Polscy rodzice coraz częściej wybierają kosmetyki eko dla swoich dzieci
Polscy rodzice coraz częściej wybierają kosmetyki eko dla swoich dzieci

Jakimi kryteriami kierują się rodzice przy wyborze kosmetyków dla swoich dzieci?

Można się tego dowiedzieć z „Raportu Klimat tworzą ludzie – zachowania ekologiczne Polaków”, który został przygotowany w ramach kampanii informacyjno-edukacyjnej „Nasz Klimat”, realizowanej przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

Raport dotyka ciekawych obszarów, nie tylko życia codziennego i nawyków stosowanych we własnych domach, ale też kwestii podróży (tych dalekich turystycznych i tych bliskich, np. do pracy) oraz tematyki rodzicielstwa. W badaniu zapytano Polaków o ich ekopostawy, a także decyzje podejmowane przy zakupie produktów dla dzieci. Warto przyjrzeć się szczegółom i sprawdzić, czym tak naprawdę kierujemy się przy wyborach, których dokonujemy codziennie, czasem nawet wydawać by się mogło – automatycznie.

Jak kupują rodzice?

Raport wskazuje, że blisko połowa ankietowanych rodziców (48 proc.) przy zakupie kosmetyków kieruje się bezpieczeństwem skóry maluszka. Dlatego preferują kosmetyki hipoalergiczne. Niewiele mniej, bo 42 proc. rodziców dzieci w wieku 0-14 lat, dokonuje wyboru na podstawie składu opisanego na etykiecie. Zasada jest jedna – im jest prostszy, tym lepiej. Krótki skład i właściwości hipoalergiczne nieodzownie kojarzą się z kosmetykami, które są naturalne i ekologiczne. Po takie sięga aż 39 proc. rodziców. Wynik, który niezwykle cieszy, to 30 proc. osób, które wybierają produkty z atestem lub certyfikatem znanych instytucji. Polacy zwracają baczną uwagę np. na to, czy specyfik był testowany na zwierzętach. Co czwartą osobę posiadającą dziecko najbardziej interesuje to, by kosmetyk był wygodny do zastosowania.

Wyraźnie widać, że w tym przypadku dla rodziców ekologia ma większe znaczenie niż niska cena, która jest najważniejsza jedynie dla 24 proc. badanych, kupujących kosmetyk dla swojego dziecka.

Jak wygląda sytuacja, gdy jednak zakupy są dla nas i z danego kosmetyku nie będzie korzystać dziecko? Co wtedy staje się najważniejsze?

Co wygrywa: ekologia czy ekonomia?

Dokonując zakupów, Polacy najczęściej koncentrują się wokół aspektów ekonomicznych (promocja, niska cena), bezpieczeństwa oraz zdrowia (skład produktu, okres trwałości),
a kwestie ekologiczne są tu wyraźnie mniej ważne. 39 proc. pytanych w ogóle nie zwraca uwagi na to, czy produkty są przyjazne dla środowiska. Natomiast 33 proc. przyznaje, że korzysta z ekoproduktów, które jednak wybierane są ze względu na ich inne właściwości.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że co czwarty Polak wskazał, że sięga po produkty ekologiczne, w tym kosmetyki. Badani deklarują, że korzystają z nich świadomie, gdyż są one produkowane ze szczególną troską o planetę. Jednak w tym aspekcie też bardziej świadomi są rodzice, spośród nich taką odpowiedź wskazało aż 35 proc. ankietowanych. Z analiz wynika również, że kobiety są bardziej wrażliwe na kwestie środowiskowe przy wyborze kosmetyków niż mężczyźni. Gdy kosmetyk jest przeznaczony dla dorosłych, a nie dla dzieci, największe znaczenie ma ekonomia. Zachętą do zakupu tych z lepszym składem czy w możliwych do recyklingu opakowaniach mogłaby się okazać niższa cena lub atrakcyjne promocje. Ciekawym rozwiązaniem, które zyskuje na popularności i zaczyna pojawiać się w polskich drogeriach, są automaty do ponownego napełnienia butelki, np. środkiem do mycia – co pozwala nie tylko poczynić oszczędności w domowym budżecie, ale także ograniczyć zużycie plastiku.

Jaki jest polski ekorodzic?

Dbałość o klimat w wyborach rodziców widoczna jest nie tylko przy zakupie kosmetyków. Preferują oni zabawki wykonane z drewna (45 proc.), które są lepszym rozwiązaniem niż plastik (25 proc.). Możliwe, że po prostu uznają je za bardziej wytrzymałe i trwałe, ale przewaga 20 punktów procentowych napawa optymizmem. Wśród rodziców popularne są również akcje wymiany ubrań. Aż 67 proc. oddaje lub sprzedaje rzeczy, z których wyrosło dziecko. W tym przypadku można połączyć troskę o środowisko z zadbaniem o domowy budżet.

Warto podkreślić, że aż 60 proc. rodziców rozmawia z dziećmi i uczy je odpowiedzialnych postaw (tj. oszczędzania wody, wyłączania światła, używania wielorazowych toreb na zakupach czy segregacji odpadów). Jedynie 10 proc. twierdzi, że w ogóle nie porusza tych kwestii ze swoimi pociechami.

Badanie pokazuje, że w społeczeństwie rośnie świadomość proekologicznych postaw. Jednak z pewnością potrzebna jest dalsza edukacja i promowanie zachowań chroniących naszą planetę. To ważne, by Polacy dostrzegli, jak duże znaczenie mają ich codzienne wybory, nawet te dokonywane w sklepie, by na zakupach z pełną świadomością i odpowiedzialnością sięgali po produkty przyjazne środowisku. Nie tylko ze względu na troskę o najbliższych, ale także o klimat. Aby podnieść świadomość społeczeństwa na temat działań, jakie każdy z nas może podjąć, Ministerstwo Klimatu i Środowiska prowadzi kampanię informacyjno-edukacyjną „Nasz Klimat”. Więcej o tym, jak zmieniać swoje życie na bardziej eko znajdziecie na stronie: www.naszklimat.gov.pl.

Pełen raport i szczegółowe dane dostępne są pod linkiem: Ekologiczne zachowania Polaków Raport Klimat tworzą ludzie - Edukacja Ekologiczna - Portal Gov.pl (www.gov.pl).

 

[1] Badanie ilościowe realizowane techniką CAWI na reprezentatywnej grupie Polaków i w grupie rodziców dzieci w wieku 0-14 lat. Badanie jest zrealizowane przez firmę badawczo-rozwojową Zymetria w marcu 2022.

# Badania rynkowe
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Paese - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Product Manager Oferta pracy: Harper Hygienics - Starszy Specjalista ds. Rozwoju Produktu Oferta pracy: Marketing Manager - kosmetyki naturalne - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej - Senelle Cosmetics Oferta pracy - Główny Technolog - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Media Manager - rekrutacja zewnętrzna (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Specjalista ds. Private Label - Laboratorium Kosmetyczne Floslek Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Eksportu w branży kosmetycznej Oferta pracy: Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Oferta pracy: Brandclinic - Kierownik Działu Zakupów Oferta pracy: Cosibella - Specjalista ds. nowych marek Oferta pracy: Notino - Beauty Consultant Trainer Oferta pracy: Paese - Junior Product Manager Oferta pracy: Brandclinic - Specjalista ds. rozwoju produktów Oferta pracy: Estetica Group - Import Manager Oferta pracy: Młodszy Kontroler Finansowy - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Saraya Poland - Pracownik działu kontroli jakości Oferta pracy: Sarantis Polska - Specjalista (-ka) ds. marketingu (kategoria Kosmetyki) Oferta pracy: Grupa Eurocash – Kontigo - Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Marek Oferta pracy: Euphora Paese - Specjalista ds. obsługi klienta e-commerce Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Sprzedaży (surowce dla branży kosmetycznej i chemii gospodarczej) Oferta pracy: Dermomedica Group - Specjalista ds. obsługi Klienta sklepu internetowego Oferta pracy - Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Eagle Recruitment - Dyrektor Eksportu Oferta pracy: DOZ - Category manager (marki własne) Oferta pracy: Orientana - Specjalista ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Harper Hygienics - Junior Marketing Project Manager Oferta pracy: Nacomi - Specjalista ds. badań i rozwoju produktów kosmetycznych Oferta pracy: Młodszy Technolog - IOC Oferta pracy: Brand Manager - Kolorado Oferta pracy: Technolog - Marion Oferta pracy: E-commerce manager - Marion Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków w Organique Oferta pracy: E-commerce manager w Organique Oferta pracy: Brand Manager - Eagle Recruitment Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Zakupów - Hebe Oferta pracy: Product Manager w Dziale Marek Własnych - Make up - Drogerie Natura Oferta pracy: Technolog Kosmetyczny ds. Badań i Rozwoju - Newu Oferta pracy: Grupa Inco SA - Technolog R&D Oferta pracy: E-commerce Key Account Manager (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Pelion SA - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. zakupów i logistyki Oferta pracy: Polemika - Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Resibo - Specjalista ds. zakupów Oferta pracy: Brand Manager/Product Manager Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. Eksportu Oferta pracy: Abriga Polska - Specjalista ds. rozwoju produktu Veoli Botanica - Product Manager Verona Products Professional - Export Manager Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Senelle Cosmetics: Specjalista ds. marketingu - Content Manager Mokosh Cosmetics: Specjalista ds. Marketingu i PR Kire Skin - Export Manager Nitai - Specjalista/ka ds. Kluczowych Klientów Auchan - Kupiec - Kosmetyki i Drogeria Oferta pracy: Brand Manager - Natura Siberica Oferta pracy: Brand Manager - Phytopharm Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży eksportowej - Veoli Botanica Oferta pracy: Marketing Manager - Paese Technolog produkcji kosmetyków Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager