MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Merchandising ma sens
Merchandising ma sens

Łatwo zaobserwować, jak szybko ze sklepowej półki znikają nowości reklamowane w spotach telewizyjnych. Marka jest gwarantem jakości i budzi zaufanie klientów, a dzięki temu cieszy się także przychylnością handlowców. Z punktu widzenia właścicieli sklepów kolosalne znaczenie ma także fakt, że znane marki dużo inwestują w promocję, reklamę i szkolenia, zapewniają lepszy serwis oraz wsparcie marketingowe. W przypadku znanych marek punkty handlowe otrzymują materiały POS, szafy do ekspozycji produktów, druki reklamowe i promocyjne próbki produktów. Szafy ekspozycyjne oferują głównie producenci kosmetyków kolorowych, np. marki Astor i Rimmel (Coty Polska), Maybelline NY (L’Oréal), Bell,  Cosmetics, Eveline Cosmetics, Pierre René i wiele innych. Ich wykorzystanie ułatwia organizację przestrzeni w punkcie sprzedaży oraz uatrakcyjnia sklep w oczach klienta. Można także liczyć na pomoc i doradztwo specjalistów od merchandisingu poszczególnych dostawców. Warto wykorzystać ich wiedzę oraz doświadczenie płynące z obserwacji rynku.

Merchandising to sposób na zwiększenie sprzedaży poprzez właściwe wykorzystanie topografii i przestrzeni sklepu. Na zachowania i postawy klientów można skutecznie wpływać poprzez planowe rozmieszczenie towarów i ich ekspozycję na półkach. Bardzo duży procent decyzji o zakupie produktu zapada dopiero przy sklepowej półce. Dotyczy to zwłaszcza produktów szybko zbywalnych, takich jak kosmetyki. Warto więc zainteresować się zasadami merchandisingu, aby sprzedać więcej, zwłaszcza w przypadku sklepu samoobsługowego.

Klienci cenią sklepy samoobsługowe dlatego, że mogą w spokoju obejrzeć i porównać różne produkty z danej kategorii. Bardzo ważne jest więc rozmieszczenie towaru w jasny i rozumiały sposób, tak aby klient samodzielnie potrafił zlokalizować interesujące go sekcje. Specjaliści zalecają, aby towary na półkach były grupowane według marek lub kategorii produktów. Za najbardziej atrakcyjne miejsca w sklepie uchodzą oczywiście te, w których ruch jest największy. Wybrane sekcje produktów, np. objętych promocją, najlepiej będzie umieścić blisko wyjścia, między regałami w szczycie ruchliwej alejki etc. Bardzo duży wpływ na wielkość sprzedaży ma wysokość, na jakiej rozmieszczone są produkty. Najlepiej sprzedają się towary umieszczone na linii wzroku – od 120 do 160 cm od podłogi. Klienci bardziej zwracają uwagę na artykuły rozmieszczone po prawej niż po lewej stronie, w szczycie, a nie w środku regału, w strefie przy kasie, a nie w tyle sklepu. Warto również wziąć pod uwagę i zaplanować trasę, po jakiej klient będzie się poruszał w sklepie. Zazwyczaj konsumenci przemieszczają się w kierunku odwrotnym do wskazówek zegara i poszukują artykułów pierwszej potrzeby. Z tego względu najlepiej umieścić je na końcu sklepu, zmuszając kupującego do przejścia przez kilka alejek, gdzie najprawdopodobniej inne towary przykują jego wzrok. W ten sposób klient wyjdzie ze sklepu nie tylko z paczką chusteczek i pastą do zębów, ale też uzupełni zapas szamponu, kupi nowy cień do powiek, promocyjne opakowanie balsamu etc.

Lidia Lewandowska, WirtualneKosmetyki

# Raporty tematyczne
baner wewnętrzny

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!