MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Kosmetyki a idea slow life - Naturativ przygotował obszerny raport badający zachowania konsumentów - wnioski są bardzo ciekawe
Kosmetyki a idea slow life - Naturativ przygotował obszerny raport badający zachowania konsumentów - wnioski są bardzo ciekawe

Raport przygotowany przez firmę Naturativ jest pierwszym na rynku opracowaniem dotyczącym slow life w Polsce. Dotyczy wielu obszarów życia, żeby zyskać szeroką perspektywę i holistycznie uchwycić nasz rodzimy slow life.

Na potrzeby jego przygotowania autorzy zajrzeli więc do kosmetyczek Polek i Polaków, do ich kuchni i pracy. Zapytano o codzienne rytuały, sport, spędzanie czasu z rodziną. Co Polki i Polacy robią z rzeczami, których już nie potrzebują, jak dbają o środowisko, jak konsumują podróże, a także na jakie obszary związane ze slow life wydają ostatnio najwięcej.

Na Wirtualnych Kosmetykach - wiadomo - najbardziej skupiamy się na części poświęconej kosmetykom, ale nim do samych wyników raportu z tej części, kilka kluczowych wniosków z badania.

Pojęcie „Slow Life” jest znane 27% Polaków. Najczęściej badani łączą je z życiem bez pośpiechu, skupianiem się na przeżywaniu „tu i teraz”, życiową harmonią oraz równowagą pomiędzy pracą zawodową i obowiązkami, a życiem prywatnym i odpoczynkiem. W jedenastostopniowej skali (0-10) Polacy oceniają, zarówno atrakcyjność tego podejścia, jak stopień realizacji we własnym życiu dość wysoko - odpowiednio na 6.42 i 5,76.

  • 34% badanych osób uważa, że z ideą świadomego życia ściśle wiąże się zdrowe odżywianie. Na kolejnym miejscu znajduje się obcowanie z naturą (27%),
  • natomiast jedna czwarta Polaków jest zdania, że podejście slow life związane jest z rozwojem duchowymświadomymi zakupami. Ponad jedna piąta Polaków uważa, że życie zgodnie z ideą slow life nie przyjęło się jeszcze w Polsce.
  • 26% Polaków zwraca uwagę na to, czy żywność, jaką kupują i spożywają jest ekologiczna/fair trade. Szczególnie dotyczy to kobiet oraz osób w wieku 35-44
  • lata. Jeśli chodzi o ochronę środowiska, najpopularniejszym zachowaniem „slow” jest segregowanie śmieci, które deklaruje aż 39% Polaków.
  • 14% konsumentów korzysta z aplikacji zdrowotnych, które np. przypominają o piciu wody lub skanują skład produktów. 49% badanych czyta natomiast skład produktów spożywczych zanim je zakupi. Jednakże tylko 38% rodaków bada się profilaktycznie i sprawdza maksymalnie co 2 lata stan swojego zdrowia.
  • 45% Polaków robi sobie czasem „czas tylko dla siebie”. Wśród pań popularnym sposobem na spędzenie tego czasu jest zrobienie sobie domowego SPA - np. gorącej kąpieli z olejkami lub nałożenie odżywczej maseczki na twarz. Polacy lubią także wyciszyć się z ulubioną książką lub przy relaksującej muzyce, czy odcinku serialu. Co ciekawe, dla wielu osób najlepszy czas tylko dla siebie to…drzemka.

25% Polaków kupuje naturalne kosmetyki. Przede wszystkim argumentują to ich składem (36%). Następnie bierzemy pod uwagę pozytywne opinie zamieszczone w internecie oraz atrakcyjne promocje (po 28%). Wśród wymagań wobec kosmetyków ogólnie Polacy najczęściej deklarują, że: muszą one dawać jak najlepsze efekty stosowania (25%) oraz być wydajne (24%). 16% osób wskazało, że ważny jest dla nich też naturalny skład produktu.

Kosmetyki a idea slow life - czy wybór konsumentów jest coraz bardziej świadomy?

Jakie cechy kosmetyku są najbardziej istotne dla Polaków? Przede wszystkim muszą one dawać jak najlepsze efekty stosowania (25%) oraz być wydajne. 16% osób wskazało, że ważny jest dla nich też naturalny skład produktu (21% w przypadku kobiet i 38% wśród osób w wieku powyżej 54 lat). Polskie konsumentki mają zdecydowanie więcej wymagań niż mężczyźni. Wysoka jakość jest także istotna dla 39% osób z miast 100-200 tys. mieszkańców. Przyjrzyjmy się teraz kwestii zmiany używanych kosmetyków i stopniowi, w jakim Polacy są do tego skłonni. 68% Polaków przyznaje, że niechętnie zmienia kosmetyki, których używa na inne. Co ciekawe, bardziej „wierni” używanym produktom są mężczyźni (75%) i młode osoby (90%). To, co skłoniłoby Polaków do ewentualnej zmiany, to darmowa próbka (28%), atrakcyjna promocja (25%) oraz polecenie kogoś znajomego (22%). Dla kobiet ważna jest także opinia kosmetyczki (25%), a dla osób w wieku 35-44 lata lepszy skład produktu (31%).

41% osób czyta skład kosmetyków zanim je zakupi, jednak jedynie 6% zdecydowanie odpowiedziało „tak”. Dla niemal 60% nadal nie jest to nawykiem. Zdecydowanie częściej skład produktów sprawdzają kobiety (55%), osoby w wieku 35-44 lata (59%) oraz osoby z niewielkich miast 20-50 tys. mieszkańców (53%). 18% Polaków korzysta także z dedykowanej aplikacji, która skanuje kod kreskowy produktu, a następnie wyświetla informacje o jego składzie i ewentualnych niekorzystnych składnikach. Częściej dotyczy to pań (20%), osób z miast do 50 tys mieszkańców (36%) oraz Polaków w wieku 35-44 lata (22%).

fot. PixabayKto kupuje kosmetyki naturalne?

Okazuje się, że zakupy kosmetyków naturalnych deklaruje 38% badanych. To bardzo wysoki wynik, który cieszy i wskazuje na wyraźne trendy w branży kosmetycznej. Trzeba jednak przyznać, że konsumenci nie zawsze są w stanie taki kosmetyk zidentyfikować, posługują się natomiast w tym celu wieloma wskaźnikami, o czym dalej.

Patrząc na odpowiedzi badanych w różnym wieku widzimy z kolei, że największy odsetek osób kupujących kosmetyki naturalne to konsumenci w wieku 35-44 lata (32%). W niewiele niższym stopniu stopniu ta tendencja dotyczy także młodszych grup wiekowych - 18-24 i 25-34 lata (po 27% wskazań).

A jak wygląda podejście do kupowania naturalnych kosmetyków w podziale na miejsce zamieszkania? Okazuje się, że to mieszkańcy niewielkich miast 20-50 tys. mieszkańców są w tej kwestii najaktywniejsi (39%). Zaraz za nimi plasują się z kolei osoby zamieszkujące duże miasta 200-500 tys. mieszkańców (34%). Natomiast zdecydowanie najrzadziej na naturalność składników kosmetyków zwracają uwagę mieszkańcy najmniejszych miast i wsi.

Troskę o naturalność kosmetyków wykazują przede wszystkim rodziny składające się z rodziców oraz dzieci (44%). To dobrze - zwłaszcza, że 44% Polaków uważa, że stosunek do ochrony przyrody i ekologii, a za tym i do naturalnych składników to cecha, która zostaje wyniesiona z domu rodzinnego. Na drugim miejscu znajdują się pary nieposiadające dzieci (42%).

Gdzie i za ile kupujemy kosmetyki naturalne?

Najpopularniejszym kanałem kupowania kosmetyków jest stacjonarny sklep, taki jak Rossmann, który wybierany jest przez 28% Polaków. Na kolejnych miejscach pod względem wskazań znajdują się apteki stacjonarne (14%) oraz hiper- i supermarkety (11%). Najmłodsze osoby odwiedzają także stacjonarne sklepy ekologiczne (22%). Wsród kobiet natomiast sklepy stacjonarne zdobyły aż 39% głosów.
A jak wypadają wydatki na kosmetyki naturalne? Najwięcej, bo 34% badanych, przeznacza na nie 51-100 zł miesięcznie. Osoby które kupują naturalne kosmetyki częściej przeznaczają na nie już 101-200 zł, z kolei mężczyźni, na początek najczęściej wydają na produkty z tej kategorii do 50 zł miesięcznie.

Za naturalność gotowi jesteśmy płacić więcej

Osoby, które kupują kosmetyki naturalne są w stanie dopłacić za nie najczęściej nawet 40%. 14% twierdzi, że nawet 80% więcej niż w przypadku zwykłych kosmetyków, nieopartych na naturalnych składnikach. Co ciekawe, to mężczyźni częściej deklarowali gotowość do większej dopłaty. 75% osób z najstarszej grupy wiekowej nie chce dopłacać jakiejkolwiek kwoty. Jeśli natomiast przyjrzymy się temu, jaki jest udział naturalnych kosmetyków w stosunku do zwykłych, kosmetyczki naszych badanych wyglądają następująco: 36% badanych posiada większość kosmetyków naturalnych, 33% tylko niektóre, natomiast 32% jest na etapie, że wymienia wszystkie swoje kosmetyki na naturalne.

Jakich informacji konsument szuka na etykiecie?

Wśród różnych informacji, jakie zwarte są na etykietach kosmetyków, przede wszystkim zwracamy uwagę na dane dotyczące działania kosmetyku (30%) oraz konkretnych składników (26%). Jedna czwarta Polaków zwraca także uwagę na to, gdzie kosmetyk został wyprodukowany. 29% kobiet przywiązuje wagę również do informacji od producenta na temat certyfikatów. Wśród mężczyzn najważniejszą informacją okazało się być miejsce produkcji kosmetyku (25%) i działanie kosmetyku (19%). Osoby kupujące kosmetyki naturalne zwracają uwagę na większą liczbę informacji - wskazują ich dwukrotnie więcej niż osoby niekupujące takich kosmetyków. Ważna jest dla nich także informacja, jakich składników produkt nie zawiera (39%, +26p.p.). Osoby, które kupują kosmetyki naturalne, charakteryzuje znacznie większa wrażliwość na to, co zawiera etykieta produktu. Wśród takich osób aż 46% poszukuje na etykietach kosmetyków informacji o działaniu produktu i zawartości konkretnych składników. Około 40% chce znaleźć informacje o miejscu produkcji, certyfikacie i tym, czego nie zawiera kosmetyk. Oznacza to, że kupujący kosmetyki naturalne poszukują średnio 2,5 typu informacji. To zecydowanie bardzo świadomi klienci.

Czy na pewno to kosmetyk naturalny???

Autorzy badania zapytali też badanych, którzy kupują kosmetyki naturalne o to, czy potrafią je rozpoznać. Aż 84% jest zdania, że tak. Co ciekawe, pewniejsi w tym są mężczyźni (86%) niż kobiety (79%), oraz najmłodsze osoby. Jeśli natomiast chodzi o sposoby rozpoznawania kosmetyków naturalnych, najpopularniejsze okazało się być czytanie składu produktu oraz szukanie oznaczenia certyfikatów, na które wskazało aż 41% osób. Kobiety także znacznie bardziej ufają deklaracji producenta, na którą uwagę zwraca aż 45% z nich, podczas gdy tylko 25% panów. Wśród osób w wieku 45-54 lata popularnym rozwiązaniem jest skanowanie kodu kreskowego produktu za pomocą dedykowanej aplikacji (47%).

Kto kupuje kosmetyki naturalne?

  • Osoby kupujące kosmetyki naturalne to w większości kobiety, ale nie tylko. W tej grupie znalazło się 25% panów.

  • Osoby w wieku 25-44 lata. Stanowią one 80% klientów kosmetyków naturalnych.

  • Głównie mieszkańcy średnich i dużych miast, powyżej 100 tys. mieszkańców.

  • Osoby w stałym związku i singielki.

