MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Jak Polki czują się w rolach społecznych?
Jak Polki czują się w rolach społecznych?

Być partnerką, żoną, przyjaciółką, koleżanką, matką, siostrą, córką, pracownikiem, gospodynią domową, a jednocześnie pozostać kobietą. Odpowiadać na potrzeby innych, ale znajdować czas dla siebie – na odpoczynek, pielęgnację urody, rozwój zawodowy i osobisty. Czy nam się to udaje?

Spełnione, mimo wszystko..
Według najnowszego raportu „Perfect.ME - Role społeczne kobiet 2016” Polki czują się spełnione. Zadowolenie z życia deklaruje 81% z nich. Mimo to 65% pragnie zmian: lepszego zadbania o siebie, wygospodarowania czasu na swoje potrzeby, zmiany pracy. Na aktywności sprawiające przyjemność ponad połowa badanych kobiet przeznacza nie więcej niż godzinę dziennie. 7% deklaruje, że nie ma czasu na spędzenie w miły sposób ani chwili w ciągu dnia. Blisko jednej trzeciej kobiet towarzyszy niekiedy poczucie winy z powodu dbałości o siebie kosztem partnera i dzieci.

- Wyniki badania świadczą o rosnącym poziomie świadomości własnych potrzeb u kobiet. Przede wszystkim kobiety czują już, że mają prawo do swoich potrzeb i oczekiwań oraz mogą je zaspokajać. Współczesne kobiety są mocno nastawione na rozwój osobisty i zawodowy – często stanowią 80-90% uczestników warsztatów, które prowadzę - komentuje Izabela Butniewicz-Folusiak, psychoterapeutka i trenerka rozwoju osobistego z Instytutu Gestalt w Krakowie.

Najlepsze opiekunki
Jak wskazuje raport, Polki spełniają się przede wszystkim poprzez opiekę nad innymi. 59% kobiet posiadających dzieci uznaje macierzyństwo za swoją kluczową rolę społeczną. Najwięcej satysfakcji kobiety czerpią z pełnienia ról matki, babci i partnerki/żony, a więc funkcji związanych z rodziną i ogniskiem domowym, w których są stroną opiekującą się, aktywną. Za to są też najczęściej doceniane przez otoczenie. Znacznie rzadziej ankietowane wskazywały zadowolenie z pozostałych ról. Około 1/3 kobiet nie czuje się doceniona w rolach siostry (33%), pracownika (32%) czy gospodyni domowej (30%).

96% ankietowanych kobiet zdarza się otrzymywać pochwały, ale tylko około 1/4 jest chwalona często. Najczęściej pozytywne komentarze kobiety słyszą od swoich partnerów oraz od przyjaciół. Kobiety chwalone są przede wszystkim za pomoc, wsparcie, gotowanie, jedzenie, zaradność, gospodarność; rzadziej za: osiągnięcia, dobre oceny, charakter, wiedzę, mądrość, bycie sobą, wygląd.

- W naturalny sposób każdy człowiek czerpie najwięcej satysfakcji z aktywności, za które jest najbardziej doceniany przez otoczenie. Dziewczynki od najwcześniejszych lat otrzymują od ważnych osób w ich życiu przekazy, modelujące ich zachowania w kierunku określonych ról społecznych. Do tej pory utrzymuje się na przykład bardzo silna tendencja do kupowania dziewczynkom lalek, a chłopcom samochodzików. Dzieci często w naturalnym odruchu zamieniają się zabawkami, na co wciąż wielu rodziców reaguje dezaprobatą. W społeczeństwie dominują archetypy kobiety – osoby, która czuwa nad ogniskiem domowym, dba o dzieci, jedzenie; i mężczyzny – łowcy, który wychodzi na polowanie, zdobywa żywność, pilnuje bezpieczeństwa swojej rodziny. Jednocześnie, nie sposób kwestionować naturalnych predyspozycji wynikających z płci do pełnienia określonych ról społecznych - całej sfery emocjonalnej, duchowej i wreszcie fizycznej. Ciekawe, jak kształtowałby się poziom satysfakcji kobiet na różnych polach aktywności, gdyby były chwalone nie tylko za zachowania tradycyjnie przypisywane kobietom, ale częściej też np. za osiągnięcia sportowe, wyniki w szkole, rozwój intelektualny, umiejętności techniczne. Dla wyników raportu nie bez znaczenia jest, że badanie dotyczy pokolenia, które wzrastało w większości w czasie silnych procesów emancypacyjnych. Myślę, że inne postrzeganie swoich ról społecznych będą miały kobiety, które teraz są małymi dziewczynkami  - ocenia Izabela Butniewicz-Folusiak.

Przede wszystkim kobiecość
33% Polek za swoją najważniejszą rolę społeczną uważa rolę kobiety. Kobiecość kojarzy się paniom w pierwszym odruchu przede wszystkim z zadbanym wyglądem i uśmiechem. Co ciekawe, jedynie połowa kobiet, które wskazały zadbany wygląd jako cechę typowo kobiecą, postrzega siebie jako zadbane. Mimo to Polki zdecydowanie czują się kobieco (średnia ocena 8,4 w skali 1-10). Zauważają u siebie zwłaszcza opiekuńczość oraz pozytywne nastawienie do innych. Kobiety idealnej nie musi ich zdaniem cechować nienaganny wygląd (49%), a bardziej umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach (72%).

- Próbując stworzyć ogólną definicję kobiecości, sięgamy do obserwacji, przekazów medialnych, stereotypów. Zaś model kobiety w mediach, zwłaszcza wizerunku zewnętrznego, najlepiej oddaje lalka Barbie z jej zafałszowanymi proporcjami ciała, nienaganną fryzurą i makijażem. Kiedy natomiast oceniamy siebie, odwołujemy się do swojej rzeczywistej osobowości, cech i zachowań oraz doświadczeń życiowych. W ten sposób tworzymy realną, bliższą prawdy definicję kobiecości. Gdyby kobiecość polegała na nienagannym wyglądzie, a nie m.in. opiekuńczości czy pozytywnym nastawieniu do innych, to wyobrażam sobie, że żaden noworodek nie przeżyłby miesiąca, pomimo że jego matka byłaby nienagannie ubrana  - dodaje z uśmiechem.

Raport „Perfect.ME - Role społeczne kobiet 2016” zrealizowany został na zlecenie portalu www.jestesdoskonala.pl, który ogłosił kampanię i konkurs „Jesteś doskonała…ZAWSZE”, zachęcające kobiety do okazania sobie samym większej wyrozumiałości, doceniania siebie w każdej z ról oraz dzielenia się swoimi doświadczeniami we wspierającym kobiecym gronie.

# Badania rynkowe
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!