MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Czy dermokonsultacje w aptekach będzie mógł prowadzić jedynie farmaceuta?
Czy dermokonsultacje w aptekach będzie mógł prowadzić jedynie farmaceuta?

Dawno nie było nic o aptekach? To mamy powrót do tematu dermokosmetycznego. Powód? Decyzja Wojewódzkiego Inspektoratu Farmacutycznego w Gorzowie Wielkopolskim - istotna z perspektywy producentów dermokosmetyków.

Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny (WIF) nakazał aptece w województwie lubuskim zaprzestanie dermokonsultacji i udzielanie pacjentom porad wyłącznie przez osoby „posiadające stosowne wykształcenie". Zdaniem urzędu konsultacja narusza zakaz reklamy aptek zawarty w art. 94a ust. 1 ustawy – Prawo farmaceutyczne.

Podczas przesłuchania kierownika apteki inspektor WIF ustalił, że dermokonsultacje prowadziły osoby bez wykształcenia farmaceutycznego, a kierownik nie sprawdzał ich uprawnień zawodowych, o czym świadczy brak wpisu w książce ewidencji personelu. W swojej decyzji WIF przypomina, że apteka jest placówką ochrony zdrowia i dodał, że ustawodawca w art. 72 ust. 5 pkt 3 prawa farmaceutycznego wskazał, że kosmetyki dystrybuowane w aptece mają posiadać działanie terapeutyczne, a nie być przeznaczone do perfumowania lub upiększania. Należy więc to traktować jako wskazanie roli kosmetyków znajdujących się w aptece, których rolą ma być działanie lecznicze. Tym bardziej więc doradzać w ich doborze nie powinna kosmetolog bez wykształcenia farmaceutycznego, ale farmaceuta właśnie. Inspektorat dopatruje się w dermokonsultacjach w zasadzie wyłącznie działań reklamowych.

Z taką linią nie zgadza się prawniczka Magdalena Bąkowska z kancelarii KRK Kieszkowska Rutkowska Kolasiński. Jej zdaniem żaden przepis nie zakazuje prowadzenia przez aptekę reklamy produktów bądź wynajmowania powierzchni reklamowej producentowi, a reklama produktów nie jest tożsama z reklamą apteki. Podkreśla, że kosmetyki w świetle prawa mogą być w obrocie aptecznym (poza tymi do perfumowania i makijażu) oraz przytacza argumenty za możliwością reklamy kosmetyków, odwołując się do przepisów, jakie obowiązują w tej kwestii produkty lecznicze.

Mariusz Politowicz, członek Naczelnej Rady Aptekarskiej przychyla się jednak do decyzji WIF. Jak przyznaje zainteresowanie aptekarzy kategoriami kosmetyków i suplementów wynika z bardzo niskich marż uzyskiwanych na lekach wskutek ustawy refundacyjnej, a tym samym poszukiwania przychodów w innych kategoriach. Jednak jego zdaniem do udzielania informacji i porad dotyczących kosmetyków osobą właściwą jest farmaceuta. "Prawo farmaceutyczne enumeratywnie wyszczególnia, kto i co może robić w aptece. Nie ma tam mowy o dermokonsultantkach, pielęgniarkach czy hydraulikach" - konkluduje.

źródło: "Rzeczpospolita", 16.10.2017

# Newsy handel
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Bandi Cosmetics - Brand Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!