MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego: Ustawa o produktach kosmetycznych na straży bezpieczeństwa polskich konsumentów
Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego: Ustawa o produktach kosmetycznych na straży bezpieczeństwa polskich konsumentów

13 listopada 2018 Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej podpisał Ustawę o produktach kosmetycznych.

Na straży bezpieczeństwa polskiego konsumenta kosmetyków stoją teraz dwa akty prawne: unijne rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 1223/2009/WE dotyczące produktów kosmetycznych oraz Ustawa o produktach kosmetycznych.

Ustawa umożliwi egzekwowanie przepisów rozporządzenia na polskim rynku. Określa kompetencje instytucji nadzoru: Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz Inspekcji Handlowej oraz ustanawia katalog kar za nieprzestrzeganie przepisów rozporządzenia.

Sektor kosmetyczny w Unii Europejskiej regulowany jest najlepszym na świecie system prawa.

Rozporządzenie Kosmetyczne stosowane również w Polsce od 2013 roku jest wyznacznikiem standardów jakości i bezpieczeństwa dla innych regionów na świecie. Ustawa o produktach kosmetycznych jest dodatkowym narzędziem, które umocnia bezpieczeństwo konsumenta w Polsce. Ustawa o produktach kosmetycznych wejdzie w życie 1 stycznia 2019.

Co nowego wnosi Ustawa o Produktach Kosmetycznych?

Nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy o produktach kosmetycznych oraz przepisów rozporządzenia 1223/2009 będą sprawowały, w zakresie swoich kompetencji, Państwowa Inspekcja Sanitarna oraz Inspekcja Handlowa. Ustawa przewiduje utworzenie wykazu zakładów wytwarzających produkty kosmetyczne. Ten rejestr pozwoli Inspekcji Sanitarnej na nadzorować zgodności zgodność produkcji z zasadami GMP, czyli dobrych praktyk produkcji.

Gwarantując bezpieczeństwo konsumenta ustawa doprecyzowuje wymagania dotyczące języka oznakowania produktu kosmetycznego.

Ustawa wprost wskazuje, że Polski konsument otrzyma informację o produkcie w języku ojczystym. Wychodząc naprzeciw postulatom sektora, w szczególności małych i średnich przedsiębiorców, Ustawa wskazuje, że część dokumentacji będzie mogła być przygotowana w języku angielskim - powszechnie stosowanym na świecie języku technicznym i naukowym. Część B Raportu Bezpieczeństwa Produktu Kosmetycznego, która stanowi dowód bezpieczeństwa produktu kosmetycznego, musi być przygotowana w języku polskim. Ustawa o produktach kosmetycznych wdraża system zarządzania zgłoszeniami działań niepożądanych. Będzie on jednym z narzędzi monitorowania bezpieczeństwa produktów kosmetycznych wprowadzonych do obrotu na rynku polskim. Ustawa przewiduje utworzenie ośrodka kontroli zatruć. Zapewni on służbom medycznym dostęp do informacji o produktach kosmetycznych w razie konieczności podjęcia właściwego leczenia. Ośrodek ten będzie udzielał konsultacji toksykologicznych i analizował przyczyny zatruć. A wszystko to w trosce o bezpieczeństwo konsumenta. Jednym z kluczowych elementów Ustawy o produktach kosmetycznych jest katalog kar pieniężnych za nieprzestrzeganie przepisów rozporządzenia 1223/2009/WE dotyczącego produktów kosmetycznych.

Dobre perspektywy branży kosmetycznej

Perspektywa sektora kosmetycznego Polska jest 6, a po brexicie będzie 5 rynkiem kosmetycznym w Unii Europejskiej. Sektor kosmetyczny w Polsce cechuje unikalna struktura i ogromna różnorodność. Konkurują tutaj, a czasem zgodnie współpracują, globalne koncerny, duże polskie firmy oraz cała rzesza małych i średnich przedsiębiorstw. Sektor ten dynamicznie się rozwija. Tylko w 2017 GUS zarejestrował 170 nowych firm. Polskie firmy takie, jak Bell, Bielenda, Delia, Dr Irena Eris, Eveline, Inglot, Joanna, Oceanic, Ziaja są wizytówką naszego kraju na rynkach zagranicznych. To w Polsce działają największe w Europie lub nawet na świecie fabryki międzynarodowych koncernów.

Co drugi produkt wytwarzany w Polsce trafia na eksport do ponad 160 krajów świata.

Ten sukces to wypadkowa stuletniej historii i doświadczeń sektora kosmetycznego, jego znakomitej samoorganizacji oraz umiejętności współpracy wewnątrz oraz z zewnętrznymi partnerami. Wysoka pozycja kosmetyków produkowanych w Polsce zobowiązuje do utrzymania najwyższych standardów
jakości i bezpieczeństwa. Ustawa o produktach kosmetycznych jest tego gwarantem. Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego i jego członkowie od początku prac nad projektem ustawy o produktach kosmetycznych byli aktywnymi uczestnikami procesu legislacyjnego. Ten proces to przykład wzorowo przeprowadzonej, transparentnej i zgodnej z zasadami Lepszego Stanowienia Prawa współpracy opartej na zaufaniu. Projekt ustawy był przedmiotem wszechstronnych konsultacji i wyczerpującej debaty między ustawodawcą a stroną społeczną. Wszystkie uwagi zgłoszone przez sektor kosmetyczny zostały zaadresowane.

Ustawa w jej finalnym kształcie stanowi dobry i akceptowalny dla wszystkich uczestników rynku kompromis, który gwarantuje bezpieczeństwo konsumenta.

W ocenie sektora kosmetycznego ustawa o produktach kosmetycznych jest to bardzo dobrze przygotowany akt prawny, który będzie właściwie funkcjonował na polskim rynku. Ustawa jest zgodna z przepisami rozporządzenia kosmetycznego 1223/2009/WE.

Kary - za co i jakie?

Nowa ustawa, jak każdy nowy i ważny dla sektora akt prawny, budzi pewne obawy. Część przedsiębiorców niepokoi wysokość kar. Kluczowe jest, czy będą one w przyszłości naliczane proporcjonalnie do rodzaju niezgodności. Jednak w ocenie Związku i jego członków kary określone w projekcie ustawy zostały ustalone w sposób proporcjonalny a jednocześnie odstraszający. Rzetelni i działający zgodnie z przepisami prawa przedsiębiorcy nie mają powodu do obaw. Ustawa wyeliminuje jednak nieuczciwych przedsiębiorców, dla których świadome niezgodności mogły być dotychczas opłacalne. W ocenie Związku ustawa o produktach kosmetycznych będzie narzędziem zapewnienia uczciwych i równych zasad konkurencji dla wszystkich przedsiębiorców.

Związek od początku prac nad projektem aktywnie promuje przepisy ustawy i prowadzi działania edukacyjne. Kosmetyczni.pl przeszkolili już prawie 300 przedstawicieli sektora kosmetycznego.

Jesteśmy przekonani, że przedsiębiorcy są dobrze przygotowani do realizacji zapisów ustawy. Jesteśmy otwarci na pomoc tym, którzy dopiero są na etapie wdrażania ustawy.

Związek deklaruje gotowość dalszej współpracy z Głównym Inspektoratem Sanitarnym oraz Instytutem Medycyny Pracy im. J. Nofera w Łodzi przy wdrażaniu ustawy o produktach kosmetycznych.

# Newsy producenci
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: NATURATIV Szef Sprzedaży i Rozwoju Rynku - Polska Oferta pracy: Technolog - MPS Koszalin Oferta pracy: Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Barwa - Krajowy Koordynator ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Partner of Promotion - Specjalista ds. PR Oferta pracy: Miraculum - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm Manager ds. Zakupów Działu Kosmetycznego Oferta pracy: Beliso - Export Manager Oferta pracy: Laboratorum Kosmetyczne Dr Irena Eris: Koordynator Wsparcia Sprzedaży - Europa Wschodnia Oferta pracy: Veoli Botanica - Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Farmona - Marketing Manager Oferta pracy: 4mass Regionalny Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Floslek - Specjalista ds. marketingu&PR Oferta pracy: Jeronimo Martins - Menedżer ds. Marketingu Digital Oferta pracy: Miya Cosmetics - Digital Manager Oferta pracy: Miya Cosmetics - Specjalista ds. sprzedaży Oferta pracy: Delia Cosmetics - Brand Manager Herla - Regionalny Kierownik Sprzedaży Herla - Eksport Manager Oferta Pracy: Equalan Pharma - Młodszy Specjalista ds. Marketingu TZMO SA - Koordynator Sekcji Wyrobów Kosmetycznych Nivea - Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!