Konsumenci mają dość bezmyślnego lokowania produktu – „Wysokie Obcasy Extra” skrytykowane przez środowiska kobiece i internautki
Konsumenci mają dość bezmyślnego lokowania produktu – „Wysokie Obcasy Extra” skrytykowane przez środowiska kobiece i internautki

Kolejny przykład, jak bardzo zmienia się świat, odbiór mediów i marketingu. Konsumenci nie chcą sprowadzać ważnych kwestii społecznych do kolejnej marketingowej papki fundowanej przez media kobiece.

Nie chcą być traktowani infantylnie, a tak właśnie poczuli się w publikacji „Wysokich Obacsów Extra”, które rekomendowały… stylizacje na demonstracje. Grzechem podstawowym mediów kobiecych jest rozbuchanie nadmiernego konsumpcjonizmu. Teraz szczególnie stoi to w opozycji do coraz powszechniejszego trendu samoograniczania i bardziej świadomych zakupów  – w trosce o planetę, ale również ze względów ekonomicznych.

Nietrafione lokowanie

Media zastanawiają się, jak upchnąć tzw. lokowanie produktu, by było najbardziej atrakcyjne. Z reguły jest to nudne i przewidywalne, łącznie z tym, że musi pojawić się produkt reklamodawcy, nawet jeśli pasuje niczym kwiatek do kożucha. Tym razem pomysł na pokazanie pewnej gamy produktów nie był może oczywisty i banalny, ale wzburzył kobiety. "Stylizacje na demonstracje" obnażyły bezmyślność łączenia spraw, które są społecznie ważne z klasycznym gazetowym "must have" (kiedyś w innej gazecie był już kosmetyczny przegląd w duchu Strajku Kobiet, który też przecież oburzył wiele czytelniczek - lekcja więc nie została przez redakcję odrobiona). Nawet jeśli założeniem publikacji było poparcie dla idei Strajku, wyszło słabo.

- Mamy rewolucję. A wam się muszą pieniążki od sponsorów zgadzać - napisały członkinie Feminiskry.

Rozminięcie z duchem czasu

Jak bardzo było to nietrafione i głupie świadczy choćby komentarz członkiń Aborcyjnego Dream Teamu: - „Wysokie Obcasy Extra” umieściły poradnik, jak się ubierać na protesty. Żeby tego było mało, to rzeczy polecane tam były, delikatnie mówiąc, ekskluzywne. Taniej wychodzi aborcja niż kurtka z tego ichniejszego poradnika.

Co na to redakcja? - Prezentacja produktów wybranych przez redakcję miała być wyrazem ciepła i wsparcia, w żadnym wypadku reklamą drogich gadżetów. Wiemy, że większość czytelniczek traktuje pokazywane w pismach przedmioty bardziej jak inspiracje niż konkretne rzeczy do kupienia. Ta sytuacja to nieporozumienie. Przepraszamy tych, którzy poczuli się naszą publikacją urażeni - mówi szefowa magazynu Ewa Wieczorek.

W mediach społecznościowych również dominował ton krytyki i tzw. beki – czyli obśmiania tematu. Uważna lektura komentarzy internautek pozwoliłaby może wydawcom  znaleźć przyczynę dołującej sprzedaży. Coraz częściej czytelniczki uważają, że pisma kobiece po prostu rozjeżdżają się z rzeczywistością, a wartościowe teksty są tylko dodatkiem do quasi-reklamowych przekazów. Mocno problematyczne dla wydawców jest również to, że kompletnie nie czują młodszego pokolenia i nawet jeśli bardzo starają się być na czasie, to częściej wychodzi śmieszniej niż „w punkt”. Wiele pism po prostu dramatycznie starzeje się ze swoimi dotychczasowymi czytelniczkami, a jednocześnie te starsze też czują, że nie jest to już „ich pismo”.

Temat Strajku Kobiet mocno obecny w mediach

Jak piszą Wirtualne Media w ciągu dziewięciu dni listopada 2020 roku na temat Strajku Kobiet ukazało się ponad 100 tys. materiałów w mediach tradycyjnych i internecie, które na zlecenie portalu przygotował Press-Service Monitoring Mediów. Sześć na dziesięć publikacji miało pozytywny wydźwięk. Eksperci oceniają, że jesienią ub. roku podczas pierwszej fali ulicznych protestów postawy marek wobec nich okazały się różne. Nie wszystkie marki, znane ze swojego zaangażowania w sprawy społeczne czy podkreślające bliskie relacje z kobietami, zabrały głos, kiedy na ulice wychodziły dziesiątki tysięcy osób. Bywało to odbierane przez część konsumentek bardzo krytycznie. Marki, które zdecydowały się wesprzeć Strajk Kobiet, były doceniane przez osoby utożsamiające się z postulatami Strajku, ale obrywały od środowisk pro-life. Większość zaangażowanych firm podkreślała jednak, że jest gotowa na tę krytykę i nie zrezygnuje z solidarności ze strajkującymi kobietami, nawet jeśli w ten sposób tracą część klientów.

To nie jest tylko sprawa polska. Na całym świecie marki muszą coraz częściej opowiadać się, po którejś stonie sporów społecznych. Letniość przestaje być bezpieczną strategią. Doświadczyły tego, m. in. firmy w USA podczas fali zamieszek pod hasłem "Black Lives Matter".

Lidia Lewandowska, Wirtualne Kosmetyki

# Raporty tematyczne
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager