Nielsen: e-commerce staje się codziennością
Nielsen: e-commerce staje się codziennością

Nowe technologie zmieniły sposób, w jaki konsumenci dokonują zakupów, a pandemia jeszcze tylko przyspieszyła rozwój e-commerce, którego udział w sprzedaży FMCG może urosnąć nawet do 5% do 2022 r. wg szacunku przedstawicieli branży FMCG zapytanych przez Nielsena.

Jednak Polacy, wrażliwi na ceny i nielojalni zakupowo odwiedzający wcześniej sklepy stacjonarne nawet do 40 razy miesięcznie, według dorocznego badania Nielsena Shopper Trends, mogą w nowej rzeczywistości licznie powrócić do stacjonarnych zakupów.

- Technologia nie jest już opcją, jest niezbędna w praktycznie wszystkich aspektach naszego życia. Największe zmiany wprowadziła w sposobie komunikowania się i kupowania. Zakupy e- commerce nie są już jednorazowym eksperymentem, powoli stają się codziennością. Konsumenci podobnie na świecie, jak i w Polsce uważają, że ich życie stało się bardziej skomplikowane - 64%, jednak potwierdzają lepszy dostęp do nowych technologii - 73% i przyznają, że czyni ona ich życie łatwiejszym - 75% - mówi Beata Kaczorek, dyrektor badań konsumenckich i shopperowych z Nielsen Connect w Polsce.

Zresztą na zakupy FMCG Polacy decydowali się już wcześniej, niezależnie od pandemii. 15 mln osób przynajmniej raz zrobiło już zakupy FMCG online.

Z badania Nielsena “wE- Commerce” wynika, że na zakupy FMCG w internecie Polacy poświęcali średnio ok. 177 zł i niecałe 30 minut. Wśród produktów spożywczych wybierali przede wszystkim: kawę, żywność dla zwierząt, oraz herbatę.

W kosmetykach przeważały: żele pod prysznic, perfumy i szampony, zaś w chemii domowej: produkty do prania i środki czystości.

Pandemia zdecydowanie wpłynęła na zwiększenie motywacji konsumentów i pokonanie barier wśród tych, którzy wcześniej nie zdecydowali się jeszcze na zakupy przez Internet.

Jak wynika z badania Nielsena “Wpływ Covid-19 na zachowania konsumentów” 31% Polaków przyznaje, że zwiększyło swoją aktywność w zakresie zakupów online dla produktów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych. Bariery wejścia w kanał online wskazane przez konsumentów w badaniu Nielsena “wE- Commerce” takie jak: brak możliwości osobistego sprawdzenia produktów czy koszt dostawy, dziś straciły na znaczeniu ze względu na pojawienie się zupełnie nowej wartości na rynku.

-  Bezpieczeństwo osobiste podczas zakupów stało się nową wartością i siłą napędową dla rozwoju e-commerce. Bezkontaktowe zakupy online dla wielu jawią się jako najbardziej bezpieczne. Obserwując, jak błyskawicznie detaliści zareagowali na nową sytuację wchodząc w e-commerce, oferując nową formę dostaw typu click and collect lub decydując się na skorzystanie z usług dostawczych firm zewnętrznych, możemy prognozować, że rozwój e-commerce zdecydowanie przyspieszy. Dla przykładu między t13. a t12. bieżącego roku wartość sprzedaży online wzrosła o 23% wobec 8% dla wartości tradycyjnego koszyka. Nielsen szacuje, że obecnie udział e-commerce w sprzedaży FMCG wynosi 1%, a uwzględniając aktualną dynamikę do 2022 roku może wzrosnąć nawet 5% wg szacunku przedstawicieli branży FMCG zapytanych przez Nielsena. Tym samy może zbliżyć się do poziomu rynku brytyjskiego, gdzie udział tego kanału jest najwyższy w Europie i wynosi 6% - komentuje ekspertka Nielsena.

Warto jednak pamiętać, że na tle innych krajów europejskich, Polacy od lat należeli do grona shopperów, którzy do sklepów chodzili najczęściej odwiedzając je ponad 40 razy miesięcznie.

To najwyższym wskaźnik w Europie. Wyniki badania Shopper Trends 2019/20 plasują Polaków wśród top trzech narodów w UE, w których aż 9 na 10 shopperów odczuwa wzrosty cen. Dlatego można przewidywać że gdy tylko wróci możliwość bezpiecznego chodzenia po sklepach, konsumenci będą do nich stopniowo wracać. Niewykluczone że częściej korzystając z rozwiązań takich jak: kasy samoobsługowe czy aplikacje mobilne do używania umożliwiające m.in. szukanie i korzystanie z promocji. To, jaki model zakupowy będzie obowiązywał za kilka miesięcy, zależy oczywiście od czasu pozostawania w okresie izolacji społecznej. Ale zależy też od działań detalistów dziś.

Przedstawione dane pochodzą z badania Shopper Trends 2019/2020 – cyklicznego badania Nielsen, które jest źródłem wiedzy o postawach shopperów w różnych kanałach sprzedaży, zachowaniach podczas zakupów oraz ich ocenie poszczególnych sieci detalicznych.

Dodatkowym źródłem informacji jest badanie syndykatowe “Wpływ Covid-19 na zachowania konsumentów” oraz badanie “wE- Commerce” o zakupach przez Polaków produktów spożywczych, kosmetycznych i chemicznych online; a także Nielsen Tech Consumption Global Survey, Digital 2019 Global Digital Overview dostępne na stronie

 https://www.nielsen.com/us/en/insights/article/2020/the-future-awaits-tech-transformed-consumption/.

# Badania rynkowe
reklama