MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Jak firmy kosmetyczne wykorzystują media społecznościowe oraz Internet do komunikacji z klientami? Basel Olten Pharm: Dzisiejszy odbiorca ceni sobie prawdę i nie znosi udawania.
Jak firmy kosmetyczne wykorzystują media społecznościowe oraz Internet do komunikacji z klientami? Basel Olten Pharm: Dzisiejszy odbiorca ceni sobie prawdę i nie znosi udawania.

ŁUKASZ SÓJKA, DYREKTOR MARKETINGU MAREK W SPÓŁCE BASEL OLTEN PHARM S.A.

Czy walczenie z internetowymi fake newsami ma w ogóle sens?
Trend na powstawanie tzw. „fake newsów” rośnie ostatnio w błyskawicznym tempie. Pomocne są w tym przede wszystkim media społecznościowe, które stały się powszechnym narzędziem do komunikacji. Walczenie z tym zjawiskiem, ze względu na jego skalę, z pewnością nie jest łatwe.

Jeśli jednak w internecie pojawia się nieprawdziwa informacja dotycząca naszej firmy to powinniśmy zdecydowanie reagować, aby zadbać o jej dobre imię.

W końcu komunikat - nawet jeśli nie prawdziwy - może dotrzeć do naszego potencjalnego klienta, który po jego otrzymaniu, może zniechęcić się do naszego produktu/usługi. Reagując na fake newsa, warto zadbać o odpowiednią strategię komunikacyjną, aby reakcja na nieprawdziwe informacje dotyczące naszej marki została odpowiednio odebrana przez odbiorców.

Fake newsy stosunkowo rzadko dotyczą jednak działalności jakiś firm. Najczęściej związane są one z życiem sławnych osób, polityką czy wydarzeniami, które nigdy nie miały miejsca.

Bardzo często generowane są także przez redakcje, które nie zweryfikowały otrzymanych informacji i zdecydowały się je opublikować na łamach swojej gazety bądź portalu. Wówczas to w interesie takiej redakcji powinno być sprostowanie tej informacji.

Jak zawalczyć o wiarygodność internetowych wpisów? Czy dobór współpracujących z marką blogerów/portali może w tym pomagać?
Na budowanie wiarygodności informacji pojawiających się w internecie ma wpływ wiele czynników. Podstawowym z nich jest odpowiedni content, o który powinna zadbać firma. Dzisiejszy odbiorca ceni sobie prawdę i nie znosi udawania. Dlatego też komunikacja powinna być rzetelna i nie oderwana od rzeczywistości.

Dobór współpracujących z marką blogerów ma również istotne znaczenie. Decydując się na taką współpracę powinniśmy wybierać osoby, które reprezentują grupę docelową naszej marki, aby odbiorca komunikatu mógł się z tą osobą utożsamiać.

Ważna jest także opinia, jaką cieszy się bloger. Jeśli nie wzbudza on zaufania odbiorców, niedawno brał udział w głośnym skandalu bądź jego poglądy są sprzeczne z polityką firmy, wówczas współpraca z nim może przynieść więcej strat niż pożytku.

Czy konsumenci nauczyli się Państwa zdaniem odróżniać to, co w Internecie jest publikacją sponsorowaną od niezależnego wpisu/artykułu?
Polscy konsumenci stają się coraz bardziej świadomi. Oczekują rzetelnej komunikacji, podpartej przykładami i potwierdzonej autorytetami. Potrafią odróżnić materiał sponsorowany od prawdziwej recenzji dziennikarza czy blogera.

Artykuł sponsorowany ma zwykle to do siebie, że w sposób bezpośredni promuje produkt, skupiając się jedynie na nim. Brakuje w nim często treści, pokazującej produkt w szerszym kontekście. To może drażnić konsumenta i sprawić, że szybko zrezygnuje z dalszej lektury.

Dlatego też obecnie marki sięgają po rozwiązania reklamowe, które dają odbiorcy coś więcej, jak na przykład materiały poradnikowe, przy okazji plasujące produkty, które mogą by przydatne w danej sytuacji.

Czy za działania w internecie w Państwa firmie odpowiada wydzielona komórka/dział/osoba?
Aby komunikacja marki w internecie była prowadzona w odpowiedni sposób należy ją dobrze zaplanować, wykorzystując narzędzia odpowiadające najnowszym trendom i potrzebom konsumenta. W tym celu dobrze jest więc posiadać w swoim zespole specjalistów, którzy się na tym znają. W naszej firmie są osoby, które na co dzień odpowiadają za komunikację naszych marek w internecie.

Jak Państwa firma wykorzystuje media społecznościowe oraz Internet do komunikacji z klientami?
W przypadku naszych działań media społecznościowe to nie teoria lecz praktyka codziennego dnia.

Nasze różnorodne i nieszablonowe działania stawiają nas na pozycji jednego z liderów, jeśli chodzi o budowanie zasięgów komunikacyjnych z wykorzystaniem social mediów.

Dostosowujemy nasze aktywności do charakteru zarządzanych marek, myślimy kontekstowo, analizujemy potencjał i zainteresowania naszych konsumentek. Testujemy wszelkie nowe formy - szczególnie w przypadku marki evrēe. Zależy nam na obecności w miejscach, w których trendy powstają. To nie tylko unikalne miejsca w sieci, ale również inspirujące przestrzenie, takie jak festiwale, plaże czy kluby muzyczne.

Czy znaczenie komunikacji on-line rośnie w przypadku Państwa marek?
Komunikacja on-line jest elementem naszego życia. Konsument jej sztucznie nie wydziela. Prowadząc działania komunikacyjne dla naszych marek (Mincer Pharma, evrēe, oraz profesjonalnych: SOLVEA, NAURONICA) analizujemy przede wszystkim naturalne zachowania konsumentek, szukamy spójnych i ważnych idei, które w odpowiednich miejscach możemy im przedstawić. Rola online jest w tym zakresie podstawowa. Efekt ROPO (research online purchase offline) rośnie na znaczeniu. Kobiety lubią konsultować swoje decyzje, lubią próbować nowości, oczekują jakości. Poprzedzają zakup „rozmowami” online, rośnie znaczenie dobrego designu.

Jednocześnie są bezlitosne dla nieprawdy, udawania. Są to kluczowe wyzwania dla marketerów. Ten, kto lepiej zrozumie ideę całościowego podejścia do mediów, ten w naszym rozumieniu wygra.

Czy za pośrednictwem Internetu i mediów elektronicznych Państwa firma pracuje również nad wizerunkiem publicznym przedsiębiorstwa (tzw. PR korporacyjny)
Zależy nam na budowaniu dobrego wizerunku nie tylko naszych marek, ale także całego przedsiębiorstwa. Dlatego podejmujemy również działania z zakresu tzw. PR korporacyjnego. Nie rozpatrujemy obecności online jako odrębnego bytu. Jest to jeden z kanałów komunikacyjnych, jaki wykorzystujemy. To także sfera, w której codziennie funkcjonuje nasz konsument, mający też inne role: być może jest przyszłym pracownikiem, kontrahentem handlowym, pracownikiem banku z nami współpracującego, dostawcą usług - ci wszyscy ludzie poszukują wiarygodnej i rzetelnej informacji nie tylko o produktach ale również o firmie i o jej pracownikach. 

Czytaj więcej:
Drogerie Natura: Konsumenci są w stanie rozpoznać nieprawdziwą informację i cel, w jakim została opublikowana.
Bielenda Kosmetyki Naturalne: Rośnie znaczenie kontentu premium.
Ziaja: Samodzielnie opracowujemy i realizujemy strategię działań komunikacji on-line.
Delia Cosmetics: Najefektywniejsze działanie w promocji marki to influencer marketing.
Elfa-Pharm: Szybki czas reakcji jest ważny w kontakcie z klientami.
Resibo: Blogosfera w tej branży ma wielką siłę rażenia

# Raporty tematyczne
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!