W tym tygodniu miała miejsce premiera IX Rankingu Popularności Sieci Handlowych. Jedną z analizowanych przez Listonic kategorii były sieci drogeryjne. Jak się okazało, kolejny raz Rossmann okazał się bezkonkurencyjny.
Listy zakupów dedykowane drogeriom stanowiły 8,68% wszystkich list zakupów zawierających nazwy sieci handlowych. Dynamiczny wzrost sprzedaży kosmetyków w e-commerce i innych kanałach, takich jak dyskonty niespożywcze, może wyjaśniać obserwowany spadek ich udziału o niemal 1,70 p.p. w listach zakupów, w porównaniu z zeszłorocznym raportem.
Pomimo wzrostu znaczenia sprzedaży kosmetyków w e-commerce i dyskontach, na polskim rynku pojawili się nowi gracze. W 2022 roku zadebiutował DM Drogerie Markt, a w 2023 swoją premierę w Polsce miała sieć Lush. Podobnie jak w poprzednich latach, liderem kategorii pozostał Rossmann. Drugie miejsce, również bez zmian względem zeszłorocznego rankingu, zajmuje Hebe. Trzecie miejsce na podium utrzymuje sieć Super-Pharm.
W kategorii drogerii w Rankingu Popularności Sieci Handlowych od lat króluje Rossmann. Sieć zdobyła miażdżącą przewagę 92,66% na listach zakupów w tej kategorii, umacniając swoją pozycję o 0,46 p.p. względem 2022 roku. Na polskim rynku Rossmann jest obecny już od 31 lat i uchodzi za największego detalistę drogeryjnego. Posiada w naszym kraju już blisko 1800 drogerii oraz prowadzi sprzedaż internetową. Podobnie jak większość handlowych gigantów, umożliwia klientom korzystanie z aplikacji mobilnej w ramach której oferuje dodatkowe rabaty, konkursy oraz customowe alerty. W ramach walki z inflacją i wysokimi cenami, Rossmann w 2023 roku obniżył ceny 216 używanych na co dzień produktów, ponadto może poszczycić się takimi akcjami, jak “Pupil” czy "5 dni supercen na zapachy w Rossmannie". Te działania potwierdzają zaangażowanie Rossmanna w dostarczanie klientom atrakcyjnych ofert oraz innowacyjnych rozwiązań na rynku drogeryjnym.
Hebe, podobnie jak Biedronka, należy do przedsiębiorstwa Jeronimo Martins. Udział drogerii wśród list zakupów wynosi 6,04%, czyli o 0,04 p.p. mniej niż w roku 2022. Pozycja Hebe w rankingu jest stabilna - od lat nie schodzi z drugiego miejsca na podium. Działalność Hebe w Polsce rozpoczęła się 13 lat temu, a obecnie sieć ma już ponad 340 placówek w naszym kraju. Podobnie jak Rossmann prowadzi sprzedaż internetową, posiada aplikację mobilną i oferuje klientom możliwość dołączenia do programu lojalnościowego, w którym czekają rabaty i spersonalizowane oferty. Wśród popularnych akcji promocyjnych organizowanych przez Hebe w 2023 roku należą m.in. „1+1 za grosz”, “2+1”czy rabaty do -80% na drugi produkt wybranej marki, które potwierdzają konkurencyjność sieci na rynku drogeryjnym.
Ostatnie miejsce na podium zajmuje sieć Super-Pharm. Z udziałem 0,72% i spadkiem o 0,23 p.p. udało jej się obronić dotychczasową pozycję. Sieć prowadzi swoją działalność w Polsce od 23 lat, posiadając około 75 placówek. W 2023 roku sieć zmieniła nazwę swojego programu lojalnościowego z Klub LifeStyle na Klub Super-Pharm, a z benefitów klubu można korzystać poprzez aplikację mobilną sieci. Każda wydana złotówka wymieniana jest na punkty, które użytkownicy i członkowie klubu mogą wymieniać na nagrody lub przekazać na akcję charytatywną. Super-Pharm utrzymuje konkurencyjność poprzez liczne akcje promocyjne, takie jak “2+1 za grosz”, “1+1 gratis”, czy korzystne rabaty na zakupy znanych marek przy określonych kwotach wydanych na zakupy.
Wybierając się do drogerii, Polacy najczęściej wpisują na listy zakupowe (w kolejności): pastę do zębów, szampon, papier toaletowy, żel pod prysznic, dezodorant, podpaski, odżywkę do włosów, patyczki higieniczne, tusz do rzęs i antyperspirant.