Menopauza to nie koniec, to nowy początek

Menopauza to nie koniec, to nowy początek

Dlaczego warto świętować tego dnia? Bo #menopauza to nie pauza, jak przekonuje marka Jasnum, która dzięki inicjatywom edukacyjnym zmienia postrzeganie tego okresu. Warto o niej rozmawiać – nie tylko tego dnia.

Światowy Dzień Menopauzy obchodzimy od 2000 roku. Został on ustanowiony przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) w celu zwrócenia uwagi na problemy kobiet w tym okresie oraz sposoby radzenia sobie z jego objawami i następstwami. Przez ponad 20 lat udało się zmienić postrzeganie tego okresu przez społeczeństwo, jak i same kobiety przechodzące menopauzę. Co jest jeszcze do zrobienia? Mówi o tym raport „Menopauza to nie pauza. Raport Jasnum, 2022 r” oraz ekspertki zaproszone do projektu.

BEZ TABU

Przez wiele lat temat menopauzy owiany był wieloma mitami, a o samym procesie przekwitania mówiło się mało lub… szeptem. Inicjatywy edukacyjne i szczerzenie wiedzy na jej temat sprawiło, że powoli zmienia się jej obraz. Menopauza staje się tematem filmów, książek i sztuk teatralnych. Mówią o niej lekarze, psycholodzy, socjolodzy, seksuolodzy i – wreszcie - kobiety, które dzielą się swoimi doświadczeniami. Poruszanie tego tematu w debacie publicznej pomaga lepiej zrozumieć ten ważny w życiu kobiety czas.

NOWY POCZĄTEK

Menopauza bywa dla kobiet tematem trudnym i wypieranym. Wiele przechodzi ją w milczeniu, nie przyznając się do niej. To także czas zmian – samopoczucia, zmian zachodzących w ciele i aktywności. Jednocześnie może być doskonałym momentem, by na nowo spojrzeć na swoją kobiecość i wykorzystać drzemiące w niej potencjały. Do tego zachęca marka Jasnum, producent wspierających kobiety w łagodzeniu objawów menopauzy.
Bo menopauza, zgodnie z hasłem marki Jasnum, wcale nie musi oznaczać pauzy w życiu.

DOBRE ZMIANY I NOWA PERSPEKTYWA

Jak wynika z raportu, negatywne emocje dotyczące menopauzy dominują w okresie przed menopauzą, głównie: niepewność, lęk i przygnębienie. Co 4. kobieta podchodziła do tematu menopauzy z akceptacją. Obecne emocje to te głównie pozytywne! 37% kobiet zaakceptowało sytuację. Co 4. odczuwa spokój, natomiast co 5. równowagę i ulgę. Negatywne emocje odczuwane są w mniejszym stopniu. Większość kobiet w trakcie nadal jednak odczuwa niepewność i lęk. Kobiety, które przeszły menopauzę mają więcej obecnie pozytywnych emocji w porównaniu do kobiet, które obecnie ją przechodzą. Niemal połowie z nich towarzyszy akceptacja oraz trochę w mniejszym stopniu: spokój, równowaga i ulga.

MENOPAUZA OKIEM EKSEPRTÓW

Marka Jasnum do kolejnej edycji kampanii edukacyjnej #MENOPAUZA TO NIE PAUZA zaprosiła ekspertki socjolożkę dr n. hum. Julitę Czernecką oraz psychoterapeutkę i edukatorkę seksualną dr n. hum. Alicję Długołęcką, które pomagają kobietom zrozumieć ten czas i spojrzeć na niego z nowej perspektywy. ”Menopauza odbierana jest w naszej kulturze na dwa sposoby. Z jednej strony jest postrzegana jako czas, w którym kobiety tracą część „widzialności” społecznej związanej z utratą młodości. Z drugiej strony widzimy jednak coraz więcej kobiecości dojrzałej, pełnej wigoru, z jasno określoną drogą na przyszłość. Wiele artystek czy dziennikarek przedstawia temat dojrzałości i menopauzy jako czasu, który jest nowym początkiem” – zauważa Julita Czernecka. ”Menopauza może stać się piękną przygodą i przynieść spełnienie. Wszystko zależy od tego, jaką przyjmiemy postawę do „przejścia” przez te etap. Ważne, żeby dostrzec całość tej drogi i starać się kształtować pozytywną postawę do samych siebie. Kobiety w wieku 45 plus są pełne siły, mają już doświadczenie życiowe i zawodowe. Menopauza może być etapem, w którym mocno postawią na siebie. Bo to rozdział w którym na ogół już wiemy, co jest dla nas najważniejsze,  jakie mamy wartości, jakie relacje chcemy umacniać, na czym chcemy się skupić, jakie obszary zawodowe rozwijać, a z czego rezygnować” – dodaje socjolożka.

SEKS W CZASIE MENOPAUZY

Wątek menopauzy pojawia się w rozmowach przyjaciółek w serialu „And Just Like That”, kontynuacji kultowego ‘”Sex and the City”. Podchodzą do tematu klimakterium z dużym dystansem i poczuciem humoru. A jak w realnym świecie do relacji i strefy seksualnej podchodzą kobiety w tym wyjątkowym czasie? Jak wynika z wyżej wspomnianego raportu samopoczucie fizyczne i psychiczne oraz życie seksualne są sferami życia, na które menopauza wywarła największy wpływ. Poczucie własnej wartości i relacje z partnerem również ucierpiały u co 4. kobiety. Ponad połowa kobiet uważa, że jest aktywna seksualnie, a same kontakty seksualne są dla niej ważne. Ponad połowa czuje się w pewnym stopniu atrakcyjna, zarówno dla siebie, jak i w oczach mężczyzn/swojego partnera. „Chociaż rozwój nauki i dostęp do wiedzy na temat menopauzy staje się powszechny okazuje się, że pozostaje jeszcze wiele do zrobienia. Menopauza jest progiem przejścia do kolejnego etapu rozwoju, tak jak fazy poprzednie, na przykład okres dojrzewania. Do każdego etapu wskazane jest wszechstronne przygotowanie - jeszcze zanim się rozpocznie. Okres menopauzy nie stanowi żadnego wyjątku. To przygotowanie powinno obejmować szerokie pole działań: zarówno regularne konsultacje lekarskie, jak psychoedukację, uczenie się nowych nawyków prozdrowotnych oraz pielęgnowanie relacji” – podsumowuje dr n.hum. Alicja Długołęcka, psychoterapeutka i edukatorka seksualna.

# Raporty tematyczne
loki joanna

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi