MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Tylko delikatnie - producenci wciąż udoskonalają ofertę dla dzieci
Tylko delikatnie - producenci wciąż udoskonalają ofertę dla dzieci

Skóra niemowlęcia i małego dziecka nie jest w pełni dojrzała i różni się od skóry ludzi dorosłych. Małe dzieci tracą przez skórę o wiele więcej wody ustrojowej, są bardziej narażone na przegrzanie, wychłodzenie, a także większe wchłanianie substancji kontaktującej się ze skórą, takich jak leki, czy właśnie kosmetyki. U dzieci ich skóra wyposażona jest w o wiele mniejszą ilość gruczołów potowych niż skóra osoby dorosłej. 

Nie ma również dobrze wykształconej bariery naskórkowej - naskórek jest cieńszy i słabiej przylega do skóry właściwej, więc łatwej ulega uszkodzeniu. Skóra małego dziecka powinna więc być traktowana jako rodzaj skóry wrażliwej, skłonnej do podrażnień i zaczerwienień, silnie reagującej na czynniki zewnętrzne. Dlatego też, wymaga szczególnie troskliwej opieki za pomocą takich środków kosmetycznych, które nie są drażniące.

Wydatki rosną
To, że dziecko kosztuje to truizm. Oczywiście, że kosztuje i to sporo. Pieluchy, słoiczki, ubranka, kosmetyki, koszty związane z leczeniem, do tego dochodzą sukcesywnie kwestie opłat za opiekę, edukację, zajęcia dodatkowe. Dziś młodzi ludzie bardziej świadomie podchodzą do tematu powiększenia rodziny, nawet zachęcani rządowym programem 500+. Muszą czuć się na tyle stabilnie, by zapewnić potomkowi godziwe warunki. Jednocześnie Polacy bardzo skrupulatnie planują wszelkie wydatki. W końcu rodzinny budżet musi się spinać, nawet jeśli część potrzeb własnych rodzice ograniczają, by zapewnić dzieciom to, co najlepsze. Odznaczają się jako konsumenci wysoką świadomością i aktywnie szukają informacji o produktach dla swoich pociech. Co pocieszające - najdroższe jest pierwsze dziecko, każde kolejne oznacza nieco mniej wydatków dla rodziców - czasem z powodów prozaicznych: przejmuje wyposażenie starszego brata czy siostry, ale też zdroworozsądkowych - doświadczeni rodzice zwykle kupują mniej;-)

W kosmetykach dla dzieci mniej znaczy więcej Silne przywiązanie do marki
Polscy rodzice rzadko kupują przypadkowo. Aktywnie szukają rekomendacji o produktach i markach: wśród znajomych, w sieci. Są lojalnymi klientami wobec marek, które spełniły ich oczekiwania. Jeśli dziecko dobrze reaguję na określoną markę pieluch czy krem przeciw odparzeniom, to pozostają takim produktom wierni na dłużej. Wrażliwa skóra maluchów na pewno nie skłania ich do eksperymentowania. Potwierdza to Oliwia Madrak-Budzińska z działu marketingu Toruńskich Zakładów Materiałów Opatrunkowych.

Rodzice zazwyczaj traktują potrzeby swoich dzieci priorytetowo. Zwracają oczywiście uwagę na cenę artykułów higienicznych, jednak nie jest to jedyne ani najważniejsze kryterium wyboru. Jeśli w danym sklepie nie znajdą swoich ulubionych pieluszek, pójdą do innego. Będą także szukać promocji cenowych, by zrobić większy zapas. Wrażliwość cenowa jest tym wyższa, im więcej danych artykułów dziecko zużywa. Noworodek zużywa nawet do 12 pieluszek na dobę, podczas gdy dwulatek, uczący się korzystać z toalety, może już potrzebować tylko pieluszki na noc. Cały czas jednak jest znaczna część rodziców, dla których marka jest i będzie priorytetem przy wyborze pieluszek

– przekonuje nasza rozmówczyni.
TZMO jednak na pieluchach nie poprzestały. Pięć lat temu firma wprowadziła kosmetyki pielęgnacyjne pod linię kosmetyków Bella Baby Happy Natural Care, która firmuje dziś cztery produkty (kremy, szampon, oliwkę i żel do mycia ciała). Producenci kosmetyków również mają świadomość, że marka się liczy. Mocną pozycję na rynku pielęgnacji dla dzieci ma Ziaja. Jej pierwszy produkt dla najmłodszych konsumentów, krem do pielęgnacji niemowląt Ziajka, wszedł na rynek w 1992 r., a dzisiaj w serii Ziajka jest już 19 kosmetyków. W 2009 r. firma wprowadziła na rynek drugą dziecięcą markę, Maziajki (od trzeciego roku życia). Zdaniem Joanny Kowalczuk rynek preparatów dla dzieci stale się rozwija. Widać, że rodzice szukają różnorodnych i ukierunkowanych preparatów. Wzrasta też świadomość, jak ważna jest odpowiednia pielęgnacja małego dziecka. Producenci mocno wybijają na pierwszy plan hasło hipoalergiczności produktów. Taki przymiotnik znajdziemy, m.in. na detergentach i kosmetykach polskiej marki Dzidziuś oferowanej przez Pollenę Ostrzeszów. Polacy doceniają także tradycję. Marka Skarb Matki produkowana jest od ponad 60 lat przez polską firmę rodzinną Makarczykowie. Oferuje ponad 25 różnych preparatów. Wprowadzając nowe receptury, firma zawsze przestrzega koncepcji kosmetyku bezpiecznego, prostego, a zarazem skutecznego. Wszystkie receptury są badane klinicznie i dermatologicznie. Kosmetyki mają akceptację i pozytywne oceny Instytutu Matki i Dziecka oraz Centrum Zdrowia Dziecka.

Gdzie Polacy kupują produkty dla dzieci?
We wszystkich kanałach dystrybucji znajdziemy kosmetyki i akcesoria związane z higieną dziecka. Różne są motywacje wpływające na to, gdzie kupują młodzi rodzice. Kosmetyki najczęściej kupują w większych drogeriach, gdzie również mogą znaleźć pieluchy, butelki czy smoczki. Pieluchy, a przy okazji także kosmetyki i chusteczki, kupują w supermarkecie czy dyskoncie przy okazji większych zakupów do domu. Warto zauważyć, że w przypadku pieluszek i chusteczek nawilżanych wzrasta zainteresowanie produktami marek własnych, co związane też jest nie tylko z niższą ceną, ale zauważalną poprawą jakości tych produktów na przestrzeni ostatnich lat. Rodzice małych alergików zdecydowanie częściej wybierają do pielęgnacji marki dostępne w aptekach, a w przypadku pieluch wierni są tej marce, która okazała się najbezpieczniejsza dla szczególnie wymagającej skóry.
W dermokosmetykach silną pozycję w kategorii produktów dla dzieci mają emolienty. Wśród marek aptecznych i linii dedykowanych dziecią wysokim zaufanem cieszą się: Emolium, Oillan Baby, Pharmaceris/Emotopic, Oilatum Baby, Dermedic Baby, Tołpa, Atoperal Baby, Mustela. Powoli rośnie też trend na kosmetyki organiczne – po te jednak sięgają ci rodzice, którzy sami stosują eko-produkty i takie też wybierają dla swoich dzieci. Ci jednak gros swoich zakupów kosmetycznych realizują poprzez e-sklepy lub wyspecjalizowane punkty sprzedaży. Ale popularność eko-produktów chcą wykorzystać także duże firmy. Global Cosmed w ramach rozwoju marki Bobini Baby, gdzie znajdziemy i detergenty, i kosmetyki, wprowadziła kolejną nowość – linię kosmetyków wegańskich Bobini Vegan.

Na pieluchy wydajemy najwięcej
Z danych Nielsena wynika, że w 2015 r. na same pieluchy Polacy wydali ponad 940 mln zł. O ile w przypadku kosmetyków tylko 10% przypada na artykuły pod markami własnymi, to dla markowych pieluch marka własna jest silnym konkurentem – już co druga kupowana u nas pielucha to ta marki własnej oferowanej przez popularne sieci handlowe. Jeszcze silniejsza pozycja marek własnych jest w kategorii chusteczek nawilżanych (ok. 57%).

Według firmy badawczej Euromonitor International wydatki Polaków na kosmetyki i chusteczki nawilżane w 2016 roku wyniosły prawie 651 mln zł. Z tej sumy ponad 302 mln zł poszło na chusteczki, zaś reszta na mydła, oliwki, żele, kremy, balsamy i szampony dziecięce. Ponad 89 mln zł trafiło na produkty do pielęgnacji, 84 mln zł na kosmetyki do mycia i higieny, 69 mln zł na kremy pieluszkowe przeciw wysypkom i oparzeniom. 64,4 mln zł wydali na kosmetyki do włosów, prawie 31 mln zł na dziecięce produkty ochrony słonecznej, a 10 mln na produkty lecznicze przeznaczone specjalnie do skóry dziecka.

To jest ważne!
W przypadku kosmetyków rodzice zwracają uwagę na markę, ale też na to, czy produkt posiada atesty renomowanych ośrodków certyfikujących (jest to zresztą wymóg w przypadku produktów dla niemowląt i dzieci do 3. roku życia), jaki ma skład oraz jakimi opiniami cieszy się wśród innych rodziców.  Na zaufanie marki pracują przez lata.

Pielęgnacja dziecięcej skóry to odpowiedzialne zadanie. Mamy chcąc chronić i dbać o skórę swoich pociech, wybierają produkty marek, którym ufają. Budowanie zaufania opiera się na najwyższej jakości i bezpieczeństwie oferowanych produktów

– mówi Martyna Kostrzyńska, PR manager Nivea. Ta marka ma ponad 50 lat doświadczenia w tworzeniu produktów pielęgnacyjnych, przeznaczonych dla delikatnej, dziecięcej skóry.

Ekspertyzy przygotowywane przez specjalistów i opracowane na ich bazie przebadane formuły Nivea Baby, sprawdzone przez kilka pokoleń mam i dzieci, pozwoliły nam zbudować zaufanie wśród konsumentów i uplasować się w czołówce marek kosmetyków dziecięcych w Polsce

– tłumaczy Kostrzyńska.

Na relację ceny do jakości zwraca uwagę Agata Nowakowska, rzecznik prasowa sieci Rossmann.

Rodzice przy wyborze produktów dla niemowląt i dzieci kierują się ich składem. Bardzo uważnie sprawdzają co jest w nich zawarte. W drugiej kolejności patrzą ile produkt kosztuje. Kluczowy jest więc dla nich stosunek jakości do ceny

- podkreśla Nowakowska. Ta drogeryjna sieć zauważa, że konsumenci chętnie korzystają z promocji, dlatego stara się, by  w drogeriach Rossmann mieli je zapewnione przez cały czas.

- Z myślą o kobietach w ciąży i rodzicach dzieci do 3 roku życia przygotowaliśmy znany już naszym klientom program Rossnę!, który daje im stałą zniżkę od 3 do 10% na asortyment dziecięcy. W Rossmannie znajdziemy niektóre marki na wyłączność, jak np. nowość – Baby Dove. Na sklepowe półki regularnie wprowadzamy nowości, a wśród nich coraz bardziej innowacyjne produkt jak np. dziecięcy płyn micelarny  – rekomenduje rzeczniczka prasowa sieci.

Dziecko ma głos
O ile w przypadku niemowląt i małych dzieci, to głównie mamy decydują o tym, jakie kosmetyki i akcesoria dziecięce trafią do koszyka, to w przypadku kilkulatków ich wpływ na zakupy zaczyna być zauważalny. Producenci o tym wiedzą doskonale i dopasowują już grafikę opakowań tak, by zgadzała się z gustami młodych konsumentów. Nieprzypadkowo na żelach czy szamponach znajdziemy postacie z bajek, a produkty pachną kusząco gumą do żucia czy colą. Producenci przekonują tym samym, że przyjemnością i frajdą dla maluchów mogą być nie tylko codzienne rytuały pielęgnacyjne, ale i kosmetyczne zakupy.

Zainteresowany tą tematyką? Przecztaj również...

Kolorówka - ten segment dynamicznie się rozwija

Nowości stymulują rynek kosmetyków

Cellulit na celowniku

 


Lidia Lewandowska, WirtualneKosmetyki.pl

# Raporty tematyczne
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!