MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Miraculum ogłasza nową strategię rozwoju na lata 2018-2024. Część marek wypada z portfolio, a te które zostają przejdą gruntowny rebranding...
Miraculum ogłasza nową strategię rozwoju na lata 2018-2024. Część marek wypada z portfolio, a te które zostają przejdą gruntowny rebranding...

Zapomnijcie o starym Miraculum – tak chciałoby się powiedzieć po dzisiejszej (13 grudnia) konferencji prasowej spółki. Firma przedstawiła nową strategię rozwoju – do roku 2024, kiedy to będzie świętować 100-lecie istnienia.

I chyba nie ma osoby w branży, która nie życzyłaby firmie z najdłuższą tradycją na polskim rynku nie tylko, by przetrwała do tych okrągłych urodzin, ale celebrowała je w dobrej kondycji.

A z tą od lat bywało różnie z przewagą dla raczej słabiej niż lepiej. Spółka przechodziła rozmaite turbulencje właścicielskie -  a co nowy zarząd, to coraz i nowy pomysł na firmę i marki... Wiadomo: kto ma akcje, ten ma rację – nawet jeśli racji nie ma… Na przełomie 2016/2017 roku zmienił się zarząd spółki, a stery przedsiębiorstwa objął twórca sukcesu odzieżowej marki Bytom, Tomasz Sarapata. Podkreślał, że zarząd w najbliższych latach zamierza zwielokrotnić przychody i przywrócić spółce należne jej miejsce na polskim rynku kosmetycznym. Wydaje się również, że spółka ma w ręku lepsze karty, odkąd pojawił się w niej Marek Kamola.

Dzisiejsze spotkanie jest możliwe, ponieważ udało się, we współpracy z pracownikami, akcjonariuszami, kontrahentami i pozostałymi interesariuszami Miraculum, uchronić spółkę przed upadłością. W tym miejscu chcę bardzo podziękować wszystkim za zaufanie. Szczególnie doceniam rolę pana Marka Kamoli - największego akcjonariusza,  który wspiera spółkę nie tylko finansowo, ale i operacyjnie

- powiedział prezes Tomasz Sarapata.

Rynek jest konkurencyjny, a zapóźnienia spore…

Problem spółki w zasadzie był od lat podstawowy: brak płynności finansowej, który blokował rozwój marek, zmniejszał ich konkurencyjność, a przecież w tak konkurencyjnej branży, kto nie idzie naprzód ten się cofa. Rynek uciekał Miraculum, konkurenci rozwijali skrzydła, a to, co było wartością, czyli marki z tradycjami, jednocześnie było obciążeniem, bo produkty nie były w stanie przyciągnąć młodszych konsumentów…

Nawet odświeżone produkty bez mocniejszego wsparcia reklamowego czy szerszej dostępności na półkach (lub wręcz lepszego miejsca na półce) nie były w stanie same się obronić. - Czas nam uciekł – powiedział Sarapata -  obecne produkty nie spełniają oczekiwań klientów. Mamy przekonanie, że po wprowadzeniu zmian to się jednak zmieni i nasze produkty znajdą sie w wiodących sieciach, a także że znajdą uznanie wśród konsumentów.

Rebranding i porządkowanie porfolio

Po audycie wydaje się, że spółka postawiła słuszną diagnozę, czym są jej słabe strony (choć to samo podkreślane jest od lat...) i gdzie szukać potencjału wzrostów… Rebranding marek dopasowany do trendów rynkowych wydaje się oczywistością, może rzeczywiście dać nowy wiatr w żagle. Tych marek zresztą w portfelu ma być mniej – planowana jest sprzedaż Gracji, Palomy i Virtual. Pytanie tylko: czy starczy paliwa (środków finansowych, czasu) na odrobienie strat do konkurencji?

Prezes Tomasz Sarapata słusznie skonkludował, że dziś konkurentami dla Miraculum są niemal wszyscy, a Miraculum nie jest konkurentem dla nikogo… To się jednak ma zmienić. Pytany o koszty rebrandingu, prezes Sarapata odpowiedział, że ta operacja będzie kosztować około 10 mln zł w ciągu pierwszych dwóch lat. – Sposób finansowania to temat otwarty – mamy przyjemność prowadzić spółkę, która w swoim akcjonariacie ma osoby, które głęboko wierzą w sukces podjętych działań i zmian – i deklarują zarządowi wsparcie finansowania tych założeń – dodał prezes Sarapata.

Po trzech kwartałach 2017 r. spółka odnotowała 6,03 mln straty netto, 3,96 mln zł straty operacyjnej i 15,44 mln zł przychodów ze sprzedaży. W 2016 r. Miraculum odnotowało 15,44 mln zł straty netto. Sarapata szacuje, że Miraculum może osiągnąć rentowność na poziomie operacyjnym w 2018 r.

Czy Kopciuszek zmieni się w królewnę? Code Design w tym ma pomóc...

Z kosmetycznego Kopciuszka, Miraculum na ambicje stać się w ciągu 5 lat liderem branży. Plan, patrząc na dotychczasowe wyniki, bardzo ambitny… W rozmowie z PAP Sarapata doprecyzował, że spółka chce osiągnąć przychody powyżej 100 mln zł w perspektywie 2024 r.

Teraz zarząd i najwięksi akcjonariusze uważają, że nie ma innego wyjścia, jak z wiecznej defensywy przejść do ofensywy.

W październiku 2017 r do współpracy z Miraculum zostało zaproszone wielokrotnie nagradzane polskie biuro projektowe – Code Design (firma współpracowała, m. in. z Amicą, przyczyniając się do jej wzrostów sprzedażowych). Code Design zakłada wieloletnią współpracę z Miraculum, będąc jednocześnie jej akcjonariuszem.

Współpraca z Miraculum to nie tylko przygotowanie strategii rozwoju w oparciu o design oraz stworzenie nowego brandu, który dla rynku może być niemałym zaskoczeniem, ale także wsparcie spółki w różnych obszarach jej funkcjonowania

- mówi współwłaścicielka Code Design, Magdalena Lubińska.

Co z tymi markami?

Code Design oraz osoby zatrudnione w Miraculum dogłębnie analizowali, w którym kierunku pójść, by dać markom drugie życie. Do jakich wniosków doszli i w którym kierunku zamierzają rozwijać brandy należące do spółki?

Najwięcej przychodów w rynku masowym ma generować Miraculum, ale będzie to już kompletnie inne Miraculum. Konkurowanie z rynkowymi liderami okazało się drogą donikąd, firma postanowiła więc konkurować z… młodymi, ale wykazującymi szybkie tempo wzrostów, markami z segmentu kosmetyków naturalnych i naturą inspirowanych. Miraculum Naturae to będą naturalne kosmetyki pielęgnacyjne w segmencie masowym  – produkty mają bazować na dobrych składach, wyróżniać je będzie unowocześnione wzornictwo opakowań, marka wejdzie w nowe kategorie (np. body care), a także będzie dostępna w kanale nowoczesnym. Zmiany w Miraculum są, jak wynika z przedstawionej strategii, zaplanowane na kilka najbliższych lat.

Rok 2018  to także gruntowne odświeżenie znanej marki Pani Walewska. To ma być ciągle mocna marka eksportowa – szczególnie na rynkach wschodnich, gdzie wciąż jest lubiana i chętnie kupowana… Pani Walewska będzie swój marketingowy przekaz budowała wokół hasła szlachetności, a patrząc na ofertę: ma swoim konsumentkom oferować zaawansowane technologicznie produkty przeciwstarzeniowe w dostępnej cenie.

Joko celować będzie w młodsze konsumentki i chce uzyskać pozycję modowej marki make-up'owej. Do komunikacji i promocji firma pozyskać zamierza influencerki. Koncept zakłada – na podobnej zasadzie, jak to dzieje się w modzie, gdzie króluje fast fashion, tak tu będzie fast make up: szybkie reagowanie na trendy, krótkie serie, sporo nowości. Oprócz dostępności w kanale nowoczesnym spółka prowadzi rozmowy ze spółką odzieżową, by wejść ze sprzedażą do kanału fashion.

Męski Wars przejdzie redesign produktów inspirowanych klasycznymi opakowaniami z lat 70. Zmieni się nieco linia zapachowa oraz pojawią się nowe warianty zapachowe dopasowane do gustów młodszych mężczyzn. Marka będzie uzupełniona o produkty z kategorii pielęgnacji twarzy z uwagi na to, że mężczyźni coraz częściej i chętniej po produkty pielęgnacyjne sięgają. W przypadku Warsa spółka również chce wzmocnić pozycję w kanale nowoczesnym i rozwijać brand eksportowo.

W 2018 roku spółka zamierza także odświeżyć i zaproponować spójną ofertę w takich brandach jak Tanita (produkty do depilacji ), Lider (marka wyspecjalizowana w męskich kosmetykach do golenia ), a także zmienić opakowania perfum Być może (w stronę kieszonkowych opakowań, nieco gadżeciarskich, produktów w niskich cenach, szeroko dostępnych)....

W nowej strategii na nowo, i to zupełnie na nowo, zdefiniowana jest marka Chopin. Na mocy podpisanej na 7 lat umowy z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina w Warszawie, Miraculum SA posiada wyłączne prawo do sprzedaży na wielu rynkach produktów kosmetycznych sygnowanych nazwiskiem tego wielkiego polskiego kompozytora. Miraculum zamierza zmienić pozycjonowanie tej marki z segmentu masowego w premium.

Pojawią się więc trzy rodzaje wody perfumowanej – Prelude, Etude, Nocturne (cena półkowa około 100 euro).


 

Mamy ambicję, aby premiera wyjątkowych zapachów marki Chopin wkomponowała się w okres dla Polaków szczególny – rok 2018 to rok jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, a we wrześniu będzie odbywał się w Polsce Międzynarodowy Konkurs Chopinowski. Launch ekskluzywnych wód perfumowanych we wrześniu 2018 roku jest najważniejszym krótkoterminowym celem spółki w zakresie zmian, które zaplanowaliśmy w strategii na lata 2018-2024

- podkreśla Magdalena Lubińska.

Tu wyzwanie do tworzenia marki globalnej jest potężne. Z jednej strony rzeczywiście warto mocno promować tę markę  - szczególnie na rynkach azjatyckich, bo tam miłość do Chopina jest wielka -  i można to próbować monetyzować... Z drugiej - samo nazwisko wielkiego twórcy nie jest wystarczającą gwarancją do spektakularnego sukcesu w bardzo konkurencyjnym segmencie perfum premium. Miraculum przekonuje, że będą to naprawdę doskonałe zapachy, skomponowane przez najlepsze nosy branży – na razie pozostaje wierzyć na słowo i czekać, co z nowego Chopina wyniknie.

W roku 2019 ma w ofercie pojawić się zupełnie nowa marka, jednak tu szczegółów spółka jeszcze nie ujawnia.

2017 rok już praktycznie za nami, udało się uporządkować kwestie bilansu spółki, co będzie miało odzwierciedlenie w raporcie rocznym  oraz struktury organizacji. Spółka ma stabilne podstawy do rozwoju sprzedaży w oparciu o istniejące portfolio produktów. Zmiany planowane na najbliższe lata są bardzo dobrze przemyślane i wierzę w sukces naszej spółki

- podsumowuje prezes Tomasz Sarapata.

Ambitne cele - za rok pierwsze rozliczenia z wykonania planu

Prezes Miraculum zobowiązał się także do ponownego spotkania za rok, by ze sfery planów móc oceniać już konkrety - i wówczas przekonamy się, czy strategia zaczyna przynosić pożądane przez zarząd spółki i jej akcjonariuszy owoce…

Na pewno firma musi postawić na mocniejszą komunikację z konsumentem. Trzeba wykorzystywać mocniej media społecznościowe, on-line, prasę konsumencką. Marki nie istnieją bez konsumentów, a dystrybutorzy chcą dziś marek, które mają swoich klientów. Miraculum musi więc przypomnieć się swoim lojalnym konsumentom, ale przede wszystkim czas najwyższy na pozyskiwanie nowych.

Nowa kreacja produktów musi pójść w parze z nową komunikacją marketingową i dużą dawką kreatywności, która jest niezbędna zwłaszcza wtedy, kiedy budżety marketingowe są tylko ułamkiem tego, czym dysponują najwięksi.

Wirtualne Kosmetyki będą się temu z uwagą przyglądać i recenzować poszczególne działania. Powodzenia!

# Newsy producenci
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!