MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Dax Cosmetics, Świt i Henkel Polska na temat wyzwań związanych z rynkiem pracy
Dax Cosmetics, Świt i Henkel Polska na temat wyzwań związanych z rynkiem pracy

Czy rynek pracownika to poważne wyzwanie dla firm kosmetycznych? Jak biznes odpowiada na zmiany? Co poza dobrą płacą liczy się w oczach pracowników? Czy różnorodność jest wartością? Zapytaliśmy ekspertów.

MARCIN ZARĘBSKI, KIEROWNIK DZIAŁU PERSONALNEGO DAX COSMETICS
Brak pracowników to prawdziwe wyzwanie dla biznesu

Zdecydowanie w chwili obecnej panuje rynek pracownika. W mojej opinii rynek specjalistów w tym roku powoli stabilizuje się, z drugiej strony następuje mocne zapotrzebowanie na pracowników niewykwalifikowanych w obszarach produkcyjnym, logistyki i retailu. Pracodawcom z branży kosmetycznej trudniej będzie rywalizować o młodych pracowników niewykwalifikowanych, bo tych przyciąga elastycznymi godzinami rynek retailu. Przedsiębiorstwa martwią się bardziej brakiem pracowników niż innymi wyzwaniami biznesowymi. To jest teraz większy problem niż np. rosnące koszty pracownicze, opóźnienia w płatnościach faktur czy skomplikowany system podatkowy.

Nie ma jednoznacznej recepty na to, jak zatrzymać najlepszych pracowników. Według mnie jest to połączeniu wielu aspektów, jak dobrze zaplanowana ścieżka rozwoju odpowiadająca kwalifikacjom i zainteresowaniom pracownika, szkolenia dopasowane do rozwoju zawodowego, zrozumienie przez pracownika celów firmy i powiązanie ich z atrakcyjnym, czyli jasnym i czytelnym systemem premiowym oraz identyfikacja pracowników z wartościami firmy.


AGNIESZKA STANKIEWICZ, DYREKTOR DS. MARKETINGU I SPRZEDAŻY ŚWIT
Pracownikom chodzi nie tylko o wynagrodzenia

Obecnie w branży kosmetycznej, podobnie jak w innych segmentach gospodarki, jest odczuwalna presja na podnoszenie płac na stanowiskach wymagających najmniejszego doświadczenia. Jednak wielokrotnie przekonaliśmy się, że pracownikom nie chodzi wyłącznie o wynagrodzenie. Jako pracodawca zapewniamy pracownikom przede wszystkim możliwości rozwoju i dajemy szansę na poszerzanie kompetencji. Staramy się stwarzać warunki, aby każdy pracownik otrzymywał ciekawe wyzwania, nie pozwalające, by znużyła go codzienna rutyna. Wielu naszych pracowników podkreśla, że lubi swoja pracę i przynosi im ona wiele satysfakcji.
Nie boimy się również zatrudniać osoby w wieku 50+. Są to niezwykle wartościowi pracownicy, którzy poza wniesieniem do firmy doświadczenia wykazują mniejszą skłonność do poszukiwania zmian i co za tym idzie stanowią stabilny trzon kadry. Ta grupa charakteryzuje się również większą chęcią do współpracy i mniejszą skłonnością do rywalizacji. Znakomicie sprawdzają się również jako mentorzy dla nowych i młodszych pracowników. Zróżnicowanie wieku pracowników od osób młodych do osób w wieku przedemerytalnym sprzyja utrzymaniu dobrej atmosfery w firmie a także przekazywaniu wiedzy.
ŚWIT jest zakładem pracy chronionej, daje więc szanse zatrudnienia osobom z różnymi niepełnosprawnościami. Osoby te ze względu na bariery w otoczeniu a także pewną nieufność pracodawców mają problemy ze znalezieniem pracy na rynku. Zupełnie niesłusznie ponieważ często to znakomici specjaliści w swoich dziedzinach. Osoby niepełnosprawne zatrudniamy niemal w każdym dziale, przykładowo w dziale Sprzedaży i Marketingu osoby ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności stanowią połowę zespołu. Otwarcie na tę grupę pracowników powoduje, że zmiany rynku pracy są dla nas znacznie mniej odczuwalne niż dla naszych konkurentów z branży.

KAROLINA SZMIDT, DYREKTOR HR HENKEL POLSKA
Stawiamy na politykę różnorodności

Faktycznie rynek pracy w Polsce coraz bardziej staje się rynkiem pracownika, nie pracodawcy. W firmie Henkel jakiś czas temu zauważyliśmy, że struktura wieku pracowników zmienia się. Średnia wieku staje się z roku na rok wyższa – na skutek zmian demograficznych spada liczba najmłodszych pracowników. Z tego powodu temat wieku, oprócz płci i narodowości, to jeden z kluczowych obszarów naszej polityki różnorodności, stanowiącej ważny element strategii firmy w ujęciu globalnym i lokalnym.

Nasze działania w tym zakresie kierujemy wobec różnych grup pracowników: zarówno młodszych jak i starszych. Dla pracowników będących na początku swojej kariery zawodowej pragniemy stworzyć jak najlepsze warunki pracy i rozwoju. Do nich kierujemy programy rozwoju talentów typu You Grow, którego celem jest utrzymanie w firmie najzdolniejszych pracowników, którzy przejawiają potencjał do objęcia stanowisk kierowniczych w przyszłości. Dzięki programowi obejmującemu indywidualny plan rozwoju, współpracę międzydziałową, szkolenia typu Mini-MBA i gry symulacyjne osoby objęte programem mogą rozwinąć szereg kompetencji i przygotować się do kolejnych wyzwań zawodowych.

W obszarze naszych działań dotyczących różnorodności wiekowej są także pracownicy po 50 r. ż., którzy z uwagi na swoje wieloletnie doświadczenie stanowią bardzo ważny zasób naszej firmy. Dążymy do tego, aby stworzyć im jak najbardziej komfortowe otoczenie, w którym bez problemów będą mogli pracować aż do przejścia na emeryturę. Między innymi staramy się angażować ich w programy mentoringowe, które są jednym z najbardziej skutecznych i cenionych przez pracowników narzędziem coachingu kariery. Jednocześnie przyczyniają się do zapewnienia ciągłego transferu wiedzy między pokoleniami pracowników, co jest niezwykle istotne z punktu widzenia sprawnego biznesu.

Więcej o zmianach na rynku pracy: Rynek pracownika - wyzwanie, które nie omija żadnej firmy...

# Raporty tematyczne
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Delia Cosmetics - Brand Manager Herla - Regionalny Kierownik Sprzedaży Herla - Eksport Manager Oferta Pracy: Equalan Pharma - Młodszy Specjalista ds. Marketingu TZMO SA - Koordynator Sekcji Wyrobów Kosmetycznych Nivea - Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!