  • Osoby uzyskujące dochody powyżej średniej, w szczególności w przedziale 3000-7000 zł na osobę w gospodarstwie domowym. Kierownicy, specjaliści i przedstawiciele wolnych zawodów.

  • Eko-friendly (99%) - segregujący śmieci, oszczędzający media, niemarnujący żywności, kupujący ekologiczne produkty.

  • Doceniający recykling - wymieniający się rzeczami oddający niepotrzebne ubrania bliskim lub potrzebującym.

  • Doceniający relaks. Czytający książki i słuchający muzyki w wolnym czasie lub spędzający wolne chwile z bliskimi.

  • Ceniący zdrowie oraz relacje i więzi.

  • Aktywni - uprawiający sport (96%) i korzystający z aplikacji zdrowotnych (37%).

  • Świadomi konsumenci - sprawdzający etykiety produktów spożywczych (84%) i produktów kosmetycznych (73%).

  • Fani samodzielnie organizowanych podróży, przygotowujący się do wyjazdu poprzez czytanie o miejscu, gdzie jadą, a na miejscu - zainteresowani poznaniem mieszkańców i ich kultury.

  • Gotujący samodzielnie przynajmniej raz w tygodniu (54%) i przygotowujący posiłki bez pośpiechu (71%).

  • Odżywiający się zdrowo i uznający jedzenie za przejaw dbania o zdrowie.

Rytuały pielęgnacyjne

Czy Polacy mają jakieś rytuały związane z pielęgnacją swojego ciała? Mają, i to sporo. Najpopularniejszy jest masaż i wklepywanie kremu (23%), a zaraz za nim - uzyskując po 20% wskazań - regularne używanie balsamu/masła/olejku, stosowanie masek na twarz oraz domowe zabiegi na włosy, np. stosowanie olejków czy masek. Nie dziwi fakt, że kobiety mają więcej rytuałów niż mężczyźni, jednak aż 18% panów regularnie używa balsamu(!). Jeśli chodzi o osoby, które kupują kosmetyki naturalne, ich wskazania były znacznie wyższe - wklepywanie kremu wskazało 40%, domowe spa od czasu do czasu 35% a regularne wizyty u kosmetyczki 31%. Najwięcej rytuałów posiadają także osoby w wieku 35-44 lata.
Niezwykle ciekawe są wyniki pokazujące jak bardzo rytuały związane z pielęgnacją ciała różnią się w przypadku osób kupujących kosmetyki naturalne. Okazuje się, że przede wszystkim kupujący kosmetyki naturalne mają takich rytuałów znacznie więcej. Żadnych nie ma tylko 9%. W przypadku aż 40% ulubionym rytuałem jest masaż twarzy i wklepywanie olejku. 37% wykonuje domowe zabiegi na włosy, a 35% organizuje sobie od czasu do czasu „domowe spa”.

Źródła pielęgnacyjnych inspiracji

Niemal jedna czwarta badanych (23%) inspiracje znajduje w rozmowie ze swoimi znajomymi. 18% pozyskuje je z reklam, a 17% z magazynów i czasopism. Kobiety znacznie częściej korzystają także z rad kosmetyczki (20%), filmów na YouTube (18%), czy też social mediów (15%). Panowie natomiast częściej sugerują się tym, co zobaczą w reklamach (18%). Magazyny, filmy na YouTube czy social media są także najpopularniejsze wśród najmłodszych konsumentów, czyli osób poniżej 18 roku życia. Z wideo wiedzę czerpie aż 51% z nich.

Pełen raport na temat trendu Slow Life w Polsce przygotowany przez firmę Naturativ znajdziesz na stronie internetowej producenta

# Badania rynkowe
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Jeronimo Martins - Menedżer ds. Marketingu Digital Oferta pracy: Miya Cosmetics - Digital Manager Oferta pracy: Miya Cosmetics - Specjalista ds. sprzedaży Oferta pracy: Delia Cosmetics - Brand Manager Herla - Regionalny Kierownik Sprzedaży Herla - Eksport Manager Oferta Pracy: Equalan Pharma - Młodszy Specjalista ds. Marketingu TZMO SA - Koordynator Sekcji Wyrobów Kosmetycznych Nivea - Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!