Amerykanie oszczędzają, ale raczej nie na kosmetykach

Amerykanie oszczędzają, ale raczej nie na kosmetykach

Amerykańska telewizja CNBC przyjrzała się wydatkom Amerykanów w czasie rosnącej inflacji. Większość konsumentów deklaruje, że zaczęła znacząco ograniczać wydatki.

Widać to szczególnie w koszyku spożywczym – klienci wybierają tańsze odpowiedniki droższych produktów, częściej kupują w dyskontach. Widać to też na rynku usług – niektórzy rezygnują z płatnych abonamentów telewizyjnych, inni ograniczają wizyty w restauracjach czy salonach piękności. Okazuje się jednak, że kosmetyki umykają spod topora cięć kosztów. Ponownie działa efekt szminki? Chyba tak!

Dla wielu konsumentów kosmetyk pozostaje jednym z niewielu quasi-lususowych dóbr, na które mogą sobie jeszcze pozwolić. "Można nie wydać na  jedzenie na mieście, ale wciąż można kupić sobie szminkę" - powiedziała Olivia Tong, analityk Raymond James.

Sieci detaliczne zauważają ten trend. Zarówno Target jak, też Walmart wręcz rozwijają kategorię kosmetyczną, upatrując w niej nadziei na gorszy czas. Analitycy podkreślają, że grają tu różne czynniki. Na pewno sprzedaży kosmetyków sprzyja powrót do biur, pocovidowy wysyp imprez i ślubów, ale także pewne nawyki wyniesione z pandemii – na przykład pogłębione rutyny pielęgnacyjne twarzy czy włosów, samodzielne farbowanie włosów czy robienie manikiuru. Zresztą jak podkreślają konsumenci, zastępowanie wizyt w salonach kosmetycznych domowymi zabiegami jest przecież szczególnie opłacalne w czasie inflacji.

Larissa Jensen, analityk rynku beauty w firmie NPD, nazwała to powrotem "indeksu szminki" - terminu rozsławionego przez Leonarda Laudera, prezesa zarządu Estee Lauder, który tym efektem wyjaśniał wzrost sprzedaży kosmetyków podczas recesji na początku lat 2000. Jak podkreśla Jensen, w USA sprzedaż kosmetyków do makijażu, w tym szminek, wzrosła o 20%, kosmetyków do pielęgnacji skóry o 12%, zapachów o 15%, a kosmetyków do włosów o 28% w pierwszej połowie roku. Znaczna część wzrostu kategorii kosmetycznej pochodzi z gospodarstw domowych z dochodem ponad 100 tys. dolarów rocznie. Sieci handlowe starają się jednak ugrać na kosmetykach niezależnie od dochodu, jakim dysponuje klient.

Więcej kosmetycznych półek

Walmart i Target obniżyły swoje prognozy zysków po tym, jak musiały obniżyć ceny odzieży, artykułów gospodarstwa domowego i innych produktów, które się nie sprzedają. Jednak obie firmy odświeżają swoje działy kosmetyczne i dodają nowe marki, aby przyciągnąć klientów. Rok temu Target zaczął otwierać setki sklepów Ulta Beauty wewnątrz swoich sklepów z markami takimi jak MAC Cosmetics i Clinique. Firma planuje dodać ponad 250 kolejnych w tym roku i ostatecznie mieć sklepy w 800 lokalizacjach, co stanowi około 40% jej amerykańskiej powierzchni. Od stycznia Target wprowadził ponad 40 marek do swojej oferty produktów kosmetycznych, w tym kosmetyki w duchu „clean beauty” oraz marki założone przez Afroamerykanów dla osób ciemnoskórych. W Walmarcie, w 250 placówkach firmy, pojawiły się latem nowe ekspozycje z kosmetykami Mario Badescu, Patchology i innych marek, które zazwyczaj można znaleźć w specjalistycznych sklepach kosmetycznych lub w sklepach z kosmetykami do makijażu. W 1400 sklepach pojawiły się natomiast ekspozycje o nazwie "Beauty Finds" (bardziej przystępne cenowo), oferując klientom kosmetyki za 3, 5 lub 9 dolarów.

Konsumenci niezmiennie przyznają, że tym, co przyciąga ich do kosmetycznych półek, jest potrzeba dobrego wyglądu i samopoczucia. Są rzeczy, z których muszą racjonalnie zrezygnować, np. z kupna nowego samochodu czy kredytu hipotecznego. Jednak umiarkowane wydatki, poprawiające co nie co humor, są do zaakceptowania. Rodzinnego budżetu nie zrujnują.

# Raporty tematyczne
loki joanna

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: MG Evolution - Dyrektor Handlowy Oferta pracy: MG Evolution - Content Manager Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi