Rynek kosmetyków do higieny - gdzie szukać wzrostów?

Rynek kosmetyków do higieny - gdzie szukać wzrostów?

W roku 2016 według danych Euromonitor International na mydła w kostce Polacy wydali 238,9 mln zł, a na mydła w płynie – 166,9 mln zł. Jednak tendencja pokazuje, że wartość segmentu mydeł w kostce będzie się kurczyć, natomiast rosnąć będzie sprzedaż mydeł w płynie. Wartość sprzedaży żeli pod prysznic w omawianym okresie wyniosła 614,6 mln zł i w tej kategorii analitycy prognozują dalsze wzrosty sprzedaży. 

Zagrożeniem dla znaczącego wzrostu wartości sprzedaży w kategorii produktów pod prysznic i do kąpieli jest presja na niższe ceny. Coraz częstszą strategią wiodących producentów jest oferowanie produktów w większych jednostkowo opakowaniach przy cenach niższych gramaturowo niż w opakowaniach standardowych. Nic zatem dziwnego, że konsumenci chętnie po takie większe produkty sięgają, gdyż pozwala im to zaoszczędzić pieniądze. Strategia oferowania większych opakowań ma również związek z dużą konkurencją marek własnych sieci handlowych, które często oferowane są właśnie w powiększonych opakowaniach.

Producenci w kategorii mydeł w płynie starają się o przyciągnięcie uwagi konsumentów innowacjami i nowościami, np. warianty antybakteryjne, które promowane są przez aspekt zdrowia czy mydła w płynie do kuchni o działaniu neutralizującym nieprzyjemne zapachy. W tym przypadku konsumenci gotowi są zapłacić nieco więcej za określony produkt, zyskując dodatkowe benefity.

I ten właśnie aspekt dodatkowych korzyści jest ważny w przypadku, jeśli chce się wyjść poza strategię walki cenowej. Ważne jest „sprzedanie” konsumentom pewnych pożądanych cech, które uzupełniają działanie podstawowe kosmetyku. W Polsce taką szczególną popularnością cieszą się produkty, które oprócz tego, że myją, dodatkowo nawilżają skórę.

Rośnie również sprzedaż naturalnych kosmetyków do mycia ciała lub produktów, których w komunikacji marketingowej podkreśla się fakt, że są one pozbawione są pewnych składników. Mocniejszy nacisk na wykorzystywanie składników naturalnych w recepturze kładą także producenci kosmetyków konwencjonalnych.

W opinii analityków Euromonitor International w przyszłości jeszcze mocniejszym trendem w produktach do kąpieli i pod prysznic będzie odwoływanie się w komunikacji marketingowej do aspektów emocjonalnych, związanych z odnową biologiczną, dobrym samopoczuciem i relaksem. Rozwój innowacji będzie zmierzał w poszukiwaniu nowych składników poprawiających właściwości produktów, a także coraz bardziej ergonomicznych i funkcjonalnych opakowań. Nowoczesne rozwiązania będą próbą zdobycia przewagi konkurencyjnej zamiast osłabiających wojen cenowych.

Ranking sprzedaży marki/2016
Mydła w kostce

1. Dove/Unilver Polska
2. Palmolive/Colgate-Palmolive Polska
3. Luksja/PZ Cussons
3. Fa/Henkel Polska
4. Arko/Sarantis Polska

Mydła w płynie
1. Apart/Global Cosmed
2. Biedronka/Jeronimo Martins Polska
3. Palmolive/Colgate Palmolive Polska
4. Luksja/PZ Cussons
5. Tesco/Tesco Polska

Ranking sprzedaży żele pod prysznic/firmy/2016
1. Nivea Polska
2. Unilever Polska
3. Avon Polska
4. Henkel Polska
5. Coty Polska

źródło: Euromonitor International

Przeczytaj także: Polacy i higiena - jak to wypada w badaniach

# Badania rynkowe
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi