Nie płać zdrowiem za urodę – kampania edukacyjna Głównego Inspektoratu Sanitarnego
Nie płać zdrowiem za urodę – kampania edukacyjna Głównego Inspektoratu Sanitarnego

Popyt na usługi kosmetyczne z roku na rok rośnie. Niestety wciąż istnieje problem kiepskiej jakości salonów piękności czy wręcz szarej strefy usług kosmetycznych, gdzie nie obowiązują choćby podstawowe standardy  w kwestii zapewnienia bezpieczeństwa zarówno klientom, jak też osobom tam zatrudnionym.

Od fryzjera można wrócić z wszami, kosmetyczka w pakiecie z zabiegiem może nam dołożyć świerzb lub leczenie gronkowca, a pedicure zakończony walką z grzybicą to wcale nie są odosobnione przypadki. Jak się ustrzec takich niechcianych przygód? Najlepiej wybierać sprawdzone salony, które nie oszczędzają na czystości i procedurach bezpieczeństwa.

Tylko, czy Polki na pewno wiedzą, na co nie powinny nigdy zgadzać się w salonie kosmetycznym? Z tym jest różnie. Na pewno nie wtedy kiedy pierwszoplanową rolę gra niska cena. Niebezpieczne kompromisy mogą okazać się jednak fatalne w skutkach, kiedy za chęć poprawienia urody płacimy własnym zdrowiem.

Certyfikacja dobrych salonów

Każda konsumentka powinna natychmiast zrezygnować z usługi, jeśli manikiurzystka rozpoczyna zabieg, sięgając po narzędzia co najwyżej spryskane jakimś odkażaczem lub przystępując do pracy bez założonych rękawiczek jednorazowych. Niestety często klientki paraliżuje niepotrzebny wstyd (a czasem po prostu niewiedza, jakie niesie to ryzyko). Pozwalają więc przeprowadzić zabieg w takich niesterylnych warunkach, ryzykując tym samym własnym zdrowiem.

Główny Inspektorat Sanitarny rusza zatem z kampanią edukacyjną, by zwiększać świadomość i oczekiwania konsumentów. Ambasadorką akcji została znana dziennikarka urodowa i blogerka NoStressBeauty (a przy tym nasza jurorka konkursu Love Cosmetics Awards) – Maria Kowalczyk.

Salony, które wykonują zabiegi z pełną starannością, z zachowaniem absolutnie sterylnych warunków oraz przestrzegając prawa, otrzymają specjalne logo sympatycznej Żabki, które będzie certyfikatem wysokiego poziomu świadczonych usług.

Dlaczego właśnie teraz GIS bierze się za niebezpieczne usługi?

W trosce o nasze zdrowie. Jak mówi szef Głównego Inspektoratu Sanitarnego Jarosław Pinkas rośnie liczba zakażeń, m. in. HCV, HBV, a także HIV. Od stycznia do maja tego roku zanotowano już 1528 przypadków wirusowego zapalenia wątroby typu C, a w analogicznym 2018 r. było ich 1527. Natomiast dla porównania w 2010 roku tych zakażeń było tylko 887. Koszty związane z leczeniem WZW typu C są olbrzymie, szacowane na ok. 20 mln zł rocznie. Do zakażenia HCV może dojść w trakcie wielu zabiegów z przerwaniem ciągłości tkankowej, a więc manicure czy tatuaż wykonane w przypadkowym miejscu, gdzie nie dba się o sterylność narzędzi, mogą okazać się dla nas zabójczo niebzepieczne.

Według szacunków w Polsce działa obecnie ponad 100 tys. firm świadczących usługi kosmetyczne i fryzjerskie. Najdynamiczniej rozwija się segment usług depilacji i pielęgnacji paznokci. Eksperci wyceniają wartość rynku usług kosmetycznych na 1,5–2 mld zł, a dynamikę wzrostu na ponad 10 proc. rocznie.

Podczas konferencji Jarosław Pinkas podkreślał, że mocno niepokoją go rosnące jak grzyby po deszczu wyspy stylizacji paznokci w galeriach handlowych. Brakuje w nich choćby dostępu do bieżącej wody, a już to zwiększa zagrożenie zakażenia groźnymi bakteriami czy wirusami.

Edukacja teraz, przepisy za jakiś czas

Oczywiście Inspekcja Sanitarna dokonuje regularnych kontroli salonów kosmetycznych. I te kontrole wypadają zupełnie dobrze, z roku na rok coraz lepiej. Problem jednak w tym, że organy są w stanie skontrolować w zasadzie tylko legalnie działające biznesy. O samej kontroli właściciel jest uprzedzany, co też pozwala trochę przypudrować rzeczywistość. Nadzór może nałożyć mandat na salon, w którym źle się dzieje. Jednak minister Pinkas nie chce salonów straszyć karami finansowymi, ale raczej stawia teraz na edukację. Zachęca, by w razie wątpliwości właściciele salonów sami zgłaszali się do terenowych oddziałów Inspekcji Sanitarnej po poradę. I tu już niestety można powątpiewać, czy bazarowe quasi-salony, w których warunki sanitarne urągają wszelkim normom (często zatrudniające osoby nielegalnie przebywające w Polsce), będą z własnej woli konsultować się z właściwymi organami nadzoru.

O skuteczniejsze działania kontrolne apelowała Marzena Kanclerska, właścicielka salonu spa i sieci salonów stylizacji paznokci, podkreślając, że poczucie bezkarności nierzetelnych salonów i szarej strefy jest wielkie, adekwatne do niebezpieczeństwa, jakie niosą dla zdrowia swoich klientów.

Inspekcja zachęca również konsumentów, by ci informowali terenowe odziały Inspekcji Sanitarnej zawsze wtedy, kiedy mają zastrzeżenia do czystości i bezpieczeństwa świadczonych usług konkretnych salonów.

Idą zmiany w prawie

Ważniejsze wydaje się zatem to, co resort planuje. Ministerstwo Zdrowia chce wprowadzić przepisy, w myśl których można będzie stosować wyłącznie sterylne narzędzia, jeśli ich stosowanie narusza lub może naruszyć ciągłość tkanek ludzkich lub wiąże się z kontaktem z błoną śluzową. Dlatego konieczne ma być poddawanie ich dekontaminacji w sterylizatorach parowych we własnym zakresie lub w zewnętrznej firmie. Przy okazji kontroli będzie może zażądać dokumentacji dotyczącej sterylizacji.

Ustawa jest już w konsultacjach. Kolejny plan dotyczy prawnych regulacji rynku medycyny estetycznej. To deregulowanie rynku jest w interesie lekarzy, o czym mówiła dr n.med. Irena Walecka, specjalistka dermatolog, prezentując koszmarne zdjęcia powikłań po zabiegach wykonanych przez osoby, które raczej wykształcenia medycznego nie miały. Często wabikiem tychże zabiegów była po prostu niska cena, ale jak okazuje się cena zdrowia okazała się zdecydowanie zbyt wysoka.

# Społeczny biznes

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Drogerie Natura - Brand Manager (kosmetyki kolorowe, marki własne) Oferta pracy: Sanofi - Specjalista Technolog w Dziale Badawczo-Rozwojowym(R&D) Oferta pracy: Maurisse - Specjalista ds. marketingu - Product Manager Oferta pracy: Elfa Pharm Polska - Specjalista ds. marketingu internetowego i social media Oferta pracy: Technolog Kosmetyków Naturalnych Oferta pracy: Key Account Manager Oferta pracy: NATURATIV Szef Sprzedaży i Rozwoju Rynku - Polska Oferta pracy: Technolog - MPS Koszalin Oferta pracy: Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Barwa - Krajowy Koordynator ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Partner of Promotion - Specjalista ds. PR Oferta pracy: Miraculum - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm Manager ds. Zakupów Działu Kosmetycznego Oferta pracy: Beliso - Export Manager Oferta pracy: Laboratorum Kosmetyczne Dr Irena Eris: Koordynator Wsparcia Sprzedaży - Europa Wschodnia Oferta pracy: Veoli Botanica - Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Farmona - Marketing Manager Oferta pracy: 4mass Regionalny Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Floslek - Specjalista ds. marketingu&PR Oferta pracy: Jeronimo Martins - Menedżer ds. Marketingu Digital Oferta pracy: Miya Cosmetics - Digital Manager Oferta pracy: Miya Cosmetics - Specjalista ds. sprzedaży Oferta pracy: Delia Cosmetics - Brand Manager Herla - Regionalny Kierownik Sprzedaży Herla - Eksport Manager Oferta Pracy: Equalan Pharma - Młodszy Specjalista ds. Marketingu TZMO SA - Koordynator Sekcji Wyrobów Kosmetycznych Nivea - Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego