Nielsen: 2020 to nie był najlepszy rok dla kosmetyków

Nielsen: 2020 to nie był najlepszy rok dla kosmetyków

W roku 2020 koszyk kosmetyczny zanotował 3% spadek, podczas gdy rok wcześniej rynek kosmetyczny rósł +5%. W pierwszym kwartale oczywiście poszybował dzięki wzmożonym zakupom produktów higienicznych takich jak mydła +33%. Niektóre kategorie wskutek Covid-u ucierpiały bardziej....

Spadków największej kategorii, czyli makijażu o 16% (294 mln zł mniej niż w 2019) nie były w skali rocznej odrobić nawet “tradycyjne” już w kalendarzu konsumentek promocje największych sieci drogeryjnych. Spadły także produkty do golenia -6%, pielęgnacji twarzy -3%, stylizacji włosów -16% czy zapachy -5%. Jednak w trendzie sprawiania sobie przyjemności i relaksu wzrosła sprzedaż płynów do kąpieli (+13%), świec zapachowych (+28%), ale także lubrykantów (+11%).

Ponowna izolacja społeczna wprowadzona w ostatnim kwartale nie pozwoliła na odrobienie strat sprzedaży w grudniu związane m.in. z zakupami kosmetycznych upominków. - Grudzień 2020 był gorszy niż rok wcześniej a nawet dwa lata wcześniej. To zupełne odwrócenie sytuacji, do której byliśmy przyzwyczajeni. Dopóki będziemy musieli żyć w izolacji społecznej dopóty kosmetyki upiększające będą nam mniej potrzebne - komentuje Karolina Zajdel-Pawlak, Managing Director NielsenIQ.

Koszyk chemiczny

Kategorie chemii gospodarczej odnotowały wzrost +7%, napędzany w pierwszym kwartale zakupami  środków do zmywania, prania i czyszczenia. Wzmożone na początku pandemii zakupy detergentów do prania nie utrzymały się i na koniec roku zanotowały “tylko” stabilną sprzedaż +1%, podczas gdy środki do czyszczenia powierzchni i toalet zakończyły rok +8%. Jeszcze szybciej+14% rozwinęła się sprzedaż środków do zmywania. Widzimy więc odzwierciedlenie trendów koszyka spożywczego: zdecydowanie więcej talerzy brudzimy w domu. Nie wychodząc tak często jak kiedyś, prań za to robimy mniej.

Pierwszy raz od lat, grudzień nie był okresem szczytowym sprzedaży dla kategorii chemii domowej. Po pierwsze nie miał nawet szans ze szczytem marcowym, po drugie z powodu izolacji społecznej przypadającej także na święta nie było aż takiej motywacji do świątecznych porządków.

Lokalizacja sprzedaży

Pandemia nie zmieniła rosnącego już wcześniej udziału dyskontów w sprzedaży produktów spożywczych i chemicznych, a wręcz go przyspieszyła. To kanał, który dziś odpowiada za 37% udziału w sprzedaży wartościowej, który urósł o ponad 13% (val). W głównej mierze to także dyskonty odpowiadają za przyspieszenie wzrostu marek własnych. Podczas gdy w 2019 rozwijały się równolegle z produktami markowymi w tempie 5% (val), to w 2020 ich wzrost +8% jest dwukrotnie szybszy niż produktów markowych (+4%).

Najbardziej na sprzedaży wartościowej straciły hipermarkety -5% oraz drogerie -3%. - W czasie wielkich zakupów marcowych wzrosła sprzedaż kosmetyków i chemii właśnie w dyskontach. Przy okazji robienia zapasów spożywczych dorzucaliśmy także produkty, po które zwykle chodziliśmy do osobnych placówek. Dodatkowo spadł ruch w galeriach handlowych, w których bardzo wiele drogerii ma swoje sklepy - komentuje Konrad Wacławik, Head of Retailer Services.

W skali rocznej, po raz pierwszy od wielu lat, zanotowano stabilną (+1%) wartość sprzedaży w formacie sklepów małego formatu (do 100m2 powierzchni sprzedaży). W czasie, gdy zdecydowanie więcej czasu spędzamy w domu, na znaczeniu zyskały także sklepy w miejscach zamieszkania - dla jednych były to osiedlowe dyskonty czy supermarkety, dla innych mniejsze sklepy spożywcze, w których kupujący czuli się bezpiecznie. Sklepy małego formatu to zarówno niesieciowe prywatne sklepiki jak i sieciowe sklepy “convenience”, w których oprócz zakupów możemy załatwić szereg usług, w tym nieodzowne w pandemii - odebranie paczki czy nadanie jej zwrotu.

# Badania rynkowe
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi