MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Rozwój na zielonej fali - Ekocuda rosną razem z rynkiem
Rozwój na zielonej fali - Ekocuda rosną razem z rynkiem

Dobra, lepsza, eko – taki napis przykuł moją uwagę na jednej koszulce, którą – oprócz rzecz jasna tony mydeł, kremów, szminek i innych kosmetyków – można było nabyć podczas ostatniej edycji targów Ekocuda w Warszawie.

Osoby, które odwiedzają te targi, mają zazwyczaj właśnie takie podejście do kosmetyków. Dla nich najlepsze oznacza naturalne, a ortodoksyjni wyznawcy nurtu, innymi produktami niż eko kompletnie nie są zainteresowani.

Kto kupuje eko-kosmetyki i z jakich przyczyn?
Jak mogłam się jednak przekonać, osoby te różnią się jednak między sobą stopniem zaangażowania.

Ania, 25-latka z Grodziska Mazowieckiego, mówi, że po kosmetyki naturalne sięga od czasów szkoły średniej. Jak wspomina jeszcze 5-10 lat temu oferta była minimalna. Były to albo kompletnie produkty DIY wykonywane w kuchennych garnkach przez zapaleńców albo skromny wybór raczej bardzo drogich produktów w perfumeriach. Dziś tych kosmetycznych marek jest całe mnóstwo, dlatego Ania włącza czujność i coraz częściej kupuje przede wszystkim kosmetyki certyfikowane, choć jak przyznaje – trochę mało ich - szczególnie wśród polskich firm.

Klaudia z Warszawy, licealistka, również używa wyłącznie kosmetyków naturalnych, ale dla niej certyfikaty nie są aż tak ważne. Dziewczyna mówi, że sprawdza składy, a raczej interesuje ją czego dany produkt nie ma. Ma kilka ulubionych marek i cieszy ją fakt, że coraz częściej produkty naturalne goszczą nie tylko na półkach drogerii, ale też pojawiają się takie strefy zielonej pielęgnacji w niektórych hipermarketach.

Paulina jest bardziej radykalna. Jej zdaniem to pojawianie się coraz większej liczby marek, czasem też marek własnych sieci handlowych, na rynku detalicznym, psuje segment kosmetyków eko.
- Pojawia się mnóstwo pseudonaturalnych produktów. Także niektóre duże firmy kosmetyczne trochę tą naturalnością mydlą oczy: czasem wcale nie wygląda to tak dobrze w samym składzie, jeszcze częściej jako konsumenci kompletnie nie mamy pojęcia, skąd pochodzą surowce zastosowane w produktach  i czy ich uprawa rzeczywiście była eko, o fair-trade nie wspominając... Wszyscy teraz nagle chcą na ekoproduktach zarabiać i ekościemy przybywa – podsumowuje.

Irina, pochodząca z Ukrainy 34—latka pracująca od kilku lat w Warszawie, mówi, że zwraca uwagę na to, jakie zioła, jakie ekstrakty znajdują się w kosmetykach, bo od wieków wiadomo: to, co najlepsze, pochodzi z natury. Przyznaje jednak, że jej półka nie składa się wyłącznie z kosmetyków eko. – Kupuję też normalne kosmetyki. Macie przecież tyle dobrych marek w sklepach, a żaden dopuszczony do sprzedaży kosmetyk nie może być niebezpieczny przecież… Do tego teraz coraz modniejsze są marki pochodzące ze Wschodu. Takie targi czy eko-bazary pozwalają poznać mniejsze firmy z bardzo ciekawymi kosmetykami, które tak pięknie wyglądają, tak cudownie pachną, aż chce się je mieć – stwierdza.

Kosmetyki naturalne to już nie chwilowa moda. To coraz mocniejszy rynkowo trend, a motywacje, dlaczego klienci po nie sięgają związane są głównie z potrzebą zdrowszego stylu życia...

Poznałam też 26-letnią Weronikę, która stawia wyłącznie na naturalne kosmetyki, uważając, że w kosmetycznej chemii czai się samo zło. Wierzy, że pewne składniki mogą powodować raka (chorobę swojej mamy przypisuje antyperspirantom), a większość kosmetyków z drogerii jej zdaniem zawiera toksyczne związki. Jej wybór jest więc ultrazielony: tylko kosmetyki naturalne (a ściślej mówiąc wegańskie) i póki co ma kilka zaufanych marek, po które sięga. Kiedy sugeruję, że niektóre opowieści o rakotwórczych składnikach to miejska legenda bez potwierdzenia tych tez wieloletnimi badaniami, ucina rozmowę, mówiąc, że każdy wierzy, w co wierzy...

19-letnia Zuzia mówi, że kosmetyki naturalne dopiero odkrywa. Powód przestawienia się na kosmetyki naturalne był związany z jej przejściem na wegetarianizm. Po roku używania - jej zdaniem -  nie ma porównania – te eko są lepsze niż „normalne” więc coraz częściej poleca swoje kosmetyczne eko-odkrycia na swoim Instagramowym profilu.

Tłumy nieprzebrane
Na Ekocudach panował spory tłok. Impreza robi się z edycji na edycję coraz bardziej popularna. Ten listopadowy termin sprzyja również zakupom świątecznym.
– Dokładnie rok temu odbyła się pierwsza edycja Ekocudów, miałam nadzieję, że zostanie na tyle dobrze przyjęta, iż będę mogła realizować kolejne. Patrząc na tłumy, które odwiedziły w ten weekend Dom Towarowy Bracia Jabłkowscy, cieszę się, że miłośników eko przybywa i jest potrzeba organizacji takich targów nie tylko  w Warszawie, ale i w innych miastach – mówi Zuzanna Mierzejewska, właścicielka marki Ekocuda. Dodaje: Wśród wystawców i odwiedzających mamy już stałych bywalców, którzy są z nami od pierwszej edycji. Mamy takich uczestników, którzy zakupy kosmetyczne robią od targów do targów, a przy okazji jesiennej edycji, kupują także prezenty świąteczne dla bliskich.

Bliski kontakt z producentem
Podczas tej edycji w Warszawie wystawiało się ponad 100 marek. Co doceniają uczestnicy takich imprez? Dla konsumentów to okazja, by oczywiście poznać nowe marki, ale wiele osób wskazywało na kompletnie inny walor. – W drogerii mam przed sobą kosmetyki, które wielkie firmy produkują masowo. Dla nich to po prostu czysty biznes, wszystko musi się kalkulować, spinać, sprzedawać w dużej skali. Wiem, jak to działa, bo sama pracuję w korporacji – mówi Beata. – Tutaj często stoję twarzą w twarz z producentem, dla którego wciąż najważniejszy jest konsument. Kosmetyki są „personalizowane” pod węższe grupy docelowe. Widzę staranność wykonania. Ujmują mnie te wstążeczki na mydełkach, ręczne dopiski na etykietach buteleczek – na to pozwolić może sobie manufaktura, nie koncern – ale ja to właśnie doceniam – dodaje.

Asia z Pruszkowa, która bierze udział w Ekocudach po raz drugi, przyznaje, że ujmuje ją bezpośredni kontakt z producentami i możliwość dobrania produktów pod rzeczywiste potrzeby skóry. – Wszystkiego można tu dotknąć, spróbować, pogadać  z osobami na stoiskach wystawców – często z właścicielami tych niedużych firm, którzy o swoich markach mówią z prawdziwą pasją i szczerością – to robi dobrą atmosferę – podkreśla.

W świadomości konsumentów marki niszowe "starają się" bardziej: o lepszy skład, precyzyjny dobór kosmetyków pod określone potrzeby skóry, mają także bardziej bezpośrednią komunikację z klientem...

Dla wystawców to oczywiście okazja biznesowa – można sprzedawać, można zarabiać, można promować markę… Hashtagów  #ekocuda#ekokosmetyki w miniony weekend na Instagramie i Facebooku pojawiało się mnóstwo.

To już biznes czy jeszcze pasja?
I to jest pytanie... Zdecydowanie trend naturalności sprzyja. Coraz więcej Polaków zwraca uwagę na to, co ma na talerzach, czego używa w łazienkach. Wzrost popytu na produkty naturalne wymusił pewne zmiany w handlu i rzeczywiście na półkach drogerii przybywa marek do tej pory kompletnie niedostępnych, uważanych za niszowe. Czasem niektóre marki pojawiają się na krótko, jeśli nie uda się im przebić ze sprzedażą na odpowiednim poziomie, czasem jest sukces i wchodzą na półki na stałe... Nie da się ukryć: zielone światło dla firm z tego segmentu jest teraz zapalone...

Są firmy, które bardzo interesująco budują swoją dostępność. Weźmy na przykład markę Yope. Można ją znaleźć w niektórych sieciach drogeryjnych, sklepach Home&You, a także w małym, ale bardzo efektownym sklepie własnym w coraz modniejszej wśród warszawiaków Hali Gwardii. Do tego oczywiście e-commerce i można już zupełnie nieźle się rozwijać.

Są firmy, które dzięki dobremu PR-owi wypromowały rozpoznawalność swoich marek, np. Iossi, Alkemie, Ministerstwo Dobrego Mydła, Pixie, Annabelle Minerals, Naturativ, Clochee, Resibo, Mokosh. Są wschodzące gwiazdy, np. Hagi z nagrodą przyznaną ostatnio przez „Twój Styl”. Dynamiczny wzrost Sylveco to właśnie historia sukcesu: od rodzinnej manufaktury do całkiem sporego producenta, mocnego w tym segmencie nie tylko na rynku polskim, ale sprawnie rozwijającego eksport.

Wśród wystawców jest sporo młodych zapaleńców tworzących swoje firmy i marki. Na pytania: czy to już biznes czy jeszcze pasja, odpowiadają dość wymijająco: że biznes, który jest ich życiową pasją… Czasem do niego wciąż dokładają, ale wierzą, że na tej zielonej fali uda się im rozwinąć bardziej.

Trend sprzyja zakładaniu firm specjalizujących się w ofercie kosmetyków naturalnych, ale też konkurencja robi się i w tym segmencie coraz większa. W Polsce wciąż barierą rozwoju może być wysoka cena produktów, dlatego część firm skupia się na rozwoju eksportu...

Co zabawne: pytani, dlaczego założyli akurat firmę kosmetyczną, w 90% nie odpowiadali, że to perspektywiczna branża, albo że rozwój trendu ku naturalnym kosmetykom temu sprzyjał… Zdecydowana większość moich rozmówców założyła firmy, bo… nie znaleźli dla siebie odpowiednich kosmetyków na rynku. Kiedyś Jacek Kuroń mówił: nie palcie komitetów, zakładajcie własne – teraz wydaje się, że tym tropem idą młode firmy kosmetyczne (więcej o nich pisaliśmy tutaj). W większości zakładają je młodzi ludzie, ale nie tylko - dla niektórych wypalonych zawodowo 40-50-latków przygoda z biznesem kosmetycznym, to był właśnie początek szukania własnej, ciekawszej od korpo-roboty drogi... Zaczynali więc rozwijać produkcję lub stawali się dystrybutorami niedostępnych dotąd na naszym rynku marek.

Ekocuda w Warszawie udowadniają, że zielone ma dziś moc. Kolejne edycje: w marcu w Gdańsku, w kwietniu w Warszawie. Organizatorkom należy pogratulować, że dobrze wyczuły rynek i zaoferowały świetnie skrojony pod jego potrzeby produkt, jakim są Ekocuda.
 

Sponsorem strategicznym wydarzenia była marka Naturativ, specjalizująca się w naturalnych kosmetykach pielęgnacyjnych. Sponsor główny: Annabelle Minerals.

Wystawcy: Annabelle Minerals, Naturativ, Ministerstwo Dobrego Mydła, John Masters Organic, Harmonique, Fresh & Natural, Jan Barba, Lush Botanicals, Lavera, Lily Lolo, Hagi, Purite, Sylveco, Iossi, Esse Organic, Resibo, Ecolore, Amilie, Mokosh i inni.

tekst: Lidia Lewandowska, WirtualneKosmetyki

# Newsy handel
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!