Debata podczas EFNI - największy koncern kosmetyczny wspiera kobiety nauki

Debata podczas EFNI - największy koncern kosmetyczny wspiera kobiety nauki

Brak obecności kobiet jest szczególnie widoczny na wyższych szczeblach kariery naukowej. W UE wśród osób z tytułem doktora habilitowanego lub profesora, jedynie 15% to kobiety.

Ten brak równości i niedoreprezentowanie kobiet widać też we władzach polskich uczelni, gdzie stanowią 27%. Jak zatrzymać zjawisko „leaky pipeline” oraz jak wspierać naukowczynie w przebijaniu szklanego sufitu? Na to i inne pytanie odpowiedzi udzielili uczestnicy panelu dyskusyjnego For Women in Science, który odbył się 21 października, podczas Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie (EFNI). Partnerem merytorycznym debaty był UN Global Compact Network Poland.

W dyskusji moderowanej przez Aleksandrę Karasińską, udział wzięli:

  • prof. dr hab. Ewa Łojkowska, biotechnolożka, przewodnicząca Jury Programu L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki (Uniwersytet Gdański)
  • dr Karolina Pierzynowska, biolożka, stypendystka 19. edycji Programu L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki (Uniwersytet Gdański)
  • dr hab. Monika Kędra, profesorka nadzwyczajna w Zakładzie Ekologii Morza Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk w Sopocie
  • Kamil Wyszkowski, Dyrektor Wykonawczy UN Global Compact Network Poland
  • Niels Westerbye Juhl, Prezes Zarządu L’Oréal Polska i Kraje Bałtyckie

Debata dotyczyła sytuacji kobiet w świecie nauki, a także tego dlaczego różnorodność i równowaga płci w nauce mają tak duże znaczenie – nie tylko dla kobiet, których w nauce jest nadal zbyt mało, ale też dla społeczeństw oraz dla ich bezpiecznego rozwoju. Omówiono także bariery i wyzwania, z jakimi mierzą się badaczki, co można zrobić, aby zwiększyć szanse na pełne wykorzystanie ich potencjału.

Nauka i biznes – razem ku różnorodności?

Niezależne badanie przeprowadzone wśród naukowczyń z 65 krajów[1] pokazuje skalę i podstawowe przyczyny problemu. Liczby mówią same za siebie i obiektywizują rzeczywistość, w której żyjemy. Aż 61% respondentek uważa, że ścieżki kariery naukowej są ukształtowane w sposób wykluczający kobiety, a 55% z nich zetknęło się z uprzedzeniami ze względu na płeć przy zatrudnianiu, awansowaniu czy finansowaniu. Ponad połowa (54%) doświadczyła trudności w upowszechnianiu swojej pracy, a 61% musiało walczyć o umieszczenie swojego nazwiska przy projektach i publikacjach.

- Długie i nieelastyczne godziny pracy, podróże zagraniczne i brak postępowej polityki rodzicielskiej powstrzymują kobiety w ich działaniach. Aż 67% badanych zgodziło się ze stwierdzeniem, że posiadanie dziecka z pewnością wpływa na karierę naukową kobiety. Dlatego tak ważne jest, aby mężczyźni wspierali swoje partnerki w codziennych obowiązkach domowych. Ich zaangażowanie w życie rodzinne, pomoże kobietom rozwijać swój potencjał i karierę naukową, co przełoży się na jakość nauki i korzyści dla całych społeczeństw - powiedział Niels Westerbye Juhl, prezes zarządu L'Oréal Polska i Kraje Bałtyckie.

Problem nierówności płci dotyczy także polskich uczelni. Zdaniem 35% stypendystek programu L’Oréal-UNESCO Dla kobiet i nauki[2], mężczyźni są częściej zatrudniani na stanowiskach kierowniczych niż kobiety, a według 31%, mają oni łatwiejszy dostęp do sieci naukowych i spotkań konferencyjnych. Ponadto, co trzecia stypendystka uważa, że uniwersytet nie jest miejscem przyjaznym dla rodziców (35%).

- Widzimy, że postęp jest powolny, jednak na uczelniach wyższych, w instytutach naukowych, podejmowane są działania wspierające różnorodność i osiąganie równości płci w nauce. Przykładem są wprowadzane przez uczelnie polskie i wymagane przez UE tzw. Gender Equality Plans. Pojawia się jednak pytanie, jak takie plany budować, kto je będzie tworzył – niezbędne są konkretne kompetencje na uczelniach w tym obszarze. Warto wykorzystać w tym celu zasoby specjalistów pracujących na naszych uczelniach oraz prowadzić dialog z innymi instytucjami oraz korzystać z doświadczeń i inicjatyw równościowych wdrażanych w biznesie, który znacznie wcześniej podjął działania na rzecz równości - dodała prof. dr hab. Ewa Łojkowska, biotechnolożka, przewodnicząca Jury Programu L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki.

Inną inicjatywą wyrównującą szanse kobiet jest globalny program Target Gender Equality, realizowany w Polsce w ramach Programu Standard Etyki przez UN Global Compact Network Poland. Jest on skierowany do firm, ale też do uczelni, jako pracodawców promujących równość płci. Wspiera organizacje w ustalaniu i osiąganiu ambitnych celów w zakresie reprezentacji kobiet i przywództwa, zaczynając od poziomu zarządu i kierownictwa wykonawczego.

- Firmy i uczelnie uczestniczące w Target Gender Equality mają możliwość pogłębienia wiedzy z obszaru wspierania roli kobiet w biznesie i przyczynić się do  realizacji Celu Zrównoważonego Rozwoju 5.5, który wzywa do równej reprezentacji kobiet, udziału i przywództwa w biznesie na całym świecie. Dzielimy się wiedzą, danymi wspierającymi biznesowe uzasadnienie równości płci oraz tym, jak przyspieszyć postępy w zakresie równości płac - tłumaczy Kamil Wyszkowski, Dyrektor Wykonawczy UN Global Compact Network Poland.

Nauka raczkuje w kierunku różnorodności

Jednak wprowadzane zmiany to dopiero pierwsze kroki ku budowaniu różnorodności w nauce. Naukowczynią, która odnosi sukcesy naukowe, prowadząc badania, które mogą pomóc w terapii chorób neurodegeneracyjnych, takich jak np. choroba Alzheimera jest dr Karolina Pierzynowska, biolożka z Uniwersytetu Gdańskiego, laureatka wielu prestiżowych nagród, w tym stypendystka 19. edycji programu L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki.

Jak sama, mówi: aby osiągać sukcesy w świecie nauki, niezależnie od płci, trzeba mieć zestaw odpowiednich cech, które sprawdzają się w moim przypadku. Od zawsze kieruję się zasadą „nie próbuję niczego robić, tylko to robię”. Jednak moja determinacja nie zawsze wystarcza. Na przykład jednym z warunków otrzymania niektórych dofinansowań na badania naukowe, czy wzięcia udziału w części programów mających na celu stworzenie i bycie liderką grupy badawczej jest odbycie długoterminowego stażu. Jako kobieta, matka dwójki dzieci, nie mam i nie będę miała możliwości go odbyć. Wymogi formalne sprawiają, że moja kandydatura nie będzie rozważana, a to zamyka mi drogę do rozwoju naukowego.

Jak podkreśliła dr hab. Monika Kędra, profesorka nadzwyczajna w Zakładzie Ekologii Morza Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk w Sopocie: zmiany systemowe w nauce są bardzo ważne, jednak obok nich funkcjonują też inne bariery w rozwoju naukowczyń. Jedną z nich jest aspekt społeczny - to od kobiet oczekuje się pełnienia funkcji opiekuńczych (np. wobec dzieci, starszych osób w rodzinie). Towarzyszy temu bardzo często brak sieci wsparcia. - Kobiet na wysokich stanowiskach na uczelniach czy w firmach jest znacznie mniej niż mężczyzn, co sprawia, że wsparcie dla kobiet u progu kariery (i później) od koleżanek jest znacznie mniejsze niż to oferowane ich kolegom. Ponadto wciąż pokutują stereotypy, że kobieta nie może czy nie da rady być naukowcem. Stereotypowy sposób wychowania dziewczynek z kolei powoduje brak pewności siebie u kobiet, skutkujący nieubieganiem się o stanowiska, granty czy stypendia, a także brak wiary w to, że jesteśmy wystarczająco dobre, aby iść dalej – równie daleko i szybko, co mężczyźni - podkreślała Kędra.

Jedną z inicjatyw biznesu wspierającą rozwój karier zawodowych naukowczyń jest Program stypendialny L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki, w którym w ciągu ostatnich 20 lat nagrodzono osiągnięcia naukowe 105 wybitnych polskich badaczek.

Zaangażowanie społeczne L’Oréal zostało wysoko ocenione przez same stypendystki programu. Aż 88% z nich przyznało, że wsparcie pozytywnie wpłynęło na ich rozwój zawodowy. Dla prawie co trzeciej stypendystki Programu kompetencje rozwinięte dzięki stypendium były kluczowe do rozwoju ich kariery (31%)[3].

 

[1] Badanie wśród 327 laureatek globalnego programu L’Oréal-UNESCO For Women in Science z 65 krajów
[2] Raport “20 lat dla kobiet w nauce”

[3] Raport “20 lat dla kobiet w nauce”
fot. Dominika Czubak
# Społeczny biznes
loki joanna

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi