Nowe miejsce zakupów dla sklepów drogeryjnych - Novab2b.pl

Nowe miejsce zakupów dla sklepów drogeryjnych - Novab2b.pl

Platforma Handlowa NOVA (platforma typu marketplace) powstała z inicjatywy właścicieli sklepów oraz zaprzyjaźnionych dostawców, którzy chcąc rozwijać swój biznes przy jednoczesnej optymalizacji kosztów, postanowili stworzyć miejsce, gdzie zarówno sprzedający jak i kupujący mogą zaoszczędzić czas, pieniądze i czerpać satysfakcję ze współpracy.

Właścicielem Platformy Nova jest Grupa Nova Sp. z o.o. (dalej: Grupa Nova) zarejestrowana w październiku 2021. Platforma Nova znajduje się w domenie: www.novab2b.pl. Grupa Nova ma 23 udziałowców, z których 20 to jednocześnie właściciele łącznie 46 sklepów o charakterze chemiczno-drogeryjnym lub drogeryjno-perfumeryjnym.

Grupa Nova jest jednocześnie organizatorem programu partnerskiego Partner Nova, w ramach którego zaprasza do współpracy właścicieli sklepów, a w ramach benefitów wypłaca im prowizję wynikającą z umów centralnych negocjowanych przez Grupę Nova z dystrybutorami i producentami.

Jednym z udziałowców jest Stowarzyszenie Sklepów Nova zrzeszające obecnie około 150 sklepów. Łączna liczba sklepów w ramach Grupy Nova: uczestnicy programu Partner Nova + Stowarzyszenie Sklepów Nova + pozostałe sklepy zarejestrowane na platformie Nova to blisko 200 sklepów działających we wszystkich województwach Polski.

Na temat tego biznesu rozmawiamy z Mariuszem Szymanowskim, prezesem Grupy Nova

Rozumiem, że Platforma Nova to platforma B2B – zakupy mogą w niej robić wyłącznie sklepy/podmioty prowadzące działalność, a nie klienci detaliczni?

Tak, dostęp do Platformy Nova mają wyłącznie przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż detaliczną w swoich sklepach stacjonarnych, czyli jest to klasyczny model b2b. Nawet w nazwie domeny internetowej umieściliśmy ten zapis, aby nie pozostawiać żadnych wątpliwości w tym zakresie. Każdy rejestrujący przechodzi dość szczegółową weryfikację, gdyż jako administrator platformy musimy sprawdzić, czy w PKD rejestrującej się firmy jest sprzedaż detaliczna kosmetyków.

Z iloma firmami kosmetycznymi pracujecie w tej chwili?

Platforma Nova wystartowała w styczniu 2022 roku, więc minęło zaledwie 8 miesięcy W ofercie Platformy Nova jest już blisko 200 dostawców i producentów, których łączna oferta to ponad 80 tys. produktów. Spora część oferty produktowej występuje jednocześnie u kilku dostawców. Natomiast unikatowych ofert jest ponad 30 tysięcy.

Jako ciekawostkę dodam, że na tych ofertach, które występują u kilku sprzedawców, a jest ich około 50 tysięcy działa algorytm pomagający właścicielowi sklepu wybrać najniższe ceny poprzez tzw. optymalizator. Dzięki temu właściciel sklepu nie przeoczy okazji cenowych, a tym samym zaoszczędzi na kosztach zakupu towaru.  Dodatkowym udogodnieniem jest masowy import produktów do zamówienia, który w połączeniu z optymalizatorem pozwala zamówić np. 100 produktów w najniższych cenach w czasie nie dłuższym niż  1 minuta.

Jakie warunki stawiacie swoim dostawcom?

Grupa Nova stawia na zespołowość, również w zakresie budowania oferty. Każdy dostawca, który zostanie do nas skierowany z rekomendacją naszego sklepu, jest przez nas mile widziany i staramy się jak najszybciej aktywować ofertę takiego dostawcy na Platformie Nova. Z każdym dostawcą, z którym pozytywnie zakończyliśmy rozmowy, musimy przejść formalny etap, czyli podpisanie porozumienia handlowego oraz umowy związanej z przetwarzaniem danych osobowych. Poza tym na początkowym etapie jest trochę działań technicznych związanych z umieszczeniem oferty na Platformie Nova. Zazwyczaj cały proces trwa ok. 1 tygodnia.

Dla nowych, nikomu nie znanych marek, jest również miejsce na Platformie Nova. Oczywiście jesteśmy w takich sytuacjach trochę bardziej ostrożni, gdyż wiemy, co to znaczy wprowadzić i pracować w sklepach z nową marką. Mamy jednak świadomość, że branża kosmetyczna stoi na nowościach i nowościami jest napędzana, więc jesteśmy otwarci na nowe produkty i chętnie służymy wsparciem dla każdej nowej marki, aby w krótkim czasie trafiła ze swoim przekazem do sklepów. W tym miejscu chciałbym podkreślić, że ostateczną decyzję o wprowadzeniu produktu do sklepów podejmują właściciele sklepów, my natomiast możemy zadbać, aby każdy sklep, który odwiedza Platformę Nova dowiedział się o danej ofercie.

Warunki to również koszty. Każdy sprzedawca na Platformie Nova musi zarejestrować swoje konto. Aby to zrobić należy wybrać jeden z dostępnych planów taryfowych znajdujących się pod linkiem: https://novab2b.pl/companies-vendorplans/?aff_id=216 Zadbaliśmy o to, aby koszty wejścia na Platformę Nova były bardzo niskie - zważywszy na szeroki zasięg oddziaływania platformy. Zależy nam na tym, aby koszty związane z obecnością na Platformie Nova nie wpłynęły na wzrost cen oferowanych produktów. Liczymy na to, że dzięki relatywnie taniej alternatywie dotarcia z ofertą do sklepów jaką oferujemy w porównaniu z tradycyjnym modelem obsługi rynku - sprzedawca uatrakcyjni ofertę cenową skierowaną tym kanałem sprzedaży do sklepów. To klasyczne win-win, gdzie obie strony są zadowolone z wartości dodanej. Zarówno dystrybutor, który dociera do sklepów niemalże bez kosztów, jak również właściciel sklepu, który ma dostęp do atrakcyjnych cen w jednym miejscu.

Czy są jakieś warunki dla sklepów, które chciałby się zarejestrować na Platformie Nova?

Poza koniecznością prowadzenia sprzedaży detalicznej, którą weryfikujemy w PKD nie ma żadnych warunków wejścia. Nasza oferta jest dostępna dla każdego sklepu, który uzna, że może znaleźć na Platformie Nova coś dla siebie. Jeżeli sklep należy do jakieś sieci franczyzowej, to poza ofertą, którą ma w swojej głównej hurtowni, zapewne znajdzie u nas coś dla siebie, czego dotychczas musiał szukać na własną rękę.

Nie macie własnego magazynu, czyli wysyłka towaru leży po stronie sprzedawcy...

Nie mamy własnego magazynu, gdyż nie chcemy być kolejną hurtownią, która na bazie swoich klientów tworzy wewnętrzną grupę zakupową lub sieć franczyzową i stara się utrzymać jak najwyższą lojalność zakupową dla własnej hurtowni. Znamy bardzo dobrze oferty wszystkich dystrybutorów hurtowych i wiemy, że pomimo ich najszczerszych chęci nie są oni w stanie pokryć pełnego zapotrzebowania produktowego swoich klientów, nawet tych najbardziej lojalnych zakupowo. To oczywiście sprawia, że pomimo wsparcia głównej hurtowni właściciel sklepu i tak musi dalej angażować czas i pieniądze na samodzielne poszukiwanie dobrych ofert na produktach niedostępnych w hurtowni, co według naszego rozeznania może stanowić nawet 60% asortymentu sklepu.

Grupa Nova, w której niemal 100% udziału mają właściciele sklepów siłą rzeczy skupia się na zupełnie innych sprawach niż hurtownia, czy dystrybutor. My patrzymy na rozwój biznesu przez pryzmat potrzeb właściciela sklepu. Negocjujemy na rzecz sklepów centralne warunki handlowe, oferty cenowe, promocje - bez konieczności ponoszenia kosztów związanych z własnym magazynem i całą logistyką z tym związaną. Naszą ambicją jest, aby 100% potrzeb sklepów w zakresie asortymentu było zaspokojone ofertą Platformy Nova, a z racji skali ilościowej jakość oferty była nieporównywalnie lepsza od tej negocjowanej indywidualnie przez właściciela sklepu.

Na Platformie Nova model realizacji zamówień jest bardzo prosty, złożone zamówienia trafiają prosto do sprzedawcy, czyli hurtowni lub dystrybutora i dalej są realizowane już przez danego sprzedawcę.

Co wyróżnia Platformę Nova na tle konkurencyjnych projektów?

Już prawie każdy dystrybutor ma swoją ofertę dostępną w Internecie, zapraszając klientów do swojego systemu sprzedaży b2b. Jednak, co jest dość oczywiste dystrybutor pokazuje sklepom tylko swoją ofertę. W naszym przypadku jest inaczej, gdyż na Platformie Nova w jednym miejscu dostępne są oferty wszystkich współpracujących z nami Dystrybutorów i Producentów. Wystarczy jeden login i jedno hasło, aby w jednym miejscu zobaczyć to, co trzeba by było oglądać przechodząc z jednego b2b do drugiego. Na Platformie Nova można te wszystkie oferty porównać ze sobą, wybierając dla siebie najlepszą ofertę. Dbamy o to, aby nikt z naszych kupujących nie przeoczył dobrej ceny. Nie wspominałem jeszcze o kolejnej ważnej sprawie, czyli o dostępności towarowej. Na Platformie Nova widać, u którego dystrybutora dany produkt jest dostępny, a jeżeli w danym momencie nie jest, to sklep może jednym kliknięciem zapisać się na powiadomienie, kiedy produkt będzie znów dostępny. To samo dotyczy niezwykle ważnej sprawy jaką jest cena zakupu. Na Platformie Nova można również jednym kliknięciem zapisać się na powiadomienie o obniżce ceny na dany produkt, co oznacza w praktyce, że jeżeli w danej chwili zmieni się cena na dany produkt, nasz zamawiający dostanie w kolejnej sekundzie wiadomość, że jego obserwowany produkt właśnie stał się tańszy. To daje ogromną przewagę nad innymi sklepami, które nie mają dostępu do tych udogodnień, gdyż jak wiemy, jeżeli atrakcyjny produkt pojawi się w dobrej cenie, to jego zapas szybko znika. Nasze sklepy będą jednymi z pierwszych, którzy o zmianie ceny i dostępności się dowiedzą. Dla wszystkich osób, dla których takie nowoczesne rozwiązania jak Platforma Nova stanowią wyzwanie i nie najlepiej się w tym odnajdują, uruchomiliśmy na platformie Biuro Obsługi Klienta online. Każdy, kto ma jakieś pytanie, może do nas napisać i otrzymać natychmiastową odpowiedź. Opracowujemy również Akademię Nova, która w ramach dostępnej bazy wiedzy pomoże Sprzedawcom i Kupującym poszukać odpowiedzi na zadane pytanie. Akademia jest w trakcie przygotowań, ale pierwsze materiały są już dostępne na Platformie Nova.

To tylko kilka takich oczywistych udogodnień, które potwierdzają nasze skupienie na potrzebach właścicieli sklepów. Jednakże dbanie o potrzeby sklepów nie wyklucza wsparcia dla dystrybutora, lub hurtowni, gdyż nie polega on na tym, że dajemy jednym odbierając drugim. Platforma Nova pozwala każdemu sprzedawcy podnieść skuteczność działania przy jednoczesnym obniżeniu kosztów dotarcia do naszych sklepów. Wszyscy wiedzą jak drogie jest w obecnej rzeczywistości dotarcie do sklepów tradycyjną metodą, czyli poprzez przedstawiciela handlowego, czy nawet call center. Wierzymy głęboko, że obrany przez nas kierunek wychodzi naprzeciw nieuniknionym zmianom, które z jednej strony poprzez rosnące koszty oraz z drugiej strony nowe technologie trwale zmieni reguły gry w rynku tradycyjnym.

Skąd pomysł na ten rodzaj biznesu?

Na początkowym etapie prac połączyliśmy nasze doświadczenia i chęć gry zespołowej. Jerzy Smoczyk, prezes Stowarzyszenia Sklepów Nova, zawsze chciał zrobić coś, co naprawdę pomoże sklepom w ich codziennych wyzwaniach. Moim marzeniem natomiast było zaprojektować taki model obsługi rynku tradycyjnego, który będzie wartością dodaną dla każdego uczestnika rynku, czyli (1) Producenta, który skutecznie i tanio dociera z ofertą do wybranych przez siebie sklepów, (2) Dystrybutora, który automatyzuje czynności min. związane z komunikacją ofert, zarządzaniem cennikami, zbieraniem zamówień pozwalając Przedstawicielowi Handlowemu stać się doradcą biznesowym dla swoich klientów, no i na koniec (3) Sklepu, który dzięki optymalizacji kosztowej całego modelu dystrybucji otrzyma ofertę handlową pozwalającą na podniesienie swojej atrakcyjności w oczach klientów jak również poprawienie generowanej marży.

Zaprosiliśmy do współpracy wielu właścicieli sklepów i w tym drzemie nasza skuteczność i rozumienie prawdziwych potrzeb sklepów. Niedawno dołączyła do nas Teresa Stachnio, która bardzo szybko dostrzegła w naszym biznesie prawdę i siłę. Przy jej wsparciu rozumiemy jeszcze więcej i mam nadzieję, że będziemy podejmować w przyszłości jeszcze trafniejsze decyzje. Serdecznie zapraszam wszystkich chętnych do zadawania pytań, do odwiedzenia naszej strony www.novab2b.pl.

# Newsy handel
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi