Nowości? Niekoniecznie... Polscy konsumenci przywiązani do marek w pewnych kategoriach FMCG

Nowości? Niekoniecznie... Polscy konsumenci przywiązani do marek w pewnych kategoriach FMCG

W powszechnej opinii polski konsument uwielbia nowości, co powoduje, że karuzela z nowymi produktami kręci się u nas wyjątkowo szybko. Pojawiło się jednak w ostatnim czasie badanie firmy SW Research we współpracy z frii.cc - agencją brand commerce consulting, w którym to podejście zostało jednak zakwestionowane. Przynajmniej dla kilku kategorii.

W popularnych kategoriach FMCG zaledwie kilka procent badanych deklarowało skłonność do kupowania czegoś nowego.

W przebadanych, popularnych kategoriach FMCG, takich jak szampony, płyny do mycia naczyń, mydła, płyny pod prysznic oraz pasty do zębów tylko kilka procent badanych deklarowało skłonność do kupowania czegoś nowego (najmniej, bo jedynie 4 proc. w przypadku past do zębów i płynów do mycia naczyń, a najwięcej, ale ciągle tylko 7 proc.

- Choć w badanych kategoriach nie brakuje graczy próbujących zdobyć nowego klienta, to cały rynek ciągle zdominowany jest przez kilka najważniejszych marek. Wynika to najczęściej z faktu, że konsumenci zdają się być z jednej strony przytłoczeni skalą wyboru i ilością dostępnych informacji, a z drugiej, ufają i bazują na dotychczasowych doświadczeniach z marką, więc nic dziwnego, że najczęściej wybierają znane i sprawdzone rozwiązania - mówi Krzysztof Wierzbicki, założyciel i CEO agencji frii.cc.



Bariera nowego, a więc nieznanego brandu

Nowym markom zwykle jest trudniej.  Nie oznacz to jednak, że nowe, młode marki (tzw. challengers) z góry skazane są na niepowodzenie w walce o konsumenta. - Nasze badanie pokazuje, że konsument, z powodu zwyczajnej ciekawości, lubi czasem próbować i czerpie przyjemność z odkrywania czegoś nowego. Ten procent jest jednak na tyle mały, że tym bardziej istotne jest, by challenger maksymalnie wykorzystał wszystkie swoje szanse na przechwycenie konsumenta - podkreśla Krzysztof Wierzbicki. Przykładów ze szczęśliwym zakończeniem można jednak na rynku trochę poszukać - choćby marka Yope i jej niezłe wejście w kategorie mydeł i żeli pod prysznic.

Drogerie - miejsce na nowości

Z badania wynika, że konsumenta najłatwiej zdobyć w sklepie stacjonarnym - to właśnie sklepy stacjonarne, a dokładniej drogerie i dyskonty są kluczowym miejscem zarówno odkrywania nowych marek jak i faktycznych zakupów. - Jeśli konsument zdecyduje się na zakup czegoś nowego, to najczęściej dlatego, że zobaczył i zainteresował się reklamą na witrynie sklepowej oraz na plakatach i innych materiałach POS wewnątrz sklepu – mówi Przemek Wesołowski, CEO SW Research.

Podstawą jest nie tylko wyróżnialna komunikacja, ale także to, co marka o sobie mówi oraz to co ludzie o tej marce mówią. Rekomendacje, opinie znalezione w necie to jeden z najważniejszych czynników, które mogą nas przekonać do zakupu czegoś nowego.

Zdaniem respondentów, w przypadku płynu do mycia naczyń, szamponu czy pasty do zębów kluczowe jest przekonanie o skuteczności produktu, a w mydłach i płynach do kąpieli – przyjemność stosowania (zapach, konsystencja itp.).

Zagrać ceną

Kluczowym czynnikiem jest cena, bo to właśnie promocja cenowa jest wskazywana jako najczęstszy powód decyzji o zakupie marki innej niż zawsze. - To dlatego, szczególnie dla rynkowych challengerów tak ważne jest, by oferować na wejściu atrakcyjne promocje cenowe albo darmowe próbki, które pozwolą ludziom przełamać nieufność i przetestować skuteczność produktu na własnej skórze - mówi CEO SW Research.

- Wyniki pozyskane dla pięciu badanych kategorii jasno pokazują, że pierwszy kontakt z nowym produktem najczęściej ma miejsce bezpośrednio w sklepie stacjonarnym (49 proc. wskazań, uśredniona wartość dla wszystkich kategorii). Ekspozycja w sklepie zdystansowała pozostałe punkty styku takie jak: reklama telewizyjna (28 proc.), internecie (21 proc.), a także informacje od znajomych (21 proc.). Na podstawie tych danych oraz faktu, że Polacy najczęściej kupują produkty z badanych kategoriach w drogeriach (63 proc.) i dyskonty (48 proc.), to właśnie o ekspozycję swoich nowych produktów w tych dwóch kanałach należy zadbać w pierwszej kolejności - podkreśla  Adrian Wróblewski, starszy specjalista ds. badań w SW Research.

Badanie zostało zrealizowane w okresie od 30 października do 8 listopada br. metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 979 ankiet na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków, głównych decydentów zakupowych, deklarujących zakup co najmniej jednego produktu z 5. badanych kategorii w ciągu ostatniego miesiąca.
# Badania rynkowe
loki joanna

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi