Jesteśmy Piękne - wyniki raportu Dove skłaniają do refleksji nad przyczynami niskiej samooceny kobiet dotyczącej ich wyglądu

Jesteśmy Piękne - wyniki raportu Dove skłaniają do refleksji nad przyczynami niskiej samooceny kobiet dotyczącej ich wyglądu

"Jesteśmy piękne" to hasło przewodnie kampanii społecznej, którą marka Dove kontynuuje rozpoczętą w ubiegłym roku rozmowę z Polkami nt. prawdziwego piękna. To swego rodzaju manifest, który ma zachęcić kobiety do poszukiwania i docenienia własnego piękna, bowiem jak pokazują badania tylko 2 na 10 Polek czują się piękne. Czas to zmienić!

Marka Dove od ponad 60 lat wspiera kobiety w poszukiwaniach prawdziwego piękna. Od 2004 roku konsekwentnie  inicjuje kampanie, które zwracają uwagę społeczności międzynarodowej na sposób w jaki kobiety dokonują samooceny oraz definiują swoje piękno w odniesieniu do kanonów urody lansowanych w mediach i popkulturze.

Pierwsza kampania na rzecz prawdziwego piękna miała miejsce w 2004 roku i wywołała prawdziwą burzę dyskusji nt. kobiecego piękna. Dove było bowiem pierwszą marką, która zamiast modelek zdecydowała się wykorzystać w komunikacji prawdziwe kobiety – konsumentki, które zachwycały zarówno pełnymi kształtami, jak i drobną figurą. Były niskie i wysokie – jednym słowem – prawdziwe. Kolejne odsłony kampanii i filmy takie jak „Dove Evolution”, „Dove Real Sketches”, „Dove Camera Shy” czy „Dove - How old are you” za każdym razem podnosiły istotne dla kobiet kwestie związane z postrzeganiem własnego piękna, bez względu na urodę czy wiek.  Bez kompromisów rozprawiały się też z lansowanym w mediach kanonem piękna, który jest nieosiągalny dla większości kobiet.

W tym roku marka Dove idzie o krok dalej, prezentując nowe spojrzenie na świat i sytuację kobiet. Świat, w którym postęp technologiczny sprawił, że przepływ i poziom wymienianych informacji uległ zmianie. Media – telewizja, radio, prasa i internet, z jednej strony dostarczają inspiracji, ale także silnie kształtują nasze wyobrażenia nt. otaczającego świata i kanonów piękna, wskazując co jest społecznie akceptowalne, a co odbiega od ogólnie przyjętej normy. Z kolei media społecznościowe sprawiają, że jesteśmy on-line 24h na dobę i wywierają realny wpływ zarówno na naszą samoocenę, jak i na relacje międzyludzkie.

Dlatego marka Dove zdecydowała się na przeprowadzenie niecodziennego badania - Dove Global Beauty & Confidence Report, w którym wzięło udział ponad 10 tysięcy (10,500 osób) dziewczynek (w wieku 10 – 17 lat) i kobiet (w wieku 18 – 64 lat) z 13 krajów. Jest to pierwsze tak obszerne badanie, które podejmuje zagadnienie nie tylko kobiecego piękna, ale także pewności siebie. Ilustruje również korelacje pomiędzy kobiecym pięknem, samooceną, a postawą kobiet wobec życia.

Wyniki Dove Global Beauty & Confidence Report pokazują, że kobiety, bez względu na wiek i kraj pochodzenia, w coraz mniejszym stopniu postrzegają siebie jako osoby atrakcyjne, co niekorzystnie przekłada się na ich pewność siebie w różnych sytuacjach życiowych. Współczesne kobiety i dziewczęta odczuwają też coraz większą, płynąca z mediów i reklamy, presję dotycząca idealnego wyglądu, której trudno sprostać. Stąd konieczność stworzenia nowej definicji piękna, dzięki której każda z nas czułaby się atrakcyjna, taka jaka jest naprawdę.

Wyniki Dove Global Beauty & Confidence Report
Wyniki badania dotykają różnych obszarów, które mają wpływ na definiowanie przez kobiety kategorii kobiecego piękna i własnej samooceny. Na pierwszy plan wysuwa się rola mediów i reklamy, które wywierają silny wpływ na kształtowanie kanonów piękna.

Aż 7 na 10 kobiet (69%) kobiet i (65%) dziewcząt przyznało, że odczuwa płynącą z mediów i reklamy rosnącą presję, by sprostać nierealistycznym kanonom piękna, co jest niezwykle frustrujące.

Jednocześnie 6 na 10 wszystkich kobiet (56%) dostrzega, że przymus stałej obecności w social mediach wymusza bycie perfekcyjną niemal 24h/dobę.

Dlatego, współczesne kobiety mają silną potrzebę zmiany obowiązujących i powszechnie lansowanych kanonów piękna. Aż 7 na 10 kobiet (71%) i dziewcząt (67%) oczekuje od mediów bardziej wiarygodnego prezentowania kobiecego piękna. Piękna, które nie ma jednego poprawnego rozmiaru biustu, kształtu ust czy wagi ciała.

Jak pokazały wyniki badania w świecie zdominowanym przez kult kobiecego ciała, samoocena i wygląd kobiet i dziewcząt mają bezpośredni wpływ na ich styl i jakość życia i podejmowane przez nie decyzje. Tutaj kluczem do sukcesu okazuje się być nie tylko poczucie piękna, ale i pewność siebie.

Tymczasem aż  9 na 10 kobiet (85%) i 8 na 10 dziewcząt (79%) przyznaje, że niska samoocena sprawia, że wycofują się z życia społecznego, rezygnując ze spotkań z przyjaciółmi i bliskimi. Unikają również budowania poważniejszych relacji damsko-męskich, ponieważ nie akceptują swojego wyglądu.

Co bardziej zatrważające, aż 9 na 10 kobiet i 7 na 10 dziewcząt jest skłonna narazić na szwank swoje zdrowie – unikając jedzenia lub wizyt u lekarza.

Niemniej jednak jak wynika z raportu Dove, kobiety potrafią dostrzegać piękno i chcą się nim cieszyć.

Bez względu na szerokość geograficzną – 8 na 10 kobiet (83%) i dziewcząt (77%) przyznaje, że każda kobieta ma w sobie coś pięknego. Zgodnie twierdzą również, że zamiast podążać za niedoścignionymi ideałami piękna każda z nich chciałaby pozostać sobą i znaleźć swój własny sposób na prawdziwe piękno.

Czy zatem Polki czują się piękne?
Jak pokazują wyniki raportu Dove „Jesteśmy piękne” z 2016 r. – niestety tylko 2 na 10 Polek przyznaje, że czują się piękne. Wynika to z zaniżonej samooceny i przekonania o własnej nieatrakcyjności. Poczucie „bycia piękną” możliwe jest tylko w sytuacji, w której doceniamy siebie i patrzymy w lustro z akceptacją. 

Tymczasem, aż 7 na 10 Polek przyznaje, że brakuje im pewności siebie i nie są zadowolone ze swojej sylwetki. Ponad połowa Polek (60%) ma zastrzeżenia do swojej urody, a aż 3 na 10 kobiet twierdzą, że nie mają czasu, aby wystarczająco o siebie zadbać.

Pielęgnacja – sposób na piękno.
Aż 7 na 10 kobiet i 8 na 10 dziewcząt przyznaje, że dzięki pielęgnacji czują się bardziej pewnymi siebie. Wydaje się zatem, że czas poświęcony na dbanie o siebie – zarówno o umysł, jak i o ciało – to najlepszy sposób, by kobiety i dziewczęta odzyskały poczucie własnej wartości
i wrodzonego piękna.

Nie dziwi zatem fakt, że dla wielu kobiet pielęgnacja jest jednym z kluczowych elementów, który wpływa na poczucie piękna. Zadbane i wypielęgnowane kobiety czują się nie tylko piękniejsze, ale i szczęśliwsze. Dlatego przeważająca liczba Polek (86%) podkreśla, że dba o ciało i włosy w domu przeznaczając na pielęgnację od 15 do 30 minut dziennie. Z kolei ponad połowa Polek (54%) poza zabiegami pielęgnacyjnymi przyznaje, że dba również o zdrowy styl życia i dietę – jest to zdecydowanie bardziej świadoma grupa konsumentek, która zdaje sobie sprawę, że wygląd i kondycja naszej skóry są wypadkową prowadzonego przez nas stylu życia i stosowanej pielęgnacji. Tylko 21% kobiet przyznaje, że w pielęgnacji urody korzysta z pomocy specjalistów. Ten niski współczynnik tylko potwierdza teorię, że w przeważającej większości Polki same starają się zadbać o swój wygląd i samopoczucie, sięgając po ogólnie dostępne na rynku kosmetyki.

Pozostaje zatem pytanie co tak naprawdę w kosmetykach sprawia, że Polki czują się piękne?
Ponad połowa Polek (6 na 10) przyznaje, że zwraca uwagę na dwa czynniki. Z jednej strony kobiety podkreślają, że ważna jest dla nich przyjemność stosowania kosmetyków – ich zmysłowy zapach czy kusząca konsystencja. Z drugiej, równie ważny jest dla nich efekt jaki pozostaje po zastosowaniu kosmetyku, a więc gładka, jędrna skóra, czy błyszczące, puszyste włosy. To pokazuje, że Polki sięgając po kosmetyki oceniają ich działanie wielopłaszczyznowo i są niezwykle wymagające w kwestii domowej pielęgnacji.

Jesteśmy piękne! – nowa odsłona kampanii Dove
„Ona ma piękne kształty. Zawsze wygląda fenomenalnie i ma piękny uśmiech. Podoba mi się jej sposób bycia, poruszania. Jest piękną kobietą po prostu...”

Wbrew pozorom to nie charakterystyka top modelki, ale sformułowania po które sięgają Polki opisując urodę swoich przyjaciółek, matek czy córek. Stąd prosty wniosek, że kobiety potrafią dostrzegać i komplementować piękno innych kobiet. Czy potrafią zatem dostrzec swoje prawdziwe piękno?

Z tym niestety Polki mają duży problem. Pytanie – Czy Ty jesteś piękna? – z jednej strony rodzi zdziwienie, z drugiej wprawia w zakłopotanie. I choć kobiety z łatwością zachwycają się urodą innych, okazuje się, że nie potrafią docenić własnego piękna.

Jak pokazują badania przeprowadzone na zlecenie marki Dove tylko 2 na 10 Polek, przyznaje, że czują się piękne, podczas gdy polskie kobiety postrzegane są jako jedne z najpiękniejszych na świecie.

Jesteśmy Piękne – to hasło kampanii społecznej Dove, które po raz pierwszy zostało głośno powiedziane w 2016 r. Wtedy to po raz pierwszy marka Dove oddała głos Polkom i zainaugurowała lokalną kampanię podejmującą temat prawdziwego piękna.

W tym roku marka Dove kontynuuje projekt rozmowy Polek o pięknie, kobiecych relacjach, pielęgnacji urody i zachęca kobiety do odkrywania i celebrowania prawdziwego piękna. Piękna, które nosi w sobie każda z kobiet bez wzgledu na wzrost, liczbę kilogramów, kolor włosów czy kształt sylwetki.

Dlatego w filmie „Jesteśmy piękne” wystąpiły Polki pochodzące z różnych stron kraju, reprezentujące różne zawody, style życia, upodobania i typy piękna – matki, córki, przyjaciółki, które zdecydowały się zabrać głos w dyskusji nt. prawdziwego piękna. Ich cecha wspólna? Zostały wybrane w konkursie marki Dove, by pokazać, jakie jesteśmy piękne, gdy łączy nas niepowtarzalna więź – miłości, przyjaźni. Co więcej, same przekonały się jak niezwykłą moc mają słowa „jestem piękna” i z pełnym przekonaniem zachęcają kobiety do docenienia własnego piękna.

Ma piękną szczerbę między jedynkami i to jest takie urocze i naprawdę słodkie i kochane...

Moja siostra jest piękna.”
 


Jesteśmy Piękne – powiedzmy to głośno...
Kampania Jesteśmy Piękne zaprezentowana zostanie w wielu odsłonach, z wykorzystaniem wysokozasięgowych mediów. 60 sekundowy film promujący kampanię będzie emitowany w ogólnopolskich stacjach telewizyjnych i kinach. Nie zabraknie także działań w internecie – w tym aktywności w blogosferze, a także w social mediach. Kampania zapewni dotarcie do 14,5 mln osób.

# Badania rynkowe
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi