MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Ekocuda - w Warszawie padł rekord
Ekocuda - w Warszawie padł rekord

Uczestnicząc od samego początku w Ekocudach, widzę, jak ten segment rynku rośnie, i jak się profesjonalizuje.

Kilka lat temu oprócz kilku jakoś rozpoznawalnych już firm, w roli wystawców występowały głównie niewielkie manufaktury.

Część tych manufaktur rozwinęła się jednak na trendzie bardzo dobrze rozwijającego się rynku w zupełnie nieźle poukładane firmy o rozpoznawalnych i lubianych markach. MOKOSH, IOSSI, MINISTERSTWO DOBREGO MYDŁA czy PURITE, CREAMY, LUSH BOTANICALS - te nazwy nie są dziś anonimowe, a produkty tych marek często oglądamy w kolorowej prasie i na urodowych blogach.

Poza tym za większością tych firm stoi jakaś ciekawa historia. Najczęściej rodzinna. Niektóre opowieści założycielskie, jak w przypadku HAGI czy KOI są znane już całkiem szeroko. Bardzo rodzinnie jest również w MOKOSH. Firmę założyły szwagierka i bratowa, mama jednej z współwłaścicielek jest biotechnologiem, a w firmowym magazynie rządzi wujek;-) Niesamowitą historię niesie niemal "stuletni startup" - jak czasem określa własną firmę ALBA1913 jej obecny właściciel Łukasz Rychlicki, prawnuk założyciela - Mieczysława Rychlickiego. Kosmetyki galeniczne z Poznania nie tylko szturmem zdobywają polski rynek produktów premium, ale obecne są w prestiżowych punktach handlowych w Stanach Zjednoczonych, Japonii czy Arabii Saudyjskiej. Świat docenia tradycję i dziedzictwo! Warto dziś w marketingu stawiać na taki storytelling. To on zacieśnia relacje z firmą. Zachęcam na przykład do odkrycia, skąd wzięła się nazwa SZMARAGDOWE ŻUKI - bardzo poruszająca historia. To pokazuje też, jak wiele osobistych aspektów kryje się w wielu młodych markach.

O ile kiedyś większość wystawców oferowała przede wszystkim mydła, to teraz znacząco przybywa marek z białą pielęgnacją. Rozwija się również naturalny makijaż (choć wciąż ledwie kilka firm pokazuje się na Ekocudach z kolorówką). W tym roku kosmetyki do makijażu oferowały na Ekocudach takie marki, jak PIXIE, FELICEA, ANNABELLE MINERALS czy LILY LOLO.

Na Ekocudach występowały obok siebie zatem od lat (i podczas tej edycji) niewielkie manufaktury i firmy, których biznesowa skala nabrała impetu. Mocną pozycję na polskim rynku (i sukcesywnie zwiększające się udziały sprzedaży zagranicznej) ma firma SYLVECO. Stoisko tej firmy nieustannie było oblężone przez tłumy klientów, których oprócz flagowych marek: Sylveco, Vianek i Biolaven intrygowały nowe brandy - Duetus, Aloesove i Rosadia. Duży rynkowy sukces odniosła młoda firma YOPE. Dziś jej produkty dostępne są w wielu kanałach sprzedaży, od niedawna również we własnym salonie na Mokotowskiej. Poza tym firma mocno inwestuje w rozwój eksportu i wchodzi bez kompleksów na kolejne rynki.

Tworzone nie tylko dla polskich klientów

Nie tylko oni zresztą stawiają na eksport. Emblematyczna pod tym wzgledem jest przede wszystkim spółka Phenicoptere, twórca marki GLOV, która już w tej chwili około 80% przychodów generuje spoza Polski. Ale też takie firmy, jak D'ALCHEMY, NATURATIV, ALKEMIE, CLOCHEE, ANNABELLE MINERALS czy RESIBO są bardzo aktywne we wchodzeniu na nowe rynki (część z nich posiłkuje się środkami z programu Go to Brand). Do tej stawki firm walczących nie tylko o uwagę polskiego konsumenta, ale też konsumenta globalnie, niebawem dołączy MELLI CARE, która dzięki dofinansowaniu będzie wystawcą na kilku kluczowych dla branży targach międzynarodowych. Ciekawy koncept eksportowy ma firma MOKOSH COSMETICS. Pod marką Mokosh firma sprzedaje w Rosji, na Ukrainie, w Czechach i na Słowacji. Natomiast w Europie Zachodniej, w USA i w innych krajach na świecie jej produkty są sprzedawane pod marką Danu Cosmetics. Zagadkowe i pozornie nielogiczne? Okazuje się, że ma to uzasadnienie kulturowe (różne imiona bogini ziemi).

Młode firmy, które wchodzą na rynek coraz częściej w ogóle postrzegają własne możliwości dla rozwoju znacznie dalej niż tylko w Polsce. Wymyślają dla swoich marek takie nazwy, by to dobrze rozenowało globalnie. Z zamiarem pojawienia się na wielu rynkach zadebiutowała poznańska firma GO NATURE. Nastawienie na ekspansję poza naszymi granicami ma też marka BE THE SKY GIRL. W tym drugim przypadku  "odlotowe" kosmetyki - jak mówią o nich sami twórcy, za chwilę pojawią się w lotniskowych sklepach Aelia (bardzo trafne nie tylko od strony handlowej, ale marketingowo).

Zresztą wiele innych firm, które na razie sprzedaż zagraniczną obsługują w niewielkiej skali, albo jeszcze w ogóle, mają temat eksportu z tyłu głowy i w przyszłości chciałyby ten kierunek rozwijać.

Wprost z linii produkcyjnej na EkocudaUdane debiuty

A propos debiutów - bardzo dobrą datę na pokazanie się z nową marką wybrały Monika Spinek i Anna Bukowska, założycielki marki - UZDROVISCO. Jeśli wchodzi się w zielony segment rynku kosmetycznego, to premiera na Ekocudach wydaje się jak najbardziej uzasadniona. Nowa marka pokazała się na sporym, bardzo efektownie zaaranżowanym stoisku, a zainteresowanie nowym brandem  było naprawdę imponujące - gratuluję!

Może słowo debiut nie jest adekwatne do obecnej na rynku od lat firmy BANDI, ale w tym roku i oni po raz pierwszy pokazali się na Ekocudach - co też nie dziwi, gdyż przecież niedawno rozszerzyli ofertę o ekoceutyki.

W kuluarowych rozmowach powracał natomiast pewien wątek: czy popularność zielonego trendu nie sprawi, że za moment duże firmy, które mają olbrzymie budżety marketingowe, nie wypchną z rynku mniejszych podmiotów?

Ciężko tu o zero-jedynkową analizę i zdecydowane sądy, ale wydaje się, że niszowe firmy mają to coś, co jednak ciężko jest kupić: sympatię. A do tego odwagę właścicieli i pomysłowość, której nie trzeba ograniczać wytycznymi z centrali czy sztampowymi przyzwyczajeniami marketingowymi, które realizuje się na rynku FMCG.

Na pewno jednak młode marki powinny wykorzystywać zielone światło, jakie dają im niektóre sieci, poszerzając swoją ofertę o tego typu produkty.

Najczęściej na próbę. Kilka miesięcy na półce, by sprawdzić, "czy to zaskoczy". Albo testowo w sprzedaży on-line. Warto skorzystać z takich możliwości, jeśli w planach ma się realny rozwój biznesu. Tu moi rozmówcy mieli jednak podzielone zdania: jedni mówili, że już weszli, zaraz wejdą lub właśnie rozmawiają z Hebe, Jasminem, Super-Pharm, Sephorą czy Douglasem, drudzy: że nie są tym kompletnie zainteresowani - wolą pozostać w sklepach oferujących wyłącznie kosmetyki naturalne, w concept store'ach, w e-commerce. Pewnie niektórym może wydawać się to szlachetną, ale kompletnie nieopłacalną decyzją biznesową. Być może. A być może jednak rację mają ci, którzy takim propozycjom konsekwentnie odmawiają? Może w oczach konsumentów, to te marki, których nie będzie w sieciowych drogeriach, będą postrzegane jako autentyczne? Może najbardziej zaangażowani konsumenci kosmetyków naturalnych będą wspierać rozwój sklepów zielarskich i to ten kanał sprzedaży będzie wyznacznikiem naturalności produktów, bo jak wiemy z definicją "naturalności" wciąż mamy problem w obrębie samej branży kosmetycznej.

Norma ISO 16128 czy prywatne certyfikaty to pewne "urzędowe" potwierdzenia naturalności. Jest jednak jeszcze inny czynnik - świadomość konsumentów. Często to właśnie postrzeganie i odczucia użytkowników wyznaczają, czy kosmetyk mieści się w ich definicji naturalności.

fot. Kamila Panasiuk

Pomysłowość 2.0

Cenię marki, które spotykam na Ekocudach za kreatywność.

Mogłoby się wydawać, że na rynku kosmetycznym wszystko już było i każdy kogoś mniej lub bardziej naśladuje. A guzik z pętelką;-)

To, co lubię w Ekocudach to fakt, że tam wiele marek mnie czymś zaintryguje, zaskoczy, przyciągnie uwagę. W tym roku patrzyłam z szacunkiem na rozwój portfolio marki KOSMETYKI DLA. Pamiętałam sztandarowy produkt - krem Niszcz Pryszcz, a teraz tych produktów jest naprawdę dużo, a wszystkie oparte są na ziołowych ekstraktach bardzo ciekawie skomponowanych. VEOLIA - na tę markę zwróciłam uwagę rok temu. Wydała mi się ciekawa i trochę inna, bo kosmetyki tworzone są na bazie składników utożsamianych tylko z naszą szerokością geograficzną. Bardzo ucieszyła mnie informacja, że marka ta właśnie debiutuje w regularnej sprzedaży w sieci Natura, przez co stanie się dostępna większej grupie konsumentek.

Lokalność to mocny aspekt komunikacji, ale też składów produktów. Pod tym względem zauroczyła mnie totalnie marka z bliskiego mi rodzinnie Podlasia - kosmetyki SVOJE. Idealne nie tylko jako pamiątka z Białowieży, ale bardzo dobry lokalny, polski produkt, który warto promować.

Ważne jest na pewno, by o swojej marce umieć mówić. Z pasją, przekonaniem, uśmiechem. Młode firmy wkładają dużo serca w tworzenie unikalnych receptur, poszukiwanie zamienników dla (użyję tego nowego ciekawego określenia) - unwanted ingredients, ale także realizację nieszablonowych działań marketingowych (często to konieczność wynikająca z ograniczonego budżetu).

Taką dobrą energię czułam na przykład podczas spotkania z Renatą Bartos, założycielką marki BARTOS (podoba mi się zresztą, kiedy właściciel daje nazwisko marce). Sympatyczna rozmowa z Anną Śliwińską, założycielką firmy OLIVIA PLUM, była dowodem, że warto przekuwać marzenia w realne działania. O założeniu firmy kosmetycznej Ania myślała od dawna, a przy tym wielka pasja do podróży sprawiła, że w oferowanych produktach zakodowane są nie tylko kosmetyczne inspiracje z całego świata, ale dla globtrotterek takich jak ona, w stałej ofercie są minisy - pojemności niezbędne w podróży;-)

Senkara na EkocudachOd jakiegoś czasu przyglądam się również marce SENKARA. Początkowo myślałam, że to kolejna marka koreańska (zmylił mnie design i azjatycko brzmiąca nazwa). Tymczasem to marka stworzona przez młodą osobę o takimż nazwisku, a obłędnie pachnące kosmetyki cieszą się teraz wielką popularnością nie tylko wśród fanek kosmetyków naturalnych. Sama od dłuższego czasu sięgam po serum Big City Life, które jest moim tegorocznym odkryciem kosmetycznym. Właścicielka firmy, dr Elżbieta Senkara, ujęła mnie również bardzo osobistym i ciekawie prowadzonym kanałem na Instagramie.

To zresztą jest bardzo wyraźny wyróżnik - te młode marki czują się w Internecie jak ryby w wodzie. Wiedzą, jaką siłą są media społecznościowe i jak wykorzystać to dla rozwoju własnych marek.

Jeśli już jesteśmy przy temacie wolności do tworzenia bez oglądania się na to, jaki jest trend, co wypada, co niekoniecznie, to super przykładem jest marka SOAP SZOP. Śląskie dziewczyny robią swego rodzaju rewolucję. Ich produktów nie sposób pomylić z niczym innym. Poczucie humoru, dystans i puszczanie oka do inteligentnego klienta - tym na pewno przekonują do siebie.

I tu mam pewne przemyślenie...

Czy za chwilę z rzemieślniczymi markami nie stanie się to samo, co zaszło w przypadku rzemieślniczych piw? Popyt na produkty małych browarów okazał się tak duży, że nieuchronnie znaczna część tych niszowych marek została wchłonięta przez wielkie koncerny.

Na razie kosmetyczna młodzież dużo mówi o cenieniu wolności i dobrych perspektywach rozwoju rynku kosmetycznego, z czego chcą uszczknąć coś dla siebie. Pytanie: czy kiedy pojawią się realne oferty i nęcące zera na projektach umów, będą trwali przy swoim?

Kobiece klimaty (...) i fajni faceci

Na Ekocudach dominują kobiety. W charkterze odwiedzających, w charakterze wystawców. Jednak spotkani przeze mnie panowie, okazali się fantastycznymi rozmówcami - absolutnie nie są zieloni w temacie zielonej pielęgnacji;-) I pielęgnacji w ogóle... O marce HERBS&HYDRO z pasją opowiadał mi Tomek, współwłaściciel firmy prowadzonej wspólnie z życiową partnerką Julią. Znajomość portfolio znakomita, otwartość do kontaktu z konsumentkami, które zadają bardzo zniuansowane kosmetyczne pytania - stuprocentowa. Totalnie swoją wiedzą, taką już na poziomie eksperckim, zaskoczył mnie Szymon Kaźmierczak, współwłaściciel PURITE, jak się okazało dyplomowany kosmetolog. Świetnym ambasadorem marki MOKOSH jest jej rzecznik prasowy - Sebastian Natkaniec. Zawsze, kiedy widzę go w akcji (nie mam tu na myśli wyłącznie kontaktów z dziennikarkami, ale też rozmowy z konsumentkami podczas targów), wypada przekonująco - mówi z pasją, zaangażowaniem, zadaje sensowne pytania, dzięki czemu świetnie dobiera produkty, personalizując je pod konkretne potrzeby każdej osoby.

Właściciel Senelle CosmeticsO dobroczynnych algach i nowościach SENSUM MARE opowiadał mi Łukasz Kołodziejek, współwłaściciel firmy. Pod dużym wrażniem poziomu targów w Warszawie był Łukasz Janiszewski, właściciel SENELLE COSMETICS. Rozmawialiśmy także o wciąż pojawiających się nowych firmach na rynku, prognozując, jak dalej może to się rozwijać. Produkty NATURE QUEEN rekomendował mi natomiast Łukasz Swinarski - i podobnie jak jw przypadku wspomnianych wcześniej panów - znajomość tematów kosmetycznych pozwala mu swobodnie komunikować się nawet z wyjątkowo wymagającymi konsumentkami.

Różne są motywacje, dla których weszli oni w biznes kosmetyczny. Od osobistych zainteresowań, chęci twórczego działania w przyjemnej branży, po analityczne kalkulacje, że warto postawić na rosnący i wciąż perspektywiczny rynek, mimo jego wysokiej konkurencyjności.

Czy pojawianie się wciąż nowych marek nie budzi ich obaw? Większość odpowiada, że nie. Raczej motywuje do jeszcze cięższej pracy, ale przyznają: zapewne miejsca nie starczy dla wszystkich. Czas jednak zweryfikuje, które marki przetrwają, które się rozwiną, a które będą musiały zniknąć z rynku.

Na stoisku CreamyUczciwe marki

O markach z tego segmentu często pisze się w kontekście "uczciwości". To szerokie hasło: od samej formuły produktów, poprzez wytwarzanie, pozyskiwanie surowców, aż po działania stricte dobroczynne. Najczęściej nie poprzez darowizny czy zrzutki na jakieś cele, ale dawanie pracy czy współpracę z lokalnymi dostawcami. Taki profil obrała marka CREAMY - polskie kosmetyki rodem z Haiti - o czym opowiadała założycielka firmy Zofia Witucka.

Lokalną społeczność Zanzibaru wspomaga natomiast firma KOSMETYKI SEAWEED CENTER. Taki kierunek realizuje wiele zachodnich marek kosmetycznych. Chcą one być postrzegane nie tylko jako naturalne, ale też fair-trade. Dopiero takie połączenie uważają za biznes, który opiera się na etycznych wartościach.

W kontekście "uczciwych" składów mówili niemal wszyscy obecni na Ekocudach. Anna Kuczer-Ślepaczuk, właścicielka LUSH BOTANICALS mówiła, że to właśnie sama idea marki nie pozwala jej na wchodzenie do dużych sieci handlowych. To kosmetyki bogate w składniki aktywne, ale pozbawione klasycznych konserwantów do tego stopnia, że trzeba je trzymać w lodówce. Póki co rzeczywiście w pewnej sieci drogeryjnej są lodówki, ale z żywnością, jednak nie wykluczałabym, że za jakiś czas takie "lodówkowe" strefy pielęgnacyjne pojawią się w progresywnych sieciach. W końcu konsumentów zorientowanych na naturalność nie brakuje, a supernaturalność pewnych marek jest kolejnym wyróżnikiem na tle rynkowej konkurencji...

Oczywiście te "supernaturalne" produkty przeważnie kosztują więcej, ale warto mieć na uwadze, że bogacenie się społeczeństwa i trend demograficzny - czyli starzenie się - będzie wpływał na wzrost produktów premium dla osób w wieku dojrzałym.

Praski Koneser - nowa lokalizacja

Rosnąca konkurencja w zielonym trendzie

Nie sposób opisać wszystkich marek poznanych podczas Ekocudów. Nic dziwnego: podczas 5-tej jubileuszowej edycji w praskim Koneserze można było poznać ofertę aż 182 wystawców, a targi odwiedziło podczas dwóch dni prawie 20 tys. klientów. To robi wrażenie. Momentami naprawdę było bardzo tłocznie i hałaśliwie.

Zmiana lokalizacji na Konesera wypadła na plus. Większe targi wymagały większej przestrzeni. Obecność na jednym poziomie większość wystawców uważała za lepsze rozwiązanie, które daje niemal równe szanse wszystkim obecnym firmom. A odwiedzający docenili, że nareszcie mogli skorzystać z szatni;-)

Spoza marek, których nie zdolałam już w tym artykule opisać, chciałabym jednak wspomnieć, bo zrobiły na mnie niezłe wrażenie: SHY DEER, MY MAGIC ESSENCE, BROOKLYN GROOVE, POLNY WARKOCZ, PLANTEA, NATU. Zamierzam im się mocniej przyglądać przez kolejny rok.

Rzeczywiście konkurencyjność tego segmentu robi się wielka. Ale wciąż widać między firmami nie tylko swoisty pakt o nieagresji - tu raczej nikt nie bawi się w czarny PR wobec konkurencji, ale wręcz czuć dużą dawkę wzajemnej sympatii i wsparcia.

W mediach społecznościowych wystawcy wzajemnie dziękowali i gratulowali sobie nawzajem, kupowali produkty konkurencji nie z intencją ich splagiatowania (oby!), ale by publicznie pochwalić i zarekomendować. To bardzo ujmuje. Mam nadzieję, że z taką biznesową etyką będzie jak z karmą: niech dobro wróci do tych, co czynią dobrze!

Łyżka dziegciu...

Do całej tej beczki miodu muszę dodać jednak łyżkę dziegciu. Jedna z marek została po Ekocudach zaatakowana przez sieciowych hejterów za plastikowe opakowanie testerów jednego z produktów (!). Nadgorliwość jest potworną cechą, ale na ściek okropnych słów, gróźb karalnych i nienawistnych wpisów, szczęśliwie pojawiło się dużo pozytywnych głosów wsparcia, np.: "Ekoterroryzm powinien być karalny. Podobnie jak brak umiejętności czytania ze zrozumieniem. Marka wegańska nie musi być ekologiczna. Zero waste to nie jest jedyna słuszna ideologia. Dbanie o ekologię i racjonalne gospodarowanie odpadami ma wiele narzędzi. Jestem ciekawa, czy któryś z hejterów słyszał o technologii czystszej produkcji lub stosowaniu BAT? Czy po prostu krzyczą jeden frazes, który akurat gdzieś jest modny i nie znają jego pochodzenia?".

To tak na marginesie. Nie dajmy się zwariować. Radykalizm najczęściej niesie więcej zła niż dobra. Nawet jeśli intencje są czyste, to "dobrymi chęciami piekło wybrukowane".  Ruch antyszczepionkowy to taki charakterystyczny przykład fatalnej w skutkach skrajności - nie idźmy tą drogą. Do zobaczenia podczas kolejne edycji Ekocudów.

ps. Nasza fotorelacja na Facebooku pod linkami - sobota - niedziela

Lidia Lewandowska, Wirtualne Kosmetyki

# Newsy handel
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Delia Cosmetics - Brand Manager Herla - Regionalny Kierownik Sprzedaży Herla - Eksport Manager Oferta Pracy: Equalan Pharma - Młodszy Specjalista ds. Marketingu TZMO SA - Koordynator Sekcji Wyrobów Kosmetycznych Nivea - Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!