Legislacja: Większe restrykcje dla alergenów w kosmetykach oznaczają zmiany dla firm

Legislacja: Większe restrykcje dla alergenów w kosmetykach oznaczają zmiany dla firm

Nowelizacja unijnych przepisów dotyczących alergenów w kosmetykach to odpowiedź na pojawiające się coraz częściej uczulenia, zwłaszcza na składniki kompozycji zapachowych.

Dla branży kosmetycznej zmiany oznaczają konieczność przeprowadzenia reformulacji i zmian w wykazach składników. Firmy będą miały na to czas, prawnicy podkreślają jednak, że to kolejna duża zmiana, z którą musi zmierzyć się rynek.

Chodzi o nowelizację rozporządzenia nr 1223/2009 w odniesieniu do oznakowania alergenów zapachowych w produktach kosmetycznych. Nowe przepisy wejdą w życie 16 sierpnia br., ale w praktyce firmy będą miały jeszcze czas na dostosowanie swoich produktów ze względu na dłuższe okresy przejściowe.
Jak wskazano w uzasadnieniu wprowadzenia nowych przepisów, mają one przede wszystkim przyczynić się do lepszej ochrony przed ewentualnymi uczuleniami wywołanymi kosmetykami. Szacuje się, że tego typu alergie dotyczą od 1 do nawet 9 proc. Europejczyków.

Co uczula najczęściej?

Przede wszystkim niektóre konserwanty (np. parabeny) i składniki kompozycji zapachowych. Często tego typu alergie objawiają się swędzeniem, zaczerwienieniem i zmianami skórnymi, charakteryzują się też dużym dyskomfortem dla osoby uczulonej. Co ważne, to, że dana substancja spowoduje alergię nie jest jednoznaczna z tym, że jest szkodliwa. Po prostu dana osoba jej nie toleruje. Alergicy nie mają jednak łatwo, bo alergię wywołać może nawet znikome stężenie danego składnika – i to nie tylko w kosmetyku, ale też w produktach codziennego użytku, czyli np. proszku do prania czy płynie do płukania tkanin.

- Do celów profilaktyki pierwotnej wystarczające może być ograniczenie występowania alergenów zapachowych. Osoby uczulone mogą jednak wykazywać objawy po ekspozycji na niższe stężenia alergenu niż maksymalne dozwolone poziomy. W związku z tym, jako środek profilaktyki wtórnej, ważne jest informowanie o obecności poszczególnych alergenów zapachowych w produktach kosmetycznych, tak by osoby uczulone mogły uniknąć kontaktu z substancją, na którą są uczulone – wskazano w uzasadnieniu nowych przepisów.

Dlatego właśnie, po wydaniu opinii przez Komitet Naukowy ds. Bezpieczeństwa Konsumentów (SCCS), unijni legislatorzy doszli do wniosku, że należy zmienić zasady dotyczące oznakowania składników kompozycji zapachowych w wykazie INCI (International Nomenclature of Cosmetic Ingredients). To, w pewnym uproszczeniu, spis składników danego kosmetyku, który jest tworzony według unijnych wytycznych. Każdy kosmetyk znajdujący się na unijnym rynku musi go posiadać. W INCI kompozycję zapachową oznacza się jako „parfum”, to jednak nie wszystko. Jeśli produkt zawiera w kompozycji zapachowej dany składnik w wyższym stężeniu niż przewidują przepisy (wymogi różnią się w zależności od tego, do czego przeznaczony jest kosmetyk), musi on pojawić się również osobno w wykazie. Nie zmienia to jednak faktu, że konsument musi liczyć się z tym, że jeśli kosmetyk ma zapach, to może zdarzyć się, że w składzie w niewielkim stężeniu znajdzie się alergen – a nie zostanie wymieniony na etykiecie.

Nowa wersja rozporządzenia przewiduje dodanie 56 nowych substancji (do tej pory znajdowały się na niej 24 składniki), które mogą być uznane za alergeny w kompozycjach zapachowych, a producenci będą zobowiązani do ich oznaczania. Zostanie również wprowadzony obowiązek indywidualnego oznakowania alergenów już w bardzo niewielkich stężeniach – jeśli przekracza ono 0,001 proc. w produktach niespłukiwanych i 0,01 proc. w produktach spłukiwanych.

- Na liście objętej restrykcjami znajdują się takie substancje jak: mentol, limonen czy cytronelol oraz liczne olejki, np. różany, lawendowy, jaśminowy, eukaliptusowy czy z mięty pieprzowej – wymienia Maria Papis, associate w praktyce Life Sciences kancelarii Domański Zakrzewski Palinka.
 

fot. unsplash.com

# Newsy producenci
loki joanna

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi