LCA 2020: Dr Jolanta Tkaczyk: w konkursie stawiam na siłę marek

LCA 2020: Dr Jolanta Tkaczyk: w konkursie stawiam na siłę marek

Z ciekawością i otwartą głową czekałam niecierpliwie na przesyłki w ramach konkursu LCA. W tym roku po raz drugi miałam przyjemność być częścią Jury. Z racji zainteresowań zawodowych wnikliwym okiem przyglądałam się konceptom komunikacyjnym, markom, opakowaniom, kolorystyce.

Silna marka w ujęciu marketingowym to marka, która się wyróżnia, budzi szacunek, za którą stoi wiedza, ma jasno określony cel i dotrzymuje składanych obietnic. Wśród nadesłanych propozycji konkursowych wiele marek spełniło te oczekiwania.

Bez zaskoczeń i w tym roku można było zaobserwować trendy, które umacniają swoją pozycję na rynku kosmetycznym. Bardzo mocnym punktem zgłoszeń na konkurs były kosmetyki naturalne – od prostych receptur i równie prostych opakowań, po spójnie rozbudowane linie i szklane słoje.

Oprócz marek już mocno osadzonych na rynku pojawiło się także kilka ciekawych nowości. To, co zachęca do skorzystania z kosmetyków naturalnych to nie tylko skład tych produktów, ale ciekawy koncept marketingowy, inspirująca historia, spójność w przekazywaniu informacji o marce poprzez nazwę, opakowanie, stronę internetową. Uwagę moją przykuły opakowania linii Pure by Clochee, opakowania  i sama nazwa produktów marki Trawiaste, swoją autentycznością ujęła mnie Krayna, uśmiech na twarzy wzbudził koncept kosmetyków Bosqie, zaciekawiła mnie linia Phlov. To niesamowite jaki potencjał kreatywny drzemie w polskich producentach kosmetyków!

Na prostotę stawiają zresztą nie tylko marki kosmetyków naturalnych – trend upraszczania opakowań, powściągliwej estetyki był widoczny także w liniach premium, stawiających na skuteczność pielęgnacji. Na proste rozwiązania ułatwiające życie stawiali też producenci akcesoriów do demakijażu (np. marka Glov).

Kolejnym ciekawym trendem jest także wielofunkcyjność kosmetyków i akcesoriów– wyraźnie widać to w komunikacji marek – kosmetyki nie tylko mają nawilżać, chronić przed smogiem, promieniowaniem UV, ale także przed światłem monitorów, odmładzać, w razie potrzeby być maseczką lub kremem na dzień lub na noc.

Kolejny pomysł na wyróżnienie się to zaoferowanie kosmetyków >>instagram friendly<< – kierowanych głównie do młodych ludzi – z opakowaniami w pastelowych odcieniach lub mocno kontrastujących, ładnie prezentujących się na zdjęciach, ale także oferujące efekty rozmytego „filtru”, czy też lśniącą skórę. W ten trend dobrze wpisuje się choćby nowa marka z portfolio Oceanic - Girls & Boys.

Ciekawym konceptem były dla mnie także szampony do włosów w kostce (np. Stara Mydlarnia, Biovax) – raz jako koncept wpisujący się w trend zero waste, jak również dość wygodny produkt dla osób podróżujących.

Z zadowoleniem obserwowałam także powiększające się grono kosmetyków kierowanych do mężczyzn, które są nie tylko skuteczne, ale też ciekawie zaprojektowane.

Często przeszkadzają mi nadmierne opakowania kosmetyków i cenię sobie szczerość z jaką marka Nivea zaprezentowała swoją serię Hyaluron Cellular Filler w konkursie LCA. Prosty przekaz i odwzorowanie wewnętrznego opakowania produktu na zewnętrznym opakowaniu 1:1. Dokładnie wiadomo czego się spodziewać, bez zaskoczeń i bez ściemy.

Zaciekawiły mnie kosmetyki do makijażu dla kobiet uprawiających sport (np. linia Yoskine – sport make up), nie każdy make up wytrzymuje bowiem intensywny trening.

Studiując historie marek, ich filozofię i misję należy stwierdzić, że siłą marek kosmetycznych są ich twórcy, prawdziwi pasjonaci, dla których produkowanie i sprzedawanie kosmetyków to po prostu sposób na życie, a nie tylko biznes.

Było to wyraźnie widoczne w szczegółach przygotowywanych z pietyzmem paczek, ręcznie pisanych personalizowanych listów i dołączanych dodatkowych materiałów o marce. Bo doświadczenie klienta zaczyna się już od kontaktu z ideą produktu i sposobem jej zaprezentowania.

 

Jolanta Tkaczyk, dr nauk ekonomicznych, adiunkt w Katedrze Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego, kierownik Studiów Podyplomowych z Zarządzania Marketingowego. Ceniona ekspertka w zakresie marki, badań konsumenckich, komunikacji z konsumentem, strategii rozwoju i zarządzania portfolio produktowym. Autorka wielu publikacji naukowych związanych z zarządzaniem i marketingiem.
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Dramers - Export Key Account Manager Oferta pracy: Resibo - Przedstawiciel handlowy/Przedstawicielka handlowa ds. eksportu Oferta pracy: Cosibella - Specjalista/ka ds. Hurtu Zagranicznego Marek Własnych Oferta pracy: Veoli Botanica - Key Account Manager Oferta pracy: Eurus - Specjalista ds. promocji w dziale Trade Marketingu Oferta pracy: Silcare - Export Manager - rynki DACH Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Venita - Technolog Kosmetyków Oferta pracy: Croda - Country Marketing Associate Oferta pracy: BasicLab - Specjalista ds. rozwoju nowych produktów (NPD Specialist) Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Dyrektor Handlowy Oferta pracy: Wibo - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm - Młodszy Specjalista ds. Treści Produktowych Oferta pracy: Silcare - Business Development Manager Oferta pracy: Hebe - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Oferta pracy: Marion - Key Account Manager Oferta pracy: Baltic Company - Specjalista ds. CRM i Marketing Automation Oferta pracy: Trichopartner - Export Manager Oferta pracy: Specjalista ds. eksportu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Nivea Polska - Key Account Manager Oferta pracy: Project manager - Paese Oferta pracy: Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Super-Pharm - Head of Skin and Beauty and Lux Categories Oferta pracy: MG Evolution - Kierownik Produkcji Oferta pracy: Forte Sweden - Junior Key Account Manager / Junior Product Manager w Dziale Marek Prywatnych Oferta pracy: Menedżer ds. Eksportu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Mokosh - Specjalista/Specjalistka ds. sprzedaży eksportowej Oferta pracy: 4Mass - Key Account Manager