MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Opakowania - mają być estetyczne, funkcjonalne i przyjazne środowisku
Opakowania - mają być estetyczne, funkcjonalne i przyjazne środowisku

Kupujemy wzrokiem, więc opakowanie dość silnie wpływa na decyzje zakupowe. Dziś – kiedy na drogeryjnych półkach długimi rzędami ciągną się niezliczone serie produktów o zbliżonych właściwościach pielęgnacyjnych – to właśnie projekt słoika, butelki i flakonu wpływa na przyciągnięcie uwagi konsumenta i może zainicjować proces zakupowy.

Wprowadzenie na rynek nowości to kierunek i najważniejszy cel rozwoju każdej firmy. Najogólniej mówiąc, proces ten zaczyna się od określenia niszy w potrzebach konsumenta i wymyślenia sposobu, jak przedstawić nowy produkt, by określona grupa (zwana docelową) go kupiła. Najlepiej nie raz, nie dwa, a przez lata.

Potem otwiera się pole do działania ekspertów z dziedziny chemii, biologii, biotechnologii, farmacji, którzy w zaciszu laboratoriów pracują nad składem produktu, starając się, by znalazły się w nim skuteczne w określonym działaniu składniki, w odpowiednich proporcjach, tworzące przyjazną w aplikacji i bezpieczną w użytkowaniu formułę.

Kiedy mamy potwierdzoną jakość i działanie specyfiku, odpowiednio dobraną konsystencję, zapach, kolorystykę wewnętrzną, pora na wymyślenie trafnej nazwy i zarys szaty graficznej. Tu już wkracza marketing, bowiem dzisiaj każdy produkt, który pojawia się na półce, wymaga wsparcia sprzedażowego. Dalsze funkcjonowanie marki w dużej mierze uzależnione jest od opinii kupujących, ich naturalnej zdolności do promowania kosmetyku poprzez powtórny zakup i polecanie innym czegoś sprawdzonego, zarówno w bezpośrednich rozmowach, jak i poprzez media społecznościowe.

Między tymi etapami pojawia się jeszcze kwestia zasadnicza: perfekcyjnie wymyśloną formułę trzeba w coś włożyć. To, jaką formę powinno przyjąć opakowanie spędza sen z powiek wszystkim osobom zaangażowanym w proces wdrażania nowego wyrobu, którzy są świadomi tego, że najlepszy nawet pomysł źle podany nie zadomowi się na sklepowej półce na długo.

fot. HEINZ-GLAS DziałdowoKreatywność kontra funkcjonalność

Pożądana jest kreatywność i poczucie zaskoczenia klienta, i tu – oddając sprawiedliwość – niektóre firmy wydają się mieć wyobraźnię wręcz nieograniczoną. Ale nie można zapominać, że opakowanie kosmetyku powinno być przede wszystkim bezpieczne i funkcjonalne. Stąd wiele kreatywnych pomysłów jest pacyfikowanych na etapie rysunków projektowych i opinii wydawanych przez technologów zatrudnionych przez producentów opakowań szklanych i plastikowych.

Szampon i żel musi się wylewać z buteleczki odpowiednią strugą, opakowanie kremu dobrze układać w dłoni, nakrętka idealnie pasować do słoika i nie nastręczać trudności w zamknięciu, a serum z opakowania air-less wydobywać się w niezmiennej dawce od początku do końca użytkowania.

To taki projektowy elementarz. Stojąc przed sklepową półką konsument nawet nie zdaje sobie sprawy, jak wieloetapowy i w sumie skomplikowany jest to proces, w którym walory estetyczne i użytkowe produktu muszą ze sobą spójnie współgrać.

Między popytem a podażą

Polska branża urodowa przeżywa boom. Rynek kosmetyków wart w 2018 r. 17,5 mld zł, w 2021 r. – jak prognozuje Euromonitor – ma osiągnąć wartość 21 mld zł. Eksport rośnie szybciej niż kiedykolwiek, Polska jest już szóstym rynkiem kosmetycznym w Europie, a na rodzimym podwórku współegzystują wielkie koncerny kosmetyczne i niszowe start-upy. Producenci kosmetyków potrzebują więc dobrze rozwiniętego przemysłu opakowań, który będzie w stanie je dostarczać na czas i w pożądanych ilościach. Przypomina się tutaj pewna historia z wczesnych lat 90-tych, którą opowiadał w pewnym wywiadzie Zenon Ziaja: "Pamiętam, jak w latach 90. pojechałem do Czech do wytwórni opakowań, bo potrzebowałem tub do kremów. Czesi byli świetnymi specjalistami, ale kiedy złożyliśmy u nich zamówienie na 25 tys. tub, złapali się za głowę. Nigdy tak dużego zamówienia nie mieli. Największe było na 2,5 tysiąca. "

Mimo że większość kosmetyków ma dziś opakowania plastikowe, perspektywy polskich hut szkła współpracujących z firmami kosmetycznymi, są obiecujące. Pewien segment produktów kosmetycznych – jak np. perfumy czy kosmetyki marek premium i luksusowych – zawsze będzie bazował na opakowaniu szklanym. Zakładana na ten rok roczna produkcja opakowań w fabryce HEINZ-GLAS w Działdowie to prawie 300 mln sztuk.

Ekologia to nie tylko moda, ale i konieczność

Wyzwaniem naszych czasów jest walka o czyste środowisko. Potrzeba tu zarówno rozwiązań systemowych, jak też zmian postaw konsumenckich, by świat nie tonął w plastikowych odpadach. Wszystkich kosmetyków nie sposób zapakować w szkło lub papier. Plastikowe opakowania dominują na rynku kosmetycznym, ale coraz więcej producentów wybiera plastik z recyklingu i do wtórnego przetwarzania się nadający. Wynika to z coraz większej świadomości i odpowiedzialności konsumentów. Warto również przekonywać konsumentów do sięgania po duże, ekonomiczne opakowania, by ograniczać ilość odpadów.

Patrząc na opakowanie szamponu czy toniku warto wiedzieć, że tworzywa sztuczne wykorzystywane przy produkcji kosmetyków to nie jeden rodzaj plastiku, ale grupa niemal stu materiałów z różnymi dodatkami. Te dodatki – choć nadają szczególne właściwości opakowaniu – to mogą utrudniać (a nawet uniemożliwić) recykling. Większość kosmetyków pakowana jest na szczęście w tworzywa sztuczne nadające się do recyklingu: HDPE (polietylen) i PP (polipropylen). Wykonane z nich opakowania są lekkie (oszczędność na transporcie), łatwe do uformowania w dowolne kształty, mogą być plastyczne.

Komisja Europejska zabiega, by do 2030 r. wszystkie opakowania z tworzyw sztucznych nadawały się do recyklingu.

Informacja o rodzaju tworzywa znajduje się na spodzie lub w dolnej części opakowania i ma kształt trójkąta, z umieszczoną w jego środku cyfrą od 1 do 7. I tak przykładowo: „jedynka” to PET, „dwójka” to HDPE, czyli polieten lub polietylen (wykonane z nich opakowania nadają się do ponownego użytku), „trójka” to PVC (wykorzystywany m.in. do produkcji strzykawek), „czwórka” to LDPE – używany głównie w branży spożywczej i przemyśle farmaceutycznym, „piątka” to PP – jeden z najbezpieczniejszych plastików.

W badaniu GlobalWebIndex, zapytano respondentów o to, czego oczekują od opakowań. 

Oto, jak przedstawiają się wyniki:

  • 64% chce, aby opakowania podlegały recyclingowi,
  • 53% oczekuje, że będą nadawać się do ponownego użytku (niekoniecznie w tej samej formie),
  • 46% oczekuje, że produkt będzie skromnie opakowany,
  • 39% chce, żeby opakowanie było biodegradowalne,
  • 36% chce, żeby opakowanie było zrobione z materiałów z recycklingu.

Czy opakowania roślinne to przyszłość?

Rozwiązaniem, nad którym równolegle pracuje wiele firm, to opakowania z ulegającego biodegradacji włókna bambusowego, trzciny cukrowej lub kukurydzy. Na przełom w tej kwestii musimy jednak poczekać, bowiem oprócz wielu bieżących technologicznych problemów, jest kwestia wytrzymałości takiego opakowania przez cały czas potencjalnego używania preparatu. Możemy się tylko domyślać, że w wielu laboratoriach stoją już butelki z żelami do kąpieli i szamponami, które po 36-miesięcznym leżakowaniu będą sprawdzone, czy nie rozmiękły, czy nie przeciekły, i czy zamieszczony w nich produkt nie zmienił swych właściwości zarówno fizycznych, jak i chemicznych.

A może sprzedaż kosmetyków bez opakowań? Ekolodzy mówią „tak”, choć nie wydaje się, by w przypadku białej pielęgnacji takie rozwiązanie mogło być wprowadzone. Producenci musieliby bowiem wziąć odpowiedzialność za mikrobiologiczną czystość, a więc bezpieczeństwo stosowania produktu.

Szkło – i zalety, i wady

– Szkło jest materiałem pochodzenia naturalnego, powstaje w wyniku topienia czystych surowców, takich jak piasek, soda, wapń, dolomit w temperaturze  ok. 1500°C, nie rozkłada się na szkodliwe substancje i jest materiałem chemicznie obojętnym. Nie wiąże i nie wchłania obcych substancji ani z zewnątrz opakowania, ani z jego zawartości, jest gazoszczelne, co jest szczególnie ważne dla produktów, które reagują z tlenem – mówi Monika Kosmala-Sójka, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu, HEINZ-GLAS Group.

Jedną z wielkich zalet szkła jest to, że może być ono nieskończenie poddawane recyklingowi, czyli odtwarzane w tak zwanej „pętli zamkniętej”. Co ważne, jakość opakowania szklanego powstałego z recyklingu i jego parametry nie pogarszają się. Pod warunkiem, że oddzielamy szkło bezbarwne od kolorowego. Specyfika produkcji materiałów szklanych powoduje bowiem, że nie można mieszać szkła zielonego czy brązowego z bezbarwnym

Szklane opakowania - są eko, ale nie wszystko w nie opakujemy

Korzystne jest też to, że do wytopu masy szklanej można użyć stłuczki - pozwala to na oszczędność energii w trakcie procesu, a co za tym idzie ochronę środowiska poprzez niższą emisję gazów NOx, SO2 czy CO2.

Szkło ma jednak też pewne wady: do jego produkcji potrzebne jest bardzo dużo energii cieplnej, a jako tworzywo jest ciężkie i kruche. Te dwie ostatnie cechy powodują, że trudno więc sobie wyobrazić, by stało się opakowaniem żeli do kąpieli, szamponów czy balsamów do ciała. Ekologiczny charakter opakowań szklanych jest niezaprzeczalny i  mocno promowany, m.in. przez organizatorów globalnej kampanii marketingowej „Glass is Life”.

Na szkle malowane

Szkło ma jeszcze tę zaletę, że można nadawać mu nietypowe kształty, oryginalne barwy i w ciekawy sposób zdobić. 

– Dekoracja to obecnie ogromne pole do popisu dla osób tworzących produkty. Możliwości jest bardzo wiele: od prostego nadruku, poprzez malowanie, metalizację, na nowoczesnych metodach zdobienia laserem, i na metodzie inkjet kończąc – mówi Monika Kosmala-Sójka.

Popularną jest technika sitodruku, czyli dekoracji bezpośredniej, polegająca na wtapianiu farby w procesie obróbki termicznej. Z kolei malowanie to całościowe dekorowanie produktów z wykorzystaniem natryskowego napylania farbami dających efekt matowości lub połysku. Szkło można też malować ręcznie lub stosować kalkomanię. Wykorzystując natomiast hot-stamping, można uzyskać metaliczne nadruki wyczuwalne w dotyku. Wszystkie te zabiegi sprowadzają się do jednego: wyrób staje się rozpoznawalny i łatwo identyfikowalny

Zależność jest taka: czym droższy produkt, tym klient rad by go widzieć w bogatszym i bardziej ozdobnym opakowaniu. Tej regule nieco wymykają się kosmetyki eko, które preferują prostsze formy. Często jest to po prostu słoiczek w ciemnym szkle.

O opakowaniu mówi się, że jest to niemy sprzedawca. 70 proc. decyzji zakupowych zapada przed półką i zajmuje ok. 12 sekund. To czas, w  którym klient ocenia właśnie m.in. opakowanie. Ważne jest zatem, by naprawdę przyciągało uwagę i zachęcało do zakupu. W trakcie użytkowania górę biorą zaś czynniki funkcjonalne. Jeśli opakowanie jest poręczne, wydajne, ułatwia aplikację, wtedy wrażenia konsumenta są pozytywne, a produkt jest dobrze oceniany. Ma to oczywiście znaczenie, bo warunkuje kolejny zakup i wpływa na postrzeganie samej marki. Dziś produkty zdecydowanie muszą być "user-friendly". W końcu wybór konsumenci mają zdecydowanie szeroki.

Inga Kazana, Wirtualne Kosmetyki

# Raporty tematyczne
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Elfa Pharm Polska - Specjalista ds. marketingu internetowego i social media Oferta pracy: Technolog Kosmetyków Naturalnych Oferta pracy: Key Account Manager Oferta pracy: NATURATIV Szef Sprzedaży i Rozwoju Rynku - Polska Oferta pracy: Technolog - MPS Koszalin Oferta pracy: Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Barwa - Krajowy Koordynator ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Partner of Promotion - Specjalista ds. PR Oferta pracy: Miraculum - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm Manager ds. Zakupów Działu Kosmetycznego Oferta pracy: Beliso - Export Manager Oferta pracy: Laboratorum Kosmetyczne Dr Irena Eris: Koordynator Wsparcia Sprzedaży - Europa Wschodnia Oferta pracy: Veoli Botanica - Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Farmona - Marketing Manager Oferta pracy: 4mass Regionalny Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Floslek - Specjalista ds. marketingu&PR Oferta pracy: Jeronimo Martins - Menedżer ds. Marketingu Digital Oferta pracy: Miya Cosmetics - Digital Manager Oferta pracy: Miya Cosmetics - Specjalista ds. sprzedaży Oferta pracy: Delia Cosmetics - Brand Manager Herla - Regionalny Kierownik Sprzedaży Herla - Eksport Manager Oferta Pracy: Equalan Pharma - Młodszy Specjalista ds. Marketingu TZMO SA - Koordynator Sekcji Wyrobów Kosmetycznych Nivea - Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!