LCA 2022 - Start-up Time - N Cosmetics marka eeny meeny
LCA 2022 - Start-up Time - N Cosmetics marka eeny meeny

Nie jest łatwo być kosmetycznym start-upem. Tak konkurencyjny rynek wymaga determinacji, ambicji i … odrobiny szczęścia, by zwyczajnie na nim przetrwać.

Jeśli jednak firma ma na markę naprawdę dobry pomysł i trafi do serc absolutnie najważniejszych – konsumentów – ma szansę rozwinąć skrzydła tak, jak sobie to jej twórcy założyli w marzeniach.

Kosmetykom eeny meeny (czyt. ini mini) udało się w stosunkowo krótkim czasie stać marką, którą konsumenci bardzo docenili i polubili.

Rosnące zainteresowanie najlepszym prognostykiem na przyszłość

O eeny meeny jest coraz głośniej w social mediach. To kosmetyki, które często widzimy na profilach zaangażowanych blogerek beauty i zwyczajnych dziewczyn, bardzo często młodych mam i osób ze skórą wrażliwą. Konsumenci, którzy odkrywają kolejne kosmetyki tej marki, używają kluczowych hasztagów wyrażających ich satysfakcję: #sztos, #megajakość, #kosmetyczneodkrycie, #polecam. Marketing szeptany daje brandowi prawdziwą moc. To też dowód, że kosmetyki bronią się same, bo spełniają oczekiwania konsumentów. A wiadomo, im bardziej konkurencyjny rynek, tym poprzeczka oczekiwań idzie w górę. Mamy jednak wrażenie, że lawina zainteresowania brandem eeny meeny tylko przyspiesza.

Pokochana przez wrażliwców

Marka zadebiutowała na rynku pod koniec 2018 r. i była start-upem wewnątrz firmy N Cosmetics, jej pierwszą marką własną.

Kosmetyki eeny meeny pierwotnie powstały z myślą o kobietach przygotowujących się do macierzyństwa oraz o ich najmłodszych pociechach. Jednak wiele innych osób dorosłych, które miały duże problemy skórne (m.in. atopowe zapalenie skóry, ekstremalnie wrażliwą skórę) zaczęły używać produktów eeny meeny i informować producenta, że te produkty rozwiązują ich problemy z cerą. To dało więc impuls, by poszerzać pierwotnie założoną grupę odbiorców. Marka stawia przede wszystkim na bezpieczeństwo i brak potencjalnych alergenów w składach, co sprawia, że jest świetnie przyjmowana przez konsumentów o bardzo wrażliwej skórze.

Firma przykłada dużą wagę również do tego, by surowce, z których powstają kosmetyki, były w jak najwyższym stopniu naturalne (średnia to 98,33% surowców pochodzenia naturalnego, procent ten nie jest pustą deklaracją marketingową, lecz jest obliczony zgodnie z międzynarodową normą ISO 16128).

Marka stawia przede wszystkim na delikatność i brak potencjalnych alergenów w składach, co sprawia, że jest świetnie przyjmowana przez konsumentów o bardzo wrażliwej skórze.

Liczby nie kłamią

Pierwsze dwa lata były historią wzlotów i upadków. Błędów unika jedna tylko ten, kto nie robi nic. Pod koniec drugiego roku firmie udało się stworzyć zgrany, dość niezależny zespół. W początkowych dwóch latach właściciele zainwestowali w markę około 700 tys. zł - bez gwarancji na sukces, ale z dużą nadzieją i wiarą w możliwości rozwoju. Przełomowy był rok 2021, w którym już w pierwszym kwartale marka osiągnęła próg rentowności, pomimo tego, że wciąż dużo inwestowała w marketing i rozszerzanie portfolio. Nieocenionym wsparciem w rozwoju marki byli pracownicy innych działów firmy - zarówno ci tworzący, testujący i oceniający nowości, jak i odpowiedzialni za jakościową produkcję czy sprawną wysyłkę.

Pomimo obecności prawie wyłącznie w kanale sprzedażowym online firma uzyskała:

  • 12-krotny wzrost sprzedaży(!) marki (na dzień 13.12.2021) r/r;
  • 10-krotne zwiększenie udziału procentowego w przychodach firmy r/r;
  • rentowność projektu;
  • znaczne zwiększenie liczby uznanych drogerii online oferujących markę;
  • zwiększenie rozpoznawalności marki;
  • dwukrotne zwiększenie portfolio marki;
  • absolutny rekord sprzedaży w Black Friday (11-krotność zeszłorocznego BF);
  • skuteczne wejście z produktami do kategorii beauty.

W kwietniu br. marka eeny meeny wkroczyła w kolejny etap – dystrybucji stacjonarnej w kanale nowoczesnym.

>>Coraz więcej ludzi na świecie ma skórę wrażliwą – to nasz potencjał wzrostu<<

Rozmowa z Krzysztofem Domalewskim, pełnomocnikiem firmy N Cosmetics

Co jest najtrudniejsze, kiedy jest się kosmetycznym start-upem?

Zdecydowanie najtrudniejsze jest zbudowanie zespołu. Działamy w Opolu - mieście, które nie ma tradycji branżowych, więc nie mogliśmy bazować na doświadczonym personelu, ale zbudować zespół w oparciu o otwarte, chętne do nauki osoby.

To dla odmiany: co kosmetycznym start-upom daje siłę?

Możliwość manewru. Wdrażanie marki kosmetycznej to trochę praca w metodyce zwinnej - nie zyskuje się na start dużego zasięgu, więc można testować różne kierunki rozwoju i wybrać optymalny. Dla ugruntowanej marki takie manewry byłyby dość groźne, bo niezrozumiałe dla konsumentów.

W którym momencie poczuliście Państwo, że projekt ma naprawdę szanse na sukces?

Początek zeszłego roku przyniósł zmianę, ale drastyczny wzrost zainteresowania marką przypadł na premierę naszego kremu SPF - on był naszą trampoliną do sukcesu, dzięki której mogliśmy dotrzeć z naszym przekazem marketingowym do znacznie szerszego grona odbiorców.

Jakie są Wasze plany w bliższej perspektywie – 2-3 lat?

Najbliższe dwa lata to dość intensywny rozwój portfolio - by zapewnić  kompleksową pielęgnację dla naszych konsumentów. Poza tym zbudowanie dostępności wielu naszych kosmetyków w kanale nowoczesnym oraz dalszy rozwój eksportu. Od razu zakładaliśmy, że będziemy działać globalnie. Póki co jesteśmy dostępni na rynku Unii Europejskiej oraz Wielkiej Brytanii, jednak intensywnie pracujemy nad tym, by rozwinąć nasz potencjał eksportowy. Aby osiągnąć te cele, planujemy oczywiście duże inwestycje w nasz zespół marketingowy i eksportowy.

A sięgając dalej – macie jakieś biznesowe cele czy marzenia, które chcielibyście zrealizować w kolejnych latach?

Celów i marzeń mamy wiele. Aby nie zapeszyć, powiem o tym najważniejszym dla eeny meeny - chcielibyśmy, aby nasza marka budziła natychmiastowe skojarzenia z pielęgnacją cery wrażliwej, a przez to była pierwszym wyborem szerokiego, stale rosnącego grona klientów z uczuleniami czy nadwrażliwością skóry.

Jakie wyróżniki marki eeny meeny pozwalają jej z optymizmem patrzyć w przyszłość?

Uczuleniowa, wrażliwa skóra to, niestety, trend globalny, który w ciągu najbliższych 30 lat zwiększy się o około 60-70%. W oczywisty sposób buduje to potencjał wzrostu dla naszej marki. Jednak oprócz tego, głównego wyróżnika, wpisujemy się także w wiele innych trendów - choćby kosmetyków o dużej zawartości surowców pochodzenia naturalnego, kosmetyków tworzonych zgodnie z filozofią low waste - poprzez ekologiczne opakowania oraz produkcję własnych surowców, co ogranicza ślad węglowy związany z transportem. Dlatego z dużym optymizmem patrzymy na to, co nas czeka.

Komentarz Jury:

Zdecydowaliśmy się przyznać statuetkę LCA start-upowi, który przetrwał najbardziej wymagającą fazę biznesową. Nie jest więc firmą, która deklaruje spektakularny podbój rynku, ale bardzo konsekwentnie na ten rozwój pracuje. Fokus producenta na skórze wrażliwej wydaje się słusznym kierunkiem, patrząc przez pryzmat globalnych trendów. Firma cieszy się wysoką reputacją konsumentów. Ma spójny design: minimalizm opakowań dobrze oddaje uważny minimalizm składów, bo w przypadku skór wrażliwych mniej znaczy więcej. Bezpieczeństwo, naturalność, zrozumienie trendów i skoncentrowanie uwagi na potrzebach współczesnych konsumentów – ten kierunek ma naprawdę jasne widoki na przyszłość.

# LOVE COSMETICS AWARDS
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej - Senelle Cosmetics Oferta pracy - Główny Technolog - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Media Manager - rekrutacja zewnętrzna (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Specjalista ds. Private Label - Laboratorium Kosmetyczne Floslek Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Eksportu w branży kosmetycznej Oferta pracy: Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Oferta pracy: Brandclinic - Kierownik Działu Zakupów Oferta pracy: Cosibella - Specjalista ds. nowych marek Oferta pracy: Notino - Beauty Consultant Trainer Oferta pracy: Paese - Junior Product Manager Oferta pracy: Brandclinic - Specjalista ds. rozwoju produktów Oferta pracy: Estetica Group - Import Manager Oferta pracy: Młodszy Kontroler Finansowy - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Saraya Poland - Pracownik działu kontroli jakości Oferta pracy: Sarantis Polska - Specjalista (-ka) ds. marketingu (kategoria Kosmetyki) Oferta pracy: Grupa Eurocash – Kontigo - Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Marek Oferta pracy: Euphora Paese - Specjalista ds. obsługi klienta e-commerce Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Sprzedaży (surowce dla branży kosmetycznej i chemii gospodarczej) Oferta pracy: Dermomedica Group - Specjalista ds. obsługi Klienta sklepu internetowego Oferta pracy - Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Eagle Recruitment - Dyrektor Eksportu Oferta pracy: DOZ - Category manager (marki własne) Oferta pracy: Orientana - Specjalista ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Harper Hygienics - Junior Marketing Project Manager Oferta pracy: Nacomi - Specjalista ds. badań i rozwoju produktów kosmetycznych Oferta pracy: Młodszy Technolog - IOC Oferta pracy: Brand Manager - Kolorado Oferta pracy: Technolog - Marion Oferta pracy: E-commerce manager - Marion Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków w Organique Oferta pracy: E-commerce manager w Organique Oferta pracy: Brand Manager - Eagle Recruitment Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Zakupów - Hebe Oferta pracy: Product Manager w Dziale Marek Własnych - Make up - Drogerie Natura Oferta pracy: Technolog Kosmetyczny ds. Badań i Rozwoju - Newu Oferta pracy: Grupa Inco SA - Technolog R&D Oferta pracy: E-commerce Key Account Manager (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Pelion SA - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. zakupów i logistyki Oferta pracy: Polemika - Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Resibo - Specjalista ds. zakupów Oferta pracy: Brand Manager/Product Manager Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. Eksportu Oferta pracy: Abriga Polska - Specjalista ds. rozwoju produktu Veoli Botanica - Product Manager Verona Products Professional - Export Manager Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Senelle Cosmetics: Specjalista ds. marketingu - Content Manager Mokosh Cosmetics: Specjalista ds. Marketingu i PR Kire Skin - Export Manager Nitai - Specjalista/ka ds. Kluczowych Klientów Auchan - Kupiec - Kosmetyki i Drogeria Oferta pracy: Brand Manager - Natura Siberica Oferta pracy: Brand Manager - Phytopharm Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży eksportowej - Veoli Botanica Oferta pracy: Marketing Manager - Paese Technolog produkcji kosmetyków Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager