Beauty Days 2017 - o rynku kosmetycznym podczas targów w Ptak Warsaw Expo

Beauty Days 2017 - o rynku kosmetycznym podczas targów w Ptak Warsaw Expo

W dniach 19-21 maja odbyła się druga edycja Międzynarodowych Targów Fryzjerskich i Kosmetycznych Beauty Days w Ptak Warsaw Expo.

W trakcie targów nie zabrakło rozmaitych eventów organizowanych przez różne marki kosmetyczne, pojawiło się sporo blogerek, vlogerek i konsumentek, których żywiołem są kosmetyki, rozdano nagrody dla najlepszych produktów, a pod patronatem naszego portalu odbyła się debata przedstawicieli 10 firm kosmetycznych dotycząca współczesnego rynku i konsumenta.  


W panelu #Trendy/Potrzeby/Zmiany – Jak nadążyć za współczesnym konsumentem? rozmawialiśmy w gronie ekspertów o wielu ciekawych zagadnieniach dotykających wprost branży kosmetycznej. Małgorzata Włodarczyk z firmy Delia Cosmetics próbowała rozwikłać wątek bardzo dużej konkurencyjności rynku – czy jest to jego szansą czy zagrożeniem? Z jednej strony – wiadomo – konkurencja wzajemnie motywuje się do tworzenia coraz lepszych produktów, z drugiej strony pojawia się dylemat: czy dzisiejszy konsument nie gubi się nieco w nadmiarze oferty?

To, że jednak rynek wciąż przyciąga nowych graczy ma swoje zdecydowanie dobre strony. Pozytywnie stymuluje innowacyjność, czego dowodem była, np.  redefinicja demakijażu przez firmę Phenicoptere, która stworzyła innowacyjny produkt w tej kategorii (rękawice Glov, które zmyją makijaż i inne zabrudzenia wyłącznie za pomocą wody) - o czym mówiła Anna Augustyniak.

Paweł Kosowicz, właściciel firmy Yope, opowiadał natomiast ze swojej własnej perspektywy o stworzeniu zupełnie nowej koncepcji dla kategorii dość oczywistej – czyli mydeł i kremów do rąk – ale zaproponowaniu produktów o zupełnie innej jakości niż proponuje większość konkurentów. Wszyscy zwracali również uwagę na to, że tworzenie produktów to jedno, ale ważniejsza jest ustawiczna i konsekwentna praca nad marką, bo to długofalowo decyduje o sukcesie firmy.

Pojawił się także temat składników aktualnie pożądanych i intrygujących, jak choćby moda na witaminy w kosmetykach, węgiel czy śluz ze ślimaka – o czym mówiła, m. in. Anna Rolf-Smuniewska z firmy Tenex. Dziś firmy często oferują nowoczesne technologie i nowatorskie produkty, by kosmetyki dawały szybszy i bardziej spektakularny efekt.

Jednak Joanna Draniak-Kicińska, właścicielka firmy Bandi, przestrzegała przed pewną tendencją do over-promise: należy edukować konsumentki, że ekspresowych cudów nie ma: krem czy serum przyniosą oczekiwane rezultaty po pewnym czasie, a nie jednorazowym użyciu, podobnie zresztą jak jeden zabieg nie zadziała tak korzystnie, jak cała przewidziana przez producenta seria. Sporo uwagi poświęciliśmy wątkowi składników.

Zdecydowanie modny trend naturalności sprawia, że niektóre dziś nie mają dobrej opinii, co nie zawsze zresztą jest uzasadnione naukowo. Faktem jest, że w kosmetykach ekologicznych oleje mineralne, parabeny, peg-i, silikony czy sztuczne barwniki są na cenzurowanym i trudno szukać ich w składzie. To wymaga jednak od ich twórców poszukiwania sensownych alternatyw, by kosmetyk był jednak bezpieczny i nie stał się zbyt szybko pożywką dla bakterii. Na trend naturalności i stawiania na wysokiej jakości składniki uwagę zwracała brand manager marki Orphica – Joanna Okulska, nawiązując do tego, że konsumenci oczekują takich efektów, jak producent deklaruje na opakowaniu.

W makijażu – również – kierunek naturalności jest aktualnie na czasie i dziś część konsumentek szuka produktów mineralnych, które nie tylko upiększają, ale pozwalają zachować zdrowy wygląd skóry – przekonywała Magdalena Kołodziejczyk, główna wizażystka marki Jane Iredale. O tym, że Polki kochają makijaż, mówiła o tym Natalia Łyżniak reprezentująca markę Golden Rose. Umalowane czują się pewniejsze siebie i atrakcyjniejsze, bo mogą kamuflować niedoskonałości, a uwypuklać swoje atuty.

Anna Luks, marketing manager Gosh Copenhagen, zwróciła uwagę na trend „hygge”, który akcentuje to, by szukać szczęścia i harmonii, cieszyć się małymi przyjemnościami i po prostu siebie lubić. Takie podejście bliskie jest skandynawskiej marce Gosh, która zachęca kobiety do samoakceptacji, promuje mądry minimalizm, czyli świadomy wybór tego, czego naprawdę potrzebujemy. Zwróciła również uwagę na zainteresowanie konsumentek produktami wielofunkcyjnymi, choć przyznała, że warto je edukować, jak takich produktów używać właściwie.

O tym zaś, że teoria zwana „efektem szminki” ewoluuje obecnie w stronę „efektu lakieru” mówiła Katarzyna Olędzka z firmy Verona Products Professional, argumentując to wzrostowymi wynikami tego segmentu rynku, ale też znacznym przyrostem firm oferującym coraz bardziej zaawansowane lakiery do paznokci.

Duże emocje wzbudził wątek dotyczący social mediów. Z jednej strony wszyscy doskonale wiedzą, że dziś w sieci znajduje się centrum przepływu wszelkich informacji. Z drugiej jednak można zauważyć, że w tej rwącej rzece tysięcy blogów, kont na Instagramie, vlogów są rzeczy wartościowe, ale też pojawia się sporo publikacji, w których nie brak przekłamań, zafałszowań i mitów. Jednak walka z fake newsami w tej przestrzeni przypominać może walkę z wiatrakami.

Joanna Draniak-Kicińska podkreśliła jednak, że warto aby też sama branża potrafiła postawić tamę pewnym nieprawdziwym informacjom, jakie czasem wychodzą z firm do konsumentek. Odpowiedzialność biznesowa i uczciwość wymagają tego, by ryba nie psuła się od głowy.

Nasi rozmówcy zwracali uwagę na rosnący eksport polskich kosmetyków i związaną z tym aktywnością polskich firm na zagranicznych targach, gdzie jako branża prezentujemy się od kilku ładnych lat naprawdę imponująco. Podkreślali też, że warto brać udział w dobrych targach krajowych, bo to też jeden z elementów budowania wizerunku marki i szukania nowych kontaktów na tym jakże konkurencyjnym rynku.

I to jest dobra puenta, by organizatorzy Beauty Days już teraz, po zakończeniu targów, spotkali się z wystawcami, by przedyskutować, co jest mocną stroną tych targów, a co warto poprawić? Chyba w ogóle najlepiej byłoby, gdyby odbył się swoisty „okrągły stół” - rodzaj debaty w gronie wiodących firm kosmetycznych -  na temat, jakiej formuły targów biznes kosmetyczny oczekuje, jak razem można zrobić imprezę, która będzie spełniała - jeśli nie wszystkie, to większość - oczekiwań potencjalnych wystawców... Na pewno Ptak Warsaw Expo ma solidne zaplecze, ma potencjał, a sama Warszawa może być dobrym targowym łącznikiem między Wschodem i Zachodem, Północą i Południem Europy, a także miejscem, które przyciągnie odwiedzających i wystawców z najbardziej egzotycznych zakątków świata. Do pracy nad przyszłorocznym projektem warto przystąpić już teraz.

Lidia Lewandowska, WirtualneKosmetyki.pl

Przeczytaj koniecznie!

To są mocne trendy, naprawdę!

Idzie nowe - rynek kosmetyczny przyciąga młode firmy

Ekocuda - zielone targi z charakterem

Autentyczność marki

# Raporty tematyczne
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi