A jednak efekt szminki?

A jednak efekt szminki?

Po tym, jak w Stanach Zjednoczonych poluzowano zasady dotyczące noszenia maseczek, klientki z powrotem sięgnęły po szminki i błyszczyki. Polscy producenci kosmetyków kolorowych również mają nadzieję, że podobnie zadzieje się u nas.

Koronakryzys nie mógł być obojętny dla tej grupy produktów, choć w branży do tej pory funkcjonowało pojęcie "efektu szminki". W czasie kryzysu powojennego czy też kryzysu z roku 2008, szminki broniły się całkiem nieźle. Ekonomiści tłumaczyli to tym, że klientki rekompensowały sobie brak możliwości zrobienia droższych zakupów właśnie poprzez nabycie szminki, która nie kosztuje dużo, a poprawia wygląd (i samopoczucie).

"Efekt szminki”, opisany już wiele lat temu, nie dotyczy tylko wspomnianej szminki, ale każdej niedużej, łatwo dostępnej rzeczy, która może poprawić nastrój w sytuacji, gdy bardziej atrakcyjne zakupy nie są możliwe.

Zdjęcie restrykcji dodało wiatru w żagle

Pandemia – z koniecznością ograniczania spotkań towarzyskich, pracą zdalną i przede wszystkim maseczkami, które przez długie miesiące obowiązkowe były w miejscach publicznych – doprowadziła do tego, że wiele kobiet odpuściło sobie makijaż. Sprzedaż innych kosmetyków na całym świecie również była daleka od satysfakcjonującego poziomu, ale to właśnie szminki ucierpiały w covidzie najbardziej.

Polscy producenci kosmetyków pewnie przyjęli z ulgą zniesienie obowiązku noszenia maseczek na świeżym powietrzu. Na dane o sprzedaży trzeba będzie jeszcze poczekać, ale przykłady ze Stanów Zjednoczonych dowodzą, że lepsze może wrócić.

W USA sprzedaż o 80 proc. w górę

CNN przywołuje dane firmy IRI, które wskazują, że sprzedaż szminek poszła w górę między połową marca a połową kwietnia. W tym czasie wyniosła ona 34,2 mln dolarów czyli ponad 80 proc. więcej niż rok wcześniej w tym samym okresie. Wprawdzie poprzeczka byłą zawieszona nisko (obowiązywały już wtedy restrykcje), ale i tak jest to imponujące odbicie.

Wciąż jest jednak duże pole do popisu, bo sprzedaż szminek wciąż jest niższa niż przed pandemią. Koronawirusowe obostrzenia spowodowały również zmianę preferencji klientek. Dokonując wyboru, kierują się przede wszystkim tym, czy szminka będzie się rozmazywała pod maseczką czy też pozostanie tam, gdzie jej miejsce.

fot. unsplash.com
# Raporty tematyczne
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi