MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Rośnie sprzedaż kosmetyków z ochroną UV - świadomość zagrożeń i podróże Polaków napędzają ten wzrost
Rośnie sprzedaż kosmetyków z ochroną UV - świadomość zagrożeń i podróże Polaków napędzają ten wzrost

Choć polskie lata bywają w kratkę, kategoria produktów do opalania/po opalaniu notuje ciągły wzrost wartości sprzedaży.

W 2013 roku wyniosła ona około 179 mln zł, dwa lata później było już ponad 186 mln zł, a dane firmy Euromonitor International wskazują, że rok 2017 producenci „opalanki” zakończyli z wynikiem przekroczonej bariery 200 mln zł.

Co działa na plus?

Na pewno rosnąca świadomość konsumentów. Lata pracy u podstaw, by przekonać plażowiczów do smarowania skóry kosmetykiem z ochroną SPF, przynoszą wymierne efekty. Obserwacje terenowe z nadmorskich kurortów dowodzą, że większość osób aplikuje na skórę kosmetyki z filtrami. Być może wciąż w zbyt małych porcjach od tych zalecanych przez ekspertów, być może wciąż zbyt rzadko dokładając produkt w trakcie plażowania, ale pewna zmiana mentalna zaszła. Dermatolodzy wciąż jednak krzywo krzywo na nasze wakacyjne zwyczaje. Choć od lat zalecają, by między godziną 11 a 15 zejść ze słońca, tłum w tych godzinach na plażach chyba jest największy... Choć zalecają stopniowe przygotowywanie skóry do kąpieli słonecznych (choćby wiosennymi spacerami w słońcu), wciąż wiele osób już pierwszego dnia urlopu leży plackiem na plaży przez cały dzień...

To efekt tego, że nasi konsumenci za synonim udanych wakacji uważają brąz na skórze, a by go szybciej uzyskać niektórzy gotowi są pójść na skróty...

W Polsce jak wiadomo pogoda bywa chimeryczna - niejednokrotnie, jak ktoś ma pecha, dni ze słońcem podczas urlopu może mieć jak na lekarstwo... Część osób wykorzystuje w takim przypadku pojedyncze dni ładnej pogody na łapanie opalenizny w przyspieszonym tempie - bez kosmetyków ochronnych na skórze, za to z przyspieszaczem opalania. Choć z doświadczenia wiadomo, że takie akcje kończą się tylko porządnym spieczeniem skóry i złapaniem odcienia raczej karminu niż brązu.

Producenci „opalanki” musieli zatem komunikacyjnie i edukacyjnie podziałać, by uświadomić konsumentom, że kosmetyki ochronne nie są barierą uniemożliwiającą opalenie się, ale dobrze zabezpieczają przed negatywnymi skutkami promieniowania słonecznego.  

A tych jest przecież cała masa: od poparzeń słonecznych, szybszego starzenia się skóry po najbardziej negatywne, czyli nowotwory skóry z czerniakiem na czele.

Opalance pomaga również to, że coraz częściej wyjeżdżamy na wakacje tam, gdzie słońca zdecydowanie nie brakuje. Poza tym to podróżowanie rozciąga się w czasie. Polacy polubili wypady w tropiki podczas polskiej zimy, co też rozszerza nieco sezonowość tej kategorii. Podróżowanie nam się zdemokratyzowało, a i społeczeństwo wzbogaciło. Dominikana nie jest już zarezerwowana wyłącznie dla najzamożniejszych, a wakacje w Egipcie czy Turcji są zdecydowanie na kieszeń Kowalskiego. Oferta biur podróży jest bardzo szeroka cenowo i wiele osób kalkuluje, że bardziej opłaca się polecieć gdzieś na Południe i mieć pewność pogody niż wypatrywać słońca nad Bałtykiem, gdzie urlop wcale nie wychodzi taniej.

Sezonowość i wyniki

Choć nie ma co się oszukiwać: sezonowość w opalance istnieje. Czasem już we wrześniu próżno szukać na półkach drogerii czy supermarketów tego typu produktów. Są one wystawiane, często na specjalnych tematycznych wyspach, od maja do sierpnia. Konsumenci, którzy na wakacje jadą w listopadzie, łatwiej dostaną kosmetyk z ochroną przeciwsłoneczną w aptece.

Wpływ dobrej aury w Polsce ma ewidentnie wpływ na sprzedaż kosmetyków ochronnych. Mówił o tym w rozmowie z „Pulsem Biznesu” Henryk Orfinger, prezes Dr Irena Eris. Paskudna pogoda generuje producentom raczej kłopoty niż zyski, ale gorące lato daje zauważalnie większe wzrosty sprzedaży zestawiając sprzedaż rok do roku. Tak było na przykład w 2016, kiedy wzrost kosmetyków do opalania rok do roku wyniósł prawie 7 proc.

To jeszcze trochę danych rynkowych: na kosmetyki z ochroną przeciwsłoneczną Polacy w 2017 roku wydali 96,3 mln zł; 23,7 mln zł na kosmetyki po opalaniu; 33,3 mln zł na kosmetyki z ochroną SPF dla dzieci; sprzedaż samoopalaczy wyniosła 47,1 mln zł.  

Kategoria niełatwa, ale przyciąga nowych graczy

Według danych za rok 2017 Euromonitor International liderem była marka Dax Sun. Mocną pozycję w Polsce mają również w produktach do opalania/po opalaniu takie marki, jak Kolastyna, Soraya, Nivea Sun, Lirene, Ziaja, Bielenda, Eveline Cosmetics. Natomiast z danych Nielsen Polska wynika, że liderem w okresie paździenik 2016 - listopad 2017 była kojarzona od lat z kategorią słoneczną marka Kolastyna.

Jak oceniają analitycy Euromonitora w Polsce zdecydowanie najlepiej na opalance zarabiają marki masowe.

Polscy konsumenci uważają, że produkty wyżej wymienionych marek najlepiej spełniają ich potrzeby i oczekiwania, a relacja ceny do jakości jest optymalna. Nie mają więc żadnej motywacji do interesowania się markami selektywnymi, które w tej kategorii kupowane są przez bardzo wąską grupę nabywców.

Lepiej przedstawia się sytuacja marek dermokosmetycznych, które kupowane są przez osoby ze skórą problematyczną i wrażliwą – choć oczywiście cena tych produktów jest wyższa niż kosmetyków masowych. W tej kategorii cenione marki to Avène, La Roche Posay, Dermedic, Bioderma, Pharmaceris czy Iwostin.  

Kategoria przyciąga jednak wciąż nowe firmy, które rozszerzają swoją portfolioo produkty z ochroną słoneczną. Ich strategia najczęściej opiera się na oferowaniu unikalnych korzyści, wpasowanych w profil marki, np. innowacyjne rozwiązania technologiczne czy bazowanie na składnikach naturalnych, wzmacniających naturalne bariery ochronne skóry.

Innowacje rozwijają kategorię

Ochrona przed promieniowaniem UVA i UVB to absolutny standard, plan minimum.

Coraz więcej marek stawia dodatkowo na ochronę przed światłem podczerwonym (IR -  promieniowanie to szczególnie niekorzystnie wpływa na skórę wrażliwą i naczynkową) oraz wysokoenergetycznym światłem widzialnym (HEV, VL).

W kosmetykach pojawiają się także –jako odpowiedź na obawy, że filtry blokują przyswajanie witaminy D3 – aktywatory tej witaminy. Niektóre kosmetyki natomiast chronią skórę przed promieniowaniem, a do tego tkaniny przed zażółceniem. Po opalaniu można zaś sięgnąć po kosmetyk, który nie tylko koi skórę, ale też… zabezpieczają przed ukąszeniami komarów – idealnie na letnie wieczory…

Konsumenci zwracają uwagę również na to, jakie dodatkowe korzyści zapewnia dany kosmetyk: do jakiej skóry jest przeznaczony, co dobrego ma w składzie, jak pachnie, czy jednocześnie nawilża lub odżywia skórę, wygodę aplikacji… Ważne jest również przywiązanie i zaufanie do marki, ale nie bez znaczenia jest także jej dostępność.

Z uwagi na sezonowość sprzedaży drogerie często ograniczają się do oferowania kilku marek z tej kategorii – nieobecność brandu, którego konsument używał wcześniej, nie przekłada się na poszukiwanie go w innym sklepie, a raczej wybór komplementarnego kosmetyku konkurencji.

To dowodzi, że firmy kosmetyczne nie tylko muszą inwestować w reklamę skierowaną do konsumenta, ale bardzo mocno w dystrybucję. Atrakcyjność pakietów handlowych dla detalistów czy hurtowników ma niebagatelne znaczenie.

Uwaga, uwaga!

Wiodące marki o uwagę konsumentów walczą wspomnianą powyżej reklamą (prasa, Internet, outdoor, radio, telewizja) i akcjami marketingowymi – najczęściej eventami przeprowadzanymi w lubianych polskich kurortach czy konkursami konsumenckimi.

Firmy chętnie angażują się także w kampanie społeczne, uświadamiające konsumentom, zagrożenia, jakie niesie brak właściwej ochrony przeciwsłonecznej.

Niektóre finansują badania znamion w gabinetach lekarskich lub jeżdżących po Polsce melanobusach. Niektóre prowadzą akcje edukacyjne, których celem jest nakłonienie Polaków do regularnego sprawdzania pieprzyków na ciele samodzielnie i w gabinecie lekarskim. Wszystko w jednym celu: ratowania życia, bo wcześnie wykryty czerniak jest chorobą uleczalną, natomiast w stadium zaawansowanym rokowania są niepomyślne.

Czym smaruje się Polak?

Polacy lubią różne formuły produktów, dlatego w ofercie wiodących producentów znajdziemy zarówno emulsje, olejki, produkty w sprayu… Wzrost świadomości sprzyja odsprzedaży produktów z wyższym SPF-em, do czego szczególnie namawiane są osoby o jasnej karnacji i spędzające urlop w południowych destynacjach.

To przejście na wyższe zakresy ochrony zauważalne jest również w badaniach Euromonitora, który od sezonu 2015 notuje sukcesywny wzrost kosmetyków z wyższymi oznaczeniami SPF.

Ale z drugiej strony - hitem tej kategorii okazały się w Polsce przyspieszacze opalania. Nasze narodowe parcie na brąz znalazło wreszcie produkt, który do tego przybliża. Czasem przez najbardziej zgłodniałych opalenizny plażowiczów używany zamiast kosmetyku ochronnego, choć producenci na opakowaniu zamieszczają informację, by po wchłonięciu takiego boostera posmarować skórę jeszcze produktem ochronnym. Kompromisowym rozwiązaniem okazują się 2w1 – kosmetyki ochronne z funkcją przyspieszania opalania.

Kategoria ma przed sobą raczej dobre perspektywy rozwoju.

Prozdrowotne podejście Polaków i wzrost świadomości będą sprzyjać użytkowaniu tego typu produktów.

Prognozy Euromonitor International zakładają, że sprzedaż w roku 2022 może wynieść już ponad 233 mln zł. Przed producentami stoi pewne wyzwanie, by przekonać Polaków, że ochrona przed promieniowaniem powinna być praktykowana nie tylko na plaży, ale też w mieście, kiedy planujemy spędzić trochę czasu na zewnątrz w piękny słoneczny dzień.

Tradycyjnie pozostaje życzyć producentom i detalistom długiego i słonecznego lata. I ciekawych pomysłów na przekonywanie konsumentów do wyboru ich marek w tej kategorii.

W kontekście kosmetyków prawo dość rygorystycznie podchodzi do łączenia ich funkcji z kwestią zdrowia. W przypadku kosmetyków z ochroną UV jednak zachodzi ewidentna korelacja między ich używaniem a profilaktyką zdrowotną. Zmniejszenie zachorowań na czerniaka leży w interesie wszystkich. Warto więc rozprawiać się z rozmaitymi mitami krążącymi po Internecie odwodzącymi od stosowania kosmetyków z filtrami – póki co lepszej profilaktyki niż krem z SPF w tym przypadku przecież nie ma.

Komentarz:  Jolanta Kamińska, senior product manager Dax Sun

Sprzedaż kosmetyków do opalania z roku na rok rośnie
Świadczy to o tym, że świadomość polskich konsumentów w kwestii ochrony przed słońcem wyraźnie rośnie. Sięgają oni najczęściej po kosmetyki o wysokich i bardzo wysokich faktorach SPF 30 oraz SPF 50 i 50+, zwłaszcza jeśli chodzi o preparaty ochronne dla dzieci i niemowląt. Konsumenci wybierają produkty marek, do których mają zaufanie i które gwarantują bezpieczeństwo oraz skuteczność ochrony przeciwsłonecznej.

Dzisiejszy konsument jest też coraz bardziej wymagający, dlatego w naszej ofercie proponujemy kosmetyki o różnorodnych formułach, konsystencjach czy poziomach i zakresach ochrony. DAX Sun oferuje balsamy, emulsje, mleczka, kremy, olejki o nowoczesnych konsystencjach i wygodnych formach podania.

Coraz bardziej liczą się też innowacje i ciekawe rozwiązania uwzględniające nowe potrzeby klienta. W tym roku jedną z nowości marki DAX Sun jest transparentny spray SPF 30 ACTIVE+ stworzony dla osób aktywnie spędzających czas na świeżym powietrzu, z dodatkową funkcją ochrony tatuaży. Wprowadziliśmy też relaksujący olejek SPF 6 z herbatą matcha, znaną ze swoich antyoksydacyjnych i odprężających właściwości, która jest teraz na topie popularnych wśród klientów składników pielęgnacyjnych. Mamy też innowacyjne produkty, które dodatkowo chronią skórę przed uszkodzeniami generowanymi przez promienie podczerwone IR oraz promieniowanie HEV, emitowane przez różnego rodzaju ekrany.

Natomiast niezmiennie dużą popularnością cieszą się w naszej ofercie produkty ochronne dla dzieci i całych rodzin oraz kremy do twarzy o wysokich filtrach SPF.

Jak co roku dla plażowiczów planujemy akcje nad morzem, zachęcające do aktywnego spędzania czasu, równocześnie zwracając uwagę na aspekty związane z bezpiecznym korzystaniem ze słońca. W sklepach będą także atrakcyjne promocje cenowe.

 

Przeczytaj również tematyczną sondę na temat rynku kosmetyków do opalania/po opalaniu
Kolastyna, Dax Sun, Nivea Sun, Lirene, Bielenda, Bandi

# Raporty tematyczne
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!