MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Merchandising ma sens
Merchandising ma sens

Łatwo zaobserwować, jak szybko ze sklepowej półki znikają nowości reklamowane w spotach telewizyjnych. Marka jest gwarantem jakości i budzi zaufanie klientów, a dzięki temu cieszy się także przychylnością handlowców. Z punktu widzenia właścicieli sklepów kolosalne znaczenie ma także fakt, że znane marki dużo inwestują w promocję, reklamę i szkolenia, zapewniają lepszy serwis oraz wsparcie marketingowe. W przypadku znanych marek punkty handlowe otrzymują materiały POS, szafy do ekspozycji produktów, druki reklamowe i promocyjne próbki produktów. Szafy ekspozycyjne oferują głównie producenci kosmetyków kolorowych, np. marki Astor i Rimmel (Coty Polska), Maybelline NY (L’Oréal), Bell,  Cosmetics, Eveline Cosmetics, Pierre René i wiele innych. Ich wykorzystanie ułatwia organizację przestrzeni w punkcie sprzedaży oraz uatrakcyjnia sklep w oczach klienta. Można także liczyć na pomoc i doradztwo specjalistów od merchandisingu poszczególnych dostawców. Warto wykorzystać ich wiedzę oraz doświadczenie płynące z obserwacji rynku.

Merchandising to sposób na zwiększenie sprzedaży poprzez właściwe wykorzystanie topografii i przestrzeni sklepu. Na zachowania i postawy klientów można skutecznie wpływać poprzez planowe rozmieszczenie towarów i ich ekspozycję na półkach. Bardzo duży procent decyzji o zakupie produktu zapada dopiero przy sklepowej półce. Dotyczy to zwłaszcza produktów szybko zbywalnych, takich jak kosmetyki. Warto więc zainteresować się zasadami merchandisingu, aby sprzedać więcej, zwłaszcza w przypadku sklepu samoobsługowego.

Klienci cenią sklepy samoobsługowe dlatego, że mogą w spokoju obejrzeć i porównać różne produkty z danej kategorii. Bardzo ważne jest więc rozmieszczenie towaru w jasny i rozumiały sposób, tak aby klient samodzielnie potrafił zlokalizować interesujące go sekcje. Specjaliści zalecają, aby towary na półkach były grupowane według marek lub kategorii produktów. Za najbardziej atrakcyjne miejsca w sklepie uchodzą oczywiście te, w których ruch jest największy. Wybrane sekcje produktów, np. objętych promocją, najlepiej będzie umieścić blisko wyjścia, między regałami w szczycie ruchliwej alejki etc. Bardzo duży wpływ na wielkość sprzedaży ma wysokość, na jakiej rozmieszczone są produkty. Najlepiej sprzedają się towary umieszczone na linii wzroku – od 120 do 160 cm od podłogi. Klienci bardziej zwracają uwagę na artykuły rozmieszczone po prawej niż po lewej stronie, w szczycie, a nie w środku regału, w strefie przy kasie, a nie w tyle sklepu. Warto również wziąć pod uwagę i zaplanować trasę, po jakiej klient będzie się poruszał w sklepie. Zazwyczaj konsumenci przemieszczają się w kierunku odwrotnym do wskazówek zegara i poszukują artykułów pierwszej potrzeby. Z tego względu najlepiej umieścić je na końcu sklepu, zmuszając kupującego do przejścia przez kilka alejek, gdzie najprawdopodobniej inne towary przykują jego wzrok. W ten sposób klient wyjdzie ze sklepu nie tylko z paczką chusteczek i pastą do zębów, ale też uzupełni zapas szamponu, kupi nowy cień do powiek, promocyjne opakowanie balsamu etc.

Lidia Lewandowska, WirtualneKosmetyki

# Raporty tematyczne
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!