: Wella Company - Commercial Manager Oferta pracy: Yokaba - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. PR i influencer marketingu Oferta pracy: Oriflame Polska - Commercial Planning Manager Oferta pracy: L'Oreal Poland - Hub Engagament Brand Manager Oferta pracy: Marion - Junior Brand Manager - marki własne Oferta pracy: Chanel - Product Manager Oferta pracy: Isono Cosmetics - Specjalista ds. Marketingu i Sprzedaży Oferta pracy: beBIO - Export Manager Oferta pracy: Drogerie Natura - Asystent/ka ds. Zakupów Oferta pracy: Orbico - Trade Marketing Specialist Oferta pracy: HR Concept - Technolog Oferta pracy: EcoWipes - Specjalista/Specjalistka ds. marketingu i social mediów Oferta pracy: Paese - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Product Manager Oferta pracy: Harper Hygienics - Starszy Specjalista ds. Rozwoju Produktu Oferta pracy: Marketing Manager - kosmetyki naturalne - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej - Senelle Cosmetics Oferta pracy - Główny Technolog - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Media Manager - rekrutacja zewnętrzna (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Specjalista ds. Private Label - Laboratorium Kosmetyczne Floslek Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Eksportu w branży kosmetycznej Oferta pracy: Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Oferta pracy: Brandclinic - Kierownik Działu Zakupów Oferta pracy: Cosibella - Specjalista ds. nowych marek Oferta pracy: Notino - Beauty Consultant Trainer Oferta pracy: Paese - Junior Product Manager Oferta pracy: Brandclinic - Specjalista ds. rozwoju produktów Oferta pracy: Estetica Group - Import Manager Oferta pracy: Młodszy Kontroler Finansowy - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Saraya Poland - Pracownik działu kontroli jakości Oferta pracy: Sarantis Polska - Specjalista (-ka) ds. marketingu (kategoria Kosmetyki) Oferta pracy: Grupa Eurocash – Kontigo - Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Marek Oferta pracy: Euphora Paese - Specjalista ds. obsługi klienta e-commerce Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Sprzedaży (surowce dla branży kosmetycznej i chemii gospodarczej) Oferta pracy: Dermomedica Group - Specjalista ds. obsługi Klienta sklepu internetowego Oferta pracy - Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Eagle Recruitment - Dyrektor Eksportu Oferta pracy: DOZ - Category manager (marki własne) Oferta pracy: Orientana - Specjalista ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Harper Hygienics - Junior Marketing Project Manager Oferta pracy: Nacomi - Specjalista ds. badań i rozwoju produktów kosmetycznych Oferta pracy: Młodszy Technolog - IOC Oferta pracy: Brand Manager - Kolorado Oferta pracy: Technolog - Marion Oferta pracy: E-commerce manager - Marion Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków w Organique Oferta pracy: E-commerce manager w Organique Oferta pracy: Brand Manager - Eagle Recruitment Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Zakupów - Hebe Oferta pracy: Product Manager w Dziale Marek Własnych - Make up - Drogerie Natura Oferta pracy: Technolog Kosmetyczny ds. Badań i Rozwoju - Newu Oferta pracy: Grupa Inco SA - Technolog R&D Oferta pracy: E-commerce Key Account Manager (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Pelion SA - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. zakupów i logistyki Oferta pracy: Polemika - Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Resibo - Specjalista ds. zakupów Oferta pracy: Brand Manager/Product Manager Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. Eksportu Oferta pracy: Abriga Polska - Specjalista ds. rozwoju produktu Veoli Botanica - Product Manager Verona Products Professional - Export Manager Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Senelle Cosmetics: Specjalista ds. marketingu - Content Manager Mokosh Cosmetics: Specjalista ds. Marketingu i PR Kire Skin - Export Manager Nitai - Specjalista/ka ds. Kluczowych Klientów Auchan - Kupiec - Kosmetyki i Drogeria Oferta pracy: Brand Manager - Natura Siberica Oferta pracy: Brand Manager - Phytopharm Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży eksportowej - Veoli Botanica Oferta pracy: Marketing Manager - Paese Technolog produkcji kosmetyków Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager