Koronawirus a współpraca z influencerami - jak epidemia wpłynie na tę część komunikacji w sieci?

Koronawirus a współpraca z influencerami - jak epidemia wpłynie na tę część komunikacji w sieci?

Przedstawiamy raport z badania, do którego zaproszono marketerów (reklamodawców) korzystających z usług influencerów w różnych modelach zakupowych. W badaniu wzięło udział 150 reklamodawców.

Badanie zostało przeprowadzone w okresie 14-27 kwietnia 2020, są to więc świeże dane na temat rynku influencerskiego dotkniętego skutkami epidemii. Na ile wskutek pandemii rynek ucierpi, kto straci, a komu wzrośnie?.

Zmiany na rynku wywołane epidemią

Reklamodawcy zostali zapytani o to jakie zachodzą zmiany w ich bieżących planach influencer marketingowych w związku z epidemią. 39,6% z nich odpowiedziało, że nie zamierza wprowadzać większych zmian w swoim planie działania. Była to najczęściej wskazywana odpowiedź. Jest to w sumie bardzo dobra wiadomość dla branży influencerskiej, która jest częścią branży reklamowej, która została dość mocno dotknięta skutkami kryzysu wywołanymi przez epidemię. Druga w kolejności najczęściej udzielana odpowiedź to „wstrzymałem działania” – tę opcję wskazało 27,5% ankietowanych. Natomiast 24,8% respondentów zamierza wkrótce rozszerzyć działania influencerskie.

Na pytanie „Jak sądzisz na ile epidemia zmieni biznes influencerski w Polsce w roku 2020 względem roku 2019?” respondenci udzielili zaskakującej odpowiedzi 14,7% z nich wskazało, że rynek zmniejszy się o 30% i dokładnie ta sama liczba (14,7%) wskazała, że rynek zwiększy się o 30%.


Czy decyzje jakie podejmują reklamodawcy odnośnie zakupów lub jakie mają oczekiwania wobec rynku, zależą od branż, które reprezentują? Okazuje się, że nie. Pesymistyczne oceny były formułowane w większości przez reklamodawców pracujących w następujący obszarach tematycznych: moda, uroda, zdrowie, natomiast pozytywne dokładnie w tych samych obszarach tematycznych.

Należy dodać, że jeśli chodzi o rok 2020 nieznacznie przeważała liczba wskazań pesymistycznych: 48% wobec optymistycznych: 43,3%. Natomiast jeśli chodzi o rok 2021 zdecydowanie przeważała liczba wskazań optymistycznych: 59,3%, wobec pesymistycznych: 30,7%.

Machina ruszy gdy wyjdziemy z kwarantanny?

Reklamodawcy oczekują w 2021 silnego wzrostu na rynku w stosunku do roku 2019. 16,1% z nich wskazało na 20% wzrost rynku influencerskiego, a 13,4% z nich na 30% wzrost, natomiast aż 12,1% z nich spodziewa się aż 50% wzrostu. Były to trzy najczęściej udzielane odpowiedzi.

- Uważam, że rynek influencerski przejdzie przez pandemię koronawirusa prawie suchą stopą. Na chwilę obecną w czasie kwarantanny odczuwalne jest mniejsze zainteresowanie usługami influencerów z powodów zamrożenia budżetów reklamowych przez firmy, agencje i ich klientów. To zrozumiałe. Z każdym tygodniem, od rozpoczęcia luzowania restrykcji kwarantanny przez władze, będzie tylko lepiej. Zakładam, że większa część firm w Polsce musiała wstrzymać swoje plany reklamowe na ten rok, ale to nie znaczy, że z nich zrezygnowali. Maszyna ponownie ruszy, gdy wyjdziemy z kwarantanny. Ten czas zmusił niektóre firmy do przeniesienia swoich usług do internetu. Tym samym firmy te otworzą się na reklamę digital i dotrą również do influencerów - uważa Przemysław Mrożek, właściciel agencji e-Partnerzy Marketingowi.

42,7% reklamodawców uważa, że epidemia wpłynie negatywnie na influencer marketing, ale po paru miesiącach wszystko wróci do normy. Zaledwie 12% ankietowanych nie spodziewa się żadnych istotnych zmian w biznesie influencerskim w latach 2020-21. Wg 46% respondentów w 2020 zarobki influencerów spadną ze względu na epidemię. 26% uważa, że w 2020 roku w większości influencerzy zyskają biznesowo ze względu na epidemię, bo reklamodawcy przesuną część budżetów z mniej efektywnych kanałów. Tylko 14,7% ankietowanych twierdzi, że w 2020 roku w większości influencerzy wręcz stracą źródło dochodu ze względu na epidemię.

Wg niemal co trzeciego uczestnika badania (32,7%) w 2020 roku zyskają: medium, micro i nano influencerzy, kosztem: gwiazd i supergwiazd. Dla odmiany, co dziesiąty ankietowany (10,7%) uważa, że w 2020 roku zyskają: gwiazdy i supergwiazdy, kosztem: medium, micro i nano influencerów.

- Wielu celebrytów i topowych influencerów może stracić swoją pozycję w związku z panującą pandemią. Gwałtowne wzrosty konsumpcji social mediów zapewniają jeszcze większe zasięgi, ale również jeszcze głębszą weryfikację działań influencerów. Wystarczy popatrzeć na to, co się działo podczas Wielkanocy. Jedno nieprzemyślane instastories z rodziną czy wpis na Facebooku i z osoby powszechnie uwielbianej można, w ciągu kilku sekund, stać się obiektem hejtu. Wiarygodność influencerów jeszcze przed pandemią była mocno dyskusyjnym tematem, obecnie ta kwestia jedynie może się zaostrzyć - stwierdza Kamila Klimczak, Social Media Manager, Agencja Reklamowa Opus B.

Jeśli chodzi o model zakupu współpracy z influencerami 21,3% uczestników badania uważa, że w 2020 roku zyskają platformy influencerskie bazujące na niskich, transparentnych marżach.

23,3% respondentów wręcz uważa, że epidemia przyspieszy digitalizację usług influencerskich i do 2025 roku większość usług influencerskich w Polsce będzie realizowanych za pomocą platform.

# Badania rynkowe
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi