Na 12 analizowanych kategorii aż 10 podrożało, a tylko 2 potaniały.
Na piątym miejscu zestawienia kategorii, w których ceny idą mocno w górę, znalazła się chemia gospodarcza – 8,5%. Jak podają analitycy z UCE RESEARCH, największy skok cenowy dotyczył papieru toaletowego – 16,1%. Pozostałe podwyżki mieściły się w przedziale od 4,5% do 10,5%.
– Można powiedzieć, że przez ostatni rok ceny chemii gospodarczej rosły symbolicznie, bo producenci mieli sporo surowców i komponentów do produkcji, jeszcze ze starych zapasów. Natomiast zaczęły się one mocno kurczyć, a nowe niestety były już dużo droższe. Dlatego też uważam, że produkty z tej kategorii będą nadal sukcesywnie drożały – przewiduje dr Krzysztof Łuczak, współautor badania z Grupy BLIX.
Jego zdaniem w marcu br. ceny w sklepach będą podbijane przez kolejne czynniki, w tym przez zakłócenia łańcuchów dostaw czy rosnące koszty wytwórcze i pracownicze. Do tego niestety dojdą obustronne sankcje gospodarcze, zastosowane w związku z wojną w Ukrainie. - W perspektywie dalszych kilku miesięcy będzie drożej średnio nawet o 12-15% rok do roku. Tak długo, jak będzie trwał konflikt zbrojny, na półkach sklepowych nie będzie spokojnie. Jednak wysokość podwyżek i przede wszystkim skoki cenowe w ogromnej mierze mogą zależeć od konsumentów – podsumowuje dr Krzysztof Łuczak.