LCA 2020: Dr Jolanta Tkaczyk: w konkursie stawiam na siłę marek

LCA 2020: Dr Jolanta Tkaczyk: w konkursie stawiam na siłę marek

Z ciekawością i otwartą głową czekałam niecierpliwie na przesyłki w ramach konkursu LCA. W tym roku po raz drugi miałam przyjemność być częścią Jury. Z racji zainteresowań zawodowych wnikliwym okiem przyglądałam się konceptom komunikacyjnym, markom, opakowaniom, kolorystyce.

Silna marka w ujęciu marketingowym to marka, która się wyróżnia, budzi szacunek, za którą stoi wiedza, ma jasno określony cel i dotrzymuje składanych obietnic. Wśród nadesłanych propozycji konkursowych wiele marek spełniło te oczekiwania.

Bez zaskoczeń i w tym roku można było zaobserwować trendy, które umacniają swoją pozycję na rynku kosmetycznym. Bardzo mocnym punktem zgłoszeń na konkurs były kosmetyki naturalne – od prostych receptur i równie prostych opakowań, po spójnie rozbudowane linie i szklane słoje.

Oprócz marek już mocno osadzonych na rynku pojawiło się także kilka ciekawych nowości. To, co zachęca do skorzystania z kosmetyków naturalnych to nie tylko skład tych produktów, ale ciekawy koncept marketingowy, inspirująca historia, spójność w przekazywaniu informacji o marce poprzez nazwę, opakowanie, stronę internetową. Uwagę moją przykuły opakowania linii Pure by Clochee, opakowania  i sama nazwa produktów marki Trawiaste, swoją autentycznością ujęła mnie Krayna, uśmiech na twarzy wzbudził koncept kosmetyków Bosqie, zaciekawiła mnie linia Phlov. To niesamowite jaki potencjał kreatywny drzemie w polskich producentach kosmetyków!

Na prostotę stawiają zresztą nie tylko marki kosmetyków naturalnych – trend upraszczania opakowań, powściągliwej estetyki był widoczny także w liniach premium, stawiających na skuteczność pielęgnacji. Na proste rozwiązania ułatwiające życie stawiali też producenci akcesoriów do demakijażu (np. marka Glov).

Kolejnym ciekawym trendem jest także wielofunkcyjność kosmetyków i akcesoriów– wyraźnie widać to w komunikacji marek – kosmetyki nie tylko mają nawilżać, chronić przed smogiem, promieniowaniem UV, ale także przed światłem monitorów, odmładzać, w razie potrzeby być maseczką lub kremem na dzień lub na noc.

Kolejny pomysł na wyróżnienie się to zaoferowanie kosmetyków >>instagram friendly<< – kierowanych głównie do młodych ludzi – z opakowaniami w pastelowych odcieniach lub mocno kontrastujących, ładnie prezentujących się na zdjęciach, ale także oferujące efekty rozmytego „filtru”, czy też lśniącą skórę. W ten trend dobrze wpisuje się choćby nowa marka z portfolio Oceanic - Girls & Boys.

Ciekawym konceptem były dla mnie także szampony do włosów w kostce (np. Stara Mydlarnia, Biovax) – raz jako koncept wpisujący się w trend zero waste, jak również dość wygodny produkt dla osób podróżujących.

Z zadowoleniem obserwowałam także powiększające się grono kosmetyków kierowanych do mężczyzn, które są nie tylko skuteczne, ale też ciekawie zaprojektowane.

Często przeszkadzają mi nadmierne opakowania kosmetyków i cenię sobie szczerość z jaką marka Nivea zaprezentowała swoją serię Hyaluron Cellular Filler w konkursie LCA. Prosty przekaz i odwzorowanie wewnętrznego opakowania produktu na zewnętrznym opakowaniu 1:1. Dokładnie wiadomo czego się spodziewać, bez zaskoczeń i bez ściemy.

Zaciekawiły mnie kosmetyki do makijażu dla kobiet uprawiających sport (np. linia Yoskine – sport make up), nie każdy make up wytrzymuje bowiem intensywny trening.

Studiując historie marek, ich filozofię i misję należy stwierdzić, że siłą marek kosmetycznych są ich twórcy, prawdziwi pasjonaci, dla których produkowanie i sprzedawanie kosmetyków to po prostu sposób na życie, a nie tylko biznes.

Było to wyraźnie widoczne w szczegółach przygotowywanych z pietyzmem paczek, ręcznie pisanych personalizowanych listów i dołączanych dodatkowych materiałów o marce. Bo doświadczenie klienta zaczyna się już od kontaktu z ideą produktu i sposobem jej zaprezentowania.

 

Jolanta Tkaczyk, dr nauk ekonomicznych, adiunkt w Katedrze Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego, kierownik Studiów Podyplomowych z Zarządzania Marketingowego. Ceniona ekspertka w zakresie marki, badań konsumenckich, komunikacji z konsumentem, strategii rozwoju i zarządzania portfolio produktowym. Autorka wielu publikacji naukowych związanych z zarządzaniem i marketingiem.
# LOVE COSMETICS AWARDS
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi