Love Cosmetics Awards 2023 - Proudly Supporting Women - Rossmann Polska - Przeciwdziałanie ubóstwu menstruacyjnemu

Love Cosmetics Awards 2023 - Proudly Supporting Women - Rossmann Polska - Przeciwdziałanie ubóstwu menstruacyjnemu

„Pomagamy jak umiemy”, walcząc z ubóstwem menstruacyjnym.

Okres, który zaskakuje w najmniej odpowiednim momencie? Brzmi znajomo dla większości kobiet. By takich przykrych niespodzianek było mniej, Rossmann, już po raz drugi, przeprowadził akcję „Podpaski w szkole dla każdej dziewczyny”.

Jedna na pięć kobiet zmaga się z ubóstwem menstruacyjnym – tak wynika z raportu przygotowanego przez Kulczyk Foundation. By przeciwdziałać temu zjawisku, Rossmann podjął konkretne działania w ramach swojej kampanii CSR. Szkoły, które zgłosiły chęć udziału w projekcie, otrzymały roczny zapas podpasek oraz gotowy materiał do przygotowania zajęć edukacyjnych na temat menstruacji.

Kwestia społecznej odpowiedzialności

Jedną z beneficjentek edycji z 2021 roku była szkoła ze Zduńskiej Woli. Pula wsparcia okazała się na tyle duża, że podpasek starczy tam nawet na trzy lata! Dzięki rozmowie ze szkolną koordynatorką i wolontariuszkami wiemy, jak przebiegła akcja i jakie efekty przyniosła.

- Kiedy tylko dowiedziałam się o projekcie, natychmiast zgłosiłam naszą szkołę. Pomyślałam, że to ważna forma wsparcia naszych uczennic, zwłaszcza tych z najmniejszych i najbiedniejszych miejscowości. Od wolontariuszek wiem, że początkowo podpaski znikały hurtowo. Teraz, gdy uczennice przywykły już do tego, że nie trzeba brać „na zapas”, każdego dnia ubywa od kilku do kilkunastu sztuk. To znaczy, że dziewczyny ich używają i że sama akcja jest jak najbardziej zasadna - mówi Edyta Mataśka – pedagog i wicedyrektor z Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 w Zduńskiej Woli.

Kwestia pewności siebie, kwestia kobiecej solidarności

Pojawienie się podpasek w szkole dodało poczucia pewności dziewczynom i sprawiło, że – jak same twierdzą - będą umiały bez skrępowania zadbać o siebie w sytuacji, kiedy zaskoczy je miesiączka.

- Cała ta akcja – i zajęcia i dostępność podpasek w łazience sprawia, że ani ja, ani moje koleżanki nie miałybyśmy problemu z tym żeby podejść do jakiejś dziewczyny i w awaryjnej sytuacji poprosić o tampon czy właśnie podpaskę. Może to jeszcze nie ten etap żeby mieć taki luz jak osoba, która ma katar i prosi o chusteczkę higieniczną, ale powoli się tego uczymy - mówi Martyna.

Ola uważa też, że dzięki akcji Rossmanna i Kulczyk Foundation, dziewczyny w szkole zaczęły być bardziej uważne na wzajemne potrzeby. Wywnioskowała to nie tylko z korytarzowych rozmów podczas przerw, ale również uzupełniając codziennie skrzyneczkę z podpaskami.

- To co dla mnie było fajne to to, że zorientowałyśmy się, że nigdy nie zastałyśmy skrzyneczki pustej, a uzupełniamy ją podpaskami dwa razy dziennie. Nawet w tych pierwszych miesiącach akcji, kiedy tych podpasek schodziło więcej, jak przychodziłyśmy rano – zawsze była chociaż ta jedna czy dwie dla którejś „na czarną godzinę”. Odczytuję to jako gest troski o drugą kobietę, nieważne – koleżankę czy nie, ale po prostu o kobietę, której w tym momencie możliwość wzięcia podpaski ratuje sytuację - mówi Ola.

Kwestia edukacji

W ramach akcji „Podpaski w szkole dla każdej dziewczyny” w szkole odbyły się specjalne zajęcia, których celem była edukacja w zakresie miesiączki. Ich prowadzenie okazało się dla pedagog Edyty Mataśki ciekawym i ważnym doświadczeniem. Przyznaje, że podeszła do tego z poczuciem misji:

- Mam w domu dwóch synów i od samego początku wychowywałam ich w przekonaniu, że miesiączka to coś najnormalniejszego na świecie, ale zdaję sobie sprawę, że różnie z tym bywa. Tym bardziej pozytywnie zaskoczyła mnie postawa zwłaszcza męskiej części uczestników zajęć, bo byłam przygotowana na jakieś niestosowne żarty, a oni okazali się nie tylko dojrzali, ale też rozumiejący, że kobieta podczas okresu może się czuć naprawdę kiepsko, że mogą się jej przytrafić różne niekomfortowe dla niej sytuacje. Po tych warsztatach jestem spokojna, że będą wiedzieli jak zareagować i sensownie pomóc swojej dziewczynie, koleżance czy mamie


Podobnego zdania są dziewczęta, które uczestniczyły w szkolnych warsztatach. - Z rozmów z chłopakami wiem, że dla nich te zajęcia też były czymś fajnym. Ja sama widzę, że sporo się o nas dowiedzieli, że są wspierający. Nie ma jakichś głupich podtekstów i jestem przekonana, że gdyby ich poprosić żeby poszli do sklepu i kupili podpaski, większość nie miałaby z tym problemu - mówi Natalia.

Miesiączka bez tabu, mitów, wstydu

Julita dodaje, że poruszenie tematu miesiączki w szkole jest szczególnie ważne dla osób, w rodzinach których „te” sprawy są omijane szerokim łukiem: - Miałam szczęście, bo u mnie w rodzinie „miesiączka” nie była „zakazanym słówkiem”, ale spora część moich koleżanek informacji o tym kiedy spodziewać się pierwszego okresu, jak się zabezpieczyć szukała po omacku w internecie. Skoro temat jest wstydliwy wśród najbliższych to co dopiero w szkole czy w pracy.  

To pokazuje, że nie tylko mężczyznom (niezależnie od wieku) często brakuje wiedzy w temacie miesiączki. Także kobiety, których sprawa dotyczy bezpośrednio, przyznają, że takie warsztaty mogą być naprawdę pomocne i to niezależnie od tego, w jakim wieku są ich uczestnicy. Świadczą o tym chociażby doświadczenia Oli: - Ja pierwszy okres dostałam na początku czwartej klasy, znacznie wcześniej niż moje rówieśniczki. Czułam się jak jakieś UFO, bo musiałam mieć przy sobie podpaski, wzbudzałam zainteresowanie, ale niekoniecznie takie, na jakim mi zależało. Chciałabym żeby tamta JA miała możliwość wzięcia udziału w zajęciach, bo wszyscy w klasie byliby wprowadzeni w temat i nie czułabym się tak wyobcowana.

Roksana dodaje: - U mnie było na odwrót. Pierwszą miesiączkę dostałam najpóźniej z dziewczyn z klasy i przyznam, że było to dla mnie frustrujące. Martwiłam się czy wszystko ze mną okej, rozważałam nawet wizytę u ginekologa. Czułam się odmieńcem, a gdyby ktoś mi powiedział wtedy, że to absolutnie normalne, że jedne dziewczyny dojrzewają wcześniej, inne później i nie byłoby to tematem tabu, na pewno czułabym się o wiele lepiej.

„Podpaski w szkole dla każdej dziewczyny” to wspólna akcja firmy Rossmann i Kulczyk Foundation. Dotychczas odbyły się jej dwie edycje: w 2021 i 2022 roku. W tym czasie do 320 szkół na terenie całej Polski trafiło ponad 3 miliony podpasek o łącznej wartości 900 tys. zł oraz gotowe materiały umożliwiające przeprowadzenie zajęć edukacyjnych. 

Opinia Jury:
W ostatnim czasie temat menstruacji i ubóstwa menstruacyjnego stał się przedmiotem dyskursu publicznego. Fizjologia jest czymś naturalnym, a ubóstwo menstruacyjne istnieje – nawet w rozwiniętych krajach. Nie jest więc wydumanym problemem, jak pewne środowiska chciałyby to zakrzyczeć lub przemilczeć. Wsparcie młodych kobiet, by miały zawsze dostęp do środków higieny osobistej, jest więc czymś niezwykle ważnym i potrzebnym. Podobnie jak rzetelna edukacja, która sprawia, że dziewczynom łatwiej jest zaakceptować własne ciała, zrozumieć fizjologię i wiedzieć, gdzie mogą zwrócić się o pomoc, jeśli coś je niepokoi w kwestii zdrowia intymnego. Bardzo cieszymy się, że największa kosmetyczna sieć handlowa w Polsce zdecydowała, by w ramach swojej świetnie wypracowanej przez lata kampanii „Pomagamy jak umiemy”, poszerzyć ją o przeciwdziałanie ubóstwu menstruacyjnemu. To realna pomoc dla wielu dziewczyn. Szanujemy to!

Ta publikacja jest częścią akcji Love Cosmetics Awards na rzecz Fundacji Piękniejsze Życie
Materiał powstał we współpracy z Rossmann Polska.
# LOVE COSMETICS AWARDS
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi