MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Mocna pozycja polskiego sektora kosmetycznego
Mocna pozycja polskiego sektora kosmetycznego

Polski rynek kosmetyczny wciąż rośnie, ale najwyższy czas na więcej inwestycji w badania i rozwój, by nie tracić na konkurencyjności…

Polska to szósty rynek kosmetyczny w Europie. Jego wartość w roku 2016 osiągnęła 16 mld. zł – jak wynika z "Raportu o stanie branży kosmetycznej w Polsce 2017 - 15 lat rozwoju" przygotowanego przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego we współpracy z Deloitte, Polityką Insight, a także przy wykorzystaniu danych foot print firm członkowskich.

Rynek rośnie, gospodarka rośnie...
To rynek, który nieprzerwanie rośnie od ostatnich 15 lat. Skumulowany wzrost za ten okres wynosi 32 proc., czyli rocznie rośnie o około 2 proc. Wartość rynku w cenach bieżących wzrosła jeszcze bardziej imponująco: od 9 mld. zł w roku 2002 do 16 mld. zł w 2016. To, że polski rynek rośnie, a duże rynki, np. francuski czy włoski wręcz się skurczyły, wynika z dojrzałości tych ostatnich, co zmniejsza możliwości do dynamicznych wzrostów. Zresztą według prognoz nie jest ostatnie słowo naszych rodzimych wzrostów. Według Euromonitor International polska branża kosmetyczna w ciągu najbliższych lat może rosnąć w nieco szybszym tempie, o 4-5 proc. rocznie, a prognozowana wartość rynku w roku 2021 ma wynieść 20 mld zł. Co przysłuży się tym wzrostom? Choćby rosnąca gospodarka i wzrost zamożności Polaków, który przekłada się na więcej wydatków na konsumpcję. Tutaj wciąż mamy spory potencjał, by Polacy chcieli kupować więcej produktów kosmetycznych i przeznaczali na ten cel więcej pieniędzy.

Eksport w górę
Jednak lokalny konsument to jedno, ale firmy kosmetyczne coraz więcej wysiłku wkładają w to, by drugie płuco ich biznesu działało najefektywniej. Polski eksport również dynamicznie przyrasta, a aktywność eksportowa polskich firm jest zdecydowanie widoczna: branża bierze udział w wielu targach międzynarodowych, aktywnie szuka lokalnych dystrybutorów i coraz częściej możemy natknąć się na półkach zagranicznych drogerii na dobrze znane polskie marki. Według danych GUS-owskich kosmetyki z Polski eksportowane są do 160 krajów. Póki co najważniejszy wciąż jest unijny rynek wewnętrzny (choć tu statystyki mocno pompują globalne firmy, które w Polsce mają swoje zakłady produkcyjne). Rodzimi przedsiębiorcy szukają swoich szans zarówno w Europie, jak też na rynkach zdecydowanie bardziej egzotycznych, np. bliskowschodnich czy południowoamerykańskich. Mocno nęci również Azja, która mimo odległości i różnic kulturowych, a także dość istotnego protekcjonizmu niektórych rynków, wydaje się zdaniem wielu analityków najbardziej perspektywicznym kierunkiem eksportowym w przyszłości. Ten marsz na Daleki Wschód jednak już się rozpoczął. W samym 2016 roku PZPK wydał 56 certyfikatów eksportowych do Wietnamu i 22 do Korei Południowej.

Od niskich kosztów pracy w stronę inwestycji w innowacje
Siłą polskiej branży kosmetycznej są dobre tradycje, jakie mamy w wytwarzaniu kosmetyków, wysoko wyszkolone kadry, mocne doinwestowanie firm kosmetycznych w ostatnich 15 latach, korzystna lokalizacja między Wschodem i Zachodem, Północą i Południem,  wciąż relatywnie niskie koszty pracy (wg Eurostatu wśród krajów Unii niższe są one na Węgrzech, Łotwie, Litwie, w Rumunii i Bułgarii). Eksperci zwracają jednak uwagę, że warto przesuwać akcenty z niskich kosztów pracy w stronę inwestycji w badania i innowacje. Na razie nasz kraj jest dopiero na 21. miejscu wśród krajów europejskich pod względem wydatków na R&D w relacji do PKB w sektorze przedsiębiorstw. Pozostając w ogonie możemy tracić na konkurencyjności, choć też jak przyznają praktycy barierą dla innowacyjności w tym sektorze są często zmieniające się przepisy i normy, jakie nakłada ustawodawstwo unijne.

Wpływ branży kosmetycznej na gospodarkę
Według Cosmetics Europe bezpośrednie zatrudnienie w przemyśle kosmetycznym w Polsce w roku 2016 wyniosło 16,5 tys. osób. Jednak ta liczba nie do końca oddaje realny stan zatrudnienia generowany dzięki funkcjonowaniu tej gałęzi przemysłu. Realnie ponad 43,2 tys. miejsc pracy w gospodarce zawdzięczamy działalności firm kosmetycznych (w końcu łańcuch wartości jest znacznie dłuższy: od pozyskiwania materiałów i usług niezbędnych w procesie produkcji, poprzez dystrybucję produktów i rozmaite usługi). Prosty przykład: im więcej sprzedajemy kosmetyków, tym lepiej rozwija się branża opakowań czy branża transportowa. Biznes nie działa w próżni. Koniunktura czy dekoniunktura jednego sektora oddziałowuje bezpośrednio na inne powiązane z nią biznesowo branże. I kolejna garść liczb… Pracownicy zatrudnieni bezpośrednio w przemyśle kosmetycznym osiągnęli dochody łącznie w wysokości 700 mln zł w roku 2016.  Natomiast łączne dochody ludności wytworzone dzięki działalności przemysłu kosmetycznego to aż 1,72 mld zł. Te pieniądze oczywiście mają wpływ na gospodarkę, gdyż wpływają na wzrost konsumpcji. Część pieniędzy natomiast pozyskuje budżet państwa. Ze wszystkich odprowadzonych podatków i składek wytworzonych w wybranych sektorach funkcjonujących dzięki działalności przemysłu kosmetycznego udałoby się pokryć miesięczny koszt podstawowej opieki zdrowotnej dla wszystkich mieszkańców Polski (1,03 mld zł). Można więc skonkludować najprościej: dobra sytuacja w branży kosmetycznej jest w interesie nas wszystkich. Jak długo taka hossa potrwa? Trudno dziś to realnie przewidzieć, ale pewne jest, że tylko mocnym i dobrze zorganizowanym firmom udaje się przetrwać także chudsze lata.

Polecamy także
15 lat razem! Piękny jubileusz Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego
Regulacyjne wyzwania sektora kosmetycznego - Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego omawia je szczegółowo w swoim raporcie

# Badania rynkowe
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!