MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Beauty Days 2017 - o rynku kosmetycznym podczas targów w Ptak Warsaw Expo
Beauty Days 2017 - o rynku kosmetycznym podczas targów w Ptak Warsaw Expo

W dniach 19-21 maja odbyła się druga edycja Międzynarodowych Targów Fryzjerskich i Kosmetycznych Beauty Days w Ptak Warsaw Expo.

W trakcie targów nie zabrakło rozmaitych eventów organizowanych przez różne marki kosmetyczne, pojawiło się sporo blogerek, vlogerek i konsumentek, których żywiołem są kosmetyki, rozdano nagrody dla najlepszych produktów, a pod patronatem naszego portalu odbyła się debata przedstawicieli 10 firm kosmetycznych dotycząca współczesnego rynku i konsumenta.  


W panelu #Trendy/Potrzeby/Zmiany – Jak nadążyć za współczesnym konsumentem? rozmawialiśmy w gronie ekspertów o wielu ciekawych zagadnieniach dotykających wprost branży kosmetycznej. Małgorzata Włodarczyk z firmy Delia Cosmetics próbowała rozwikłać wątek bardzo dużej konkurencyjności rynku – czy jest to jego szansą czy zagrożeniem? Z jednej strony – wiadomo – konkurencja wzajemnie motywuje się do tworzenia coraz lepszych produktów, z drugiej strony pojawia się dylemat: czy dzisiejszy konsument nie gubi się nieco w nadmiarze oferty?

To, że jednak rynek wciąż przyciąga nowych graczy ma swoje zdecydowanie dobre strony. Pozytywnie stymuluje innowacyjność, czego dowodem była, np.  redefinicja demakijażu przez firmę Phenicoptere, która stworzyła innowacyjny produkt w tej kategorii (rękawice Glov, które zmyją makijaż i inne zabrudzenia wyłącznie za pomocą wody) - o czym mówiła Anna Augustyniak.

Paweł Kosowicz, właściciel firmy Yope, opowiadał natomiast ze swojej własnej perspektywy o stworzeniu zupełnie nowej koncepcji dla kategorii dość oczywistej – czyli mydeł i kremów do rąk – ale zaproponowaniu produktów o zupełnie innej jakości niż proponuje większość konkurentów. Wszyscy zwracali również uwagę na to, że tworzenie produktów to jedno, ale ważniejsza jest ustawiczna i konsekwentna praca nad marką, bo to długofalowo decyduje o sukcesie firmy.

Pojawił się także temat składników aktualnie pożądanych i intrygujących, jak choćby moda na witaminy w kosmetykach, węgiel czy śluz ze ślimaka – o czym mówiła, m. in. Anna Rolf-Smuniewska z firmy Tenex. Dziś firmy często oferują nowoczesne technologie i nowatorskie produkty, by kosmetyki dawały szybszy i bardziej spektakularny efekt.

Jednak Joanna Draniak-Kicińska, właścicielka firmy Bandi, przestrzegała przed pewną tendencją do over-promise: należy edukować konsumentki, że ekspresowych cudów nie ma: krem czy serum przyniosą oczekiwane rezultaty po pewnym czasie, a nie jednorazowym użyciu, podobnie zresztą jak jeden zabieg nie zadziała tak korzystnie, jak cała przewidziana przez producenta seria. Sporo uwagi poświęciliśmy wątkowi składników.

Zdecydowanie modny trend naturalności sprawia, że niektóre dziś nie mają dobrej opinii, co nie zawsze zresztą jest uzasadnione naukowo. Faktem jest, że w kosmetykach ekologicznych oleje mineralne, parabeny, peg-i, silikony czy sztuczne barwniki są na cenzurowanym i trudno szukać ich w składzie. To wymaga jednak od ich twórców poszukiwania sensownych alternatyw, by kosmetyk był jednak bezpieczny i nie stał się zbyt szybko pożywką dla bakterii. Na trend naturalności i stawiania na wysokiej jakości składniki uwagę zwracała brand manager marki Orphica – Joanna Okulska, nawiązując do tego, że konsumenci oczekują takich efektów, jak producent deklaruje na opakowaniu.

W makijażu – również – kierunek naturalności jest aktualnie na czasie i dziś część konsumentek szuka produktów mineralnych, które nie tylko upiększają, ale pozwalają zachować zdrowy wygląd skóry – przekonywała Magdalena Kołodziejczyk, główna wizażystka marki Jane Iredale. O tym, że Polki kochają makijaż, mówiła o tym Natalia Łyżniak reprezentująca markę Golden Rose. Umalowane czują się pewniejsze siebie i atrakcyjniejsze, bo mogą kamuflować niedoskonałości, a uwypuklać swoje atuty.

Anna Luks, marketing manager Gosh Copenhagen, zwróciła uwagę na trend „hygge”, który akcentuje to, by szukać szczęścia i harmonii, cieszyć się małymi przyjemnościami i po prostu siebie lubić. Takie podejście bliskie jest skandynawskiej marce Gosh, która zachęca kobiety do samoakceptacji, promuje mądry minimalizm, czyli świadomy wybór tego, czego naprawdę potrzebujemy. Zwróciła również uwagę na zainteresowanie konsumentek produktami wielofunkcyjnymi, choć przyznała, że warto je edukować, jak takich produktów używać właściwie.

O tym zaś, że teoria zwana „efektem szminki” ewoluuje obecnie w stronę „efektu lakieru” mówiła Katarzyna Olędzka z firmy Verona Products Professional, argumentując to wzrostowymi wynikami tego segmentu rynku, ale też znacznym przyrostem firm oferującym coraz bardziej zaawansowane lakiery do paznokci.

Duże emocje wzbudził wątek dotyczący social mediów. Z jednej strony wszyscy doskonale wiedzą, że dziś w sieci znajduje się centrum przepływu wszelkich informacji. Z drugiej jednak można zauważyć, że w tej rwącej rzece tysięcy blogów, kont na Instagramie, vlogów są rzeczy wartościowe, ale też pojawia się sporo publikacji, w których nie brak przekłamań, zafałszowań i mitów. Jednak walka z fake newsami w tej przestrzeni przypominać może walkę z wiatrakami.

Joanna Draniak-Kicińska podkreśliła jednak, że warto aby też sama branża potrafiła postawić tamę pewnym nieprawdziwym informacjom, jakie czasem wychodzą z firm do konsumentek. Odpowiedzialność biznesowa i uczciwość wymagają tego, by ryba nie psuła się od głowy.

Nasi rozmówcy zwracali uwagę na rosnący eksport polskich kosmetyków i związaną z tym aktywnością polskich firm na zagranicznych targach, gdzie jako branża prezentujemy się od kilku ładnych lat naprawdę imponująco. Podkreślali też, że warto brać udział w dobrych targach krajowych, bo to też jeden z elementów budowania wizerunku marki i szukania nowych kontaktów na tym jakże konkurencyjnym rynku.

I to jest dobra puenta, by organizatorzy Beauty Days już teraz, po zakończeniu targów, spotkali się z wystawcami, by przedyskutować, co jest mocną stroną tych targów, a co warto poprawić? Chyba w ogóle najlepiej byłoby, gdyby odbył się swoisty „okrągły stół” - rodzaj debaty w gronie wiodących firm kosmetycznych -  na temat, jakiej formuły targów biznes kosmetyczny oczekuje, jak razem można zrobić imprezę, która będzie spełniała - jeśli nie wszystkie, to większość - oczekiwań potencjalnych wystawców... Na pewno Ptak Warsaw Expo ma solidne zaplecze, ma potencjał, a sama Warszawa może być dobrym targowym łącznikiem między Wschodem i Zachodem, Północą i Południem Europy, a także miejscem, które przyciągnie odwiedzających i wystawców z najbardziej egzotycznych zakątków świata. Do pracy nad przyszłorocznym projektem warto przystąpić już teraz.

Lidia Lewandowska, WirtualneKosmetyki.pl

Przeczytaj koniecznie!

To są mocne trendy, naprawdę!

Idzie nowe - rynek kosmetyczny przyciąga młode firmy

Ekocuda - zielone targi z charakterem

Autentyczność marki

# Raporty tematyczne
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!