Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Było, Jest, Będzie 2021/2022

Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Było, Jest, Będzie 2021/2022

Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego:

To był rok…

Wielkich oczekiwań na zmiany i – niestety – zawiedzionych nadziei. Pandemia nadal trwa. Plany wielu firm odwlekają się w czasie. Warunki makroekonomiczne i polityczne stają się coraz bardziej niekorzystne dla przedsiębiorców, a dialog z decydentami – niestety mniej merytoryczny i otwarty.

Trzy kluczowe słowa dla biznesu w 2021 roku to…

  • Pewna niepewność. Od 2020 r. wiemy, że plany, modele działania, bieżące zalecenia epidemiologiczne zmieniają się jak w kalejdoskopie – niczego nie możemy uznać za pewnik. Ostatnie 12 miesięcy to potwierdziły. To był prawdziwy rollercoaster legislacyjno-gospodarczy.
  • Powroty - areszcie przywrócono niewielką (ale zawsze!) część wydarzeń branżowych w Polsce i na świecie w formule stacjonarnej. Wielka ulga i radość, bo w sprzedaży liczą się przede wszystkim relacje!
  • Green – tematy „zielone” zdominowały w zasadzie każdy aspekt działań naszej organizacji i większości firm. Od Zielonego Ładu nie ma odwrotu i na pewno ten temat zostanie w agendzie na najbliższe kilka lat.

Najciekawszy obecnie trend rynkowy to…

Chyba wciąż pielęgnacja naturalna, eko, produkowana z poszanowaniem środowiska. Z jednej strony jest na nią ogromne zapotrzebowanie wśród konsumentów, z drugiej – pojawia się potrzeba regulacji tego segmentu rynku. Jak jeszcze dodamy do tego zainteresowanie organów chroniących prawa konsumenckie np. sposobami ich promocji, wychodzi nam naprawdę ciekawa mieszanka.

Wyzwaniem na rok 2022 będzie…

Trudno zdecydować, co najbardziej. Pierwsza połowa roku upłynie na pewno pod znakiem oczekiwania na projekty unijnych aktów prawnych dotyczących wdrażania Zielonego Ładu. Czekamy na to w napięciu, bo jesteśmy świadomi, że mogą one kapitalnie zmienić krajobraz rynku kosmetycznego w Polsce i na całym Starym Kontynencie.

Dalej – CPR, rewizja rozporządzenia kosmetycznego. Nietotalna, ale jednak. Stary akt prawny ma ponad 11 lat, wiele zmieniło się od tego czasu. CPR wymagał przeglądu, a Zielony Ład i CSS tylko ten proces przyspieszył, nadał mu kierunek. Wpływ kosmetyków na środowisko dotychczas był zapisany jednie w rozporządzeniu REACH i tylko kontekście składników. Jak to się zmieni? Może nastąpi odejście od sektorowej oceny ryzyka, zakazy ze względu na klasyfikację substancji, nowe klasy toksyczności, kosmetyki jako tzw. produkty non-essential, przeniesienie kompetencji, a nawet rozwiązanie komitetu naukowego SCCS? Byłoby to z ogromną stratą dla sektora – przecież SCCS to 40 lat doświadczenia. A to wciąż tylko kilka kierunków zmiany. W nich wszystkich musimy znaleźć otwarcie i nowe szanse na rozwój. Tak zapewne będzie w przypadku deklaracji środowiskowych dla kosmetyków. Green Claims Initiative ma przeciwdziałać wprowadzaniu konsumenta w błąd poprzez greenwashing. Reedukacja około 255 ecolabels – ostre kryteria i promowanie logotypów, które są wiarygodne. Teraz rządzą indywidulane zobowiązania firm kosmetycznych, które składają dobrowolne mocne i długofalowe zobowiązania  – konsument jest często zagubiony. Odpowiedzią na to są wytyczne Cosmetics Europe dotyczące deklaracji marketingowych, które jako Kosmetyczni.pl współtworzyliśmy. Niebawem, jeszcze przed świętami, pokażemy polską wersję językową tego dokumentu.      

Dla związku wyzwaniem będzie także dialog z decydentami politycznymi w sprawach gospodarczych, m.in. ROP. Póki co mamy zły projekt, który w sposób instrumentalny traktuje przedsiębiorców – jedynych płatników w systemie. Chcemy oczywiście płacić za opakowania, które jako branża wprowadzamy do obrotu, więc nie wywracamy stolika i czekamy na nowy projekt i kolejne – bardziej realistyczne – rozmowy.

I w końcu 2022 rok będzie dla naszej organizacji także czasem dużych zmian wewnętrznych. Związek niesamowicie urósł w ostatnich 2 latach – przybyło nam prawie 70 członków! – także dostosowujemy się do działania w i dla większego składu.

Całej branży kosmetycznej życzymy…

Stabilizacji i spokoju. Prawie 2 lata działamy już w zmienionych warunkach, przy podwyższonym tętnie. I wydaje się, że będzie jeszcze trudniej, przynajmniej nad Wisłą – prognozy gospodarcze nie są optymistyczne. Obyśmy umieli wykorzystać naszą zwinność i nabytą w pandemii odporność, by spokojnie przepłynąć przez rok 2022.

# Wywiady i opinie
loki joanna

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: MG Evolution - Dyrektor Handlowy Oferta pracy: MG Evolution - Content Manager Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi