Mocna pozycja polskiego sektora kosmetycznego

Mocna pozycja polskiego sektora kosmetycznego

Polski rynek kosmetyczny wciąż rośnie, ale najwyższy czas na więcej inwestycji w badania i rozwój, by nie tracić na konkurencyjności…

Polska to szósty rynek kosmetyczny w Europie. Jego wartość w roku 2016 osiągnęła 16 mld. zł – jak wynika z "Raportu o stanie branży kosmetycznej w Polsce 2017 - 15 lat rozwoju" przygotowanego przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego we współpracy z Deloitte, Polityką Insight, a także przy wykorzystaniu danych foot print firm członkowskich.

Rynek rośnie, gospodarka rośnie...

To rynek, który nieprzerwanie rośnie od ostatnich 15 lat. Skumulowany wzrost za ten okres wynosi 32 proc., czyli rocznie rośnie o około 2 proc. Wartość rynku w cenach bieżących wzrosła jeszcze bardziej imponująco: od 9 mld. zł w roku 2002 do 16 mld. zł w 2016. To, że polski rynek rośnie, a duże rynki, np. francuski czy włoski wręcz się skurczyły, wynika z dojrzałości tych ostatnich, co zmniejsza możliwości do dynamicznych wzrostów. Zresztą według prognoz nie jest ostatnie słowo naszych rodzimych wzrostów. Według Euromonitor International polska branża kosmetyczna w ciągu najbliższych lat może rosnąć w nieco szybszym tempie, o 4-5 proc. rocznie, a prognozowana wartość rynku w roku 2021 ma wynieść 20 mld zł. Co przysłuży się tym wzrostom? Choćby rosnąca gospodarka i wzrost zamożności Polaków, który przekłada się na więcej wydatków na konsumpcję. Tutaj wciąż mamy spory potencjał, by Polacy chcieli kupować więcej produktów kosmetycznych i przeznaczali na ten cel więcej pieniędzy.

Eksport w górę

Jednak lokalny konsument to jedno, ale firmy kosmetyczne coraz więcej wysiłku wkładają w to, by drugie płuco ich biznesu działało najefektywniej. Polski eksport również dynamicznie przyrasta, a aktywność eksportowa polskich firm jest zdecydowanie widoczna: branża bierze udział w wielu targach międzynarodowych, aktywnie szuka lokalnych dystrybutorów i coraz częściej możemy natknąć się na półkach zagranicznych drogerii na dobrze znane polskie marki. Według danych GUS-owskich kosmetyki z Polski eksportowane są do 160 krajów. Póki co najważniejszy wciąż jest unijny rynek wewnętrzny (choć tu statystyki mocno pompują globalne firmy, które w Polsce mają swoje zakłady produkcyjne).

Rodzimi przedsiębiorcy szukają swoich szans zarówno w Europie, jak też na rynkach zdecydowanie bardziej egzotycznych, np. bliskowschodnich czy południowoamerykańskich. Mocno nęci również Azja, która mimo odległości i różnic kulturowych, a także dość istotnego protekcjonizmu niektórych rynków, wydaje się zdaniem wielu analityków najbardziej perspektywicznym kierunkiem eksportowym w przyszłości.

Ten marsz na Daleki Wschód jednak już się rozpoczął. W samym 2016 roku PZPK wydał 56 certyfikatów eksportowych do Wietnamu i 22 do Korei Południowej.

Od niskich kosztów pracy w stronę inwestycji w innowacje

Siłą polskiej branży kosmetycznej są dobre tradycje, jakie mamy w wytwarzaniu kosmetyków, wysoko wyszkolone kadry, mocne doinwestowanie firm kosmetycznych w ostatnich 15 latach, korzystna lokalizacja między Wschodem i Zachodem, Północą i Południem,  wciąż relatywnie niskie koszty pracy (wg Eurostatu wśród krajów Unii niższe są one na Węgrzech, Łotwie, Litwie, w Rumunii i Bułgarii). Eksperci zwracają jednak uwagę, że warto przesuwać akcenty z niskich kosztów pracy w stronę inwestycji w badania i innowacje. Na razie nasz kraj jest dopiero na 21. miejscu wśród krajów europejskich pod względem wydatków na R&D w relacji do PKB w sektorze przedsiębiorstw. Pozostając w ogonie możemy tracić na konkurencyjności, choć też jak przyznają praktycy barierą dla innowacyjności w tym sektorze są często zmieniające się przepisy i normy, jakie nakłada ustawodawstwo unijne.

Wpływ branży kosmetycznej na gospodarkę

Według Cosmetics Europe bezpośrednie zatrudnienie w przemyśle kosmetycznym w Polsce w roku 2016 wyniosło 16,5 tys. osób. Jednak ta liczba nie do końca oddaje realny stan zatrudnienia generowany dzięki funkcjonowaniu tej gałęzi przemysłu.

Realnie ponad 43,2 tys. miejsc pracy w gospodarce zawdzięczamy działalności firm kosmetycznych (w końcu łańcuch wartości jest znacznie dłuższy: od pozyskiwania materiałów i usług niezbędnych w procesie produkcji, poprzez dystrybucję produktów i rozmaite usługi).

Prosty przykład: im więcej sprzedajemy kosmetyków, tym lepiej rozwija się branża opakowań czy branża transportowa. Biznes nie działa w próżni. Koniunktura czy dekoniunktura jednego sektora oddziałowuje bezpośrednio na inne powiązane z nią biznesowo branże. I kolejna garść liczb… Pracownicy zatrudnieni bezpośrednio w przemyśle kosmetycznym osiągnęli dochody łącznie w wysokości 700 mln zł w roku 2016.  Natomiast łączne dochody ludności wytworzone dzięki działalności przemysłu kosmetycznego to aż 1,72 mld zł. Te pieniądze oczywiście mają wpływ na gospodarkę, gdyż wpływają na wzrost konsumpcji. Część pieniędzy natomiast pozyskuje budżet państwa. Ze wszystkich odprowadzonych podatków i składek wytworzonych w wybranych sektorach funkcjonujących dzięki działalności przemysłu kosmetycznego udałoby się pokryć miesięczny koszt podstawowej opieki zdrowotnej dla wszystkich mieszkańców Polski (1,03 mld zł).

Można więc skonkludować najprościej: dobra sytuacja w branży kosmetycznej jest w interesie nas wszystkich. Jak długo taka hossa potrwa? Trudno dziś to realnie przewidzieć, ale pewne jest, że tylko mocnym i dobrze zorganizowanym firmom udaje się przetrwać także chudsze lata.

Polecamy także
15 lat razem! Piękny jubileusz Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego
Regulacyjne wyzwania sektora kosmetycznego - Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego omawia je szczegółowo w swoim raporcie

# Badania rynkowe
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi