MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Patrycja Abram, Kolastyna, świadomość konsumentów rośnie, ale wciąż używamy zbyt mało produktu dla zapewnienia właściwej ochrony
Patrycja Abram, Kolastyna, świadomość konsumentów rośnie, ale wciąż używamy zbyt mało produktu dla zapewnienia właściwej ochrony

Patrycja Abram, brand manager Kolastyna:

Polacy są z każdym sezonem coraz bardziej świadomi konieczności stosowania właściwej pielęgnacji słonecznej świadczy o tym chociażby dynamika sprzedaży tej kategorii – kilkunastoprocentowy wzrost na przestrzeni ostatnich 7 lat.

W tym okresie zauważyliśmy również zmianę preferencji konsumentów, świadczącą o coraz bardziej świadomym wyborze produktów do opalania. Parę lat temu bardzo często były kupowane produkty Kolastyna o niskim poziomie ochrony przed promieniowaniem słonecznym  – emulsje SPF 6 lub SPF 10 czy nawet olejek bez filtrów UVA/UVB. Opalającym się bardziej zależało na uzyskaniu pięknej brązowej skóry – pamiątki po udanych wakacjach, mniejszą uwagę  zwracali na aspekt ochronny preparatów do opalania.

Obecnie natomiast coraz chętniej Polacy sięgają po produkty z wyższymi filtrami: SPF 20, SPF 30 (w przypadku kremów do twarzy największą popularnością cieszy się ten z filtrem SPF 50), odpowiednimi dla karnacji typu północnoeuropejskiego, którą w większości posiadamy. Wyższy filtr nie oznacza, że nie zdobędziemy upragnionej opalenizny, ale zrobimy to „z głową”: skóra zachowa zdrowy wygląd, a jednocześnie unikniemy ryzyka długoterminowych uszkodzeń skóry. Coraz więcej plażowiczów stosuje najlepszą strategię opalania dla naszej skóry: sezon rozpoczynają z preparatami zapewniającymi wysoką ochronę, a kiedy skóra przyzwyczai się już do słońca, zmieniają filtry na niższe.

Oczywiście zmiana upodobań konsumentów znalazła swoje odzwierciedlenie również w asortymencie Kolastyny. Rozwinęliśmy ofertę zapewniającą wysoką ochronę, jednocześnie wycofaliśmy i ograniczyliśmy produkty z niskimi poziomem SPF. Kultowym kosmetykiem  jest Turboprzyspieszacz opalania, od wielu lat hit sprzedażowy, niemalże kosmetyczny „must have” dla kochających skórę muśnięta słońcem. Ponieważ produkt nie zawiera filtrów UV, rozpoczęliśmy kampanię edukacyjną promującą jednoczesne użycie przyspieszacza i emulsji ochronnej. Nasze „uzależnione od słońca” konsumentki ze zrozumieniem przyjęły konieczność aplikacji preparatu zapewniającego ochronę skóry na warstwę przyspieszacza i wcale nie mają poczucia, że tracą głębszy odcień opalenizny, wręcz przeciwnie: zyskują szansę na zachowanie jędrnej i elastycznej skóry.

O ile jesteśmy świadomi potrzeby używania produktów z filtrami dopasowanymi do fototypu skóry i poziomu nasłonecznienia, to nadal nie do końca wiemy, jak aplikować produkty, a to stanowi klucz do zapewnienia skutecznej ochrony. Smarujemy się stanowczo za rzadko i zbyt małą ilością kosmetyku. Preparat należy nałożyć na skórę przed wyjściem na plażę, a potem co około 1,5 godziny. Aby zachować poziom ochrony deklarowany na opakowaniu należy użyć około 6 łyżeczek emulsji (około 36 gramów) na ciało przeciętnego dorosłego, czyli jedna butelka emulsji powinna wystarczyć na 5-6 aplikacji, czyli 3-5 dni w zależności od intensywności ekspozycji na słońce, a często zostawiamy pół opakowania na drugi rok. Smarując się należy pamiętać o wszystkich częściach ciała!

Wzrost świadomości konsumentów pozytywnie wpływa na wyniki sprzedażowe kategorii opalania, w ciągu kilku ostatnich lat obserwujemy tendencję wzrostową, polski rynek wzrósł o kilkanaście procent. Oczywiście nie możemy mówić o stałej stopie wzrostu, jest ona często hamowana warunkami pogodowymi.Nie sprzyja nam również to, że sezon słoneczny w Polsce szybko przemija, zdecydowanie lato trwa za krótko!

Z naszych obserwacji wynika, że w porównaniu z innymi kategoriami kosmetycznymi, innowacyjne produkty w opalaniu nie są kluczowym czynnikiem stymulującym sprzedaż. Przede wszystkim liczy się zaufanie do marki. Nie bez znaczenia jest korzystna cena, stąd też konsumenci chętnie sięgają po promocje.

Oczywiście jako wieloletni lider rynku, Kolastyna czuje się w obowiązku wytyczania nowych kierunków i inspirowania konsumentów nowościami, jednak wydaje się, że nasz konsument jest raczej tradycyjny np. w kwestii formy aplikacji. W tym roku wprowadziliśmy nowe formuły naszych emulsji i olejków do opalania - Technologia innowacyjnej ochrony zapewnia czteropoziomową ochronę przed promieniowaniem UVA, promieniowaniem UVB, promieniowaniem podczerwonym i światłem widzialnym. Emulsje posiadają lekkie konsystencje gwarantujące szybszą i wygodniejszą aplikację. Taka innowacja w funkcjonalności produktu na pewno znajdzie wielu zwolenników!

Ile średnio produktu zużywa statystyczny Polak kosmetyku z ochroną UV w jednym sezonie?

Trudno odwołać się do statystycznego Polaka, dlatego też chciałabym krótko przedstawić wyniki przeprowadzonych przez nas badań konsumenckich, na podstawie których wyróżniliśmy 3 grupy konsumentów, odzwierciedlające przyzwyczajenia i sposób użycia produktów pielęgnacji słonecznej:

konsumenci kierujący się poczuciem obowiązku - uważają, że właściwa ochrona skóry jest koniecznością, czynność smarowania traktują racjonalnie i poważnie. Zwykle kupują produkty do opalania wraz z początkiem sezonu, a po lecie wyrzucają opakowania, nawet jeżeli nie zostały zużyte (bo formuły tracą swoje właściwości). Stosują preparaty ochronne regularnie w czasie sezonu i czasami zmieniają poziom ochrony, wybierając niższe wartości SPF wraz z dłuższą ekspozycją słoneczną; w zależności od wielkości rodziny, zużywają nawet kilka opakowań.

„rutyna na plaży” - użytkownicy wyznający generalną opinię, że powinno używać się preparatów z filtrami. Stosują je, ale bez większego zaangażowania, czasami, aby tylko „odhaczyć” wykonanie powinności (szczególnie na początku sezonu, kiedy skóra jest wrażliwa na poparzenie słoneczne albo podczas pobytu na plaży bez powtarzania aplikacji po wyjściu z wody). Kupują produkty wtedy, kiedy są potrzebne, np. przed wyjazdem na wakacje, nie zwracają szczególnej uwagi na wysokość ochrony (wartość filtrów). Nie są zdyscyplinowani w użytkowaniu produktów, zużywają 1-2 opakowania w sezonie, zachowują niezużyte produkty na następny sezon.

„hedoniści” - lubią stosować produkty do opalania i używają ich dużo, nakładają je z przyjemnością, doceniają zapach, konsystencje, wrażenie przyjemnej, zadbanej skóry. Kupują często i dużo oraz w różnym asortymencie. Często używają produktów ochronnych regularnie także poza sezonem, w zależności od wielkości rodziny mogą używać kilku różnych produktów.

Z badań i naszych obserwacji wynika, że „rutyna na plaży” jest postawą dominującą, chociaż w silę rosną również dwie pozostałe grupy.

Sezon 2018 to wielkie wydarzenie w życiu Kolastyny – pokazaliśmy światu nowe oblicze marki i aktualnie na półkach sklepowych trwa weryfikacja naszych kilkumiesięcznych prac. Zadowolenie klienta będzie miarą naszego sukcesu. Jesteśmy bardzo ciekawi jak zostaną przyjęte nowe produkty: po 6 latach zmieniliśmy opakowania i formuły. Pozostawiliśmy kultowy zapach, wszak od lat „lato pachnie Kolastyną” oraz jednoznacznie kojarzoną z Kolastyną palmę zdobiącą każdy produkt.  Wsparciem dla sprzedaży jest ogólnopolska loteria z cotygodniowymi nagrodami pełnymi emocji: wyjazd na wybrany koncert, do Energylandii lub pobyt w SPA. Oprócz tego każdy uczestnik codziennie ma szansę wzbogacić się o przenośny głośnik. Tegoroczna kampania nawiązuje do odświeżonej szaty produktów, jej motywem przewodnim jest hasło „nowe lato, nowe emocje”. Intensywna kampania będzie prezentowana na bilboardach oraz w Internecie.


Więcej informacji na temat kategorii kosmetyków słonecznych przeczytają Państwo w naszym specjalnym raporcie

# Raporty tematyczne
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Herla - Regionalny Kierownik Sprzedaży Herla - Eksport Manager Oferta Pracy: Equalan Pharma - Młodszy Specjalista ds. Marketingu TZMO SA - Koordynator Sekcji Wyrobów Kosmetycznych Nivea - Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!