Agnieszka Bojanowska, LIT PR: W sieci jest mnóstwo fake newsów i niemerytorycznej krytyki. Przywróćmy głos ekspertom

Agnieszka Bojanowska, LIT PR: W sieci jest mnóstwo fake newsów i niemerytorycznej krytyki. Przywróćmy głos ekspertom

Agnieszka Bojanowska, właścicielka firmy LIT PR, specjalistka ds. strategii i komunikacji marketingowej:

Dzisiaj ekspertem w dziedzinie urody w serwisach społecznościowych może być praktycznie każdy i ten przekaz potrafi docierać bardzo szeroko.

Influencerzy (zarówno Ci z wykształceniem biotechnologicznym, kosmetycznym i z dziedzin pokrewnych), jak również po prostu osoby znane, chętnie testują kosmetyki, bo to bardzo wdzięczny i przyjemny temat. Część tych opinii jest efektem ustalonej współpracy firmy kosmetycznej z influencerem. Omówiony jest wówczas zakres współpracy, m.in. to,  kto odpowiada na pytania dotyczące produktu. Przeważnie robi to ekspert z danej firmy, który ma odpowiednie kompetencje.

Ta współpraca jest transparentna - wiernym fanom danego influencera, ale i firmom, które przekazują produkty do testowania nie przeszkadza fakt, że często nie ma on żadnego wykształcenia kierunkowego czy nie jest dziennikarzem urodowym z wieloletnim doświadczeniem.

Nie taka ma być jednak jego rola - przeważnie ma po prostu wyrazić swoją opinię na temat testowanej marki; lubię, nie lubię, ładny flakon, ciekawe opakowanie, polecam, sprawdziłam. Fani ufają rekomendacją ulubieńca, firma rozumie jego rolę w generowaniu zasięgu. A zasięg jest bezdyskusyjny. Obie strony przeważnie zyskują na współpracy, jeśli ma ona dobrze określony i zdefiniowany zakres. 

Inaczej sprawa się ma, gdy influencer zaczyna wykraczać poza swoje kompetencje i na fali pozytywnego wzmocnienia od swoich fanów zaczyna tracić kontakt z rzeczywistością i wierzyć, że wie o produkcie więcej, niż niejeden ekspert.

Nie mówiąc już o sytuacji, gdy publikuje nieprawdziwe informacje np. na temat składów produktów, albo zaczyna pomawiać firmę. W przypadku nieprawdziwych informacji dotyczących nie tyko samego produktu, ale również dziedzin z nim związanych, np. samej pielęgnacji czy diety jest to szczególnie niebezpieczne w przypadku dzieci i młodzieży. 

O ile osoba dorosła wie, czym różni się wypowiedź eksperta od wypowiedzi ulubionej youtuberki w temacie, który tej ekspertyzy wymaga, to już dzieci i młodzież, która w dzisiejszych czasach konsumuje internet w ilościach praktycznie nieograniczonych, a szczególnie młode dziewczyny, oglądające vlogi i tutoriale urodowe tego rozróżnienia jeszcze zrobić  nie umieją.

I to właśnie ich ulubiony influencer wskazuje trendy i daje rekomendacje, ponieważ to on jest ich autorytetem. Na szczeście mogę podać przykłady takich influencerów, którzy w swoich relacjach czy materiałach, za każdym razem podkreślają, że nie są ekspertem w tej dziedzinie i to jest tylko i wyłącznie ich prywatna opinia.

Krytyka jest naturalną częścią procesu testowania produktu i o ile wyrażona w kulturalny sposób, jest potrzebna i ważna, to zupełnie czymś innym jest szerzenie nieprawdziwych informacji dotyczących składu produktów czy też np. pomawianie firmy, bo to przynosi realną szkodę wizerunkową i jest wprowadzaniem konsumentów w błąd.

Uważam, że w przypadku pomawiania firmy czy szerzenia na jej temat nieprawdziwych informacji  reakcja powinna być natychmiastowa. I w zasadzie nieważne, czy to jednorazowy incydent i czy dotyczy pojedynczego przypadku czy większej grupy. Takie organizacje jak Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego powinny być mocnym głosem branżowego sprzeciwu.

Bardzo ważna jest ciągła i nieustanna edukacja konsumentów, szczególnie w branży kosmetycznej. 

Głos należy przywracać ekspertom i pamiętać, również przy planowaniu budżetów mediowych - jakie są cele działań, jakie treści wygenerujemy dzięki ekspertowi, a jakie dzięki współpracy z influencerem i wreszcie - jakie są zagrożenia płynące z tych współprac. Często za takie współprace odpowiedzialne są agencje czy osoby, które nie mają przygotowania do obsługi kryzysowego PR. Warto o tym pomyśleć zawczasu

# Wywiady i opinie
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: MG Evolution - Dyrektor Handlowy Oferta pracy: MG Evolution - Content Manager Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi