LCA 2020: Dr Jolanta Tkaczyk: w konkursie stawiam na siłę marek
LCA 2020: Dr Jolanta Tkaczyk: w konkursie stawiam na siłę marek

Z ciekawością i otwartą głową czekałam niecierpliwie na przesyłki w ramach konkursu LCA. W tym roku po raz drugi miałam przyjemność być częścią Jury. Z racji zainteresowań zawodowych wnikliwym okiem przyglądałam się konceptom komunikacyjnym, markom, opakowaniom, kolorystyce.

Silna marka w ujęciu marketingowym to marka, która się wyróżnia, budzi szacunek, za którą stoi wiedza, ma jasno określony cel i dotrzymuje składanych obietnic. Wśród nadesłanych propozycji konkursowych wiele marek spełniło te oczekiwania.

Bez zaskoczeń i w tym roku można było zaobserwować trendy, które umacniają swoją pozycję na rynku kosmetycznym. Bardzo mocnym punktem zgłoszeń na konkurs były kosmetyki naturalne – od prostych receptur i równie prostych opakowań, po spójnie rozbudowane linie i szklane słoje.

Oprócz marek już mocno osadzonych na rynku pojawiło się także kilka ciekawych nowości. To, co zachęca do skorzystania z kosmetyków naturalnych to nie tylko skład tych produktów, ale ciekawy koncept marketingowy, inspirująca historia, spójność w przekazywaniu informacji o marce poprzez nazwę, opakowanie, stronę internetową. Uwagę moją przykuły opakowania linii Pure by Clochee, opakowania  i sama nazwa produktów marki Trawiaste, swoją autentycznością ujęła mnie Krayna, uśmiech na twarzy wzbudził koncept kosmetyków Bosqie, zaciekawiła mnie linia Phlov. To niesamowite jaki potencjał kreatywny drzemie w polskich producentach kosmetyków!

Na prostotę stawiają zresztą nie tylko marki kosmetyków naturalnych – trend upraszczania opakowań, powściągliwej estetyki był widoczny także w liniach premium, stawiających na skuteczność pielęgnacji. Na proste rozwiązania ułatwiające życie stawiali też producenci akcesoriów do demakijażu (np. marka Glov).

Kolejnym ciekawym trendem jest także wielofunkcyjność kosmetyków i akcesoriów– wyraźnie widać to w komunikacji marek – kosmetyki nie tylko mają nawilżać, chronić przed smogiem, promieniowaniem UV, ale także przed światłem monitorów, odmładzać, w razie potrzeby być maseczką lub kremem na dzień lub na noc.

Kolejny pomysł na wyróżnienie się to zaoferowanie kosmetyków >>instagram friendly<< – kierowanych głównie do młodych ludzi – z opakowaniami w pastelowych odcieniach lub mocno kontrastujących, ładnie prezentujących się na zdjęciach, ale także oferujące efekty rozmytego „filtru”, czy też lśniącą skórę. W ten trend dobrze wpisuje się choćby nowa marka z portfolio Oceanic - Girls & Boys.

Ciekawym konceptem były dla mnie także szampony do włosów w kostce (np. Stara Mydlarnia, Biovax) – raz jako koncept wpisujący się w trend zero waste, jak również dość wygodny produkt dla osób podróżujących.

Z zadowoleniem obserwowałam także powiększające się grono kosmetyków kierowanych do mężczyzn, które są nie tylko skuteczne, ale też ciekawie zaprojektowane.

Często przeszkadzają mi nadmierne opakowania kosmetyków i cenię sobie szczerość z jaką marka Nivea zaprezentowała swoją serię Hyaluron Cellular Filler w konkursie LCA. Prosty przekaz i odwzorowanie wewnętrznego opakowania produktu na zewnętrznym opakowaniu 1:1. Dokładnie wiadomo czego się spodziewać, bez zaskoczeń i bez ściemy.

Zaciekawiły mnie kosmetyki do makijażu dla kobiet uprawiających sport (np. linia Yoskine – sport make up), nie każdy make up wytrzymuje bowiem intensywny trening.

Studiując historie marek, ich filozofię i misję należy stwierdzić, że siłą marek kosmetycznych są ich twórcy, prawdziwi pasjonaci, dla których produkowanie i sprzedawanie kosmetyków to po prostu sposób na życie, a nie tylko biznes.

Było to wyraźnie widoczne w szczegółach przygotowywanych z pietyzmem paczek, ręcznie pisanych personalizowanych listów i dołączanych dodatkowych materiałów o marce. Bo doświadczenie klienta zaczyna się już od kontaktu z ideą produktu i sposobem jej zaprezentowania.

 

Jolanta Tkaczyk, dr nauk ekonomicznych, adiunkt w Katedrze Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego, kierownik Studiów Podyplomowych z Zarządzania Marketingowego. Ceniona ekspertka w zakresie marki, badań konsumenckich, komunikacji z konsumentem, strategii rozwoju i zarządzania portfolio produktowym. Autorka wielu publikacji naukowych związanych z zarządzaniem i marketingiem.
# LOVE COSMETICS AWARDS
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager