Konsumentom zależy dziś przede wszystkim na tym, aby produkty odpowiadały na ich bieżące potrzeby, wyróżniały się wysoką jakością i miały unikalny charakter.
Personalizacja oraz świadoma konsumpcja to także dwa trendy, które w trakcie minionego roku wyraźnie cechowały zachowania konsumenckie. Takie dane płyną z najnowszego badania GfK „Consumer Life”.
Pandemia, galopująca inflacja i wzrost kosztów życia wywarły olbrzymi wpływ, zarówno na nasz styl życia i przyzwyczajenia, jak i przekonania oraz wyznawane wartości. W swoim najnowszym badaniu „Consumer Life” firma GfK postanowiła sprawdzić, w jaki sposób uwarunkowania zewnętrzne przełożyły się na oczekiwania i potrzeby polskich konsumentów.
– Po trudnym pandemicznym roku nabywcy poczuli silną potrzebę, aby rozpieścić samych siebie. Jest to trend, który obecnie cieszy się większą niż wcześniej popularnością. Chcemy zamanifestować kim jesteśmy, pragniemy mocniej o siebie zadbać i oczekujemy, że zakupione produkty pomogą nam osiągnąć lepsze samopoczucie. Sposobów na umilanie codzienności jest wiele – od dobrego jedzenia, poprzez ulubione książki, aż po home SPA – wyjaśnia Dominika Grusznic-Drobińska, director marketing & consumer intelligence w GfK.
Zmiany nawyków konsumenckich to także efekt wprowadzanych restrykcji, w wyniku których Polacy częściej spędzali czas w swoich domach. Przymusowa izolacja nie zniechęciła nas jednak do przesiadywania w domowym zaciszu. Jest wręcz przeciwnie. Z danych GfK wynika, że aż 66 proc. nabywców uważa dziś własny dom lub mieszkanie za komfortowy azyl, w którym mogą odpocząć i uciec od codziennych zmartwień.
– Odkąd spędzamy w domach znacznie więcej czasu, bardziej dbamy o nasze cztery kąty, a szczególnie o ich przytulność i wyposażenie. Większą uwagę niż dotychczas zwracamy na design – nawet w przypadku zakupu produktów technologicznych. Z badania „Consumer Life” wynika także, że duży odsetek nabywców – bo aż 45 proc. – po prostu lubi spędzać wolny czas w domach. Takie podejście znacząco wpływa na nasze decyzje zakupowe, na co z pewnością powinni zwrócić uwagę zarówno producenci, jak i detaliści – podkreśla Anna Szwedowska, consultant w GfK.
Pomimo obniżki nastrojów konsumenckich i rosnącej inflacji, Polacy nie przestali zwracać uwagi na jakość kupowanych produktów. Nabywcy wolą posiadać mniej rzeczy, ale zależy im, aby były one unikalne i wyróżniały się wysoką jakością. Ważne jest także zaufanie do marki – konsumenci chętniej wybierają sprawdzone już produkty. Nie chcą pełnić funkcji testerów, a zamiast tego wolą kupować produkty zweryfikowane i ocenione przez innych.
– Niedobory produktów związane z pandemią COVID-19 zmusiły wielu konsumentów do wypróbowania oferty nowych marek. Jeśli podjęte próby okażą się rozczarowaniem, nabywcy wrócą zapewne do poprzednich wyborów. W badaniu „Consumer Life” aż 44 proc. respondentów stwierdziło, że w razie niezadowolenia z produktu lub usługi, zamieni produkt na inny – mówi Dominika Grusznic-Drobińska.
Badanie GfK pokazuje również, że jako nabywcy stajemy się bardziej świadomi. Wynika z niego, że 38 proc. polskich konsumentów deklaruje, że przed zakupem produktu zapoznaje się z treścią etykiety. To trend, który idzie w parze z rosnącą sprzedażą produktów i usług z tzw. wartością dodaną, czyli powstających np. zgodnie z normami zrównoważonego rozwoju lub pochodzących od lokalnych dostawców.
– Rosnąca świadomość nabywców, a także coraz większa personalizacja produktów i usług to trendy, które wraz z nadejściem pandemii zyskały nowe oblicze i zapewne zostaną z nami na dłużej. Na zakupach coraz mniej pozostawiamy przypadkowi, zwracając przy tym uwagę na najmniejsze szczegóły. Marki to dostrzegają, a zmiany w podejściu do kupujących zachodzą dosłownie na naszych oczach – podsumowuje Anna Szwedowska.