Wyzwania logistyczne w branży kosmetycznej w kanale e-commerce

Wyzwania logistyczne w branży kosmetycznej w kanale e-commerce

W ostatnich latach widzimy ożywiony ruch sprzedaży w kanale online. Nie bez znaczenia ma tu pandemia, która wpłynęła na zachowanie kupujących.

Obawa przed przebywaniem w dużych skupiskach ludzi, a także wprowadzony lockdown spowodowały, iż klienci w większym stopniu zaczęli wybierać ofertę e-sklepów.

Wraz ze zwiększoną ilością zamówień internetowych pojawiło się kolejne wyzwanie – jak sprawnie i bezbłędnie obsłużyć zlecenia od strony logistycznej? Należy wziąć pod uwagę, iż branża kosmetyczna jest jedną z najbardziej wymagających kategorii ze względu na wysokie oczekiwania klientów, jak również samą specyfikę produktów.

Przyjęcie i magazynowanie towaru

Poziom skomplikowania obsługi logistycznej w dużej mierze zależy od asortymentu. Zgodnie z prawem Unii Europejskiej umieszczanie daty przydatności produktów kosmetycznych jest obowiązkiem producenta. Zatem firmy logistyczne, według wymagań swoich klientów często zobowiązana są do zarządzania datą ważności obsługiwanego towaru. W tym przypadku stosowana jest zasada FEFO (first expired, first out), czyli produkty najstarsze powinny opuszczać magazyn jako pierwsze.

Kolejną kwestią jest proces zarządzania partią produktów, rozumianą jako oznaczenie w postaci kodu, który określa miejsce oraz czas wyprodukowania towaru. Jest to istotny proces w przypadku pojawienia się problemów z danym produktem. W ten sposób firmy są w stanie zidentyfikować np. kosmetyki z tej samej partii i np. zatrzymać ich sprzedaż lub nawet wycofać z rynku.

Przechodząc do składowania towaru należy pamiętać, że w branży drogeryjnej występują produkty łatwopalne oraz aerozole. W przypadku magazynowania towarów niebezpiecznych należy wyodrębnić specjalne miejsce zwane bunkrem do składowania ADR-ów.

Pakowanie kosmetyków

Ceny produktów beauty wahają się od kilkunastu złotych, do kilkuset, a nawet kilku tysięcy. Klienci, szczególnie produktów premium oczekują, iż ich zamówienie będzie wyjątkowe. Pierwsze wrażenie, czyli moment w którym rozpakowujemy paczkę ma ogromne znaczenie. Elegancko spakowanie zlecenie pozwala budować lojalność wśród klientów oraz wyróżnić się na rynku. Bardzo często przy pakowaniu kosmetyków korzysta się z usług dodatkowych tzw. VAS. Do najczęstszych w branży kosmetycznej należą: pakowanie na prezent, owijanie produktów w papier ozdobny, tworzenie zestawów, czy dodawanie do paczki próbek kosmetyków, ulotek oraz dokumentu sprzedaży.

Należy pamiętać, iż produkty kosmetyczne podatne są na uszkodzenia, zatem paczki powinny być zapakowane w odpowiedni sposób, żeby produkty nienaruszone dotarły do klienta końcowego.

Obsługa zwrotów

Branża beauty jest również specyficzna w temacie zwracania towarów zamówionych w kanale e-commerce. O ile, zgodnie z obowiązującym prawem, e-sklep w ciągu 14 dni powinien taki zwrot przyjąć, to obowiązują od tej reguły również wyjątki. Sklepy internetowe nie mają obowiązku przyjąć np. otwartego kremu ze względu na niespełnione oczekiwania klienta. W przypadku problemów z danym towarem klient może złożyć jednak reklamację, która jednak rozpatrywana jest w odrębny sposób.

Jak widać, logistyka produktów kosmetycznych wymaga poświęcenia więcej uwagi niż w przypadku innych branż. W przypadku pojawiającej się coraz większej liczby wyzwań z obsługą zleceń w sklepie internetowym, warto poznać ofertę doświadczonego operatora logistycznego, jak Arvato Supply Chain Solutions.

artykuł sponsorowany
# Raporty tematyczne
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi