Program konferencji został podzielony na bloki tematyczne:
BLOK I | „Czy prawo stymuluje innowacje w zakresie opakowań”
W bloku wystąpili: Magdalena Dziczek, dyrektor biura zarządu, członek zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Opakowań i Produktów w Opakowaniach EKO-PAK, dr inż. Anna Kozera- Szałkowska, drektor zarządzająca Fundacji PlasticsEurope Polska oraz Adam Fotek – ekspert ds. badań JS HAMILTON Poland SA.
Magdalena Dziczek, podczas swojego wystąpienia nie pozostawiła złudzeń - pojawienie się rozporządzenia to ogrom bardzo trudnych do spełnienia zobowiązań środowiskowych związanych z opakowaniami i odpowiedzialnością producenta. Nikt, kto zawodowo zajmuje się opakowaniami, spać spokojnie niestety nie może - cele niejednokrotnie są bardzo trudne do osiągnięcia, a konsekwencje, które mogą spotkać firmy, które nie spełnią obowiązków określonych przez rozporządzenie - dotkliwe.
Dr inż. Anna Kozera-Szałkowska zaprezentowała zalety recyklingu chemicznego, wskazując, że dla realizacji celów środowiskowych stawianych tworzywom sztucznym, jest on doskonałą metodą uzupełniającą recykling mechaniczny.
Adam Fotek zapoznał uczestników konferencji z kluczowymi kwestiami związanymi z kwestiami bezpieczeństwa opakowań: na co zwracamy uwagę przy badaniu bezpieczeństwa materiałów opakowaniowych dla kosmetyków i detergentów? czy formulacja ma wpływ na możliwości recyklingu opakowań? czy opakowania biodegradowalne mają przyszłość?
BLOK II | „Ekoprojektowanie opakowań – praktyczne aspekty”
Blok otworzyła Magdalena Chomiuk z firmy Polpack Packaging. Przedstawiła wszystkie bodaj możliwe hipotezy w co można opakować kosmetyki i detergenty, jeśli nie w plastik? Czym zastąpić plastik, żeby był.... jak plastik? Ale nie był plastikiem. Aluminium? Papier? Szkło? Bioplastik? Jej wystąpienie poświęcone było nie tylko możliwościom technicznym czy użytkowym opakowań – zwróciła także uwagę na kwestię preferencji konsumenta, które ostatnecznie decydują o sukcesie produktu na rynku. Pośród licznych wątpliwości, pewne jest z pewnością zalecenie płynące z zasady 4R: Refuse, Reduce, Reuse, Recycle. Magdalena Chomiuk wielokrotnie akcentowała, że kluczowym warunkiem wykorzystania możliwości płynących z recyklingu jest edukacja konsumentów.
Blok zamknęła debata „Opakowania pożądane przez konsumenta”. Wzięli w niej udział:
Perspektywa praktyków okazała się doskonałą opowieścią o praktyce firm, które w swojej strategii potrzebę zrównoważonego rozwoju dostrzegały z ogromnym wyprzedzeniem, budując na niej swoje przewagi konkurencyjne. Bardzo dziękuję Państwu za podzielenie się tą bezcenną wiedzą.
BLOK III | "Wpływ opakowania na decyzje konsumenta"
O tym, jakich zmian prawnych może spodziewać się branża kosmetyczna w obszarze zielonych deklaracji marketingowych, czym jest greenwashing i czy Komisja Europejska planuje ograniczenia tego psującego rynek zjawiska opowiedziała mec. Sylwia Palmowska, reprezentująca Procter & Gamble oraz Związek Stowarzyszeń Rady Reklamy.
Sylwia Palmowska zwróciła uwagę na ramy prawne, które wyznaczają granice stosowania zielonych deklaracji, a także na toczące się prace nad aktami prawnymi o nieuczciwych praktykach rynkowych oraz w sprawie oświadczeń środowiskowych, kreśląc prawdopodobny horyzont czasowy ich uchwalenia, transpozycji do lokalnego prawa i wejścia w życie.
Zielonej komunikacji oraz najczęściej popełnianym błędom w komunikacji dla konsumenta wystąpienie poświęcił Dominik Pisarek - Kierownik Oddziału Nadzoru nad Chemikaliami w Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej. Omówił przypadki niejasnych, wprowadzających w błąd lub bezpodstawnych informacji zamieszczanych na produktach.
Ostatnim wystąpieniem bloku była prelekcja Piotra Zimolzaka - przedstawiciela SW Research Agencja Badań Rynku i Opinii, która od lat prowadzi badania Ekobarometr – tu bada zmiany w świadomości ekologicznej Polaków. Znamienny jest tytuł tego wystąpienia: "Zielony konsument w temacie opakowań - co o decyzjach zakupowych mówi raport EKObarometr". Prelegent, podsumowując wnioski z raportu powiedział: - Czy konsument jest zielony? Nie! Konsumenci są kolorowi - są wśród nich pewne typy tzw. ekologicznych osobowości Polaków. Warto je badać, poznawać i pamiętać, że kluczowym czynnikiem sukcesu jest język komunikacji - niech będzie jasny i zrozumiały.
Konferencję zamknęła druga debata - „Marzenia versus rzeczywistość”. Jej uczestnikami byli:
Tu padło wiele ciekawych stwierdzeń dotyczących specyficznych problemów z recyklingiem opakowań po kosmetykach i detergentach, potrzeby dostosowania systemu gospodarowania odpadami do typów opakowań. Dyskutowano o zmianach prawa i technologii, o ograniczonej dostępności wysokiej jakości surowca wtórnego, potrzebie uznania metod recyklingu chemicznego jako uzupełniających dotychczas stosowany recykling mechaniczny i innych.