MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Polski eksport nie wykorzystuje potencjału sprzedaży przez internet
Polski eksport nie wykorzystuje potencjału sprzedaży przez internet

Zdaniem europejskiego Amazona polscy eksporterzy nie doceniają potencjału e-commerce.

Polskie firmy eksportują na potęgę, ale stawiając raczej na tradycyjne relacje i tradycyjne kanały offline. E-commerce to dla polskiej firmy najczęściej sklep firmowy we własnej domenie, gdzie spoza Polski raczej mało kto zagląda. Ograniczenie sprzedaży on-line w skali lokalnej to poruszanie to spore ograniczenie, zważyswszy, że wartość polskiego e-commerce szacowana jest na 10 mld euro. Cały europejski rynku online to wartość około 600 mld euro. Brak obecności na wiodących platformach sprzedażowych to zatem wykluczenie cyfrowe na własne życzenie.

Amazon w Europie - ogromny potencjał

Europejski Amazon notuje około 295 milionów wizyt miesięcznie i obejmuje 5 głównych rynków - Wielką Brytanię, Niemcy, Francję, Włochy i Hiszpanię. Niemcy (Amazon.de) i Wielka Brytania (Amazon.co.uk) to największe rynki - odpowiednio 124 mln i 91 mln odwiedzin miesięcznie. Pozostałe trzy - Francja (Amazon.fr), Włochy (Amazon.it) i Hiszpania (Amazon.es) - generują łącznie około 79 mln wizyt.

Dla porównania szacuje się, że Amazon.com - amerykańska platforma Amazona - generuje 444 miliony odwiedzin miesięcznie. Na podstawie tych danych widać, że Amazon w Europie to obecnie około dwóch trzecich wielkości Amazon w USA.

Jednak z populacją ponad 700 milionów ludzi i mniejszą konkurencją niż w USA, potencjał wzrostu w Europie dla sprzedawców Amazon jest ogromny.

P-beauty rośnie

W 2016 r. polski rynek kosmetyczny był wart około 16 mld zł. Natomiast prognoza na 2021 r to 20 mld zł. Polski rynek rośnie najszybciej spośród krajów europejskich i zajmuje tam prominentne 6 miejsce. Eksport na Zachód radzi sobie coraz lepiej, a polskie firmy bardzo aktywnie zwiększają udziały i sprzedaż do Unii. Pomimo bardzo dużej konkurencji udziały polskich firm kosmetycznych rosną dynamicznie. Rodzime produkty są doceniane i coraz bardziej atrakcyjne w oczach zachodnich konsumentów. Głównymi kierunkami eksportowymi kosmetyków z Polski są dzisiaj Niemcy, Wielka Brytania i Rosja. W 2016 r. eksport do tych krajów wyniósł odpowiednio 1,77 mld, 1,59 mld i 1,38 mld zł.

Polskie marki kosmetyczne mają ogromny potencjał do wykorzystania. Pomimo iż, produkty polskich marek są dostępne na Amazon, przez pośredników i dystrybutorów, to jednak same marki nie są tam aktywnie obecne. Marki nie kontrolują kart produktowych, nie mają wiedzy kto sprzedaje ich produkty i w jakich cenach.

Kosmetyki na Amazon UK - prognoza: ponad 1 mld zł w 2019

Cała kategoria Beauty rośnie od 30% r/r (makijaż) do nawet 60% r/r (kosmetyki do pielęgnacji skóry), średni wzrost r/r to 26%. Wartość całej kategorii szacujemy na 264 mln funtów. Hair Care, Skin Care, Bath&Body odpowiadają za 70% sprzedaży. W kategoriach jest duże rozproszenie marek. Kategoria Beauty nie jest opanowana przez dużych graczy. Podczas analizy Top 100 najlepszych produktów w kategoriach, zidentyfikowaliśmy blisko 1600 marek.

Większość kategorii charakteryzuje się stosunkowo niską koncentracją. Kategorie są konkurencyjne, bez zdecydowanych liderów. Każda marka może zaistnieć na wirtualnej półce.

Duzi, europejscy producenci nie mają znaczących udziałów w kategorii, dominują mniejsze marki. Część dostępna jest tylko w kanale online.

Amazon to nie tylko platforma sprzedażowa, ale ekosystem do marketingu i komunikacji z klientem, który marka powinna wykorzystać do swojego rozwoju, prezentacji produktów i zarządzania komunikacją. Firmy, które chcą docierać do klientów w Europie, powinny więc mieć strategii sprzedaży w tym kanale. Amazon wpływa bowiem mocno również na sukces w kanałach offline.

# Newsy handel
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Elfa Pharm Polska - Specjalista ds. marketingu internetowego i social media Oferta pracy: Technolog Kosmetyków Naturalnych Oferta pracy: Key Account Manager Oferta pracy: NATURATIV Szef Sprzedaży i Rozwoju Rynku - Polska Oferta pracy: Technolog - MPS Koszalin Oferta pracy: Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Barwa - Krajowy Koordynator ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Partner of Promotion - Specjalista ds. PR Oferta pracy: Miraculum - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm Manager ds. Zakupów Działu Kosmetycznego Oferta pracy: Beliso - Export Manager Oferta pracy: Laboratorum Kosmetyczne Dr Irena Eris: Koordynator Wsparcia Sprzedaży - Europa Wschodnia Oferta pracy: Veoli Botanica - Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Farmona - Marketing Manager Oferta pracy: 4mass Regionalny Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Floslek - Specjalista ds. marketingu&PR Oferta pracy: Jeronimo Martins - Menedżer ds. Marketingu Digital Oferta pracy: Miya Cosmetics - Digital Manager Oferta pracy: Miya Cosmetics - Specjalista ds. sprzedaży Oferta pracy: Delia Cosmetics - Brand Manager Herla - Regionalny Kierownik Sprzedaży Herla - Eksport Manager Oferta Pracy: Equalan Pharma - Młodszy Specjalista ds. Marketingu TZMO SA - Koordynator Sekcji Wyrobów Kosmetycznych Nivea - Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!