MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Rynek kosmetyczny 2016/17 – podsumowania i plany: Oceanic, Bielenda, Janda
Rynek kosmetyczny 2016/17 – podsumowania i plany: Oceanic, Bielenda, Janda

Dorota Soszyńska, współwłaścicielka Oceanic

1. To był rok…
Dynamiczny, konkurencyjny, pełen ciekawych nowości produktowych. Polski rynek jest wciąż najszybciej rozwijającym się rynkiem kosmetycznym na naszym kontynencie. Według ekspertów sektor kosmetyczny w Polsce osiągnął stabilizację, zajmując szóste miejsce pod względem wartości sprzedaży w Europie. W wielu podsektorach udział rodzimych przedsiębiorców sięga nawet 50 proc., co świadczy o naszej sile. Wciąż mamy wiele powodów do dumy.

2. Najważniejsze dla naszej firmy w 2016 roku było…
W minionym roku kluczowym wydarzeniem był launch marki ekskluzywnych kosmetyków AA CODE Sensible – absolutny przełom technologiczny i rewolucja w naszej ofercie. Po raz pierwszy na rynku możliwe stało się zastosowanie wysokich stężeń substancji aktywnych przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa dla skóry wrażliwej i skłonnej do alergii. Kluczem do sukcesu okazała się zgłoszona do patentu technologia CODESN2, opracowana przez ekspertów Laboratorium naukowo-badawczego Oceanic. Jej bazę stanowi kompleks biozgodnych lipidów – kwasów i alkoholi tłuszczowych, cholesterolu, skwalanu i ceramidów w formie ciekłych kryształów ułożonych lameralnie. Zbudowany ze struktur bioekwiwalentnych olejów z wiesiołka, baobabu i pachnotki, kompleks ten pozwala na zastosowanie w preparatach składników aktywnych w formie bezpiecznej dla skóry wrażliwej. Są one uwalniane sekwencyjnie. W pierwszej kolejności składniki budulcowe odbudowują ubytki w naskórku, by następnie umożliwić skórze absorpcję substancji aktywnie pielęgnujących bez ryzyka podrażnień. Dzięki tej innowacji mogliśmy zamknąć w formułach AA CODE Sensible stężenia witaminy C czy kwasu hialuronowego niespotykane dotąd w pielęgnacji skóry wrażliwej. Za sukcesem nowej marki przemawia entuzjazm konsumentek poparty prestiżowymi nagrodami – wśród nich ostatnie tytuły Doskonałość Roku Twój Styl 2016 w kategorii polskie kosmetyki ekskluzywne oraz InStyle Best Beauty Buys w kategorii cera wrażliwa. Rok 2016 był również czasem nowych, ciekawych kontaktów eksportowych. Pozwolił nam wkroczyć na takie rynki jak Arabia Saudyjska, Włochy czy Wietnam. Rozpoczęliśmy również współpracę z drugą co do wielkości siecią drogerii na Ukrainie. Oceanic odnotował dynamiczny wzrost sprzedaży w Jordanii oraz w Niemczech i w Kanadzie, gdzie serum stymulujące wzrost rzęs Long4Lashes zostało znakomicie przyjęte przez konsumentów.

3. Wdrożenia, które dobrze przyjęły się na rynku…
Rok 2016 rozpoczęliśmy premierą linii do pielęgnacji twarzy AA Clinical Lift. Została ona bardzo pozytywnie odebrana przez grupę naszych lojalnych klientek w kategoriach wiekowych 50+, 60+ i 70+. Dużym zainteresowaniem cieszą się również kosmetyki w formie boosterów z linii AA Skin Boost o zwiększonej koncentracji witaminy C i kwasu hialuronowego. Portfolio AA wzbogaciło się również w tym roku o nową gamę baz pod makijaż AA Beauty Primer 360°. Ich właściwości znacznie wykraczają poza działanie korygujące przypisywane tradycyjnie tej grupie produktów. Formuły zawierające kolagen, peptydy, witaminę Ci i wyciągi roślinne wychodzą naprzeciw różnorodnym potrzebom cery i działają pielęgnująco. Segment pielęgnacji ciała umocniły dwie linie produktów – trio balsamów AA Collagen Intensive oraz AA Ethnic Beauty, gama zainspirowana etnicznymi rytuałami piękna. Ostatnich dwanaście miesięcy było również okresem intensywnej pracy nad wdrożeniami w dziedzinie dermokosmetyków i wyrobów medycznych. Pacjentom zmagającym się z problemem skóry suchej, atopowej i alergicznej zaproponowaliśmy nową gamę emolientów Oillan Active, która przynosi natychmiastowe ukojenie skórze wrażliwej. Portfolio Oillan powiększyło się również o linię przeciwsłoneczną Oillan Protect oraz nowe preparaty Oillan Balance. Do oferty wyrobów medycznych Oceanic dołączyły krem dermatologiczny D-Vit Boost z czystą postacią witaminy D, Moveogel, żel do  masażu przy wzmożonym wysiłku fizycznym oraz Resiterm, maść łagodząca objawy przeziębienia. 

4. Konsumenci zwracali szczególnie uwagę na…
Tradycyjnie na wysoką jakość, korzystną relację jakości do ceny oraz walory estetyczne produktu. Mimo zauważalnego rozwoju kosmetyki kolorowej, niezmiennym zainteresowaniem i zaufaniem polskich konsumentów cieszy się pielęgnacja biała, a w tej dziedzinie polscy producenci mają się czym pochwalić pomimo silnej konkurencji koncernowej. Od jakiegoś czasu obserwujemy równoległy rozwój segmentu kosmetyków naturalnych i organicznych oraz zainteresowanie rozwiązaniami zainspirowanymi medycyną estetyczną i preparatami profesjonalnymi. W efekcie składnikami najczęściej poszukiwanymi w kosmetykach są naturalne olejki, jak również sprawdzony kwas hialuronowy, substancje imitujące schemat działania toksyny botulinowej oraz systemy gwarantujące przenikanie składników aktywnych w głąb skóry. Nie słabnie zainteresowanie algami morskimi, szczególnie w dziedzinie kosmetyków nawilżających i antyoksydacyjnych. Obserwujemy także wzrost liczby konsumentów sięgających regularnie po kosmetyki przeznaczone stricte do skóry wrażliwej. Bardzo dobrze mają się kosmetyki apteczne, wśród nich emolienty, których stosowanie znacznie wykracza poza segment pielęgnacji niemowlęcej i dziecięcej. Klienci niezależnie od wieku stawiają na hipoalergiczne składniki i najwyższe bezpieczeństwo potwierdzone w badaniach dermatologicznych i alergologicznych. Sięgając po kosmetyk, Polki są coraz bardziej świadome składników aktywnych w nim zawartych oraz ich działania. Poszukują rozwiązań nowatorskich – niesłabnącym zainteresowaniem cieszą się produkty o nowoczesnych formułach i wielofunkcyjnym działaniu, które jest szybkie i zauważalne. Konsumentki lubią nowości, gadżety, a niespotykany dotąd sposób aplikacji, ciekawa konsystencja, intrygująca nazwa wciąż działają na wyobraźnię.

5. Rynek kosmetyków najlepiej opisuje obecnie słowo…
Dynamiczny. Innowacyjny.  

6. W 2017 roku planujemy…
Intensywnie pracować nad kolejnymi nowościami produktowymi. Konsekwentnie udowadniać, że kosmetyki dla alergików nie muszą być nudne i przewidywalne. Wręcz przeciwnie. Mogę zdradzić, że Oceanic zadebiutuje w segmencie, którego nigdy wcześniej nie eksplorowaliśmy. Dobrym pretekstem do tej premiery będzie jubileusz 35-lecia istnienia na polskim rynku, który marka AA obchodzi w 2017 r. 

7. Wyzwanie, które stoi w kolejnych miesiącach przed naszą firmą, to…
Wkroczenie w zupełnie nową dziedzinę jaką jest segment kosmetyków kolorowych. W dużym stopniu podjęcie tej decyzji wymusił sam rynek i oczekiwania konsumentów. Od lat czuliśmy presję ze strony naszych lojalnych klientek. Bazując na pozytywnych doświadczeniach z pielęgnacją AA, oczekiwały tego samego poziomu bezpieczeństwa i hipoalergiczności w dziedzinie makijażu. Kto więc jak nie my? Po 35 latach tworzenia kosmetyków do skóry wrażliwej i skłonnej do alergii, wiemy o niej naprawdę dużo. Bycie ekspertem pozwala nam zaoferować najwyższej jakości produkty, które spełnią wymogi bezpieczeństwa. Linia, nad którą pracujemy została w całości przebadana dermatologicznie, łącznie z tak wymagającymi produktami jak hipoalergiczny tusz do rzęs, którego opracowanie jest zawsze dużym wyzwaniem. Każdy z kosmetyków będzie posiadał jednocześnie walory pielęgnacyjne, a wiele z nich zostało wzbogaconych o wyciągi naturalne, tak by zapewnić cerze wrażliwej działanie ochronne, a klientkom jak najwyższy komfort stosowania.

8. Dla całej branży wyzwaniem w kolejnym roku może być…
Sytuacja gospodarcza niesprzyjająca decyzjom inwestycyjnym oraz hamująca zdolność zakupową klientów. Ewentualny spadek konsumpcji oznacza ostrzejszą walkę o konsumenta i rywalizację między producentami. Prognozy dla rynku urody są mimo wszystko optymistyczne, zarówno dla kosmetyków popularnych, jak i specjalistycznych dermokosmetyków, na które popyt wciąż rośnie. Jestem więc dobrej myśli.

===

Marek Bielenda - prezes zarządu Bielenda Kosmetyki Naturalne

1. To był rok…
Pełen wyzwań, ale i sukcesów. Przyszło nam zmierzyć się z rosnącą konkurencją w interesujących nas kategoriach twarzy, ale też odnieśliśmy w nich znaczące wzrosty. Nasze kosmetyki są coraz ciekawsze, innowacyjne, zwracające uwagę i przełamujące kolejne bariery technologiczne, jak np. Trójfazowe olejki do pielęgnacji ciała z linii Zmysłowe Olejki, za które zresztą dostaliśmy nagrodę Doskonałości Roku Twojego Stylu. Rok 2016 był dla marki Bielenda także rokiem pięknych kobiet – do naszej ambasadorki Edyty Olszówki dołączyła Natalia Zasępa, która stała się twarzą linii skierowanych dla młodszych kobiet. Aktualnie trwa także konkurs związany z nową linią Insta Perfect Matt & Clear, gdzie dziewczyny mogą zaistnieć na opakowaniach naszych kosmetyków.

2. Najważniejsze dla naszej firmy w 2016 roku był…
Sukces związany z wejściem w nową dla nas kategorię kosmetyków kolorowych z linią fluidów Make-Up Academie, dostępną w Rossmannie.

3. Wdrożenia, które dobrze przyjęły się na rynku…
Fluidy, a także bazy pod makijaż, które zostały bardzo dobrze przyjęte przez Klientki, którym brakowało podstawowych produktów do makijażu w naszej ofercie. Świetna relacja jakości do ceny w przypadku fluidów oraz innowacja w postaci żelowo-perłowych baz pod makijaż, to bardzo udany krok w stronę wymagającego segmentu kosmetyków kolorowych.

4. Konsumenci zwracali szczególnie uwagę na…
Skład kosmetyków. Dzisiejszy konsument jest niezwykle świadomy i zna się na kosmetykach, a jeśli nawet nie, to korzysta z internetu i porównuje produkty. Szuka kosmetyków przyjaznych skórze ale i skutecznych.

5. Rynek kosmetyków najlepiej opisuje obecnie słowo…
Nowość i to na wszystkich płaszczyznach: nowe formuły, nowe produkty, nowe linie, nowe podejście do klienta przejawiające się wykorzystaniem mediów społecznościowych oraz takich kanałów, jak Instagram czy Snapchat.

6. W 2017 roku planujemy…
Ciągły rozwój w najważniejszych dla nas kategoriach i umocnienie pozycji naszej firmy na krajowym rynku i zagranicą. Jesteśmy niezwykle kreatywną marką i chcielibyśmy w kolejnym roku mile zaskoczyć naszych Klientów kolejnymi oryginalnymi produktami. Już teraz pracujemy na to, aby móc z powodzeniem odnaleźć się na wciąż dynamicznie zmieniającym się rynku. Aktualnie zauważyć można rosnący, globalny wpływ kosmetyków roślinnych i naturalnych, które jeszcze kilka lat temu można było uznać za niszowe. Z drugiej strony kosmetyki zaawansowane technologicznie „nie odpuszczają” – cały czas walczą o Klientki, które chcą spektakularnych efektów i na najwyższym poziomie, idących w stronę medycyny estetycznej. To walka dwóch skrajnych sił, które będą kształtować kolejne miesiące.

7. Wyzwanie, które stoi w kolejnych miesiącach przed naszą firmą, to…
Rozwój mediów społecznościowych i dotarcie do młodych grup klientów. Według najnowszych danych statystycznych profil instagramowy marki Bielenda jest w czołówce najaktywniejszych profili kosmetycznych. My jako zarząd i pracownicy starzejemy się, a nasi klienci są coraz młodsi i szukają informacji gdzie indziej niż ich rodzice. Wyzwaniem zatem jest dotarcie do młodego pokolenia w odpowiedni sposób.

8. Dla całej branży wyzwaniem w kolejnym roku może być...
Wyraźnie rysujący się trend na marki własne, co powoduje spadek zainteresowania towarami masowymi. Konsumenci często wybierają rozwiązania niszowe. Sieci również inwestują w marki własne, co w połączeniu z ekspansją marek globalnych powoduje, że na półce jest coraz mniej miejsca.

===


Jarosław Cybulski, prezes zarządu Janda


1. To był rok…
Niezwykle pracowity i ekscytujący zarazem.  Takie emocje zawsze towarzyszą rozwijaniu czegoś nowego. Mamy jasno określone plany, ale towarzyszy nam poczucie marszu w nieznane. To najwspanialszy okres dla każdej firmy.

2. Najważniejsze dla naszej firmy w 2016 roku było…
Wprowadzenie kolejnych serii kosmetyków przeznaczonych tym razem dla młodszych kobiet, otwarcie nowego centrum badań i rozwoju dla marki Janda oraz oczywiście nasza rocznica działalności!  Pierwsze urodziny zawsze niosą za sobą jakąś niepisaną, bardzo ważną symbolikę.

3. Wdrożenia, które dobrze przyjęły się na rynku…
W zasadzie cała marka Janda, jej wszystkie produkty, przyjęły się nadzwyczajnie dobrze. Zaskoczeniem dla nas był niezwykle ciepły odbiór naszej linii dla mężczyzn. Niektóre produkty z tej serii sprzedają się obecnie lepiej niż niejeden krem przeznaczony dla kobiet!

4. Konsumenci zwracali szczególnie uwagę…
Na jakość produktów. Kiedy wychodzi się na rynek z marką Janda, oczekiwania wobec produktów są ogromne. Niezwykle nas cieszy, że w ogólnej ocenie nie tylko spełniliśmy oczekiwania, ale również miło zaskoczyliśmy nasze klientki.

5. Rynek kosmetyków najlepiej opisuje obecnie słowo…
„Duża niepewność”, a jest to związane z niejasnością co do przyszłości dystrybucji dermokosmetyków w aptekach. Jakiekolwiek zmiany w obecnych regulacjach z pewnością dotkną każdego producenta w Polsce.

6. W 2017 roku planujemy…
Dalszy rozwój marki, naszej organizacji oraz rozpoczniemy sprzedaż naszych kosmetyków na rynkach zagranicznych. Pojawimy się na targach w wielu miejscach na świecie.

7. Wyzwanie, które stoi w kolejnych miesiącach przed naszą firmą, to…
Zakończenie prac koncepcyjnych dotyczących nowości. Postawiliśmy sobie już na starcie działalności firmy bardzo wysoką poprzeczkę w aspekcie jakości produktów i teraz zdajemy sobie sprawę, iż każde nowe wdrożenie musi być idealnie dopracowane. Dlatego obecnie więcej czasu spędzamy nad studiowaniem literatury międzynarodowej i rozwijaniem unikalnych badań nad produktem.

8. Dla całej branży wyzwaniem w kolejnym roku może być…
Plany dotyczące zmian w podatkach. W zasadzie wiemy, że coś się zmieni, ale nikt nie wie jeszcze, co będzie oznaczać to dla naszego przemysłu.

===

Zapraszamy do zazpoznania się z kolejnymi odcinkami naszej sondy:

Cederroth Polska, Allverne

Sarantis, Delia Cosmetics, Eveline Cosmetics

Tenex, Laboratorium Kosmetyczne Ava

Pollena Ostrzeszów, Drogerie Natura, Phenicoptere

Sesderma, Sanofi

Drogerie Laboo, Sieć Jawa

# Raporty tematyczne
baner wewnętrzny

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!