Wyzwania logistyczne w branży kosmetycznej w kanale e-commerce

Wyzwania logistyczne w branży kosmetycznej w kanale e-commerce

W ostatnich latach widzimy ożywiony ruch sprzedaży w kanale online. Nie bez znaczenia ma tu pandemia, która wpłynęła na zachowanie kupujących.

Obawa przed przebywaniem w dużych skupiskach ludzi, a także wprowadzony lockdown spowodowały, iż klienci w większym stopniu zaczęli wybierać ofertę e-sklepów.

Wraz ze zwiększoną ilością zamówień internetowych pojawiło się kolejne wyzwanie – jak sprawnie i bezbłędnie obsłużyć zlecenia od strony logistycznej? Należy wziąć pod uwagę, iż branża kosmetyczna jest jedną z najbardziej wymagających kategorii ze względu na wysokie oczekiwania klientów, jak również samą specyfikę produktów.

Przyjęcie i magazynowanie towaru

Poziom skomplikowania obsługi logistycznej w dużej mierze zależy od asortymentu. Zgodnie z prawem Unii Europejskiej umieszczanie daty przydatności produktów kosmetycznych jest obowiązkiem producenta. Zatem firmy logistyczne, według wymagań swoich klientów często zobowiązana są do zarządzania datą ważności obsługiwanego towaru. W tym przypadku stosowana jest zasada FEFO (first expired, first out), czyli produkty najstarsze powinny opuszczać magazyn jako pierwsze.

Kolejną kwestią jest proces zarządzania partią produktów, rozumianą jako oznaczenie w postaci kodu, który określa miejsce oraz czas wyprodukowania towaru. Jest to istotny proces w przypadku pojawienia się problemów z danym produktem. W ten sposób firmy są w stanie zidentyfikować np. kosmetyki z tej samej partii i np. zatrzymać ich sprzedaż lub nawet wycofać z rynku.

Przechodząc do składowania towaru należy pamiętać, że w branży drogeryjnej występują produkty łatwopalne oraz aerozole. W przypadku magazynowania towarów niebezpiecznych należy wyodrębnić specjalne miejsce zwane bunkrem do składowania ADR-ów.

Pakowanie kosmetyków

Ceny produktów beauty wahają się od kilkunastu złotych, do kilkuset, a nawet kilku tysięcy. Klienci, szczególnie produktów premium oczekują, iż ich zamówienie będzie wyjątkowe. Pierwsze wrażenie, czyli moment w którym rozpakowujemy paczkę ma ogromne znaczenie. Elegancko spakowanie zlecenie pozwala budować lojalność wśród klientów oraz wyróżnić się na rynku. Bardzo często przy pakowaniu kosmetyków korzysta się z usług dodatkowych tzw. VAS. Do najczęstszych w branży kosmetycznej należą: pakowanie na prezent, owijanie produktów w papier ozdobny, tworzenie zestawów, czy dodawanie do paczki próbek kosmetyków, ulotek oraz dokumentu sprzedaży.

Należy pamiętać, iż produkty kosmetyczne podatne są na uszkodzenia, zatem paczki powinny być zapakowane w odpowiedni sposób, żeby produkty nienaruszone dotarły do klienta końcowego.

Obsługa zwrotów

Branża beauty jest również specyficzna w temacie zwracania towarów zamówionych w kanale e-commerce. O ile, zgodnie z obowiązującym prawem, e-sklep w ciągu 14 dni powinien taki zwrot przyjąć, to obowiązują od tej reguły również wyjątki. Sklepy internetowe nie mają obowiązku przyjąć np. otwartego kremu ze względu na niespełnione oczekiwania klienta. W przypadku problemów z danym towarem klient może złożyć jednak reklamację, która jednak rozpatrywana jest w odrębny sposób.

Jak widać, logistyka produktów kosmetycznych wymaga poświęcenia więcej uwagi niż w przypadku innych branż. W przypadku pojawiającej się coraz większej liczby wyzwań z obsługą zleceń w sklepie internetowym, warto poznać ofertę doświadczonego operatora logistycznego, jak Arvato Supply Chain Solutions.

artykuł sponsorowany
# Raporty tematyczne
loki joanna